AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Søn 13. Sep 2026 00:07

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 346 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 24  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tir 12. Sep 2006 19:33 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Som flere har antydet i løpet av dette året og denne treffsesongen, så bør vi se hva vi MÅ gjøre for å få med en større andel av ungdommen i vårt miljø. Hva MÅ vi gjøre ?
Jeg husker selv mitt første møte med Norsk Veteranbilmiljø på sent 70 tall. Hadde man ikke "messingbil" så hadde man ikke veteranbil. Tull og vås sa jeg, for meg er en veteranbil en bil som er 30 år eller eldre, en bil jeg husket fra min barndom, jeg har ikke DET forholdet til biler fra 1909 og deromkring som jeg har for biler fra 40-50 og 60,70 tallet. Og slik tenker kanskje også dagens ungdom ??
Ser man på andelen av medlemmene i LMK og Norsk veteranvognklubb og deres alder, så er det svært få som er under 50 år, eller la oss kanskje si 60, 70 eller kanskje også 80 og 90 år ?
Hva skjer når man vandrer fra denne verden, hvem overtar bilene, tror man at poden( sønn, barnebarn, oldebarn) på 18-20 år er mottakelig for en helt original Ford fra 1909 ? Jeg tor ikke det, kanskje noen svært få, så hva gjør vi for at etterveksten skal sikres, og at bilene blir videre ivaretatt ?? Nå i helgen så åpnet Amcar-klubben i oslo for alt av biler, et forsøk var det, i etterkant kan man jo vurdere hvor vellykket dette forsøket var. Jeg er for å få med ungdommen inn i Amcar og veteranbilmiljøet, men hvordan gjør vi dette best mulig ?

På vårt eget lille treff " Biltreff Classic" føler jeg vi har lyktes tildels. Vi har åpnet for alle type kjøretøy som er 30 år og eldre, på denne måten ser vi at ungdommen dukker opp, dette er selvfølgelig et treff i en annen skala enn " Grombil", men vi ser tendensen.
Å slippe dette helt løst med tilgang av nyere BMW-er, Mercedes, Mazda o.s.v har jeg ikke tro på. Eierne av disse har sikkert en viss entusiasme rundt bilene sine, men følelsen av noe " gammelt" er ikke tilstede.

Tror jeg har alle med meg når jeg sier at vi skal være inkluderende, men vi må sette noen grenser. Kom med forslag til tiltak for at vi skal få rekruttering til vår bilhobby. Dette er et kollektivt ansvar. Vi er alle tjent med god ettervekst ;-) Kjør debatt ;-)

www.biltreff.com
Proud member of Dreams on Wheels. Arrangør av : Biltreff Classic.

Sist endret av Jone den Tir 05. Feb 2008 21:10, endret 2 ganger.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 12. Sep 2006 20:00 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Jeg synes Tyrigrava Classic var veldig bra da jeg var der sist (treff #4). Likte spesielt godt at det ble plukket frem noen spesielle biler og fortalt litt om dem. Dette er noe jeg har savnet på andre treff. Er litt mere gøy når man snakker om bilen og hvordan de kom til etc, enn bare å se hvem som har finest lakk og chrom.

1970 Plymouth 'Cuda 383 727 8 3/4
http://cuda.widing.biz/

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 12. Sep 2006 20:00 
Avlogget
Site Boss
Site Boss
Brukerens avatar

Valgte å flytte temaet hit.

Dette er en viktig debatt, og noe vi sliter med i de fleste lokale klubber også. Rekrutteringen hos oss, ACDC Modum er for tiden lik null.

88 Ford Mustang GT Convertible
79 Ford Mustang Ghia 5.0 Notchback, prosjekt
97 Ford F250 4x4

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 12. Sep 2006 22:37 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Det nok at det ikke så lett å komme med bastante konklusjoner da årsakene til manglende rekruttering av ungdom sikkert er ganske sammensatt. Skal jeg antyde noe så er det nok ikke bare bil som teller, men for mange like mye det sosiale og om det er action i tillegg så hjelper nok det også. Jeg husker jo min egen ungdom på godt og vondt, men fart og party var viktige ingredienser i hverdagen (spesielt i weekenden).

Og om jeg skal være helt ærlig så må jeg si at det til tider kan være nokså kjedelig å tasse rundt på uttallige treff og se stort sett i de samme bilene hver gang. Kanskje er det mest dramatiske som er hendt fra foregående år er at bilene har skiftet eiere. Setter det litt på spissen nå, jeg vet det. Man kan jo også spørre seg om vi er for tradisjonelle i form, stil og innhold? Da tenker jeg spesielt på dagstreffene. Vi kommer inn, parkerer bilen, rusler rundt, tar noen bilder, preker med noe vi kjenner best, sier ha det og drar hjem. Mitt inntrykk er også at ungdommen liker å kjøre i stedet for å stå parkert (borstett fra på en sentralt sted/samlingspunkt i byen på kvelden da). Jeg ser jo at mange i amcarmiljøet knapt nok gidder å ta ut bilene med mindre det ikke er 25 grader og 100% blå himmel.

Burde vi kjøre mer rundt i området hvor vi bor og viser at bilene faktisk kan klare både det ene og andre været uten at de ramler fra hverandre? Kanskje kan vi også møte opp på gatehjørnet en gang i blant hvor ungdommen er å spørre dem om hva de føler og synes.

Videre er det kanskje også en oppgave for Amcar Norway som kan bruke noe av deres midler (som vi har betalt) til å inkludere ungdommene i større grad enn det som synes å være tilfelle i dag.

Var forøvrig på et treff i sommer, Wings & Wheels i Lunner. Masse ungdommer med såvel amcars som mc's. Weekendtreff riktig nok, men likevel.

Dette var noe kjappe synspunkter
Morten

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 21. Sep 2006 13:05 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Hei igjen !

Denne debatten tok ikke helt av, men jeg har fått en mail som jeg gjerne klipper inn i denne debatten. Den er som følger:

"Sitat.
Til Hr Aandal.

Jeg har fått opplyst innholdet i et debattinnlegg fra deg på internett. Ut i fra det du har skrevet så har jeg følgende kommentarer.
1. En Veteranbil er en bil som er produsert før 1924. Dette er etter NVK udiskutabelt.
2. Om ungdommen ikke liker slike biler fra den tid, så er de ikke virkelige veteranbilentusiaster etter våre statutter.
3. Alle ombygde biler er ødelagt for evig. Det er en uting å lage Hotrodder og custombiler j.f.r det som dukker opp på deres treff på Tyrigrava kro
4. Vi er også for å få med yngre medlemmer, men de må følge våre regler og normer for å få innpass i vårt miljø.

Jeg blir skremt av dette, ikke rart at man skygger unna enkeltmiljøer om dette er representativt. Jeg kjenner flere i Norsk Veteranvognklubb, og ingen av dem har slike bastante meninger som dette heldigvis. Snakket med bl.a Monty Karland på treffet vårt, og han var oppriktig bekymret over manglende rekruttering, og lurte på hva som skulle til for å få med ungdommen. Vi får stå på og rekruttere og innvolvere. Lykke til i alle miljøer.
Med hilsen
J-E
www.biltreff.com

www.biltreff.com

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 21. Sep 2006 16:40 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Heldigvis har ikke Amcar slik holdning til custom og rod lenger.
Det virker som en grei måte å grave sin egen grav dette.
Husker ikke sist jeg så en bil eldre enn 1929 jeg. Men det var sikkert en Rod. :P
Hadde sikkert hjulpet på rekrutteringen om folk fikk se bilene innimellom.
Hvis man ikke viser igjen blir man glemt.
Godt oppmøte på Cruisenight drar alltid til seg folk som lurer på hva dette er for noe.
Flere street legal arrangement tror jeg også er med på å øke interessen.
Synest Ørsta klubben arrangerer flotte arrangement der.:thumbsup:
Kun for Amcars siste helgen i Mai i forbindelse med Sunnmørstreffet og for alle biler på sensommeren/høsten. =D>
Håper dette blir tradisjon. (Og at jeg er hjemme fra sjøen :? )
Neste gang de som taper fordi de kjører med halv eller 3/4 motor kjører, har de kansje V8. :lol: :lol:

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 21. Sep 2006 20:37 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Hm! Mange spennende momenter her, men jeg synes nok NVK kjører en rimelig stram og sær linje, men dem om det. De står jo da i fare for å dø sakte men sikkert ut ved god egenhjelp. Jeg synes nå alt som er amerikansk fra Henry Ford tiden til dagens modeller er av interesse jeg da. Et lite poeng er at jeg ser ikke at det er mange ungommer som har råd til å kjøpe/restaurere 1920 modeller i orginal stand. Så hvis det er et krav i NVK så blir nok de fryktelig alene og gammelmodige grunnet manglende rekruttering. Men, men vi velger jo selv.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 22. Sep 2006 08:46 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Hvis NVK ønsker å grave sin egen grav for både seg selv og sine biler, så synes jeg de bare skal få lov til det. Som bileiere er det deres fulle rett å gjøre hva de vil med sin forening og sine biler.
Med det mener jeg at enhver bil er avhengig av minst ett menneske for å eksistere. Dersom ingen mennesker er interessert i bilen, vil den gå til grunne i løpet av år.

At en forening gir f*** i rekrutteringen er omtrent som mennesker som gir f*** i å få unger: Det kommer ingen etter en. Man blir sistemann på sin gren på slektstreet. Enkelt og brutalt.

NVK med sin mangel på interesse for rekruttering er dermed å betrakte som en utdøende forening. De har ingen "barn" til å overta veternbilholdet etter gamlingene som er der nå.
Jeg er snart 40 år selv og dermed ingen ungdom. Sjansen er likvel stor for at jeg vil oppleve NVK's død.

Til alle dere andre som bryr dere om rekruttering: Det er kun EN ting som hjelper: BRUK BILEN! Ikke bare til og fra treff, men bort på butikken, kjør egne og andres unger til fritidsaktiviteter (garantert inner-tier!) La kona kjøre den på det ukentlige sy-møtet, sving innom møteplassen hvor ungdommene med plasrakettene står osv. DET hjelper.
Ikke organiserte opplegg med gamle gubber som deler ut brosjyrer på 17 mai eller noe sånt.
Rekrutteringsopplegg inne på amcar treff har jeg heller ingen tro på. De man treffer der er rekruttert allerede.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 22. Sep 2006 09:34 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Det beste og mest direkte innlegget så langt. 100% enig. Legger til en liten kommentar at det gjør ikke noe om bilen for litt regn på seg heller. Det regnet sikkert før i tiden også og de ramla ikke sammen da heller.
KJØR BILENE!!!!!
Morten :)

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 22. Sep 2006 09:42 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Hotrodder skrev:
Hvis NVK ønsker å grave sin egen grav for både seg selv og sine biler, så synes jeg de bare skal få lov til det. Som bileiere er det deres fulle rett å gjøre hva de vil med sin forening og sine biler.
Med det mener jeg at enhver bil er avhengig av minst ett menneske for å eksistere. Dersom ingen mennesker er interessert i bilen, vil den gå til grunne i løpet av år.

At en forening gir f*** i rekrutteringen er omtrent som mennesker som gir f*** i å få unger: Det kommer ingen etter en. Man blir sistemann på sin gren på slektstreet. Enkelt og brutalt.

NVK med sin mangel på interesse for rekruttering er dermed å betrakte som en utdøende forening. De har ingen "barn" til å overta veternbilholdet etter gamlingene som er der nå.
Jeg er snart 40 år selv og dermed ingen ungdom. Sjansen er likvel stor for at jeg vil oppleve NVK's død.

Til alle dere andre som bryr dere om rekruttering: Det er kun EN ting som hjelper: BRUK BILEN! Ikke bare til og fra treff, men bort på butikken, kjør egne og andres unger til fritidsaktiviteter (garantert inner-tier!) La kona kjøre den på det ukentlige sy-møtet, sving innom møteplassen hvor ungdommene med plasrakettene står osv. DET hjelper.
Ikke organiserte opplegg med gamle gubber som deler ut brosjyrer på 17 mai eller noe sånt.
Rekrutteringsopplegg inne på amcar treff har jeg heller ingen tro på. De man treffer der er rekruttert allerede.

Er så enig så enig. Har selv kjørt ca 400 mil med bilen min i år. Til treff, ja til og med hatt bilen med på ferie, kjører junior på trening og jentungen har vært på ball. Til butikken når det passer slik. Føler selv at jeg er mer enn aktiv for å rekruttere nye inn i miljøet. Bilen kan brukes selv om det regner. Bra innlegg, du har min fulle støtte. :D Så synd at folk fra NVK ikke har skjønt dette. Men de gjør jo som de vil. Stå på folkens.... :D :D

www.biltreff.com

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 22. Sep 2006 13:39 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Hotrodder skrev:

Du har så rett! Jeg bruker min T/A som hverdagsbil. til skole, jobb, butikk osv. det er den eneste bilen jeg har og den fungerer glimrende til mitt forbruk. Jeg merker at uansett hvor jeg drar kommer det nysgjerrige ungdommer bort (flest jenter faktisk) og viser interesse. bla en gang kom det en liten valp på 12-13 år og hadde tårer i øynene når bilen kom rullendes inn på parkeringsplassen. Minnet meg svært mye om meg da jeg var på den alderen. begynte å sippegrine av glede hver gang jeg så en T/A... :p
Unødvendig og si at ungen fikk sin livs kjøretur og skulle begynne å spare til firebird med en gang han kom hjem!

Jeg syntes slikt er dritkult og avfeier aldri noen som viser interesse. Jeg syntes det minner så mye om meg da jeg var ung og vet hvor mye slikt kan bety for folk. Særlig de yngre. Noe av det morsomste (og jeg gjør dette ofte kun for å gjøre det), er å kjøre forbi ungdomsskoler/barneskoler akkurat da foreldrene henter ungene. Alle de blikkene og "se pappa, hva er det for noe?" vekker en tidlig interesse for amcar.

Alt slikt er utrolig viktig!

Er det andre her som har lignende historier? Vært litt morsomt å høre!

F-Body Club of Norway: http://www.fbcn.no

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 22. Sep 2006 14:20 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Dette er bra å høre. Savner hot rods ute på veiene. Er vel for mange "trailer queens" av de. Men det skal ihvertfall JEG gjøre noe med etterhvert...

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 22. Sep 2006 15:33 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Jone skrev:
Er så enig så enig. Har selv kjørt ca 400 mil med bilen min i år. Til treff, ja til og med hatt bilen med på ferie, kjører junior på trening og jentungen har vært på ball. Til butikken når det passer slik.

Er vel noe sånt som fikk meg til å interressere meg meir for amcars, har bestandig vært ein del amcars her og de har som regel blitt brukt ein del i helger og sån. B.l.a. har naboen hatt 72 Cougar cab, og husker at da jeg gikk på barneskolen var det ofte ein 4dht 57 Chevy som var på slusa som lå tvers over veien. Husker da jeg var 11-12 år så hadde søskenbarnet til mamma ein 71-73 Mustang som jeg og bruderen fikk være med i da vi var der han budde på ferie(trur at han uheldigvis vraka den bilen :( ). Selv om jeg allerede da jeg var liten var rimelig interressert i biler( har blitt fortalt at jeg sto i baksetet i sentrum og så på bilene og at jeg hver gang jeg så ein Lada sa; "djitbil, djitbil") :)
Har dessuten bare blitt fleire og fleire amcars her etter det blei danna klubb her og som det sjelden hvis jeg er nede i sentrum og handler om sommeren at jeg ikke ser minst ein langs veien.
Har hverfall bestemt mrg for at når jag etterhvert får somla meg til å få kjøpt ein så skal den brukes så fort jeg har mulighet om det så er bare ein tur ned til butikken eller til venner eller bare for å ta seg ein tur for å kjøre den.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 22. Sep 2006 18:25 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Jone skrev:
Hei igjen !

Denne debatten tok ikke helt av, men jeg har fått en mail som jeg gjerne klipper inn i denne debatten. Den er som følger:

"Sitat.
Til Hr Aandal.

Jeg har fått opplyst innholdet i et debattinnlegg fra deg på internett. Ut i fra det du har skrevet så har jeg følgende kommentarer.
1. En Veteranbil er en bil som er produsert før 1924. Dette er etter NVK udiskutabelt.
2. Om ungdommen ikke liker slike biler fra den tid, så er de ikke virkelige veteranbilentusiaster etter våre statutter.
3. Alle ombygde biler er ødelagt for evig. Det er en uting å lage Hotrodder og custombiler j.f.r det som dukker opp på deres treff på Tyrigrava kro
4. Vi er også for å få med yngre medlemmer, men de må følge våre regler og normer for å få innpass i vårt miljø.

Jeg blir skremt av dette, ikke rart at man skygger unna enkeltmiljøer om dette er representativt. Jeg kjenner flere i Norsk Veteranvognklubb, og ingen av dem har slike bastante meninger som dette heldigvis. Snakket med bl.a Monty Karland på treffet vårt, og han var oppriktig bekymret over manglende rekruttering, og lurte på hva som skulle til for å få med ungdommen. Vi får stå på og rekruttere og innvolvere. Lykke til i alle miljøer.
Med hilsen
J-E
www.biltreff.com

Ikke rart det miljøet dør ut, kan si som min far sier til di orginalgutta om rod: bedre og bygge dem litt om, kansje la dem se orginale ut, men få dem i kjørbar stand. For helt ærlig, hvor ofte ser man en orginalbil fra før 1940 egentlig på et treff??? Det er utrolig skjeldent, og det har kansje noe med komforten i bilen og gjøre??? Og en helt orginal bil fra før 1924 er jo ikke mye spennende. Fleste ungdom liker biler med litt fart i, og da en orginalbil som ikke går fortere enn max 50 er jo da veldig kjedelig, eneste måten og bevare di bilene på om kansje 10 års tid er og solgt alt til forskjellige museer.

1979 Buick Century - Solgt
1981 Oldsmobile Cutlass - Monte Wagon
1980 Oldsmobile Cutlass - Solgt
1988 Chevrolet S-10 Blazer

http://www.usccj.no

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 22. Sep 2006 18:28 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Jeg holdte faktisk på å kjøpe meg en citroen B11 1929 modell i fjor for å restaurere den.
Er faktisk i bra stand til 10 000,-. ser skikkelig rod ut!

Droppa det da jeg satte meg ned og så på regnestykket på bygging av trans amen

F-Body Club of Norway: http://www.fbcn.no

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 346 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 24  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 20 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support