Har en god stund vært på utkikk etter en Caprice Classic. Problemet har vært at det enten har vært nedherjede, rullemalte ølbrakker eller relativt strøkne biler med dertil hørende pris.
Kom over en 89-modell som virket noenlunde grei. Den er ALT annet enn pen i lakken, og ihvertfall en skjerm og et par dører har toget gått for mtp. rust, men som det positive kan sies at den er helt original teknisk og innvendig, det aller meste av utstyr virker og den er fin å kjøre. Bilen var vel egentlig annonsert som delebil, og det er jo sjelden noe godt tegn..

Kom allikevel til den konklusjonen at den nok var jevnt over litt for bra til å bli deler all den tid det ikke akkurat kryr av rustfrie Caprice-karosserier her til lands som alle delene kunne vært flyttet over til. I tillegg er bilen et resultat av godkjent karosseribytte, så den har 79-modell ramme og derfor nesten ingen årsavgift.

Ihvertfall var jeg nedover for å se på bilen for noen uker siden. Der hadde den stått et par år under et tre og var relativt mosegrodd, men gal som jeg er så jeg mer potensiale enn problemer. Inn med et nytt batteri, og etter noen dusjer startgass fyrte den opp og gikk relativt fint og jevnt. Etter litt inspeksjon og prating ble vi enige om handel, og at jeg skulle komme tilbake med prøveskilter og hente "gliset" noen dager senere.
Så skjedde, og for en ukes tid siden tok jeg toget litt sørover, lastet inn et par ekstra felgsett og satte nesa oppover mot Lillehammer, hvor jeg har tilholdssted til daglig p.g.a. studier. Turen oppover gikk uten noen problemer i det hele tatt bortsett fra at lock-up på girkassen noen ganger virket og andre ganger ikke, og bilen var god å kjøre.
Vel fremme på Lillehammer ble det brukt 2-3 timer med høytrykk, avfetting og varmt vann, og mosen og annen inngrodd skitt måtte til slutt gi tapt. Nå var bilen i noenlunde presentabel stand utseendemessig unntatt rustflekkene som finnes på stort sett hele bilen unntatt bakluke og panser.
Det første jeg gjorde påfølgende dag var å bestille EU-kontroll tirsdag i neste uke. At bilen går gjennom på første forsøk anser jeg som helt usannsynlig, men det er greit å ha en "smørbrødliste" å forholde seg til, i tilfelle det er noe mer enn det som er "obvious" å ta seg av.
I ledige stunder de siste dagene har jeg gjort litt annet småtteri, blant annet en enkel innvendig vask (skal ta full rens, men venter til det blir skikkelig sommertemperatur ute) og sett litt på et par småting som ikke virket som det skulle.
Kjente feil og mangler:
* Diverse rustflekker "all over" med få unntak + noe annen rust også, men undersiden er stort sett bra
* Svær bulk i høyre fordør
* Sprekk i venstre lykteglass (brukt lykt funnet på Ebay til $40 inkl. frakt til Norge)
* Lavt trykk i AC-system (fungerte visst sist bilen var i daglig bruk, men slike systemer "står seg i stykker" og det er uansett ikke tomt, bare lavt)
* Sentrallås helt ute av drift (ikke sett på ennå, men siden alt er helt dødt er det vel trolig manglende strøm et sted det skal være 12V)
* Håndtak til bakluke defekt/opprustet innvendig (nytt koster $25)
* Høyre dørhåndtak bak brukket på ene siden (nytt koster $15)
* Vindu i bakluke går treeeeeegt, trenger litt drahjelp for å gå opp (får heller ikke felt luken ned, kun åpnet sidelengs, men tror det skyldes det defekte håndtaket til side-åpningen som ikke har riktig posisjon)
* Elektrisk radioantenne mangler selve antennemasten og går heller ikke
* Støtfanger foran innklemt på ene siden (tenker det skal gå greit å dra ut igjen "støtdemperen" bak)
* Eksoslekkasje i skjøten mellom venstre manifold og røret som går over til høyre manifold
Ellers har jeg justert TV-wiren iht. fabriksspesifikasjoner (den var litt slakk, så har trolig fått litt fastere giring nå) og satt inn en radio/cd-spiller, da det satt holder for vanlig DIN-størrelse radio i bilen. Alle vinduene, el. setene og det andre utstyret fungerer som det skal, og ellers virker også bremser, parkeringsbrems og slikt greit. Ingen feilkoder på motorstyringen var det heller.
Jeg var ute og handlet litt deler fra USA på nettet her en kveld, så da er det bestilt nye plugger, pluggkabler, fordelerlokk, rotor, termostat og lambdasonde til bilen. Det er nesten moro å handle, så billig som delene er..

Planen med bilen? Det er å ha en trivelig bruksveteran til sommerbruk, en bil som er registrert og fullt brukbar. Rusten skal selvfølgelig vekk og ny lakk (originalfarge ja) på, men det blir å ta litt etter litt etterhvert - spesielt fordi å finne skjermer/dører til en vettug pris som ikke er bare en rusthaug ikke er spesielt enkelt uten å se til USA, hvor frakt kan bli litt kostbart.
Er det noen som har noen deler det kan tenkes at jeg trenger som de vil bli kvitt er det bare å skrike ut.

Bilde første gang jeg var nede og så på bilen - vi har fått den igang, noe som gikk greit:

"En liten stund" siden sist vask?

Det lar seg ordne - sånn ble den etter litt heftig rengjøring:

Motor har den også, det er forresten (som i alle andre stasjonsvogner fra de siste årene) en Olds 307 på vanvittige 140 hk.

Den forskjermen som er helt slutt kan også skimtes her.