AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 20. Aug 2026 22:09

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Forgassertrøbbel.
InnleggSkrevet: Lør 17. Okt 2015 17:37 
Avlogget
Rookie
Rookie

Heisann.
Jeg har en Cadillac der det er montert en Edelbrock 1406. Det står en 331cubic tommers motor i den. Har hatt litt hodebry med den i sommer, når jeg har kjørt en stund med bilen(motor har nådd driftstempratur) og stopper motoren ca en halv time er det veldig vanskelig å få start. Jeg må kinne lenge på startmotor og når motoren starter virker det som den er rå, den hoster og man må holde full gass til den går reint. Har sjekket tenning og den er rett. Har også montert en slik fiberpakning for at ikke forgasseren skal varmes av innsuget men det hjelper ikke.
Har i dag vært i garasjen og studert dette litt, byttet samtlige tennplugger og de jeg tok ut var veldig sotete og svart. Startet opp og motoren går bra og når den blir varm går den ned på tomgang. Men etter en stund senker den turtallet så langt ned at den stopper....
Tok da og demonterte luftfilteret for å se hva som skjedde, når jeg så i området rundt andre trinnet viste det seg at det var masse bensin i rommene der motvektene til spjeldene er. Blåste dette bort med trykkluft og startet opp motoren, da gikk den normalt. Mens jeg studerer forgasseren med motoren i gang ser jeg at det kommer litt bensin ut av to messingstusser helt i toppen av kanalene til 2. trinnet. Er dette normalt?
Sånn som jeg har forstått det skal ikke dette trinnet være aktivt før man har gasspedalen godt trykt ned eller.....
Har ikke så mye peiling på dette så jeg lurer på om det er noen av dere der ute som har vært ute for dette og eventuelt kan fortelle meg hva som er galt.
Forgasseren var montert på motoren da jeg kjøpte bilen så jeg har ikke noe manual på den heller....
Håper på hjelp [-o<

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Forgassertrøbbel.
InnleggSkrevet: Lør 17. Okt 2015 18:34 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

http://www.edelbrock.com/automotive/mis ... manual.pdf
Høres ut som du er klar for et nytt pakningssett til forgasseren din, risiko for brann når bensin er på avveie. Svarte plugger er tegn på for mye bensin, men om du har store dyser, eller om det er pga. lekkasjen er vel vanskelig å si. 600 er litt stor gasser på en 331 til vanlig cruising, men god å ha på høye turtall 5-6000rpm.
Sjekke flottørhøyde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 17. Okt 2015 20:16 
Avlogget
Rookie
Rookie

Takk for raskt svar.
Er det mye mikk makk å bytte ett slikt pakning sett ? Mener å ha sett i en tabell på nettet at en 600 var ment fra 305 til 350 så trodde denne var mitt i blinken på denne motoren, men jeg har veldig lite peiling på dette så hvis den er for stor så må jeg vel anskaffe en som er mindre. Bilen er jo ikke noe fartsvidunder heller :)
Hvor er det enklest å få kjøpt pakning sett eller forgasser?
Det blir mye og mange spørsmål men vet man ikke må man spørre...

Hilsen en lykkelig Caddilac-eier

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 17. Okt 2015 21:52 
Avlogget
Rookie
Rookie

Ta en telefon til sarpsborg motor du.bra priser og service. :D

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 18. Okt 2015 01:14 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Sjekk flottørhøyden og at choken er riktig koblet. At dette er riktig er"uber importante!" Skru så blandingsskruene helt inn og så ta de 1,5-2 omdreininger ut igjen. Da skal du ha en grei forhåndsinnstilling.
Gjør dette før du begynner å kjøpe repsett osv......Ligger innfo om hvordan dette gjøres på Edelbrock sine hjemmesider, og helt sikkert på youtube også.....

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 18. Okt 2015 12:33 
Avlogget
Rookie
Rookie

Takk for tips.
Jeg har sjekket og justert høyden på flottørene, den var litt for liten på høyre side. Har også satt blandingsskruene slik som du foreslo men det ble ikke bedre, ser ut som det pipler ut bensin mellom topplokket og huset rundt 2. trinnet.
Lurer på om denne lekkasjen fører til at motoren "drukner" på ett vis? Bensinen må jo renne ned i innsuget etter hvert skulle en jo tro eller?
Mener jeg så da jeg monterte den fiberpakningen mellom forgasser og innsug att det var masse bensin i bunnen av innsuget. Jeg tenkte ikke over dette da men har nå i ettertid fundert litt på hvor denne bensinen kommer fra.
Er det noen av dere som har opplevd dette?

Hilsen lykkelig Cadillac-eier.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 18. Okt 2015 21:16 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Når du monterte tilbake "lokket" på gasseren, var da nålene til dysene av, eller på? Om de ikke ble montert etter at lokket var påmontert, altså samtidig, er det omtrent umulig å få de ned i dysene. Resultat er bøyde nåler. Da flyter bensinen "alle veier"....
Ellers er en vanlig "blunder" at choke ikke blir juster eller montert/låst i åpen stilling slik at choken ligger på hele tiden og den kan faktisk legge seg helt på primærportene under kjøring og gasspådrag pga vacuum og sug fra motoren...
En ting til som du kan/bør sjekke er at flottørene er tette. Ta de av og rist på dem, er de lekk fylles de med bensin. Er de "tomme" kan du holde dem i en kopp med varmt vann. Kommer det ikke luftbobler da er de i orden.....
Mens du holder på så kan du jo ta ut blandingsskruene og gi åpningene et lite puff med høytrykkslufta slik at du er sikker på at det ikke sitter noe rusk i tomgangskretsen.....

Skulle ingen ting av dette føre frem, så vet jeg faktisk ikke helt.... Disse og tidligere nevnte feil er liksom det som går igjen på en Edelbrock gasser....

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 18. Okt 2015 21:29 
Avlogget
Rookie
Rookie

Hei.
Jeg gjorde det slik at jeg løsnet de to skruene som holder det lille lokket( ett på hver side av forgasseren ) og lirket opp nålene med fjærene før jeg skrudde opp alle rund for så og a av toppen på forgasseren. Det ble da montert i motsatt rekkefølge.
Jeg sjekket flottørhøyden med en bor, den var 11,1 mm og ikke i tommer men tror det virker likevel.
Er veldig usikker rundt dette så det bare spørs om jeg kommer til å ringe Sarpsborg Motor i morgen og hører med de hva jeg bør gjøre.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 20. Okt 2015 06:59 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

caddilac-1954 skrev:
Hei.
Jeg gjorde det slik at jeg løsnet de to skruene som holder det lille lokket( ett på hver side av forgasseren ) og lirket opp nålene med fjærene før jeg skrudde opp alle rund for så og a av toppen på forgasseren. Det ble da montert i motsatt rekkefølge.
Jeg sjekket flottørhøyden med en bor, den var 11,1 mm og ikke i tommer men tror det virker likevel.
Er veldig usikker rundt dette så det bare spørs om jeg kommer til å ringe Sarpsborg Motor i morgen og hører med de hva jeg bør gjøre.

Hvorfor skal man i det hele tatt tulle det til med en ettermarkeds-forgasser på en slik flott bil?
Få satt tilbake en overhalt original-forgasser som utvilsomt fungerer best på en slik staselig vogn! [WHITE SMILING FACE]
caddilac-1954 skrev:
Heisann.
Jeg har en Cadillac der det er montert en Edelbrock 1406. Det står en 331cubic tommers motor i den. Har hatt litt hodebry med den i sommer, når jeg har kjørt en stund med bilen(motor har nådd driftstempratur) og stopper motoren ca en halv time er det veldig vanskelig å få start. Jeg må kinne lenge på startmotor og når motoren starter virker det som den er rå, den hoster og man må holde full gass til den går reint. Har sjekket tenning og den er rett. Har også montert en slik fiberpakning for at ikke forgasseren skal varmes av innsuget men det hjelper ikke.
Har i dag vært i garasjen og studert dette litt, byttet samtlige tennplugger og de jeg tok ut var veldig sotete og svart. Startet opp og motoren går bra og når den blir varm går den ned på tomgang. Men etter en stund senker den turtallet så langt ned at den stopper....
Tok da og demonterte luftfilteret for å se hva som skjedde, når jeg så i området rundt andre trinnet viste det seg at det var masse bensin i rommene der motvektene til spjeldene er. Blåste dette bort med trykkluft og startet opp motoren, da gikk den normalt. Mens jeg studerer forgasseren med motoren i gang ser jeg at det kommer litt bensin ut av to messingstusser helt i toppen av kanalene til 2. trinnet. Er dette normalt?
Sånn som jeg har forstått det skal ikke dette trinnet være aktivt før man har gasspedalen godt trykt ned eller.....
Har ikke så mye peiling på dette så jeg lurer på om det er noen av dere der ute som har vært ute for dette og eventuelt kan fortelle meg hva som er galt.
Forgasseren var montert på motoren da jeg kjøpte bilen så jeg har ikke noe manual på den heller....
Håper på hjelp [-o<

caddilac-1954 skrev:
Takk for raskt svar.
Er det mye mikk makk å bytte ett slikt pakning sett ? Mener å ha sett i en tabell på nettet at en 600 var ment fra 305 til 350 så trodde denne var mitt i blinken på denne motoren, men jeg har veldig lite peiling på dette så hvis den er for stor så må jeg vel anskaffe en som er mindre. Bilen er jo ikke noe fartsvidunder heller :)
Hvor er det enklest å få kjøpt pakning sett eller forgasser?
Det blir mye og mange spørsmål men vet man ikke må man spørre...

Hilsen en lykkelig Caddilac-eier

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 20. Okt 2015 19:32 
Avlogget
Rookie
Rookie

Ja det skal komme en slik men har ikke funnet en ennå, det skal være en Rochester Model 4GC. Har lett over alt på internett etter en slik men de som er å få kjøpe er som regel helt kaputt og selger er usikker om de i det hele tatt er i orden.
Man blir usikker av sånne ting :roll:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 20. Okt 2015 21:11 
Avlogget
Get going
Get going

Så lenge forgasser renner over på bakre trinnet vil dette nesten alltid "overstyre" andre funksjoner på forgasseren.
Du kan skru blandingsskruer både inn og ut til inga nytte.

Enkelte mekaniske bensinpumper kan gi for høgt bensintrykk (over 6psi), er dette er tilfelle trenger du ein regulator for å redusere trykket.
Er det overflate rust i bensintanken kan det bli partikler som er så små at dei går rett gjennom eit billig papirfilter :oops: men eit bensinfilter av god kvalitet stopper dette før det kommer inn i forgasser.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 21. Okt 2015 18:26 
Avlogget
Rookie
Rookie

Har tatt forgasseren av motoren og satt den på arbeidsbenken. Så tok jeg av toppen og snudde den på hodet. deretter blåste jeg inn i bensintilkoblingen og da suste det i den ene flotørventilen :(
Har snakket med US Autoparts i Trondheim, det var der de sa det mest sannsynlig var der feilen var og da ville forgasseren flyte over i bakkant.
Så nå venter jeg på ett pakning sett fra de med nye flotør ventiler, så får vi se :D

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 08. Nov 2015 22:09 
Avlogget
Rookie
Rookie

Ja da ha jeg fått paknings settet og montert det samt montert forgasseren på motoren. Det ble noe annet for og si det sånn, nå kan jeg justere blandingsskruene slik de skal være. Har også invistert i en vakuum måler også så nå skal jeg nok få justert forgasseren slik den skal være.
Har også fått tak i en original forgasser av type Rochester 4GC. Den har Tag nr. 7006220. Det står i verkstedboka som jeg har at biler med aircondition skal ha dette Tag nr.
og en standard skal ha Tag nr. 7006221.
Er det noen av dere som vet hva som eventuelt er forskjell på disse to forgassere?
Kan ikke se i verkstedboka at de er dyset forskjellig men det kan jo være andre ting som er ulikt...

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 15. Nov 2015 10:23 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Så vidt jeg har lest mig frem til, er det ingen annen forskjell end en vakuum utgang på forgasseren. og den kan blendes uten problemer.
Overhalings kittene er like, så det er ikke noe problem.
men jeg har sendt en mail til en kompis og spurt om han vet noe.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 28. Nov 2015 18:21 
Avlogget
Rookie
Rookie

Heisann igjen.
Har sjekket litt rundt dette med forskjellige Cadillac-klubber. Der var det en som sa på den forgasseren som var ment for biler med air-condition var det montert en solonoid som ville dra litt høyere tomgang når air-condition var aktivert. Dette fordi motoren må drive kompressoren i tillegg. Men dette var montert fremfor forgasser som en egen enhet slik a forgasserne var likt oppbygd.
Men jeg lurer på om det er noen her som vet hva som er best og rense en forgasser med? Den jeg har fått tak i ser ut til og være u-rørt men har stått lenge og er fullpakket av støv og skitt utvendig og i begge portene....
Håper det er noen som har vært borti dette før..

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet