AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 28. Aug 2026 07:34

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tir 18. Sep 2012 21:12 
Avlogget
Get going
Get going

Hei. Tenkte jeg skulle prøve Van'en på EU-kontroll i nærmeste framtid, men i den sammenheng må jeg fikse diverse EL-feiler..
Noen som har peiling på hvordan jeg skal søke meg frem til feil, evt tipse om "normale" feiler?

1: Fløyta funker ikke. Den er ikke-eksisterende, dvs, den originale er fjernet, og det er montert inn et kompressorhorn med egen liten kompressor, noe ala biltema sine fløyter. Denne kompressoren har 2 ledninger. En som er jorda, og en som henger løs. Den som henger løs skal ha strøm, men er ikke tilkoblet fløyteknappen. Hvor finner jeg fløyteknapp-ledningen? Jeg hører et rele eller noe som slår inn når jeg tar fløyteknapp-ledningen og legger den mot jord/rattstammen, men klarer ikke å lokalisere dette rele'et..

2: Ryggelys funker ikke. Bilen er en importbil som kom til norge en gang på 90-tallet, men den skal vel fremdeles ha ryggelys? Regner med at dem isåfall skal lyse i det hvite feltet i baklykta. Men der sitter det en gul pære, som ikke er dobbeltvirkende, da det er blinklys. Kan dette være årsaken, eller må det monteres en ekstra lampe til ryggelys?

3: Bremselys funker ikke. Jeg så kjapt på bremsepedalen og jeg kunne ikke se noen bremselys-bryter der. Hvis jeg har rett og denne mangler, hvor får jeg isåfall tak i en sånn?

4: EL-vindu og sentrallås funker ikke. Skrudde av dørtrekket på førerdøra og så at sentrallåsmotoren der ikke var tilkoblet noe. Det var 2 ledninger ut fra motoren. Skal disse opp i den bryteren som er i dørtrekket, eller skal dem videre inn i bilen? Det er også noen ledninger som er klipt/slitt av der ledningene kommer ut ved siden av "hånd"brekket. Noen med gode koblings-skjema over dette?

5: Nødblink funker ikke. Blinklysene funker fint, men ikke nødblink.

6: Varmevifta funker kun på høyeste hastighet. Har dette noe med at AC'en er fjernet?

Har noen forresten en oversikt over sikringene på disse bilene? Bilen min er en 6,2 Diesel.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 18. Sep 2012 22:21 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

1. Gjør som jeg gjorde på Barracudaen når jeg skulle ha den importvist: Trekk ny ledning utenom ledningsnettet til fløyta, bare for å få den godkjent. Så har du tid senere til feilsøking. PS! Mål på ledninga fra rattet: Mest sannsynlig er det ingen strøm eller jord, men jord når du trykker inn tuta. Da drar du ledning derifra til en pol på tuta, den andre polen kobler du på pluss på batteriet med sikring.

2. Når amerikanske baklys kobles om til europeiske så setter de oransje pære i ryggelyset og kobler opp blink der. Da funker ikke ryggelys. På Jeepen er det koblet opp arbeidslys bakover til ryggelys.

3. Sjekk at ikke noe er feil inni baklysene etter omkoblinga. Bremselysbryteren er antagelig bare vanskelig å se.

4. Vindu og lås trenger du ikke nødvendigvis å fixe. Prøv å kjør inn strøm på en pol og se hva som skjer.

5. Bytt nødblinkelysrele. Mest sannsynlig er det likt som blinkelysreleet. Prøv å bytt mellom, så ser du om det er releet. Sitter antageligvis i sikringsboksen.

6. Vet ikke om det er like lett som på Jeepen: Da var det en liten motstand som måtte byttes. Sarpsborg motor har på lager til Jeep. De vet nok om de har et som passer.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 20. Sep 2012 15:36 
Avlogget
Get going
Get going

AW-100 skrev:
1. Gjør som jeg gjorde på Barracudaen når jeg skulle ha den importvist: Trekk ny ledning utenom ledningsnettet til fløyta, bare for å få den godkjent. Så har du tid senere til feilsøking. PS! Mål på ledninga fra rattet: Mest sannsynlig er det ingen strøm eller jord, men jord når du trykker inn tuta. Da drar du ledning derifra til en pol på tuta, den andre polen kobler du på pluss på batteriet med sikring.
Jeg tenkte å koble meg inn på fløyterele'et, slik det er originalt. Men finner som sagt ikke fløyterele'et. Hører det bare.. Hvor skal jeg lete?

2. Når amerikanske baklys kobles om til europeiske så setter de oransje pære i ryggelyset og kobler opp blink der. Da funker ikke ryggelys. På Jeepen er det koblet opp arbeidslys bakover til ryggelys.
Men trenger man ryggelys på EU-kontroll da? Dersom det ikke er der?

3. Sjekk at ikke noe er feil inni baklysene etter omkoblinga. Bremselysbryteren er antagelig bare vanskelig å se.
Har sett i koblingene til baklykta, og alt ser fint ut der. Det som skal ha strøm får strøm, bortsett fra bremselys.. Må se nærmere på bremsepedalen etter bremselysbryteren.

4. Vindu og lås trenger du ikke nødvendigvis å fixe. Prøv å kjør inn strøm på en pol og se hva som skjer.
Skal prøve det. Tenkte å ha bilen mest mulig istand før EU-kontroll.. Slik at jeg da kan konsentrere meg om de eventuelle feilene som skulle dukke opp på eu-kontroll. :)

5. Bytt nødblinkelysrele. Mest sannsynlig er det likt som blinkelysreleet. Prøv å bytt mellom, så ser du om det er releet. Sitter antageligvis i sikringsboksen.
I sikringsboksen min, ser jeg ikke annet en sikringer.. Har du noen andre tips til nødblinkrele?

6. Vet ikke om det er like lett som på Jeepen: Da var det en liten motstand som måtte byttes. Sarpsborg motor har på lager til Jeep. De vet nok om de har et som passer.
Skal utforske dette litt mer. Kan for alt jeg vet, bare være noen ledninger som er av. :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 20. Sep 2012 20:52 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

esbandos skrev:
Har noen forresten en oversikt over sikringene på disse bilene? Bilen min er en 6,2 Diesel.

Her finner du koblingsskjema og diverse til bilen.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 29. Sep 2012 11:42 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Det er ikke krav til ryggelys.
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1994 ... .html#28-4
Se paragraf 28-5.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 04. Okt 2012 23:41 
Avlogget
Rookie
Rookie

hvis du trenger hjelp . tips . deler. til chevy van så kan du bare ta kontakt med meg på jglaso@online.no jeg har holdt på med disse bilene noen år . driver vandemonteringen i porsgrunn.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 05. Okt 2012 08:09 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

meaty skrev:
esbandos skrev:

Her finner du koblingsskjema og diverse til bilen.

Hmm... Hvor forsvant linken min henne da? :)

http://hvilket.net/van/

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 10. Nov 2012 17:06 
Avlogget
Get going
Get going

Hei igjen.
Holder enda på med Van'en men nå begynner jeg å bli lei hele bilen..

Ang bremselys så funker bremselysbrytern, men er ikke strøm bak til pæra.

Når det gjelder fløyta, fant jeg rele'et, men finner ikke ut hvilken ledning som går fra rele'et og fram i motor-rommet. Kommer ingen ledninger ut i torpedoveggen som jeg kan se ihvertfall..

Hadde bilen på prøveskilt for en tid tilbake, og nå funker plutselig ikke belysningen rundt inne i bilen heller.
Har et kontrollpanel med knapper og sikringer rett over førerstolen foran der, men er ikke strøm opp dit. Skrudde ut panelet og fant 3-4 avklipte ledninger, sikkert i forbindelse med at bilen har vært buss før, og noe TV-greier. Men fant ikke ut hvor ledningene går ned fra taket og til sikringsboksen/batteriet.

Er også plaget med at bilen er SINNSYKT tungstarta når den er kald. Når jeg vrir på tenninga, lyser glødelampa i 4-5sek, for så å slokke litt og lyse i 4-5 sek på nytt. Dette gjør den 7-8-9 ganger, men fordet vil den ikke starte. Må ha endel strøm på batteriene for å få start, virker som om dieselen renner tilbake i tanken. Noen måte å sjekke dette på? Kan det være noe elektrisk som tuller siden den ikke vil starte? Når jeg først har fått start, lar den gå i f.eks 30 sek, og stopper den for så å starte igjen, starter den omtrent før jeg får vridd på nøkkelen. Utrolig lettstartet med andre ord.. (Vet at dette er feilpost, men passa så bra siden jeg først hadde endel el-plager og at motorproblemene muligens også er elplager)

Noen innspill? :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 09. Feb 2013 22:41 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Har du bilen fortsatt? :>

Strøm ledningen til bremslyset er sikkert dårlig, best å skjekke den.

Skjekk diagrammet meaty linket deg, finn orginale horn ledninger og legg opp nye hvis de er vekke/dårlige.

Russe bil, skjekk alt av ledninger. De elsker å bruke avbitertangen på alt de ikke får demontert. Igjen, vennligst skjekk diagrammet over for referanser.

Bytt glødeplugger, skjekk fordelerlokket for rust/korrosjon, skjekk batteripolene for korrosjon/dårlig kontakt, skjekk dieselpumpen for defekter på et verskted eller lignende hvis ingenting av de første virker.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet