AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Søn 26. Jul 2026 12:09

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Søn 16. Sep 2012 15:14 
Avlogget
Rookie
Rookie

Heisann.

Jeg har nylig importert og fått godkjent amerikaneren min som jeg tok inn fra Storbritannia.

Etter å ha lest mange skrekkhistorier om Biltilsynet var jeg gledelig overasket etter mitt første møte med dem, så tenkte å dele så folk ikke tror det alltid er vanskelig :)

Bilen min er en 1979 modell, så måtte tas inn under paragraf 1-9 som bevaringsverdig motorvogn, og måtte derfor være i tilnærmet original stand, noe den heldigvis er. Jeg bestilte registreringsdata til bilen fra Amcar. Fikset ting jeg visste den trengte uansett og passet på at dekkene var riktig størrelse. Blinklys var allerede i orden siden de har samme reglene i Storbritannia om hvite parklys/oransje blinklys.

Jeg trodde de kom til å sjekke hver eneste minste ting på bilen ved godkjenning, at det kom til å være som en ekstra streng EU-kontroll, men der tok jeg feil.

Det første de spurte om var papirene, og de var veldig glad for at jeg allerede hadde fått tak i registreringsinformasjonen fra Amcar så tror det gjorde et godt førsteinntrykk.

Så tittet han på bilen under, så oppi motorrommet, og spurte om chassisnummeret var gravert noe sted (noe jeg visste det ikke var). Han hentet en liten graveringssak, også fikk jeg lov til å gravere inn nummeret selv mens han førte inn informasjon på PC'en. Så var det å finne ut hva slags skilt som passet, også ba han meg vente på venteværelset. Jeg tenkte at nå begynte nok den ordentlige undersøkelsen, men kunne høre stemmen hans fra datarommet.

Etter ca et kvarter hentet han meg, og sa at da var bilen godkjent og fortalte hva jeg skulle gjøre videre. Jeg var litt overrasket så fikk ikke med meg noe av det han hadde sagt, så den stakkars mannen måtte repetere alt en gang til, hehe. Jeg fikk vite at de ville sende meg en sms når dokumentene var klare til å hentes, så måtte jeg ta dem med til tollen og betale engansavgiften og så kunne jeg hente skiltene (hadde allerede ordnet forsikring).

Dagen etter fikk jeg fine norske skilt til bilen :mrgreen:

Og jeg som hadde gått og gruet meg og lurt på om bremsene bremset jevnt nok på begge sider, om avgassene kom til å være lave nok, om jeg hadde justert de nye lysene riktig, om alle foringene var ok.... den var registert med en annen (feil) motor i det britiske vognkortet enn den som sitter i bilen, så trodde det kanskje kom til å lage problemer osv osv. Jeg nevnte for mannen at det gikk jo veldig lett og da kommenterte han at jeg hadde gjort en god jobb. Jeg vet ikke om det var med hensyn til papirarbeid, eller at jeg hadde bilen i god stand.

Uansett var det en positiv opplevelse!! :D

Bilde Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 16. Sep 2012 15:30 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Bra, det :D

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 16. Sep 2012 15:30 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

hvilken stasjon var dette :?: og du er ei jente :?:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 16. Sep 2012 18:07 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Flott at ikke de alle henger sig opp i obskure paragraffer og tåpelige regler
Gratulerer med skilt.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 16. Sep 2012 18:30 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Har AKKURAT samme opplevelsen fra førstegangsvisninga på Barracudaen. Hyggelig bilprat med en engasjert kontrollant, selv om han sjekket dokumentasjon og at bilen var i god teknisk stand. Og jeg var bekymret over at jeg hadde 3,5% for store hjul bak, og std fremme... =D>

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 17. Sep 2012 19:34 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

hadde samme opplevelse på rjukan trafikstasjon v/lars kobro på 90tallet ved førstegangs reg av 57cadillacen.hadde hatt kontakt med han i forkant vis alle papirer eg hadde liggende og fikk beskjed at eg fikk kontakte HAN når eg skulle rege bilen.
noe som eg gjorde ca 2år etterpå,fikk bilen hjem fra lakking og hadde lovet å kjøre bryllup for min svoger.
blei jobbing neste døgnet rundt i1mnd første prøvetur blei fra lillestrøm til rjukan på ein torsdag troppet opp på BT på fredagen uten spesifik time.men kontaktet lars som eigentlig hadde kontordag på fredag kastet på seg frakken og startet sjekk av cadyn,fant noen små feil når den var på bukken(noen fikset eg der og da) ut og sjekke men bilen stoppet for bensin på utsiden av BT! lars inn og henta ein kanne med bensin og gav bilen ein dramm og vi var igang igjen!(viste seg seinere at bensinpumpa var uorg så slaglengda blei feil,spes på tomgang)etter 2timer med visning hadde vi ei liste med små uvesetlige feil som vi/han glemte og sa dette ordner du! kjempe!! fikk der etter skilt og alt iorden! så da blei det brullupkjøring på lørdagen!
ps! var nok eigentlig mange som så på han som ein skrekk å vise bilen til var alltid streng,men har nok eit annet hjerte når det gjelder amcar!

lykkeleg er den med masse skrot!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 17. Sep 2012 20:53 
Avlogget
Get going
Get going

Gratulerer med skilt. Jeg har også bare god erfaring med trafikkstasjonen der jeg viste bilen min. Viste min i Drammen og der var alle fra damen bak disken til kontroløren som kikket på bilen, kjempehyggelige og imøtekommende.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 19. Sep 2012 21:12 
Avlogget
Rookie
Rookie

Mustang R-916 skrev:
hvilken stasjon var dette :?: og du er ei jente :?:

Det var Stavanger og ja, jeg er en jente.

Så hyggelig å høre at andre også har hatt det greit med godkjenning :)

Bilde Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 24. Sep 2012 17:55 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

har hatt dårlig erfaring med biltilsynet...spesielt på amcar og markeringslys ...men det var før volvo kom med det...nå er det stortsett greit og få godkjent....håpe du ikke ble behandlet aneledes pga at du er jente [-X

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 29. Sep 2012 23:52 
Avlogget
Rookie
Rookie

Ja, det er jo ikke å greit å vite hva man skal gjøre :? Skal det være originalt, eller skal det være sånn som de vil ha det i Norge. Går jo stort sett ikke an å ha begge deler! Naboen vår fikk godkjent røde blinklys bak på en 71 modell fordi det var originalt, men er jo mange som ikke får det og må sette på oransje blinklys.

Reglene burde være entydige sånn at det er likt for alle og ikke kommer så mye an på hvordan hver enkelt tolker dem.

Jeg håper også at jeg ikke ble behandlet anderledes fordi jeg var jente, men man vet jo aldri. Det hjalp kanskje også at jeg har eid bilen i 5 år og at den var sist godkjent (MOT/EU-kontroll) i Storbritannia i mai som skulle tilsi at den burde være ok. Der har de jo EU kontroll hvert år istedenfor annethvert år.

Bilde Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 18. Okt 2012 21:48 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Har vist en 10 veteran biler,som jeg har importert ifra USA,i Arendal,kanon bra service =D> =D> =D>
Makan tror jeg ikke at det finns,de gjør jo selvfølgelig jobben sin,men de gjør den på en hyggelig måte. :mrgreen:
Etter 5 mnd. fikk jeg i dag godkjent min ombyggde 36 Dodge Coupe.grunnen til at det tok litt tid,var at jeg måtte vente på SFOOR.
Men når svarene kom derfra,så gikk det utrolig fort. =D>
Er nå godkjent med Mustang 2,327 Chevy med TPI,Th 350 ,AC og 9" Ford,skiver rundt om,så som dere forstår,så er det bare skallet som er gammelt. :mrgreen: :mrgreen:
Så Arendal Trafikk stasjon anbefalest på det varmeste :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

29 Chevrolet roadster picup
69 Mustang Fastback
68 Corvette Conv. godkjent med presse.

Den som går sine egne veier,trenger ikke kart.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet