AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Lør 27. Jun 2026 02:00

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 24 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Prosjekt 70Charger
InnleggSkrevet: Søn 05. Des 2010 09:47 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Lør 08. Apr 2006 07:00
Innlegg: 470
Bosted: Hobøl
Hei og lenge siden sist.

Jeg hadde i sin tid strengen Charger prosjekt i Moss. Har hatt denne bilen siden 2001 og har vurdert seriøst å selge den i sommer. Var egentlig litt mett av bilen pluss at vi har flyttet på oss som også krever sitt. Etter å ha veid frem og tilbake så har jeg konkludert med å beholde den og faktisk gjøre det meste av jobben igjen. Har fått visse hint fra fruen om at det er på tide med en mental undersøkelse :) men det får gå. De første par månedene vil gå med til planlegging, innkjøp av deler, forhandling med lakkverksted osv, friske opp kunnskapen, samt finne igjen folk og relasjoner med kunnskap mht råd/veiledning osv. Har laget en grov prosjektplan med utgangspunkt i sluttføring innen juni 2012. Dårlig tid skal i alle fall ikke gå på bekostning av kvalitet og presisjon. Da er det bedre å ikke forhaste seg. I hovedsak er det to områder jeg med sikkerhet vil bruk ekstern mannekraft. Metallarbeid og lakkering. Her er jeg alt for mye amatør og resultatet blir deretter.

På innkjøpssiden vil jeg i hovedsak benytte KS Auto så lenge leveringstid og priser er konkurransedyktig vs det å handle selv over internett. Nå er det allerede mye nytt på bilen og det ligger mye på hylla som er kjøpt inn gjennom årene og som ikke er montert. Kvaliteten er noe varierende så jeg vil gå gjennom del for del på nytt.

Vil først og gå gjennom hele drivlinjen fra forstilling-motor/gearkasse-bakaksel og bremseoppsett. Videre vurdere hvilke utbedringer som skal gjøres med hensyn til karosseri. Hovedfargen /dark metallic green vil trolig forbli men gjøres på nytt pga variabel kvalitet. Om det blir en customjobb eller ikke vet jeg ikke ennå. Originalt stuk med moderne kjøreegenskaper og funksjonalitet er trolig ledestjernen.

Vil etter beste evne legge ut bilder og dokumentasjon etter hvert som prosessen går fremover.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Prosjekt 70Charger
InnleggSkrevet: Søn 05. Des 2010 10:21 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 11:19
Innlegg: 2935
Bosted: Stavanger
Gleder meg. stå på :)

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Prosjekt 70Charger
InnleggSkrevet: Søn 05. Des 2010 14:12 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Lør 08. Apr 2006 07:00
Innlegg: 470
Bosted: Hobøl
Kan tenke meg kontakt med Chargerfolk som har endret maskineri til HEMI 426/528/572. Dersom noen vet om noen send meg gjerne en PM.

Har noen spørsmål til disse knyttet til driveline, tilpasninger ift motorfester/headers og plass under panser.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Prosjekt 70Charger
InnleggSkrevet: Ons 08. Des 2010 11:54 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Feb 2006 22:44
Innlegg: 1227
Bosted: Hvam
dette blir spennende å følge med på. Igjen :D


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Prosjekt 70Charger
InnleggSkrevet: Tir 04. Jan 2011 20:58 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Lør 08. Apr 2006 07:00
Innlegg: 470
Bosted: Hobøl
Da begynner det å komme saker og ting i hus. Aluminumsradiator levert av Mancini Racing m/alu-kappe. Holder inntil 600HP og det er neppe behov for ekstra kjøing til gearkassen.

Videre en ny (restaurert) frontfanger utført i USA. Ser veldig bra ut. KS Auto skaffet denne til veie. Litt dårlig bildekvalitet men håper det duger likevel:-)

Så er vi da litt i gang da!


Vedlegg:
PA160216.JPG
PA160216.JPG [ 68.42 KiB | Vist 6013 ganger ]
Filkommentar: Mopar Performance alu radioator (down flow) levert av Mancini Racing
PA160218.JPG
PA160218.JPG [ 67.66 KiB | Vist 6013 ganger ]
PA160219.JPG
PA160219.JPG [ 66.44 KiB | Vist 6013 ganger ]
PA160223.JPG
PA160223.JPG [ 83.86 KiB | Vist 6013 ganger ]
PA160226.JPG
PA160226.JPG [ 77.05 KiB | Vist 6013 ganger ]
Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Prosjekt 70Charger
InnleggSkrevet: Tir 04. Jan 2011 21:14 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Lør 08. Apr 2006 07:00
Innlegg: 470
Bosted: Hobøl
Legger inn noen bilder fra et besøk på Fredriksten festning i fjor ifm Grensetreffet. Fargen forblir uendret trolig med unntak av panser. Et nytt panser er skaffet (originalt) og det vil bli montert 2" cowl induction scoop (mange husker sikkert pro charger prosjektet i Mosjøen). Stilig men først og fremst funksjonelt ift luftgjennomstrømming


Vedlegg:
P8140203.JPG
P8140203.JPG [ 65.23 KiB | Vist 6001 ganger ]
P8140204.JPG
P8140204.JPG [ 62.37 KiB | Vist 6001 ganger ]
P8140205.JPG
P8140205.JPG [ 64.66 KiB | Vist 6001 ganger ]
P8140206.JPG
P8140206.JPG [ 63.33 KiB | Vist 6001 ganger ]
P8140207.JPG
P8140207.JPG [ 65.58 KiB | Vist 6001 ganger ]
Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Prosjekt 70Charger
InnleggSkrevet: Tir 04. Jan 2011 21:18 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Lør 08. Apr 2006 07:00
Innlegg: 470
Bosted: Hobøl
Ser mange beytter Dynamat lyd og varmeisoleringsmatter. Hører gjerne om andre alternativer med stort sett samme egenskaper og kanskje en smule rimerligere


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Prosjekt 70Charger
InnleggSkrevet: Ons 05. Jan 2011 00:44 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Søn 08. Nov 2009 22:57
Innlegg: 537
Morten Braarud skrev:
Ser mange beytter Dynamat lyd og varmeisoleringsmatter. Hører gjerne om andre alternativer med stort sett samme egenskaper og kanskje en smule rimerligere



Hei Morten

Ser på diverse andre forum at andre har brukt disse produktene.

http://www.quietride.com/

http://www.secondskinaudio.com/

Har ingen egen erfaring med produktene.

Mvh

JohnB


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Prosjekt 70Charger
InnleggSkrevet: Ons 05. Jan 2011 00:53 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Lør 08. Apr 2006 07:00
Innlegg: 470
Bosted: Hobøl
JohnB skrev:
Morten Braarud skrev:
Ser mange beytter Dynamat lyd og varmeisoleringsmatter. Hører gjerne om andre alternativer med stort sett samme egenskaper og kanskje en smule rimerligere



Hei Morten

Ser på diverse andre forum at andre har brukt disse produktene.

http://www.quietride.com/

http://www.secondskinaudio.com/

Har ingen egen erfaring med produktene.

Mvh

JohnB


Takk for tipset John:-)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Prosjekt 70Charger
InnleggSkrevet: Søn 27. Feb 2011 10:31 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Lør 08. Apr 2006 07:00
Innlegg: 470
Bosted: Hobøl
Noen som har erfaring med denne? http://www.mpbrakes.com/products/produc ... uct_id=130, eller finnes det rimeligere alternativer? Har bla hørt at den gir mye støy


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Prosjekt 70Charger
InnleggSkrevet: Ons 02. Mar 2011 23:20 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Lør 08. Apr 2006 07:00
Innlegg: 470
Bosted: Hobøl
Noen som har erfaring med http://www.hydratechbraking.com/Mopar_B_Body.html


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Prosjekt 70Charger
InnleggSkrevet: Ons 02. Mar 2011 23:32 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 27. Jan 2006 01:16
Innlegg: 970
Bosted: Horten
Den så veldig fin ut Morten, så du må kjøpe den og teste kvaliteten. Jeg trenger noe slikt i Chargeren min og da er det jo gret at du har testa den.

_________________
BEEN`S GARAGE
SEX, DODGE AND ROCK'N'ROLL


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Prosjekt 70Charger
InnleggSkrevet: Ons 02. Mar 2011 23:42 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Lør 08. Apr 2006 07:00
Innlegg: 470
Bosted: Hobøl
Ja det ser fristende ut. Ser temmelig greit ut mtp installassjon også


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Prosjekt 70Charger
InnleggSkrevet: Lør 05. Mar 2011 10:56 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Lør 08. Apr 2006 07:00
Innlegg: 470
Bosted: Hobøl
Kaldt på fingere. Trenger bedre oppvarming. Om noen har eller kjenner noen som har en byggvarmer (diesel) som selges er jeg interessert. Send meg en PM. Rommer er er ca 10x10x6 og middels godt isolert. Bør trolig opp i rundt 25kwh


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Prosjekt 70Charger
InnleggSkrevet: Lør 05. Mar 2011 11:09 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 20. Jun 2010 19:26
Innlegg: 175
Bosted: Florø
flott bil, blir spennende å følge med :mrgreen:

_________________
Muscle cars... because real cars don't power the front wheels they lift them

In this garage,
Bodywork doesn't mean plastic surgery !!!

-71 Pontiac "Sheriff" LeMans - http://www.youtube.com/watch?v=uBMw3kcTDo8
-68 Dodge A108 Custom Sportsman


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 24 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 10 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support