AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 25. Jun 2026 00:56

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 87 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Man 31. Jan 2011 23:29 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Søn 30. Jan 2011 20:00
Innlegg: 656
Bosted: Sandefjord
Hei, er det noen som har noen gode forslag til å bygge opp en 73 corvette 350 :-k . Har borret .30, ny std veivaksel, H618 dome stempler , std råder :roll: (vet ikke om den kombinasjonen er gunstig), vet ikke spec på kam ennå, men skal gi ca. 300Hk(kam er mulig å bytte), std 76cc topper #-o . Har bygd opp flere velfungerende 350 med flat top stempler, og Crane Cam ca. 270Hk før :D . Men vil prøve å få til et bedre oppsett med bedre ytelse, ikke bare i toppen men også i bånn(opp mot 400Hk er ikke å forakte). Noen forslag :?:

_________________
88 Caprice wagon


Sist endret av Chevy63 den Tir 01. Feb 2011 16:44, endret 1 gang

Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 01. Feb 2011 09:33 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tor 22. Okt 2009 11:21
Innlegg: 493
Skal du ha noe særlig over 300 hk må du bytte til noen bedre topper. Her kan du velge fritt etter behov og lommebok :lol:


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 01. Feb 2011 17:21 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Søn 30. Jan 2011 20:00
Innlegg: 656
Bosted: Sandefjord
holeshot skrev:
Skal du ha noe særlig over 300 hk må du bytte til noen bedre topper. Her kan du velge fritt etter behov og lommebok :lol:

Dette er en motor som har rast etter overhaling, tanken min først var å bruke det oppsettet som var, og sette sammen motoren riktig. Etter hvert har jeg blitt noe betenkt over å bruke de originale rådene med så høy komp. Dersom jeg skal bytte topper er det som regel en del ekstra som må påregnes i tillegg.

_________________
88 Caprice wagon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 01. Feb 2011 17:46 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 24. Feb 2006 11:51
Innlegg: 599
Bosted: La Roche-Cannilac
Du må for all del få opp kompresjonen, ca 63/64cc topper og du havner rundt 9.5. Økt kompresjon gir økt dreiemoment over hele fjæla, et must.

På den her siden kan du laste ned Dyno 2003; får du tak i flow-data på toppene du vil kjøre og ikke stter inn for optimistiske data ellers vil du få et bra anslag på hva som må til:

http://loco4fomoco.com/video.html

Selger ikke Streetracer et par Edelbrocktopper? De hadde fått fart i sakene. Ellers gir et sett Vortech topper+innsug en sprek motor ganske rimelig. Gamle -461 eller -291 Corvette-topper skal heller ikke undervurderes, om du enten bytter ventilseter eller bruker blyerstaning.

_________________
1964 Ford Fairlane 500 "Betty Ford"
Life in the Fairlane!

http://fairlaneforums.easyphpbb.com/index.php

http://www.youtube.com/watch?v=UD48OX1w ... re=related


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 01. Feb 2011 18:18 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Bra sagt palerider !
De beste toppene du får tak i til SBC er AFR. De her for eksempel.
http://www.summitracing.com/parts/AFR-0919/
Og med en utregning av kompresjonen og sikte mot 10,5 og en passende kam med moderne profiler, edelbrock rpm air gap, holley gasser. Så har du dine 500 hk, greit forbruk, og bøttevis med torque i bunn :-) VOILA !

På budsjett ?
Få tak i noen 416 topper fra åttitallet, flower bedre enn de gamle mussepigg toppene, og kan med enkel porting gjøres veldig effektive !

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 02. Feb 2011 10:41 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Søn 30. Jan 2011 20:00
Innlegg: 656
Bosted: Sandefjord
Takk for svar, her var det mange valg? Blokken er 2-bolt, 500Hk blir vel litt i overkant? Har en Carter 600(ny type likner mistenkelig på Edelbrock) har Hei fordeler med Accel Coil, etter å ha lest litt på et amerikansk forum tror jeg dome stemplene må byttes til flat top. Da må 76cc toppene byttes ut til et par med mindre kammer for å få opp komp. Da har jeg ett sett H618CP30 til salgs, bør standard rådene byttes ut? Hva med roller? noen som har erfaring med oppsett slik at du kan bruke bilen uten å eie en bensinstasjon, men samtidig få power ut av motoren. Det har jo tross alt skjedd mye på motor fronten de siste åra, og det er jo 5,7 l.?

_________________
88 Caprice wagon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 02. Feb 2011 12:45 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Hvis stemplene har dome blir kompresjonen lavere med flat top. Dish stempler derimot har mindre komp.
Finn ut hvor mye dome de har så du har en viss aning om hva slags cc du bør ha på toppene.
Gassern din og Hei fordeleren kan helt sikkert beholdes, men om du skal satse mot 500hk bør gassern vurderes byttet, men holder sikkert opp mot 400-450 hk vil jeg anta, men blir nok forholdsvis restriktiv over 6000rpm.
Avhengig av budsjettet ville jeg beholdt samme type kam som du har fra før så du kan benytte de samme delene. Roller oppsett koster fort noen kroner om du må ha både løftere å kam nytt. Og så er det vel kanskje noe maskinering som må gjøres ? er ikke helt sikker på det men.

Ja er mange valg som må tas, og er mange mulighter for feil matching av deler. Derfor edelbrock gjør det bra med sine matchede kit. De er greie de kit`ene og noe sånt hadde sikkert funka for deg også. Hadde fått dine 400hk, men ikke mest bang for the buck ift å matche litt selv ;-)

Finnes alternativer i alle prisklasser så det rette spørsmålet nå er: Hva er budsjettet ditt på ?

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 02. Feb 2011 15:10 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Søn 30. Jan 2011 20:00
Innlegg: 656
Bosted: Sandefjord
Budsjettet mitt er litt avhengig av hva jeg får ut av pengene, det er nok av de som har kjøpt inn deler for tusenvis av kroner og det eneste de har fått igjen er "litt" flere hester og de får en motor som yter dårlig(i forhold til hvor mye penger som er lagt ned), men bruker mye bensin. Dette fordi det er mismatch mellom type kam, stempler, topper, innsug og forgasser. Så jeg vet dette er vanskelig, og at det må ligge noen forutstninger til grunn her.

Blokka er borret 030, hones litt, veiva er std. jeg vil helst ha flate stempler pga bedre fordeling av bensin i kammeret, og heller gå ned på cc i toppen for å få høyere komp. (dvs. toppene bør byttes til alu.)Flowen i toppene er jo også en faktor, det samme er størrelsen på ventiler.

Jeg har ett sett gamle Headers. Utgangspunktet mitt er at jeg har komplett motor(i deler), som yter ca. 300Hk. med flate stempler (H631CP30). Ville gjerne prøve å få litt mer ut av den, hva tjener jeg på roller(kost/ytelse)? Du foreslo EDL-7501 rpm air gap. er det bra i bånn og topp, eller bare i topp? Hvordan er det iforhold til EDL-2101?

_________________
88 Caprice wagon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 02. Feb 2011 20:04 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 24. Feb 2006 11:51
Innlegg: 599
Bosted: La Roche-Cannilac
Konsentrer deg om å skaffe et par bra topper med ikke mer enn 64cc kamre. Det er toppene som gir deg effekt, alt det andre stæsjet blir bare til pynt om du ikke har bra nok topper. Et par gode topper og du har fort +350hk gatevemmelige hester selv med en heller liten kam og ca.9.5 komp. Sjekk Dyno 2003 :wink:

_________________
1964 Ford Fairlane 500 "Betty Ford"
Life in the Fairlane!

http://fairlaneforums.easyphpbb.com/index.php

http://www.youtube.com/watch?v=UD48OX1w ... re=related


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 03. Feb 2011 11:47 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tor 21. Jan 2010 13:00
Innlegg: 154
klenger meg på denne tråden..

Har en csb 400 som kan vær intressant å finne vilke topper som passer best.
litt info...det er en 2- bolt blokk. borret 030. .. ny org eagle veiv, org råder, edelb lett trim cam. flat top stempel..edlb innsug..Hei tenning.. Ønskelig med gode råd..


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 03. Feb 2011 15:31 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tor 22. Okt 2009 11:21
Innlegg: 493
bureg58 skrev:
Har en csb 400 som kan vær intressant å finne vilke topper som passer best.

Best til hva ??? Om du kjøper f.eks streetracer sine Edel rpm topper, skulle det vel bli ok. Om du vil beholde 70talls Edel kammen taper du nok en del sammenlignet med f.eks Lunati voodoo, men ikke sikkert at det betyr så mye.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 03. Feb 2011 16:19 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tor 21. Jan 2010 13:00
Innlegg: 154
holeshot skrev:
bureg58 skrev:
Har en csb 400 som kan vær intressant å finne vilke topper som passer best.

Best til hva ??? Om du kjøper f.eks streetracer sine Edel rpm topper, skulle det vel bli ok. Om du vil beholde 70talls Edel kammen taper du nok en del sammenlignet med f.eks Lunati voodoo, men ikke sikkert at det betyr så mye.



litt feilt formulert fra meg,
kammen er en.. 2302.
men fikk svaret jeg var ute etter.. :D


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 03. Feb 2011 23:22 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 24. Feb 2006 11:51
Innlegg: 599
Bosted: La Roche-Cannilac
bureg58 skrev:
holeshot skrev:
bureg58 skrev:
Har en csb 400 som kan vær intressant å finne vilke topper som passer best.

Best til hva ??? Om du kjøper f.eks streetracer sine Edel rpm topper, skulle det vel bli ok. Om du vil beholde 70talls Edel kammen taper du nok en del sammenlignet med f.eks Lunati voodoo, men ikke sikkert at det betyr så mye.



litt feilt formulert fra meg,
kammen er en.. 2302.
men fikk svaret jeg var ute etter.. :D



Ikke kast bort en god motor på en så dårlig kam :wink:

_________________
1964 Ford Fairlane 500 "Betty Ford"
Life in the Fairlane!

http://fairlaneforums.easyphpbb.com/index.php

http://www.youtube.com/watch?v=UD48OX1w ... re=related


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 04. Feb 2011 01:52 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tor 21. Jan 2010 13:00
Innlegg: 154
PaleRider skrev:
bureg58 skrev:
holeshot skrev:
bureg58 skrev:
Har en csb 400 som kan vær intressant å finne vilke topper som passer best.

Best til hva ??? Om du kjøper f.eks streetracer sine Edel rpm topper, skulle det vel bli ok. Om du vil beholde 70talls Edel kammen taper du nok en del sammenlignet med f.eks Lunati voodoo, men ikke sikkert at det betyr så mye.



litt feilt formulert fra meg,
kammen er en.. 2302.
men fikk svaret jeg var ute etter.. :D



Ikke kast bort en god motor på en så dårlig kam :wink:


okei...vil bare vite hvilken cam som gir mest "guffe" til denne motor uten at dn går stygt på tomgang , det sitter 882 topper på..


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 04. Feb 2011 09:37 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tor 22. Okt 2009 11:21
Innlegg: 493
bureg58 skrev:
okei...vil bare vite hvilken cam som gir mest "guffe" til denne motor uten at dn går stygt på tomgang , det sitter 882 topper på..

Finner egentlig ikke edel 2302 kam i farten, rett nr? Finner 2103 http://www.summitracing.com/parts/EDL-2103/
Om du kun har originale o-ring ventil tetninger(sjekk klaring) kan du sikkert bruke denne med godt resultat http://www.summitracing.com/parts/LUN-60102LK/, men det som er "stygt" for noen er helt herlig for andre :lol:


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 87 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support