AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Man 24. Aug 2026 19:12

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 145 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: trøblete mopar 440
InnleggSkrevet: Man 22. Feb 2010 23:58 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

se om du kan dytte ned ventilene med håndkraft, Klarer du det så er ihvertfall fjørene skrot

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 23. Feb 2010 02:55 
Avlogget
Rookie
Rookie

Nei, jeg har ikke vært av med noe annet enn ventildekslene. Det skal ikke forundre meg om det er noe koks her og der, hvertfall slik som den soter nå.

Får ta en slik manuell test av fjærene, er det vanlig med slitte fjærer egentlig?

Det spørs om jeg bare får ta den jobben med å ta av toppene, det hadde vært interessant å se hvordan det ser ut. Er jo fort gjort å bytte fjærer og tetninger, hvis det ikke er noe mere alvorlig galt da.
Har jo planer om både overhaling og oppgradering av motor på sikt, men hadde håpet å ta det tidligst til neste vinter. Målet for denne sommeren er å få registrert den, og det er lang vei dit enda. :(

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 24. Feb 2010 00:10 
Avlogget
Get going
Get going

Ricecooker skrev:
Nei, jeg har ikke vært av med noe annet enn ventildekslene. Det skal ikke forundre meg om det er noe koks her og der, hvertfall slik som den soter nå.

Får ta en slik manuell test av fjærene, er det vanlig med slitte fjærer egentlig?

Det spørs om jeg bare får ta den jobben med å ta av toppene, det hadde vært interessant å se hvordan det ser ut. Er jo fort gjort å bytte fjærer og tetninger, hvis det ikke er noe mere alvorlig galt da.
Har jo planer om både overhaling og oppgradering av motor på sikt, men hadde håpet å ta det tidligst til neste vinter. Målet for denne sommeren er å få registrert den, og det er lang vei dit enda. :(

Trenger jo ikke ta av toppene for å bytte fjærene :idea: Værtfall ikke på en Ford :roll:

John

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 26. Feb 2010 00:55 
Avlogget
Rookie
Rookie

Heisann,

Har vært av med toppdekslene igjen, fant ingenting unormalt.

Men jeg stusser litt over toppene, de har nummer 4006452. I forskjellige "tabeller" står det at de er laget fra 76-78, men min bil er jo laget i mars -75. "Riktig" topp for 1975 skulle vært 975, og for 1974 er det 902-topper.
Er dette grunn til å tro at det har vært byttet topper en gang, eller er det disse opplysningene som er litt unøyaktige?

Jeg har ikke funnet motornummeret enda, skal det være i nærheten av fordeleren?
Hadde vært interessant å finne ut om det er orginalmotoren som står i. Undrer meg litt over at det ser ut som motoren er svartmalt, istedet for blå eller hva det skal være. Det er ingen tegn til noen farge på motoren, men den er ikke rustet heller, ville sagt den var malt svart eller mørk grå. Ventildekslene er turkise, luftfilterboksen er orange.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 26. Feb 2010 03:35 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Mener å ha lest ett sted at det Amerikanske politiet har samme system som den norske hæren. At når bilen har godt ett bestemt antal miles, så er det full åverhaling av drivlinja. Men i steden får å la bilen stå mens jobben blir gjort, er mulighetene store for att de putta oppi en annen motor og kasse. Ta å se på høyre side av motoren der bunnpanna festes, der skal de 6 siste siffrene i VIN nummret stå.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 22. Mar 2010 13:09 
Avlogget
Rookie
Rookie

Hallo igjen,

her har det ikke skjedd så mye siden sist. Har ikke blitt så mye klokere, men har funnet ut en ting:
Denne skytingen blir mindre og mindre med mer fortenning. Med skikkelig mye fortenning blir skytingen så godt som borte, men da har den ikke lyst til å gå på tomgang. Vi snakker kanskje om opp mot 20 grader ved tomgang, har ikke målt mens jeg holder på. Skulle hatt en lampe med justering, det blir bare på øyemål siden skalaen bare går til 10 grader.
Men det rare er at det skal ikke så mye over 10 grader (som det skal være) før den begynner å slå tilbake når jeg kjører den på starteren. Har tidligere tørnet motoren begge veier med en trepinne i plugghull nr 1, og tenningsmerket på demperen er riktig.
Har ikke målt dette, men vil tippe at ved 15 grader vil den slå tilbake, er det normalt??

Tyder dette på at det er noe feil i registeret, eller er det bare ønsketenkning fra min side?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 22. Mar 2010 16:16 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

beklager,men det er normalt. det kommer an på kammen hvor mye tenning den tåler før den får problem å starte!

nå har jeg bare skummet igjennom tråden,men har du forsøkt en annen forgasser? kan høres ut som for mager blanding! f.eks. knekk på bensinslangen eller innvendig lekasje/dårlig bensinpumpe eller dritt i bensinrør eller dritt i forgassern eller tette akspumpe-hull.

du kan teste å ta av slangen inn på forgasseren og legge slangen i en bøtte og starte motoren/fil og se om det pumper/renner friskt... kanskje noen vet ca hvor mye det skal komme på f.eks. 10sek.?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 22. Mar 2010 16:37 
Avlogget
Rookie
Rookie

Hm, sier du det ja.

Jeg har prøvd med den orginale thermoqad´en, og nå med en edelbrock 750. Overhodet ingen forskjell.

Har byttet bensinpumpe, og slangene i motorrommet er nye.

Har ikke sjekket bensinmengde/trykk, men det virker som det er ok.

Mange har tipset meg om mager blanding, men her er det motsatt, den går for fett. Pluggene er tørre, men kullsvarte. Har byttet til varmere plugger, soter likevel. Når jeg prøver å justere tomgangsblandingen skjer det ingen ting om jeg skrur de helt i bunn eller tar de ut.

Men hva kan det ha seg at denne skytingen blir mindre jo mer fortenning jeg stiller på?

Har slått litt fra meg den tanken om at det er noe feil med en topp, da det skyter ut gjennom begge eksosrørene. Skal vel en del til for at det er akkurat samme feilen på begge sider?

Apropos kam, jeg vurderer å ta av registerdekslet for å sjekke, og er derfor fristet til å bytte både kam, løftere og kjede når jeg først er i gang.

Men hvilen kam skal jeg bytte til? Ifølge verkstedboka er en 440 HP utstyrt med en 268/284-kam, og den er vel ikke av de slappeste? Sendte en mail til Summit for lenge siden om tips til kam, og de foreslo en 262/270 eller noe i den dur, og det blir vel ikke akkurat noen stor effektøkning av, eller?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 22. Mar 2010 21:20 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Har en snill trimkam med løftere liggende. Bare kjørt en sesong. Har også et sett Edelbrock RPM topper som også er lite brukt. 8000kr?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 22. Mar 2010 21:44 
Avlogget
Rookie
Rookie

Fristende, men det er ikke rom i budsjettet til det akkurat nå gitt.. Må gå litt i tenkeboksen, det hadde sikkert løst en del problemer.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 23. Mar 2010 09:53 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

det er ingenting feil med toppene eller blokka di! heller ikke med selve kammen!
det er enten register,forgasser eller tenningsanlegg! :mrgreen:

hmmm...det er det med tenninga som gjør dette skummelt!
har du byttet pluggledninger?

stopper ikke motoren om du skrur blandeskruen helt inn er det noe feil med forgasseren eller spjeldene står for mye åpen slik at tomgangskretsen er ute av funksjon.
pluggene blir nesten alltid svarte ved mye tomgangskjøring på en forgassermotor :)
du må vel ta en delgass eller fullgass akselrasjon og skru av tenningen i fart,og så rulle inn til siden om du skal lese noe på pluggene....

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 23. Mar 2010 14:29 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Ricecooker skrev:
Hallo igjen,

her har det ikke skjedd så mye siden sist. Har ikke blitt så mye klokere, men har funnet ut en ting:
Denne skytingen blir mindre og mindre med mer fortenning. Med skikkelig mye fortenning blir skytingen så godt som borte, men da har den ikke lyst til å gå på tomgang. Vi snakker kanskje om opp mot 20 grader ved tomgang, har ikke målt mens jeg holder på. Skulle hatt en lampe med justering, det blir bare på øyemål siden skalaen bare går til 10 grader.
Men det rare er at det skal ikke så mye over 10 grader (som det skal være) før den begynner å slå tilbake når jeg kjører den på starteren. Har tidligere tørnet motoren begge veier med en trepinne i plugghull nr 1, og tenningsmerket på demperen er riktig.
Har ikke målt dette, men vil tippe at ved 15 grader vil den slå tilbake, er det normalt??

Tyder dette på at det er noe feil i registeret, eller er det bare ønsketenkning fra min side?

Det du beskriver her høres ut som at registret står feil. Hadde samme synptom på en Aspen med 318 for noen år siden.
Når jeg justerte tenningen på riktig merke så ble det smelling i eksosen, men når jeg stillte tenningen opp så streken på balanceren gikk langt forbi merkene på reg dekslet da gikk den fint. Skrudde av reg deksel og så at registret var satt feil. Men nå hadde jeg register sett med 3 sporkil spor på nedre drev. Advance/Straith up og Retard. Satte drevet straight up (normal) så da var alt i orden. Justerte tenning etter spec'en. Gikk som ei klokke.

Kan det være samme symptom på din?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 23. Mar 2010 16:10 
Avlogget
Get going
Get going

hvor kam er i forhold til veiv/tenningsmerke kan sjekkes ved å se hvor ventilene åpner/lukker. når cyl 1 er på topp er nr 6 på overlap (veksler). tenningsrekkefølge er vel 18436572.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 23. Mar 2010 17:18 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Halla

Var du det du som kjøpte gasseren min? en 750. trur ikke du treng å justere noe på den for å kvitte deg med problemet, høres ut som register eller tenningsproblem.

1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 23. Mar 2010 17:56 
Avlogget
Rookie
Rookie

Det var nok jeg som kjøpte forgasseren din ja, jeg tviler også på at det er i den feilen ligger. Hvertfall siden det er likedan med begge forgasserne.

Når det gjelder soting snakker vi om skikkelig soting, såpass ille at pluggene må renskes i ny og ne for å få start igjen. Dette problemet er ikke så plagsomt nå lenger med de varmere pluggene.

Får vel brette opp ermene og kikke under dette registerdekselet tenker jeg, jeg er bare forundret over at den går såpass fint som den gjør. Bommet med en tann på kjedet på en Laurel 6`er engang, og da gikk den som en diesel. Men når jeg tenker meg om var faktisk reg-reima en tann feil på en isuzu diesel jeg kjøpte. Den gikk helt fint, startet lett, men ble fort varm, og gikk om mulig enda dårligere enn den skulle.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 145 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support