Tenkte jeg skule ta en liten tutorial på hvordan jeg monterte tankpåfyllingen
Dette er tank lokk fra en Harley, som jeg kjøpte av Kai Gumø

De er av Twist-pop typen og finnes på Ebay til et par hundre kroner (fant jeg ut av i går!)



Koppen var det kun en av, men det er greit, skal kun ha en på bilen.

Da var spørsmålet så hvor pokker man skal montere den, og hvordan.
Her?

Eller hva med inne i kofferten?

Oppe bak ruta??

Eller rett over skjermen?

Nei, tror det blir best her ved "puklen" på baken av bilen.

Delte koppen og lokket.

En tre-fire omganger med tape på lokket for at unngå skader!

Hmm, 2.5" eksosrør passer nesten.

Litt av en gammel 45 graders bøy, med flens.

Litt finjustering med hammer på kanten av flensen for at få den litt lenger ut.

Ikke helt ved siden av.

Tok av et par centimeter i bunnen for at kunne komme til med sveiseren.

Fikk litt bedre passform. men det manglet litt.

Tok koppen og rettet litt på kanten, og fikk opp diameteren litt.

Etter litt justering frem å tilbake, fikk jeg koppen som jeg ville ha den.

Og punktet den på plass.

Etter litt justering til, ble den fullsveiset.

Etter litt rengjøring av sveisen.

Også innvendig, da jeg hadde god varme på.

Monteringen ble planlagt med en pen og en vinkelmåler og så kastet jeg hele den planen, og satte bare et merke der hvor jeg syns den passet.

Hullet ble utvidet med minisliper til det passet kraven på huset.

Og overflaten renset, så sveisen kunne få ordentlig tak, uten å brenne ned bilen.

Et 2" 90 graders bøy fra Biltema, ble ofret for at lage fyller røret.

Tilpasset så hullene ligger riktig.

Røret ble så festet med et par sveisetenger og en stor magnet på baksiden, og alt ble sveiset inn over ca en halv time for at unngå at metallet warper!

Må lage en støtte inne i kofferten, for at unngå vibrasjoner i røret og sveisen.

Brukte god tid på å rengjøre sveisen.

Plukket tapen av tanklokket.

Satte på lokket, og tok litt bilder for at kunne se hvordan det kommer til å se ut selv. (ikke godt lys inne i den garasjen.)

Den ble kanskje litt dyp, men det gjør mig ikke noe.

Funker fint.

Brukte litt tid på å finpusse rundt tank lokket.

Men vil ikke klage over det ferdige resultatet.

Tror jeg vil se nærmere på det varmeapparatet i morgen.