AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Ons 24. Jun 2026 22:05

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 87 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Fre 04. Feb 2011 11:33 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tor 21. Jan 2010 13:00
Innlegg: 154
holeshot skrev:
bureg58 skrev:
okei...vil bare vite hvilken cam som gir mest "guffe" til denne motor uten at dn går stygt på tomgang , det sitter 882 topper på..

Finner egentlig ikke edel 2302 kam i farten, rett nr? Finner 2103 http://www.summitracing.com/parts/EDL-2103/
Om du kun har originale o-ring ventil tetninger(sjekk klaring) kan du sikkert bruke denne med godt resultat http://www.summitracing.com/parts/LUN-60102LK/, men det som er "stygt" for noen er helt herlig for andre :lol:




jepp. ...det skal være edlb 2103 :D
har montert" hetter" istedenfor o-ringer....


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 04. Feb 2011 12:14 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tor 22. Okt 2009 11:21
Innlegg: 493
bureg58 skrev:
har montert" hetter" istedenfor o-ringer

Da må du sjekke klaring mellom retainer og tetning. Det bestemmer hvilken løftehøyde kammen din kan ha. (vil tippe maks ca 0,470" om alt er originalt.) 2103 kammen går nok fint med sine 0,442" løft


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 04. Feb 2011 15:21 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Søn 30. Jan 2011 20:00
Innlegg: 656
Bosted: Sandefjord
Er i tenkeboksen om jeg skal investere i et par AFR 916 topper. Det skulle få fart i 350'n 8)
Noen som har erfaring med å få det momsfritt inn i avgiftslandet? [-o<

_________________
88 Caprice wagon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 04. Feb 2011 16:22 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
916 ? Høres ikke ut som noe afr lager, mener du kanskje 195cc ? Du kan jo kjøpe en bil og legge dem inni kjerra. Bortsett fra det blir det nok å betale moms så vidt jeg vet.

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 04. Feb 2011 16:32 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Søn 30. Jan 2011 20:00
Innlegg: 656
Bosted: Sandefjord
Rettelse: AFR 0916 heter de.

Link: http://www.summitracing.com/parts/AFR-0916/

_________________
88 Caprice wagon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 04. Feb 2011 17:30 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Satt å kikka på dem, og så dukka det opp en melding om at en hos summit kunne chattes med så klarte ikke dy meg ;-)

Chat Dialog
Oscar: Hi, my name is Oscar. How may I help you?
remi chistiansen: A friend of mine are looking for afr heads for his 355, he want´s it to tear up the streets. What heads should he be looking at and cam ?
remi chistiansen: What AFR head that is
Oscar: Required HP, and max RPM?
remi chistiansen: and probably a perfect matching voodoo cam, about 5500-6000 redline motor
remi chistiansen: He´s a littlw anxious about his 2 bolt crank, I say it´s good to 500 hp. Somewhere between 400-500.
Oscar: Heads http://www.summitracing.com/parts/AFR-1040/
remi chistiansen: And there´s a lot involved with getting the perfect combo of parts, and that this isn´t solved by a little chat, but a baseline recommondation would be great.
Oscar: Cam kit http://www.summitracing.com/parts/CCA-CL12-433-8/
remi chistiansen: 195cc runners
Oscar: Intake http://www.summitracing.com/parts/EDL-7501/
Oscar: Carb http://www.summitracing.com/parts/HLY-0-4777C/
remi chistiansen: Looks good, pretty big cam that one... what kind of hp estimate are we looking at, and will it have some grunt left won low ?
remi chistiansen: "down lown"
Oscar: Not much power below 2200 to 2500 rpm, should make around 400
remi chistiansen: hm, that´s not all that much, how does the edelbrock rpm kit compare to this ? (I´ve heard their rated at 440hp ?)
remi chistiansen: Thanks, for all the links I´ll forward it to him !
Oscar: http://www.summitracing.com/parts/EDL-2099/
remi chistiansen: any hp estimate on the edelbrock kit ? flat top pistons
Oscar: 435 HP if short block nets 9.5:1 compression.

Ville sjekka litt mer ang de toppene, skal være god for mye mer enn 400hp, med rette oppsettet.
Evt sende en mail til afr og høre med dem ??

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 04. Feb 2011 19:13 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 13. Aug 2010 19:57
Innlegg: 73
på hvilke motorer sitter, 416 topper fra åttitallet? alle csb fra 80tallet ? hvor på toppen ser man at det er 416topper?
:roll:


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 04. Feb 2011 19:53 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Søn 30. Jan 2011 20:00
Innlegg: 656
Bosted: Sandefjord
Takk for alle innspill og forslag så langt :P .
Ser at det oppsettet Oscar foreslår er et oppsett som virker best på det øvre turtallsregisteret.
Motoren skal i en 88 Chevy Caprice stv. sammen med en 700R4 kasse, (har ikke sjekka utvekslinga på bakakselen enda). Så jeg hadde tenkt å skru sammen en holdbar motorpakke med plenty av power og dreimoment, med topp effekt i mellomregisteret, og redline et sted mellom 5 500 - 6 000RPM. 8)
Ønsker en jevn effektkurve gjennom hele registeret, slik at jeg slipper å lete oppå fjellet etter hestene når jeg trenger de.
Bilen skal hovedsakelig brukes som en "bruksbil", så jeg hadde ikke tenkt meg et altfor høyt forbruk.

Oppskrifta på oppsettet jeg har tenkt å bruke er så langt:

- AFR 180cc eliminator, 65cc forbrenningskammer.
- Vippearmer ratio: 1,5 ( muligens rullevipper)
- Carter AFB Competition series 600 cfm man. choke
- Edelbrock performer innsug ( tomgang - 5 500 RPM)
- H631CP30 Flat top stempler
- Org. råder med forsterka rådebolter
- ARP forsterka bolter til overfalla på veiva (Med disse boltene skal den tåle minst like mye som en org. 4 bolt)
- H.E.I tenningsanlegg med accel coil
- Kam (?)

_________________
88 Caprice wagon


Sist endret av Chevy63 den Lør 05. Feb 2011 12:59, endret 1 gang

Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 04. Feb 2011 20:46 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
silverstreak-2010 skrev:
på hvilke motorer sitter, 416 topper fra åttitallet? alle csb fra 80tallet ? hvor på toppen ser man at det er 416topper?
:roll:


Nei de sitter på litt forskjellige 305 ho fra 86 Camaro satt mine på. Man skrur av toppdekslene så står nummeret inni der.

@smog:
oppsettet ditt begynner å ta bra form nå :-) Ville skrivi en Mail til både comp cams og lunati jeg nå og hørt hva slags kam de anbefaler. Istedefor å høre for mye på oss ;-P En 60102 el 60103 vil jeg tro er ganske ideelt. Og personlig ville jeg gått for air gap om du ikke allerede har et performer liggende. Det er oppgitt 1000-5500rpm på det og er overlegent ift de andre over hele linja. MEN det koster jo dobbelt så mye også..

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 04. Feb 2011 21:52 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tor 22. Okt 2009 11:21
Innlegg: 493
Smog skrev:
Oppskrifta på oppsettet jeg har tenkt å bruke er så langt:

- AFR 180cc eliminator, 65cc forbrenningskammer.
- Vippearmer ratio: 1,5 ( muligens rullevipper)
- Carter forgasser (600)
- Edelbrock performer innsug ( tomgang - 5 500 RPM)
- H631CP30 Flat top stempler
- Org. råder med forsterka rådebolter
- ARP forsterka bolter til overfalla på veiva (Med disse boltene skal den tåle minst like mye som en org. 4 bolt)
- H.E.I tenningsanlegg med accel coil
- Kam (?)

Husk at chevy small blokk er det bygget hundrevis av kombinasjoner på, og det ligger sikkert mange titalls dynotester på diverse nettsider om man gidder lete. Kan hende du får minst like gode tips f.eks på dette forumet som hos en eller annen som sitter på tech hos delefirmaene. Om du stiller samme spørsmål 10 ganger til de som tilfeldigvis svarer deg, er sjansen stor for at du får minst 5 forskjellige svar :lol:
En kjent motorbygger fra LA sa en gang:" uansett hvem som sitter på tech line hos de forskjellige firma, har de en ting til felles: de er ikke profesjonelle motorbyggere, da hadde de ikke sittet der"
Om du har tenkt å bruke rundt 15 lapper på AFR topper, hvorfor kvele dem med performer innsug og carter 600 gasser??? Den lunati kammen jeg linket til før(60102), vil gi deg det du er ute etter i en tung stasjonsvogn. En converter med litt mer stall speed enn originalt hjelper også på i lyskryssa :D Hva med å kjøpe ett ferdig 383 kit ? Om du kjøper f,eks trick flow topper eller Brodix IK og ikke AFR er ikke prisforskjellen veldig stor...


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 05. Feb 2011 04:40 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
http://www.summitracing.com/parts/SUM-151124/?rtype=10

Bare nevner det ;-)

Det er tusen oppskrifter på detta som Holeshot sier, gjelder å leite rundt og finne deler som gir deg mest bang for the bucks.

Gjør et søk på chevelles.com "350 build" evt 355, så har du noen timer foran deg med moro lesning :-)

Om du ikke skal høyere enn 400 gamp synes jeg faktisk ikke at prisen rettferdiggjør AFR topper, de er god for så MYE mer. Og det finnes mange andre topper som klarer det til en mye billigere penge.

Fint å tenke bra bunndrag når man bygger, men det får være måte på... Er jo masse motorkombinaskoner som gir deg like mye i bunn men som eksplodere etterhvert som turtallet øker. Pose og sekk, ja det kan man få, til en viss grad ihvertfall.

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 05. Feb 2011 11:22 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Søn 30. Jan 2011 20:00
Innlegg: 656
Bosted: Sandefjord
Hovedgrunnen til at jeg velger Edl performer fremfor Air Gap er at jeg har lest at Air Gap innsuget vil gi meg problemer de første 15-20min, når temperaturen faller under 15 grader (dør på tomgang) . Fordi det tar mye lengre tid før gasseren blir varm.
Men hvis ingen her på forumet (eller i vårt lille kalde land Norge) har no problemer med dette, ser jeg ingen grunn til å ikke kjøpe Air-gap innsuget framfor Performer Low-rise innsuget (bortsett fra prisen da ;P).
Når det gjelder Carter gasseren, så har jeg tenkt å bruke den av den enkle grunnen at jeg har den tilgjengelig i en eske ute i garasjen.
Grunnen til at jeg vil velge AFR framfor en annen topp, er at når jeg først skal investere så mye penger på topper, hvorfor ikke kjøpe noe ordntlig med en gang? Så kan jeg bruke de samma toppa i et annet motorprosjekt en annen gang (kanskje 383?), da sannsynligvis også i en annen (lettere) bil som ikke skal brukes like mye.

Men den "Ole Brum" pakka du nevnte på forrige innlegg Rockern, høres ikke så dum ut 8). Er jo derfor jeg spør her på forumet framfor å spørre sånne tuning-firmaer, som det ble nevnt tidligere her på forumet "Spør 10 ganger, og så minst 5 forskjellige svar tilbake" :^o .

Er det noen som har forslag til Ole brum pakker er det bare å skrike ut :wink: .

_________________
88 Caprice wagon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 05. Feb 2011 21:27 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tir 08. Jan 2008 12:17
Innlegg: 975
Bosted: Selbu
Velg heller et performer RPM innsug isteden for performer, det er nesten identisk med airgap, bortsett fra at det er "lukket".


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 05. Feb 2011 21:32 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tor 22. Okt 2009 11:21
Innlegg: 493
Kjøp deler til den motoren du har nå, ikke til noe som kanskje skal komme i framtiden :D Tipper det ikke er lenge før 396 cid blir den "nye" 383, og uansett utvikles ting hele tiden. Det som er topp i dag er sikkert ikke topp om noen år... AFR 180cc blir i minste laget for en 383 eller større uansett. Edel RPM 7101 innsug er ett mye bedre alternativ enn performer med hensyn til størrelse på porter bla. Det har også "heat crossover" så gasseren ikke trenger fryse om vinteren :lol: :lol: :lol:
Så at streetracer hadde postet før jeg fikk sendt, men vi snakker samme språk her :D


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 06. Feb 2011 00:40 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Performer rpm gjør omtrent samme susen og vil sikkert fungere bedre på vinteren. Om du vet du kommer til å kjøpe 383 etterhvert så gå heller for litt stor kam og litt for store topper, så det blir perfekt når du får 383'n på plass. 180 syns jeg er litt lite til en 350, ville personlig gått for en mer "villig på toppen 350" og perfekte topper til 383'n etterhvert. Hver sin smak. Bedre å kjøpe deler som riktig med engang enn å måtte kjøpe to ganger ! Forutsatt at du VET helt sikkert at du kommer til å bygge 383. Er vel litt lenge siden 396 var det nye forresten. Bygg heller 540.

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 87 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support