zx9r skrev:
Må det være veteran, da kjøper man bensin, der er det ikke tvil. Men er det lovlig om man tegner veteranforsikring da?!
Tenker man kun økonomi og ikke er fanatisk amcarfrelst, da lønner det seg nesten å kjøpe seg en pent brukt turbodiesel.
Jeg bruker corvetten min enda til butikken og småkjøring (ikke på salta vei), og skal parkere for godt når det kommer mer snø.
Hvorfor skulle det ikke være lovlig å tegne klassikerforsikring (som det heter hos If)?
Så lenge det ikke er bruksbegrensinger knyttet til kjøretøyen, kan man jo kjøre når man vil og hvor man vil ( i henhold til offentlig lov selvsagt).
Begrensninger på kjørelengede pr. år eksisterer selvsagt. Er bilen 1963 eller eldre, er det fri kilometer. etter dette 8000 km pr. år. Igjen; dette gjelder If. Andre selskaper kan ha andre regler. De fleste selskaper vil kreve at man har en "vanlig" bil forsikret hos dem i tillegg.
Min far hadde en Saab, som han kjøpte ny i 1968. Når denne var 20 år, fikk han en slags veteranforsikring. Men dette var jo i 1988, og sikkert helt andre regler den gang.

Diesel vs bensin blir jo diskutert i andre tråder her inne, men:
Regnestykket blir ulikt fra person til person, noe du selvsagt er klar over. Eller fra kjørebehov til kjørebehov om du vil.
Egenerfaring:
Driver man mest småkjøring vil det ikke utgjøre store forskjeller. I tillegg er ikke dieselbiler egnet for denne småkjøringen. Gjennsoting av innsug kan forekomme, med stans av motor som resultat.
Hva får man i slike tilfeller tips av dieselkyndige å gjøre? Jo; kjør mye med høyt turtall (dvs uøkonomisk), for å unngå sotingen. I tillegg tar det lang tid før man får varme i kupeen, pga høy virkningsgrad. Man blir da anbefalt å montere en dieselvarmer. Disse "hjelper" selvsagt også å øke drivstofforbruket.
Men nok om min dieselerfaring nå.

Tonje: hvor mange km pr år kjører du?