Pappa Wolf skrev:
den blev ifølge vin nummeret levert med en 350 cui. og naturligvis snør det utenfor!!!!!
problemet med tillatelsen er, at jeg vil ha en turbodiesel motor i.
i første omgang bare en 6.2
men et banks turbokitt ligger øverst på ønskelisten, sammen med et LPG anlegg
og etterhvert kommer Duramax motorene vel ned i pris.
med få modifikasjoner kan den uten problemer levere 800 hk.
monteret med dieselvarmer og høytryks pumpe kan den kjøre på ren biodiesel!
et partikkelfilter tar soten, og evt. kan det monteres et ADblue anlegg på den
tanken bak dette var egentlig å sette kaffen i vrangstrupen på visse politikkere, som jo skriker etter høyere avgifter på både veteranbiler, muskelbiler og hobbykjøretøyer, og generelt bare hater alt som brummer og har mere end tre sylindre.
å bygge en 100% co-neutral amcar har jeg drømt om i flere år, men valget har hele tiden stået mellem ren alkohol, (hvor jeg etter al sansynlighet hadde montert en tappekran på tanken!)
eller biodisel, (hvor jeg helt sikkert IKKE monterer en tappekran på tanken!)
ren alkohol har visse begrænsninger, i forhold til motor, turboer, og andre småting som vil gjøre det upraktisk og kjøre bil selv bare i helgene!
så jeg begynte å se nærmere på diesel, og de fleste herinne vet, at jeg intresserer mig for dieselmotoren
jeg sendte et par mail frem og tilbake og fikk en fra en kompis i usa, som overrasket mig.
en bensin bil, montert med turbo, har en fysisk begrensning i forhold til oktantallet og hvor mye boost den kan få.
du kan bygge verdens sterkeste motor, med et kompressjons forhold på 45:1 og du vil fortsat ikke få mere ut av motoren end oktantallet tilsiger, uanset hvor mye boost du har.
Diesel har ikke oktan, er varmen og kompressionen som gir trykket, og den etterfølgende eksplosjonen.
så i teorien, kan du ta en hvilken som helst dieselmotor, oppgradere bunndelen og topperne, og få en motor som klarer et boost som ligger mye høyere end originalt.
nogen av de cummins dere ser på youtube, har over 900hk, er treff i usa, kun for dieselbiler
Dieselmotorens begrænsning ligger i at den faktisk brenner for rent, en bensinmotor utnytter 80% av drivstoffet en diesel utnytter 95%, derved brenner den renere, og det kommer de små sotpartiklerne, som alle elsker å hate.
men det setter så osse en vis begrensning på hvor mye man kan trekke ut av en standart dieselmotor.
En 6.2 diesel har mellem 130 og 140 hk, med et turbokitt kan den presses op til 180-200 hk. ser fortsat mange annonser på nettet som siger at deres bil har mellom 160-180 originale hk, har selv sagt det, innen jeg lærte hvor mye de originalt leverer.
en 6.5 turbodiesel leverer originalt 160-180 alt avhengigt av årgang, men kan presses op til 220hk. hvis man monterer et LPG anlegg. kjenner flere innen for 4x4 som bruker LPG som et boost på deres dieselbiler, når de kjører offroad.
en duramax er en helt annen historie, men la os bare slutte her, med å si at kjente folk i øjeblikket bygger på komplette opgraderingskitt til duramax motoren og garanterer op til 900 hk!
------------------------------------
Artig prosjekt, men jeg har aldri hørt om LPG i annet enn bensinmotorer men...
Dieselmotoren har noen fordeler, men dieselmotoren er født med astma, den yter bare 70% av en tilsvarende bensinmotor med samme volum, og greier ikke puste særlig over 4000 rpm, drivstoffet forbrenner rett og slett for sent... Dermed vil aldri dieselmotoren på 6 liter har samme mulighet for å oppnå høy effekt som bensinmotoren på 6 liter...
2. Dieselmotoren er avhengig av høy kompresjon, i dag har en vel dieseler nede i 16:1, men regel før var snarere 22:1 i komp, pga selvantenninga. Med en så høy kompresjon får en opptil 95% høyere utslipp av NOx (dannes ved forbrenning under trykk), dette er stoffer som dannes under høyt trykk, og en av grunnen til 70-tallets lavkompmotorer var jo nettopp pga. avgasskravene om NOx. NOx er en samlebetegnelse for isotopene NO, NO2 og NO3. Diesel vil aldri komme seg unna dette utslippet, og om de så skulle forbrenne renere, så vil CO2 utslippet gå tilsvarende opp, da mengden av energi inn i ene enden gir en viss mengde avgass ut i den andre. Diesel har allerede høyere CO2 utslipp enn bensin, pr. enhet. Altså 1 liter bensin slipper ut mindre CO2 enn 1 liter diesel, som er forbrent da selvsagt. NOx vil en aldri bli kvitt med et partikkelfilter, bare så det er helt klart. Partikkel utslippene fra dieselmotoren er noe helt annet.
3. Diesel har noe høyere virkningsgrad, men dette har ingenting med renhet å gjøre. Få motorer er egentlig mer skitne enn diesel. Det er en grunn til at dieselbiler ikke selges i statene, avgasskravene, som er verdens strengeste, har samme krav til utslipp for både diesel og bensinmotorer. Dermed greier ikke dieselmotoren kravene og kan således ikke selges. For Truckmotorer er også kravene strenge, og en av grunnene til at 6.2 og 6.5 gikk ut var nettopp avgassene..
Virkningsgrad er bare hvor mye av drivstoffet som går til å flytte selve bilen. Resten blir til varme og dette har ingenting med hvor rent det forbrenner. Dieselmotoren har høyere virkningsgrad, den blir senere varm, og grunnen til den høyere virkningsgraden er bla. at 1 liter diesel inneholder mer energi enn 1 liter bensin.
Hvis du vil ha en øknomisk bensinV8 i din fine Caprice, ville jeg sett etter en Vortecmotor fra en Tahoe o.l. Dette er motorer med forholdsvis gammeldags konstruksjon, men innsprøytningsanlegget er svært nøyaktig og har en dyse pr sylinder. I tillegg yter disse forholdsvis bra. Min egen Caprice har jo den originale 305 TBi motoren, noen racer er den ikke, men den bruker 1 l/mil ved langkjøring og ca. 1.5 l/mil ved småkjøring. Helt greit til daglig bruk. Men med en Vortec åtter, eller for den del en topp moderne Northstar, så hadde man krabbet ned mot 0.8-0.9 l/mil ved langkjøring og sikkert også lavere ved småkjøring.
Lykke til med motorvalget