AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 26. Jun 2026 23:06

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1523 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37 ... 102  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tir 04. Jan 2011 23:33 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 11:19
Innlegg: 2935
Bosted: Stavanger
Crazy Horse skrev:
Det er simmering men den sitter på "diffsperre" siden på akslingen
Vedlegg:
phpVj9A3rPM[1].jpg
phpVj9A3rPM[1].jpg [ 99.58 KiB | Vist 6742 ganger ]


slik har begge mine vært. er det simmering inne på klokka?

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 04. Jan 2011 23:38 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 11:19
Innlegg: 2935
Bosted: Stavanger
inne å så på spreng tegningen. vi har nok ikke samme 9"

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 05. Jan 2011 00:15 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 04. Okt 2009 12:57
Innlegg: 2064
Bosted: Haugesund
grogei skrev:
inne å så på spreng tegningen. vi har nok ikke samme 9"


Vi har nok ikke lik aksling nei , de gamle stikk akslingene har heller ikke noe sånn hehe.

_________________
2003 FORD F-350 "Sotrøret"
1980 Ford Mustang (Foxbody) 1 fast fox.
1979 Ford Mustang Foxbody notch.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 05. Jan 2011 10:06 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 11:19
Innlegg: 2935
Bosted: Stavanger
Låner bildet ditt, skal inn på et annet forum for å høre om det er noen som vet når dette skillet på 9" kom.
Har vært inne å lest litt, men finner egentlig ikke noe vettug svar. ser noen kalder det for et Europa ombygging, siden vi har litt mere svingete veier og vanlig kulelager ikke er så gode på sideveis belastninger.
Men sikkert noen på Mustang forumet som vet noe. eller kansje noen her inne. kom på at 2 av bilene mine har hadd koniske og en hadde vanlige kulelager. alle 1967 mod

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 05. Jan 2011 16:38 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 04. Okt 2009 12:57
Innlegg: 2064
Bosted: Haugesund
grogei skrev:
Låner bildet ditt, skal inn på et annet forum for å høre om det er noen som vet når dette skillet på 9" kom.
Har vært inne å lest litt, men finner egentlig ikke noe vettug svar. ser noen kalder det for et Europa ombygging, siden vi har litt mere svingete veier og vanlig kulelager ikke er så gode på sideveis belastninger.
Men sikkert noen på Mustang forumet som vet noe. eller kansje noen her inne. kom på at 2 av bilene mine har hadd koniske og en hadde vanlige kulelager. alle 1967 mod



oki . bakakslen min er 70 modell

_________________
2003 FORD F-350 "Sotrøret"
1980 Ford Mustang (Foxbody) 1 fast fox.
1979 Ford Mustang Foxbody notch.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 05. Jan 2011 20:15 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Søn 08. Nov 2009 22:57
Innlegg: 537
Saxet fra http://www.kevinstang.com/Ninecase.htm

Housings and Bearings, etc.


This is a new section with some recently obtained specific information I have gathered on the types of bearings and housings used by Ford. For the nine inch there are are two bearing sizes used for housing ends, the smaller eight inch used just one. However, for the nine inch (as assembled by Ford)there are 3 different bearings- one small and two large. The two large are the same size ( I.D. / O.D specs), but different types of bearings- one is the traditional sealed ball bearing, while the other is the oil bathed roller bearing and race type.The eight inch and most nine inch housings used the small bearing- including the 31 spline CJ cars, Mustang Hi-performance etc.. This bearing was of the sealed ball bearing type, # RW207CCRA (specs: 1.378" I.D., 2.8246" O.D. by 0.8449" width). Early Galaxies and Broncos and some mid 70's Torinos used the large type sealed ball bearing, which meant they had a large tube housing end, bearing # 88128-RA (specs: 1.5312" I.D., 3.1496" O.D. by width). The second type of large bearing (roller type) was used in later pickups and larger Ford cars, bearing # A20 (specs. 1.530" I.D., 3.1530" O.D.), the seal was on outside of bearing. Because of the two different size bearings used in the 9 inch, there are also two (actually three) different backing plate mounting patterns as well. The standard small bearing has an approximately 3 1/2" (horizontal)by 2" (vertical) pattern with 3/8 inch mounting hole diameter, while the large bearing is 3 1/2" by 2 3/8" respectively with 1/2 inch hole size. Some of the mid 70's Torinos used a slightly different plate with a spacing of 3 9/16" by 2" respectively with 3/8" hole size. Good news for restorers and rodders out there is that there are adaptor bearings available to ease the swapping of axle shafts and housings that would have originally been potential problems. There are bearings made to swap the larger 31 spline shafts that may have been shortened into small bearing housings (spces- 1.531" I.D. by 2.834" O.D.)-it is available from aftermarket suppliers. I think there is also a bearing that will do the swap the opposite- swap typically small bearing shafts into a large bearing housing, the info I have found is that the BCA 511004 will do this, haven't tried it myself yet, but is has the correct 1.378" I.D. by 3.1496" O.D. .
Another area of concern when swapping axle housings into earlier Mustangs (65-66 models especially)is the diameter of the outer axle tube.Note the taper on this 8" 65-66 Mustang housing, a smaller U bolt and lower shock plate were used originally with these cars.The HIPO 289 cars were the only 65-66 Mustangs to recieve factory 9" axles, the tubes are tapered as well at the end to utilize the same lower shock plate as the regular 65-66 Mustangs.


JohnB


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 07. Jan 2011 15:47 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 04. Okt 2009 12:57
Innlegg: 2064
Bosted: Haugesund
Ser ut som jeg kaaansje går for denne : http://www.americanpowertrain.com/cart. ... uct=701491
Har sendt ett visst norsk firma spørmål angående ombygging til wire eller hydraulikk men da de nedprioriterer mail [-X så kan det værra det samme :mrgreen:

_________________
2003 FORD F-350 "Sotrøret"
1980 Ford Mustang (Foxbody) 1 fast fox.
1979 Ford Mustang Foxbody notch.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 08. Jan 2011 14:33 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 04. Okt 2009 12:57
Innlegg: 2064
Bosted: Haugesund
Rota litt rundt i dag og :mrgreen:

Montert varmeapparat boxen igjen , var jo ett litt helv.. men det gikk jo greit til slutt hehe.
Nye plugg kabler er ankommet meeen da jeg besstillte så sto det at disse var "stock" og da antok jeg at de var beregna for "female" fordelerlokk men disse er lagd for "male" fordeler lokk ... jaja
Bestille denne fra summit så er problemet løst : http://www.summitracing.com/parts/MAA-29510/
Kablene er 10mm tykke.
Prøvemonterte en aksling og den satt som ku.. i Grete.. :mrgreen:
Ser på lageret at det har "simmering" innebygd liksom og da trenger jeg vel ikke de orginale simmeringene jeg har liggende? , for jeg er ikke sikker på om det er plass til de da den ringen som ligger inntil lageret er endel dypere\tykkere en den orginale og da kommer ringen lengre inn i hylsa.


Vedlegg:
DSC_0096.JPG
DSC_0096.JPG [ 94.51 KiB | Vist 6518 ganger ]
DSC_0098.JPG
DSC_0098.JPG [ 116.37 KiB | Vist 6518 ganger ]
DSC_0099.JPG
DSC_0099.JPG [ 110.9 KiB | Vist 6518 ganger ]
DSC_0100.JPG
DSC_0100.JPG [ 94.79 KiB | Vist 6518 ganger ]

_________________
2003 FORD F-350 "Sotrøret"
1980 Ford Mustang (Foxbody) 1 fast fox.
1979 Ford Mustang Foxbody notch.
Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 15. Jan 2011 16:55 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 04. Okt 2009 12:57
Innlegg: 2064
Bosted: Haugesund
Da har eg montert alle lagre og simringer \o ring osv på diff huset og levert delene til en bekjent som skal montere dette sammen for meg. :)
Har også fått ett skikkelig false verktøy fra Eastwood for bremserør.
funka gull.
Fikk også carrier bearing adapterne og de passa fint.


Vedlegg:
DSC_0095.JPG
DSC_0095.JPG [ 93.45 KiB | Vist 6413 ganger ]
DSC_0096.JPG
DSC_0096.JPG [ 124.25 KiB | Vist 6413 ganger ]
DSC_0097.JPG
DSC_0097.JPG [ 102.13 KiB | Vist 6413 ganger ]
DSC_0099.JPG
DSC_0099.JPG [ 101.22 KiB | Vist 6413 ganger ]
DSC_0100.JPG
DSC_0100.JPG [ 115.14 KiB | Vist 6413 ganger ]

_________________
2003 FORD F-350 "Sotrøret"
1980 Ford Mustang (Foxbody) 1 fast fox.
1979 Ford Mustang Foxbody notch.
Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 18. Jan 2011 22:00 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 04. Okt 2009 12:57
Innlegg: 2064
Bosted: Haugesund
Fikk glassblåst litt diverse reimskiver og braketter i front på motorn i dag.
Skal pulverlakkes i en eller anna farge..
Blåst og lakka servopumpa også. 8)

Litt bedretne mobilbilder hehe


Vedlegg:
IMAG0045.jpg
IMAG0045.jpg [ 158.61 KiB | Vist 6348 ganger ]
IMAG0046.jpg
IMAG0046.jpg [ 122.6 KiB | Vist 6348 ganger ]
IMAG0047.jpg
IMAG0047.jpg [ 116.71 KiB | Vist 6348 ganger ]
IMAG0049.jpg
IMAG0049.jpg [ 113.21 KiB | Vist 6348 ganger ]

_________________
2003 FORD F-350 "Sotrøret"
1980 Ford Mustang (Foxbody) 1 fast fox.
1979 Ford Mustang Foxbody notch.
Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 20. Jan 2011 22:13 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 04. Okt 2009 12:57
Innlegg: 2064
Bosted: Haugesund
Jepp da har eg pulverlakka diverse remhjul osv osv som skal i fronten på blokka.

Lærer stadig nye ting etter hvert som ting skal monteres og i dag så fant jeg ut at den nye svingingsdemperen er "tykkere" enn den gamle og dermed så treffer ikke reimene der de skal #-o
Ser på bildet med gul ring at det bommer en smuuule er de innerste spora på begge hjula som skal stemme.
må jo også space ut servo og dynamo i samme slengen da.
Men har nå målt meg frem til at jeg må space ut reimskiva på vannpumpa sånn ca 8,70mm og da treffer det så å si perfekto. 8)

Fant den gamle spaceren som var til den mekaniske vifta og satser på å levere den til noen som kan kutte den perfekt så blir den en spacer for remhjulet på pumpa.. :mrgreen:


Vedlegg:
DSC_0103.JPG
DSC_0103.JPG [ 103.59 KiB | Vist 6273 ganger ]
DSC_0105.JPG
DSC_0105.JPG [ 128.44 KiB | Vist 6273 ganger ]
DSC_0111.JPG
DSC_0111.JPG [ 115.45 KiB | Vist 6273 ganger ]
DSC_0114.JPG
DSC_0114.JPG [ 109.99 KiB | Vist 6273 ganger ]
DSC_0116.JPG
DSC_0116.JPG [ 111.63 KiB | Vist 6273 ganger ]

_________________
2003 FORD F-350 "Sotrøret"
1980 Ford Mustang (Foxbody) 1 fast fox.
1979 Ford Mustang Foxbody notch.
Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 21. Jan 2011 18:37 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 04. Okt 2009 12:57
Innlegg: 2064
Bosted: Haugesund
Styra litt på i dag og.
Har funnet ut at det å space ut servo\dynamo og pulley på vannpumpe blir for køddete.

Sjekka med en bekjent som sa så sant det er klaring på utsida av blokka bak svingingsdempern så kunne jeg kappe av ett lite stykke på svingingsdempern`s innside , altså den delen som stikker inn i blokka mot timing gear på veiva.

Men etter å ha sjekka så har jeg bare ca 2-4 mm klaring på utsiden .
Men da fikk jeg en lys ide om å dreie av de nødvendige 10.60mm på utsiden av dempern mot fronten på bilen.
Lar bare "ringen" i midten stå igjen liksom.
Burde vel ikke være noe problem å gjøre dette ..

Bolt hulla som er til rem skiva er ca 30mm dype så det skulle ikke by på problemer.

EDIT .. fikk svar på mail til produsent at det var ikke noe problem å dreie av så da er det greit :)


Vedlegg:
DSC_0003.JPG
DSC_0003.JPG [ 106.13 KiB | Vist 6221 ganger ]
DSC_0004.JPG
DSC_0004.JPG [ 109.26 KiB | Vist 6221 ganger ]
DSC_0005.JPG
DSC_0005.JPG [ 92.91 KiB | Vist 6221 ganger ]
DSC_0007.JPG
DSC_0007.JPG [ 87.27 KiB | Vist 6221 ganger ]
DSC_0008.JPG
DSC_0008.JPG [ 99.47 KiB | Vist 6221 ganger ]

_________________
2003 FORD F-350 "Sotrøret"
1980 Ford Mustang (Foxbody) 1 fast fox.
1979 Ford Mustang Foxbody notch.
Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 22. Jan 2011 19:43 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 04. Okt 2009 12:57
Innlegg: 2064
Bosted: Haugesund
Wrappa litt hedders i dag.
gikk for Biltema denne gang også , men denne gang ble det uten alu belegget da det bare flassa etter ei stund.


Vedlegg:
DSC_0010.JPG
DSC_0010.JPG [ 134.14 KiB | Vist 6161 ganger ]
DSC_0013.JPG
DSC_0013.JPG [ 120.77 KiB | Vist 6161 ganger ]
DSC_0014.JPG
DSC_0014.JPG [ 123.25 KiB | Vist 6161 ganger ]
DSC_0017.JPG
DSC_0017.JPG [ 135.68 KiB | Vist 6161 ganger ]
DSC_0018.JPG
DSC_0018.JPG [ 127.79 KiB | Vist 6161 ganger ]

_________________
2003 FORD F-350 "Sotrøret"
1980 Ford Mustang (Foxbody) 1 fast fox.
1979 Ford Mustang Foxbody notch.
Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 24. Jan 2011 21:34 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 04. Okt 2009 12:57
Innlegg: 2064
Bosted: Haugesund
Litt småtteri i dag og.
fikk dreid av ca 11mm på svingingsdempern så nå er det perfekt med tanke på at reimene treffer der de skal :)
Og har justert vippearmene i følge denne videoen på tuben : http://www.youtube.com/watch?v=ktvIQgGhz18
Men vet ikke om det er helt 100% da noen av disse løfterene "fjæret" litt så jeg følte at det ikke ble korrekt men det gjøkke no da han som justerte dem i fjor kommer innom i morgen med 3`d memberen min og da skal han gå over å sjekke.
Har også fått pumpa olje igjennom hele maskineriet.
Må vel sikkert handla en liter til med olje da 8 liter tydligvis ikke var nok..... :mrgreen:


Vedlegg:
DSC_0020.JPG
DSC_0020.JPG [ 94.64 KiB | Vist 6105 ganger ]
DSC_0021.JPG
DSC_0021.JPG [ 149.12 KiB | Vist 6105 ganger ]
DSC_0022.JPG
DSC_0022.JPG [ 143.91 KiB | Vist 6105 ganger ]

_________________
2003 FORD F-350 "Sotrøret"
1980 Ford Mustang (Foxbody) 1 fast fox.
1979 Ford Mustang Foxbody notch.
Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 25. Jan 2011 02:39 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Lør 24. Okt 2009 16:48
Innlegg: 74
Bra jobba. må gi beskjed når det skjer noe i garasjen vet du :mrgreen: :mrgreen:


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1523 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37 ... 102  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 10 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support