Det neste blir en rat rod inspirert gearstang. En kompliserende faktor er at på T56 gearkassene er det elektrisk revers lockout.
Derfor vil jeg ha en bryter oppe på kula.
Mange velger å kjøre uten lockouten innkoblet, og kan da i prinsippet bomgeare til revers når som helst. Det er riktignok et ekstra "hakk" når stanga går i revers, men jeg liker ikke å kjøre med locouten åpen.
Jeg har alltid hatt sansen for pistol grip gearstengene fra Mopar. Kunne selvsagt kjøpt ferdige tre-lignende plastikk håndtak, men det blir litt for - plastikk. Håndtakene er også å få håndlagde i tre, men koster da gjerne 70-80 USD.
Dessuten vil jeg ha de i samme type tre som rattet, bjørk. Dermed er løsningen å lage de selv.
Trekubben er en vedkubbe jeg hogde for flere år siden, som jeg la til side med tanke på noe slikt som dette. Den har ligget og tørket oppe på loftet rett ved der pipa passerer ca 5-6 år.
Begynte med et flatjern som jeg kappet i riktig lengde og form. pluss et rør med 3 mm innvendig dim. Ytterdiameter på røret er lik tykkelsen på flatjernet.

Så sveiste jeg røret fast langs kanten på flatjernet.

Slipte vekk sveisen:

Hulborret flatjernet, hulte ut toppen hvor pistol grip halvdelene skal være, lagde topp og bunn i metall for trehåndtakene, og begynte på håndtakene:

Ene halvparten begynner å ta form:

Samme halvparten ferdig pusset:

Andre halvparten er mer komplisert, for her kommer knappen for revers lock out'en. Her begynner den å ta form:

Når gearstanga er ferdig, blir ledningen til brytere ført opp via det tynne røret. Andre ledningen jordes i selve stanga.
Det neste nå blir litt finpussing før påføring av lakkbeis og epoxy, slik som på rattet.
