Har eit par spørsmål angående grunning og lakkering.
Holder for tiden på med eit ganske så stort prosjekt hjemme i min lille garasje.
En 1978 Pontiac Trans am som skal total-restaureres. Dette krever da litt sveisearbeid og en del sandblåsing for
å få rent det ene og det andre. Dere kan lese om prosjektet på
viewtopic.php?f=3&t=19343Uansett, så har jeg ikke noen svær eller oppvarmet garasje. Neiiida, er ikke så heldig nei. Og bor heller ikke i strøk der temperaturene stiger over 10 grader før midt på sommeren omtrent. Følest vertfall slik ut.
Så har studert en del tråder her inne angående lakkering. Må si meg veldig fornøyd med Bead-Lock sine forklaringer på lakkering. Virkelig godt forklart og er enkelt og forstå.
Er mulig jeg starter en diskusjon her nå men trenger litt innspill da jeg ikke har startet med bart metall før.
Etter sandblåsing er vel syre-grunning etterfulgt av 2K fyller en god start??
Nå snakker jeg om ikke synlige plasser som selve skallet på bilen. Under dørken og under bilen. Innsiden av skjermer,paneler osv osv.
Hvordan er det med temperaturer angående syregrunning og fyller (primer)???...Vet dette med lakk og herder og tynner. treig eller rask tynner osv,
men lurte på om det går greitt og grunne desse "usynlige plassene" selv i kaldt vær ute??
Regner med at jeg må gå over hele bilen på "utsiden" etter alt er montert igjen og deretter finslipe/sparkle osv før jeg sender bilen til lakkering eller kansje gjør det selv ute om sommeren

Eit annet spørsmål som jeg også har stilt under mitt prosjekt er hvordan jeg faktisk skal gå frem fra scratch.
Min tankegang er som følger:
1. Strippe bilen helt.
2: Sveise og skifte ut det som trengst av karosseriplater
3: Sandblåse det hele
4: Grunning (syre,fyller osv)
5: Sliping og annen preparasjon (sparkling,klossepussing osv)
6: Lakk
Gjerne kom med kommentarer og innspill for som sagt er dette første gangen jeg tar på meg eit prosjekt fra scratch