AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Søn 26. Jul 2026 17:12

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 23 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Ford Model T / A
InnleggSkrevet: Ons 28. Jul 2010 20:23 
Avlogget
Rookie
Rookie

Dersom jeg hadde importert en Ford Model T eller Ford Model A, og fått denne registrert som brukskjøretøy, ikke bevaringsverdig kjøretøy. Hva kan man gjøre med en såpass gammel bil når det kommer til rodding? (motor, karosseri, ramme, elektrisk, taksenking etc.)

Vet at mange har slitt med biltilsynet når det gjelder import av ferdige hot rods / street rods samt en del customs fra usa, men hvordan blir det dersom bilen er "stock" når den kommer hit, og roddes her.

Ser helst at kun folk med erfaring på dette området svarer og ikke folk som har null peiling.

På forhånd, Takk!

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Ford Model T / A
InnleggSkrevet: Ons 28. Jul 2010 22:14 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Ta en tur på Tilsynet "ditt" og legg fram planer/ønsker om ombygging, så får du svar på hva du kan og ikke kan gjøre. så er det bare å sende en skriftlig søknad og sette igang når du har fått OK. Spør først, bygg etterpå.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 29. Jul 2010 12:04 
Avlogget
Rookie
Rookie

Hørtes ut som en god ide. Noen som har erfaring fra biltilsynet i Trondheim?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 30. Jul 2010 21:21 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Har vært helt greit med rodding der ja, en nabo her snakket med dem for litt siden ang en A Ford, og det var bare og bygg ivei.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 26. Feb 2011 19:24 
Avlogget
Rookie
Rookie

En annen ting ang. A Ford:

Originalmotoren i A Forden er jo ikke akkurat "up to date" og er ikke verdt og beholde i en hot rod. Hvilken donor bil er "best" med tanke på bytte av motor, girkasse, bakaksling og evnt. drivaksel og frontaksling?? Er ute etter en bil hvor jeg kan flytte mye over til A Forden...

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 27. Feb 2011 12:58 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Å finne en donor bil du kan ta alt i fra er ikke lett. Du kan bruke den orginale forstillinga med opgraderete bremser og dempere, eller kjøpe en ny etermarkeds forstilling. En bra levrandør her er Hotrod Service 330 78 990. Han både leverer deler og bygger rodder. Motor tar du en smalblock i fra Ford, Chrysler eller Chevrolet med tilhørende girkasse. Bakaksel finner du under biler som Nova, Mustang, Aspen og lignende.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 27. Feb 2011 14:57 
Avlogget
Rookie
Rookie

Bippe skrev:
Å finne en donor bil du kan ta alt i fra er ikke lett. Du kan bruke den orginale forstillinga med opgraderete bremser og dempere, eller kjøpe en ny etermarkeds forstilling. En bra levrandør her er Hotrod Service 330 78 990. Han både leverer deler og bygger rodder. Motor tar du en smalblock i fra Ford, Chrysler eller Chevrolet med tilhørende girkasse. Bakaksel finner du under biler som Nova, Mustang, Aspen og lignende.

Takker for svar, jeg tittet litt rundt på Speedway Motors sin hjemmeside, og prisen på en full forstilling med bremser og alt er jo ikke så sinnsykt dyrt. Skal høre med han du nevnte lengre opp da jeg må betale 25% mva på pris og frakt fra usa.

Er det spesielle årstall jeg må forholde meg til når det gjelder de modellene du nevnte ovenfor eller går alt? :)

Edit:

Her er de billigste bilene jeg klarte og finne på norske sider:

Ford Mustang (finn): 70,000,-
Chevrolet Nova (finn): 100,000,-
Dodge Aspen (AutoDB): 15,000,-

Er ikke sikker på om det er en smallblock som sitter i den Aspen der, kanskje noen vet det? det ligger kun 2 stk. Aspen på autodb per. idag, og det er den røde stasjonsvogna jeg ser på..

Men det spørs om det er billigere for meg og se litt på salvage yards i usa.. Man kan ta motor, girkasse etc. fra en bil uten title sant?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 27. Feb 2011 22:13 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Det har litt å si på årsmodel, men greia er å finne en bakaksel som er sirka 150 cm brei. Motor er greit å ta i fra en 70 taller da di ikke har opgitt så mange hestekrefter. Den røde Aspen stasjonsvogna har 318 V8. Den andre Aspen har 6er. Det ligger også en hvit Le Baron stasjonsvogna med 318 V8 på auto db som einer seg bedre til delebil. De bilene har veldig greie bakaksler, somregel en 8-1/4" med sperre og runt 2,76:1 utveksling.
Du trenger ikke tile på motor og gir, da det går som deler. Men jeg regner med at du finner noe billigere hær hjemme. Det koster litt med frakt i fra USA.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 28. Feb 2011 12:44 
Avlogget
Rookie
Rookie

Ok.. hehe... Er det A, B eller C på dette bildet som bør være cirka 150cm? jeg regner med C?

http://www.novaresource.org/axle.htm

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 28. Feb 2011 18:03 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Ja, men ta mål av bilen din for å vere sikker på riktig bredde.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 28. Feb 2011 23:05 
Avlogget
Rookie
Rookie

Skal gjøre det når den tid kommer :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 01. Mar 2011 09:20 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Hei. Jeg bygger rod selv. Startet i 2001 som pur nybegynner.

Glem å kjøpe en hel donorbil. Er bilen i god nok stand og samtidig har kurant motor, aksler etc. blir det totalt ulønnsomt.
Baser deg heller på å kjøpe hovedkomponentene hver for seg, men ikke kjøp noe som helst før planene er klare. Det er penger ut av vinduet. Tro meg... :^o

Kjøp deg aller først et par bøker om rod bygging. Der får du litt innblikk i hva du må tenke på og hvilke deler du bør bruke for å oppnå det du er ute etter. Etter å ha lest et par bøker vet du også mer hva du selv ønsker fra en ferdig rod.
Det finnes masse "feller" hele veien. Ta f.eks bakaksel og forstilling: Vil du ha forskjellig boltmønster foran og bak? helst ikke, selvsagt. Der har du allerede en begrensning. Du vil heller ikke ha 4 hulls-boltmønster, da det begrenser felgvalg og utvalget av kraftige nok bakaksler.
Gjør alltid masse research før du begynner på ting som vil ha stor betydning for den videre gangen i bygget.

Motorer og priser: Min påstand er at det er stort sett 2, kanskje 3 motorer som gjelder for en nybegynner: Flathead Ford (veldig "riktig", men dyr og gammeldags. Lav effekt) Small block Chevy:(rimeligst anntall hk pr krone, mest vanlig, mange å spørre, billige deler). Small block Ford (litt dyrere deler enn Chevrolet motoren, oljesumpen i forkant = upraktisk på en rod).

Alle andre alternativer er for viderekomne og/eller spesielt interesserte. Men også av de overnevnte motorene er det utgaver du ikke ønsker av forskjellige årsaker.

Veldig mange kommer til å mene noe om akkurat ditt prosjekt. Noen mener du bør bygge i gammel stil. Andre mener du bør bygge med mer moderne komponenter. For ikke å snakke om alle detaljene: Hvilke lys, ratt, felger, farge, dørhandtak, drivstoffpumpe, luftfilter eller eksospotter du "må" bruke.
Noe er gjennomtenkt, annet ikke. For skille støyen vekk fra informasjonen bør du ha gjort deg opp litt mening selv først.

"Jeg bygger etter eget hode" sier alle (også jeg). Men vær klar over at det er en balansegang også her. For en nybegynner å bygge etter eget hode kan det lett resultere i en udiskutabelt stygg bil, også etter din egen mening, og det er jo trist (husk at også jeg er kun en nybegynner).

Av bøker vil jeg anbefale den svenske Bygghandboken, fåes bl.a gjennom bladet Wheels NMagazine. pluss "Hot Rodders Bible", fåes f.eks hos Automobilia bokhandel i Oslo som sender over hele landet.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 01. Mar 2011 19:31 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Hotrodder skrev:
Small block Ford (litt dyrere deler enn Chevrolet motoren, oljesumpen i forkant = upraktisk på en rod)

Du får small block Ford motorer med oljesumpen i bakkant også, alt etter hvilken bil motoren var beregnet for, og det finnes også ettermarkeds bunnpanner med oljesumpen i bakkant som kan monteres på motorer som originalt hadde oljesumpen i forkant

MyGallery

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 01. Mar 2011 20:00 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

I`m just along for the ride :-) har ikke så mye peiling på rodder. Annet enn at jeg syns det er det tøffeste av det tøffe...
Hør på hotrodder, han har godt grep om det her !
Finnes tusen forskjellige veier å gå på detta da. Hva slags rodder liker du er vel det store spørsmålet man må stille seg. Og hva har du for budsjett ?

Noe som begynner å bli litt populært på 60´s muskelbiler om dagen er jo å sette i moderne smallblocker fra gm med innsprut, et lite kambytte, med matchende girkasse m/overdrive. Disse motorene koster ikke allverdens fra statene brukt. Ikke så veldig tøft spør du meg men for en type fin familierod med aircond er dette et meget godt alternativ. Fort 400hk og bra forbruk under literen.

Personlig har jeg mer sans for rat rod, lave rustne og med trimma sideblåsere. Evt bbc el HEMI med presse. Men som sagt, da begynner det å involvere endel ombygging/planlegging om man skal finne opp kruttet første gang man bygger rod. Dessuten er vel samtlige av mine forslag vanskelig å få godkjent hos bt.... hehe. Pleier å være sånn med mine forslag.

Uansett, Velkommen til forumet og lykke til med planleggingen/byggingen. Og sorry at jeg svarte selv om jeg ikke har peiling ;-)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 02. Mar 2011 10:08 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

T-7 skrev:
Du får small block Ford motorer med oljesumpen i bakkant også, alt etter hvilken bil motoren var beregnet for, og det finnes også ettermarkeds bunnpanner med oljesumpen i bakkant som kan monteres på motorer som originalt hadde oljesumpen i forkant

Nettopp hva jeg mener: Chevrolets smallblock er enklest og krever ingen slik ombygging uansett hvilken bil den kommer fra.

"Det er da så lite ekstra" sier mange. Ja, men når det blir mange nok ting som koster "bare litt" ekstra tid og penger, så blir det ikke bare litt.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 23 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 9 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet