AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Ons 24. Jun 2026 13:49

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1725 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105 ... 115  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Tor 17. Mar 2016 08:44 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
En ny bit av puslespillet kom i posten i går.

Bilde

Så da håper jeg at det kan bli oppstart å innkjøring av kammen i påsken.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Fre 18. Mar 2016 09:37 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
Dagen i går, og dagen i dag, kommer til å stå i sveisingens tegn. Ville ha vært mye enklere å kjøpe et nytt gulv til bilen, men også mye dyrere.
Så jeg har laget forsterkninger der hvor jeg ser at det trengs, og andre endringer for at gjøre mitt eget liv enklere.
Jeg kom skikkelig i rodzonen, for jeg fikk ikke tatt så mange bilder som jeg pleier, men fikk da noen.

Bilde

Et av problemene jeg har, er at min sveiser ikke har trinn løs justering, så med dette er det enten for varmt eller for kaldt. hehehe

Bilde

Men etter litt tid, og øvelse, gikk det fint. selve gulvet er 1 mm, og platene i enden er 1.2 mm galvanisert stål. senterstykket er 4 mm tykk.
Og stiverne på siden er 1 mm. Grunnen til senterstykket ble så tykt, var at platene warpet seg på grunn av varmen, så måtte ha noe som jeg kunne være sikker på holder formen. hehehe

Bilde

Endelig kan jeg se slutten på koffertgulvet, fikk satt endestykkene på.

Bilde

Bilde

Det jeg mangler nå, er å sveise gulvet til karosseriet under setet!

Bilde

Bilde

Og sveise det fast til innerskjermene!

Bilde

Bilde

Og så kommer det et par timer (eller 5) med rengjøring av sveisefuger, og blåse rent, så man kan få lagt på primer og lakk.

Etter det blir det enda mer modifisering av baksetet, og montere kanaler, og den siste finpussen på torpedoen.

Og hva jeg så tar etter det, vet jeg ikke!

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Fre 18. Mar 2016 19:37 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
Har ikke tatt så mange bilder i dag, var bare fullsveising og rengjøring av sveiser.

Men har da blitt nesten ferdig med kofferten.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Måtte bruke pimpstein for at på seam sealeren av fingrene igjen.

Bilde

Bilde

Får se om jeg kommer mig ut igjen i morgen.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Man 21. Mar 2016 11:24 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
Fikk gjort litt i går også, men ikke så mye som jeg hadde håpet på.

Renset litt på påfyllningsrøret til tanken. må i sandblåseren tenker jeg.

Bilde

Fått boret ut de rustne skruer.

Bilde

Og etter en del timer med slipepapir mm, fikk tanken et par lag med zink primer.
Og et par liter med bensin, for at finne huller.

Var bare to, men det er nok til at jeg kommer til å kjøpe et gas tank sealer kitt. fra Gasolin.

Det ene hullet er fra hvor jeg sveiste en sprekk.

Bilde

Det andre er i bunnen av tanken, og da er det et lite rusthul, så derfor sealer kit (vet ikke hvor mange andre huller det er i den tanken, som bare venter på å bryte igjennom.)

Bilde

Så etter den oppdagelsen, ble det tid for motor igjen.

Bare for at spare mig selv for litt tid å penger vurderer jeg å beholde innsuget i grått.

Bilde

Men ser at noen deler på den motoren bør lakkes igjen!

Bilde

Men du verden så godt det er å se den i dagslys igjen.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Man 21. Mar 2016 21:33 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
Da ble det en tur på Bilextra i dag, for at hente en giver til tankmåleren. Ikke noen dum pris på denne. 196,-
Men den gar fra 30-230 Ohm, så ombygging av tankmåleren også, Og jeg begynner å vurdere nye instrumenter i stedet, da jeg ikke har lyst til å ødelegge de originale helt å aldeles.

Bilde

Bilde

Fult justerbar i høyde å drøyde.

Bilde

Med glimrende klare å tydelige instruksjoner. (leste vel halvdelen for jeg begynte å modifisere!!)

Bilde

Høyde å lengde forklaret i tommer, så da var det inn på dataen å finne frem tallene i millimeter.

Bilde

Trudde faktisk at det var noe feil med pakningen, men det var bare jeg som ikke fikk lagt den riktig.

Bilde

Skrudd så langt sammen jeg får den, og mistenker at jeg må justere på høyden fortsatt. Dvs, kapp å slip.

Bilde

Da var det flottøren.

Bilde

Problemet er at den faktisk skal sitte presis i festet på armen på giveren, og det er det faktisk ikke plass til, medmindre jeg har dummet mig helt ut!!

Så jeg gjorde som vanlig å modifiserte!!

Bilde

180 grader og inn igjen.

Bilde

Kuttet å tilpasse, og naturligvis skrudd helt fast.

Bilde

Testet den den andre veien, og den ville ha kommet i kontakt veggen, hvis hullene skulle passe!

Bilde

Og med denne vinklen, er det begrenset hvor mye bevegelse det vil være i giveren, selv ved kjøring på norske veier.

Bilde

Den ble naturligvis lagt i en pose, og ned i en skuff, etter jeg var ferdig, må nemlig bli ferdig med tanken innvendig før jeg skruer noe på plass.

Tilbake til motoren, måtte få på innsuget i dag.

Bilde

Bilde

Ferdig boltet på, og på med adaptorplaten.

Bilde

Har en misstanke om at den fargen her ikke passer helt, så må nok blåse dritten ren (igjen) og lakkere i rette fargen.

Bilde

men men, det hører vel med. får se hva jeg gjør i morgen.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Tir 22. Mar 2016 14:46 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Fre 16. Des 2011 12:50
Innlegg: 407
Bosted: Vestfold
Biltema sin felglakk er ganske så veldig lik rå aluminium, bare for å nevne det.

Se bildet mitt her http://i.imgur.com/ABfcW4d.jpg så er brakettene til dynamo lakkert med felglakken og dynamoen er helt ny.

_________________
- Tintin
'75 Camaro RS
'81 Caprice Classic


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Tor 24. Mar 2016 09:42 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
Bigbumper skrev:
Biltema sin felglakk er ganske så veldig lik rå aluminium, bare for å nevne det.

Se bildet mitt her http://i.imgur.com/ABfcW4d.jpg så er brakettene til dynamo lakkert med felglakken og dynamoen er helt ny.


Ville se om noe av den lakken jeg hadde liggende kunne brukes i en snever vending. Og det funket.

Dagen i går ble brukt på å rense motoren innvendig for vann!!!

Ja, vann. Det viser sig at det ikke er så lurt å plukke av innsuget på en motor som står ute, og bare ha et stoffdekke og en presenning over. Når snøen smelter renner de gjennom presenningen og ned i motoren.
I det minste prøvde jeg ikke å starte motoren.

Så etter et utall av innvendige skyllinger, er oljen ren og uten antydning av melk.

Og jeg fikk laget tank til motortesteren.

Bilde

Ja ja, jeg vet at det bare er en 10 liters jerry, men den passer perfekt i størrelsen.

En lettere defekt påfyllingstuss ble konvertert til både å levere drivstoffet og ta imot overskuddet.

Bilde

Fungerer glimrende på denne måten, da behøver jeg ikke å måtte fylle opp tanken fra reservedunk, jeg tar den bare med når det trengs!

Bilde

Skal ha laget en pidestall til dunken, så den ikke står direkte på bakken, og må få laget et skjold, så ikke flexplata kan gjøre skade heller.
Blir ombygging på sikt, til annet filter, men dette var hva jeg hadde på lager!

Bilde

Det var alt jeg fikk til i går, så må vi se hva dagen i dag bringer!

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Tir 29. Mar 2016 21:43 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
Tenkte jeg skule ta en liten tutorial på hvordan jeg monterte tankpåfyllingen

Dette er tank lokk fra en Harley, som jeg kjøpte av Kai Gumø

Bilde

De er av Twist-pop typen og finnes på Ebay til et par hundre kroner (fant jeg ut av i går!)

Bilde

Bilde

Bilde

Koppen var det kun en av, men det er greit, skal kun ha en på bilen.

Bilde

Da var spørsmålet så hvor pokker man skal montere den, og hvordan.

Her?

Bilde

Eller hva med inne i kofferten?

Bilde

Oppe bak ruta??

Bilde

Eller rett over skjermen?

Bilde

Nei, tror det blir best her ved "puklen" på baken av bilen.

Bilde

Delte koppen og lokket.

Bilde

En tre-fire omganger med tape på lokket for at unngå skader!

Bilde

Hmm, 2.5" eksosrør passer nesten.

Bilde

Litt av en gammel 45 graders bøy, med flens.

Bilde

Litt finjustering med hammer på kanten av flensen for at få den litt lenger ut.

Bilde

Ikke helt ved siden av.

Bilde

Tok av et par centimeter i bunnen for at kunne komme til med sveiseren.

Bilde

Fikk litt bedre passform. men det manglet litt.

Bilde

Tok koppen og rettet litt på kanten, og fikk opp diameteren litt.

Bilde

Etter litt justering frem å tilbake, fikk jeg koppen som jeg ville ha den.

Bilde

Og punktet den på plass.

Bilde

Etter litt justering til, ble den fullsveiset.

Bilde

Etter litt rengjøring av sveisen.

Bilde

Også innvendig, da jeg hadde god varme på.

Bilde

Monteringen ble planlagt med en pen og en vinkelmåler og så kastet jeg hele den planen, og satte bare et merke der hvor jeg syns den passet.

Bilde

Hullet ble utvidet med minisliper til det passet kraven på huset.

Bilde

Og overflaten renset, så sveisen kunne få ordentlig tak, uten å brenne ned bilen.

Bilde

Et 2" 90 graders bøy fra Biltema, ble ofret for at lage fyller røret.

Bilde

Tilpasset så hullene ligger riktig.

Bilde

Røret ble så festet med et par sveisetenger og en stor magnet på baksiden, og alt ble sveiset inn over ca en halv time for at unngå at metallet warper!

Bilde

Må lage en støtte inne i kofferten, for at unngå vibrasjoner i røret og sveisen.

Bilde

Brukte god tid på å rengjøre sveisen.

Bilde

Plukket tapen av tanklokket.

Bilde

Satte på lokket, og tok litt bilder for at kunne se hvordan det kommer til å se ut selv. (ikke godt lys inne i den garasjen.)

Bilde

Den ble kanskje litt dyp, men det gjør mig ikke noe.

Bilde

Funker fint.

Bilde

Brukte litt tid på å finpusse rundt tank lokket.

Bilde

Men vil ikke klage over det ferdige resultatet.

Bilde

Tror jeg vil se nærmere på det varmeapparatet i morgen.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Tir 29. Mar 2016 21:57 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
En fin detalj :)

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Ons 30. Mar 2016 09:16 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tir 30. Des 2008 05:37
Innlegg: 984
Bosted: Østre Toten - Lena
Tanklokket ble jaggu tøft,fint å vise full fremgangsmåte.Fin inspirasjon det du gjør

_________________
1968 Chevrolet Caprice 4 Dørs HT 455 Buick BB/400.
1966 Chevrolet Bel Air 4 Dørs stolpe 350/350.
1975 Chevrolet Impala 4 Dørs stolpe 305/350.
1975 Chevrolet Impala 4 Dørs HT Delebil!
1957 Ford Fairlane 500 2 Dørs HT 312Y block/Fordomatic.


Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Ons 30. Mar 2016 09:46 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 11. Jun 2006 21:08
Innlegg: 251
Bosted: Buskerud
Rått :)

_________________
Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Ons 30. Mar 2016 10:43 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2578
Bosted: Tromsø
Nydelig jobb... Men får du fyllepistolen inn i hullet? Tenker at en HD kanskje har toppfylling hvor det ikke er så viktig?


Sent from my iPad using Tapatalk

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Ons 30. Mar 2016 11:42 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
AW-100 skrev:
Nydelig jobb... Men får du fyllepistolen inn i hullet? Tenker at en HD kanskje har toppfylling hvor det ikke er så viktig?


Sent from my iPad using Tapatalk


Hahaha, det har jeg faktisk ikke tenkt over!
Må inn på tanken å måle, og om nødvendig få boret opp, innen jeg begynner å montere slanger og lign.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Ons 30. Mar 2016 19:29 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
Begynner å bli gøy å gå i garasjen, når temperaturen kommer over 10 grader.

Fikk begynt på varme i bilen, eller rettere, begynt på friskluft inntaket.

Fikk lagd å sveiset på nye tapper på ramma.

Bilde

Bilde

Etter en kjapp tur i sandblåseren, fikk den en gang zink primer.

Bilde

Bilde

Fikk så sveiset inn ramma igjen.

Bilde

Regulatoren kom også i sandblåseren, og fikk primer etterpå

Bilde

Jeg har planer om å bruke bilen, når det passer mig, så jeg vil ha defrostere på frontruten. Men siden min er en Master og ikke en DeLuxe, så har jeg kun defroster på føresiden. Så da jeg fikk disse for et par år siden, har det hele tiden ligget i kortene at jeg skulle bygge om til defroster på begge sider. Så dette er den spede starten.

Bilde

Strimlene fra siste forsøk ble funnet frem igjen.

Bilde

Et 3 mm spor ble kuttet ca i midten på begge.

Bilde

Ble rettet opp etterpå med en grovfil.

Bilde

Defrosterne ble punktet på.

Bilde

Bilde

Og her blir det så interessant å se hva jeg får gjort, Disse må jo på nede fra og en ramme oppe. Men hvordan jeg skal lage rammen oppe er jeg ikke helt sikker på. Alu eller rustfritt stål?

Bilde

Ikke allverden til plass å gjøre dette på.

Fikk også primet og kastet på en gang svart lakk innvendig på friskluft inntaket.

Bilde

Bilde

Er gøy dette.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Fre 01. Apr 2016 08:44 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
Kjølig i går og sliten kropp gjorde at gårsdagens innsats, var laber.
Men jeg fikk ta tatt et par besluttninger ang. sikkerhet.

Plukket ut de "fine" kanalene som fulgte med bilen, og kikket litt på de.

Bilde

Etter litt rensejobb, så den ene brukbar ut.

Bilde

Jeg la den i bilen, da den hører til passasjersiden.

Bilde

Oppdaget så, at jeg faktisk ikke har nok til føresiden, så jeg ville prøve å lage en kanal. Bare knekke litt stål og det skulle jo være enkelt nok.

Bilde

Tok en kopp kaffe og begynte å tenke. Det finnes ikke passiv sikkerhet på slike gamle biler. Ingen belter, kollapsene rattstammer, krasj soner eller stålbjelker.

Hmmm.

Hvordan kan jeg gjøre noe med dette uten å ødelegge bilen, og uten å måtte bygge i flere år. Latskapen vant.

Monterer en 4x4 cm 4kant rør fra bunnen av A-stolpen, gjennom bunnen av B-stolpen, og tilbake til bunnen av C-stolpen.
Binner på den måten bilen sammen, og får litt ekstra kollisjonssikkerhet sideveis. Og bilen får et par ekstra kilo.

Så da bar det ut igjen å finne frem 4kant rør!

Bilde

Bilde

FUUUUUUUuuuuuuuuuu............!

Hadde bare nok til en hel.

Da lager vi bare en som er satt sammen av to stykker.

Bilde

Jeg sveiser ikke bare to stykker stål sammen, å håper at sveisen holder!
Jeg fant et stykke rør som passet inni og boret huller hele veien rundt, slik at røret inne kan sveises ordentlig på plass.
Tykkelsen på rørene er 4 mm, og forsterkningen inne i røret var på 3 mm.

Bilde

Sveiseren fikk gå på høyeste bluss, for best mulig gjennombrenning. (Satte opp et speil i enden av røret, slik at jeg kunne se når sveisen fikk ordentlig tak.)

Nå skal jeg ta en kaffe til, og så går jeg ut og fortsetter.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1725 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105 ... 115  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 15 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support