Morgenkaffen inntas sittende i godstolen, med litt god rock på øreklokkene, og jeg sitter å vurderer om jeg skal lage en egen tråd for mitt koseprosjekt, eller om jeg bare skal fortsette på denne tråden.
Egentlig et retorisk spørsmål, da jeg allerede har besluttet mig. Enklere å holde alt samlet. hehehe
Men jeg har gjennom lengre tid tenkt på gammel teknologi, ikke eldgammel, men fra rundt 1931.
Jeg har snakket om vedgass før, og lenge vurdert om ikke jeg skulle bygge et slikt system, og tilpasse det til rodden.
Under krigen ble slike systemer brukt over hele norden i forbindelse med manglen på drivstoff.
Jeg bygget en miniutgave av en downdraft gasifier, og den leverte nok til å drive min 10hk tecumseh motor uten belastning.
Og det gav mig en indikasjon på hvor stor en generator jeg må bygge.
For de som ikke vet det, er en vedgass generator, (knottgenerator) en G.O.D. generator (Gas On Demand) Vedgass er ekstremt brennbart, og kan ikke lagres (Eller kunne ikke under krigen, pga manglende teknologi. vet ikke om man kan i dag!)
Det finnes flere eksempler på folk som bruker disse anleggene i dag, og jo, også på V8 motore. Det er bare å søke på youtube, eller
www.driveonwood.com. Det finnes plantegninger overalt på nettet, og det krever ikke allverden til kunnskap å bygge et slik anlegg. og du løper ikke tom for drivstoff med det første, da anlegget kan kjøre på alle former for brennbar biomasse.
Ulempen er at det tar litt tid å starte et slikt anlegg, og det er ikke bare bare å hoppe inn i bilen, vri nøkkelen å kjøre av gårde.
Du kan heller ikke forvente masser av HK, da motoren må være lavkomp, for at kunne fungere. Er ikke sikker, men har hørt rykter om at alt over 8-1 sliter. Så jeg bygger vel egentlig en smog motor!! Lavkomp, og lav hk som følge. Men den skulle kunne fungere, i en bil på sikt.
Om det er noen, som mener at dette ikke hører hjemme på amcarforumet, er det blott å si til, så skal jeg moderere innlegget til kun å omhandle Masteren.
Men nå kjører vi.
Blokken jeg skal bruke, er en gammel 1982 SBC 305, som jeg kjøpte av Christian her på forumet. Den var rusten og fæl å se på, men innvendig var den ganske vel-preservert med mengder av fett, som var ganske stivt. Hvilket var årsaken til at jeg trudde at motoren var rustet sammen innvendig. men etter en del timer med diverse rengjøringsmidler, fikk jeg motoren demontert, og som vanlig fjernet jeg alle former for støpeskjegg, og åpnet returene til oljen fra galleriet, og forsøkte å fjerne guidepins'ene fra annlegsflatene på blokken.
Det gikk ikke helt etter planen, og jeg ble forbanna, og brukte vinkelsliperen.

Etter en del timer med vannslipepapir, og WD40 begynner annlegssflaten å se noenlunde ut igjen.

Vet at en del av dere sitter å krummer tær nå, og mener at det er reinspikka idioti å gjøre dette mot en motorblokk, men vi snakker om en blokk til 500,- og et eksperiment som ikke er planlagt å koste allverden. Dessuten bruker jeg verktøy fra 1939 til behandling av annleggsflaten, og samme metode som man brukte dengang.
Problemet med å slipe på denne måten, er at man blir sliten, og ganske fort også, så da springer man til å fra.
Så jeg gikk over til eksos for en kort bemerkning.
Laget et kutt til, for at få radiusen på rette plass.

Denne gangen passet det mye bedre.

Og testet naturligvis om det passet på headersen, hvilket det gjorde, og med ganske god klaring til både bunnpanne å bakken.

Tilbake på motoren, ble jeg enig med mig selv, om at oljereturen her fint kunne være større, men er ikke helt sikker på om jeg skal gjøre det.

Så jeg plukket ut frostpluggene i stedet.

Slipte ned sveisene på eksosrøret.

Blir vel alu high temp lakk på disse (skal jo lage til den andre siden også.)

Som sagt, om noen mener at mitt nyeste prosjekt ikke hører hjemme her, så er det bare å si til, så fjerner jeg det igjen.