AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 11. Jun 2026 02:29

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 32 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tir 02. Feb 2010 00:26 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Hva skal til for å kunne sei at bilen er en number matching car?

Har funnet en link fra USA, men hva sier hvi her hjemme i norge, på utstillinger og slik?

Finnes det noe fasit svar, eller er det like difust som reglene til statensvegvesen
Hadde vært fint å hørt meninger til folk,

Depending on whom you talk to, the definition of a “matching numbers” car may vary. A classic car purist might say that a truly original, matching numbers car will still have all the parts that it was manufactured with, including the tiniest nut and bolt. That would be very hard to find in an older car, so a more practical definition might be that all the parts will be either from the assembly line at the time of production or have been replaced with authentic NOS (new old stock) parts.

The most general use of the term “matching numbers” would mean that the engine and transmission are marked with the same sequence number as the chassis VIN number, and the rear axle/differential’s date code and casting number corresponds with the vehicle that's being checked.

1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 02. Feb 2010 10:57 
Avlogget
Rookie
Rookie

grogei skrev:
Hva skal til for å kunne sei at bilen er en number matching car?

Har funnet en link fra USA, men hva sier hvi her hjemme i norge, på utstillinger og slik?

Finnes det noe fasit svar, eller er det like difust som reglene til statensvegvesen
Hadde vært fint å hørt meninger til folk,

Depending on whom you talk to, the definition of a “matching numbers” car may vary. A classic car purist might say that a truly original, matching numbers car will still have all the parts that it was manufactured with, including the tiniest nut and bolt. That would be very hard to find in an older car, so a more practical definition might be that all the parts will be either from the assembly line at the time of production or have been replaced with authentic NOS (new old stock) parts.

The most general use of the term “matching numbers” would mean that the engine and transmission are marked with the same sequence number as the chassis VIN number, and the rear axle/differential’s date code and casting number corresponds with the vehicle that's being checked.

Hei

Jeg har lenge hatt interesse av originale, og restaurerte biler, og da helst matching numbers.

I norge er det etter min opplevelse mest det visuelle som blir vurdert, den må se original ut.

Jeg har to 69 Camaro's som er renovert, og der spesielt den ene er fullstendig matching numbers. Den andre vil nok 99,9% si er bra nok, men det er et par ting som ikke er korrekte. Med matching numbers mener jeg ned til rett støpe nummer, rett dato koder, rett datoer på belter, ja absolutt alt på hele bilen. Motor, gir, og bakaksel er originale til bilen, og motor/gir har vin number, og følge koder. Du skal ha rett tag på radiator, rette klinkede bærekuler, osv osv..

Den ene er restaurert i USA, mens den andre har jeg restaurert selv.

Jeg tror det er litt for lite miljø i Norge til å kunne etablere så nøye bedømninger som det er i USA, der skrur de jo av toppdeksler, og sjekker ned til de minste detaljer på de spesielle merkes treffene.

Mvh
NEW

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 02. Feb 2010 18:43 
Avlogget
Get going
Get going

Kunne ikke lagt ut et bilde av din nydelige Camaro,mener å huske du fikk 50 av 50 mulige poeng på Power Big Meet

Cuda x
Chevelle -70 td

Torque dirty to me

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 02. Feb 2010 19:00 
Avlogget
Rookie
Rookie

Gasman skrev:
Kunne ikke lagt ut et bilde av din nydelige Camaro,mener å huske du fikk 50 av 50 mulige poeng på Power Big Meet

Er desverre totalt analfabet når det gjelder å få ned størrelsen på bilder #-o #-o

De er for store..

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 02. Feb 2010 19:04 
Avlogget
Rookie
Rookie

Gasman skrev:

Forøvrig så har du rett, den fikk 50 av 50 på Power Big Meet.. Det var en herlig opplevelse.

Mvh
NEW

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 02. Feb 2010 19:12 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

NEW skrev:
Gasman skrev:

Er desverre totalt analfabet når det gjelder å få ned størrelsen på bilder #-o #-o

De er for store..

Litt kjedlig det med bildestørrelser, men denne funker fint, trenger ikke å laste ned noe program eller noe.

http://shrinkpictures.com/

1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 02. Feb 2010 23:41 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

En bil er kun original en gang. Alle biler som er restaurert er ikke originale lenger.
Men spiller det noen rolle?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 03. Feb 2010 00:13 
Avlogget
Get going
Get going

Roar skrev:
En bil er kun original en gang. Alle biler som er restaurert er ikke originale lenger.

Men viss den er restaurert med dei orginale delane er den ein "matching numbers" bil 8)

I USA kan faktisk ein bil vere matching numbers sjølv om for eksempel motor er skifta :shock:
Ikkje alle produsentane har chassisnr eller lignande nr på for eksempel motor som kan spores opp mot chassisnr.
Då er det datostemplinga på motor etc. som bestemmer.
Motor kan faktisk vere laga 2-3 veker før bil er ferdig og bilen får ein produksjonsdato.
Det er vel lite sannsynlig att alle delane på ein bil blir produsert på samme dag. :lol:

Viss du då finner ein motor som har datostempling i samme tidsrom så kan bilen bli regna som matching numbers.

Men spiller det noen rolle :?:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 03. Feb 2010 00:16 
Avlogget
Get going
Get going

En matching nr bil er vel det nærmeste man kan komme når det gjelder av samlebåndet utførelse.
En del av bilhobbyen dette,noen skjønner seg ikke på i hjelkappa reserbiler,mens for andre er tall og 100% orginalitet det viktigste.
Også er det mange som havner midt i mellom,deriblant jeg 8)

Cuda x
Chevelle -70 td

Torque dirty to me

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 03. Feb 2010 08:53 
Avlogget
Rookie
Rookie

Roar skrev:

Jeg er fullstendig enig i at en bil er original kun en gang, det er når den ruller ut. Men en bil restaurert, der gjerne mye av det originale er meget pent, f.eks interiør, og der du bestreber å bruke NOS deler, som pakningene for dører, vinduer, bagasjer rom etc, NOS lykteglass, overspray der det skal være det, osv,, da er det så nærme du kan komme med en renovert bil.

Jeg liker alt mulig, og er så heldig at jeg har masse, og har hatt masse forskjellig. Jeg er ikke noe fantast. Men en L72 69 Camaro, den kler å være original, dersom den kom slik fra fabrikk, akkurat som en Hemi Charger osv.

Men for all del, jeg har biler med moderne driv verk, jeg har hatt biler som har vært meget pene original biler som har blitt bygd til street biler...

Hobbyen er bred, men å si "spiller det noen rolle" blir litt flåsete,,,

nei det spiller ingen rolle for deg, like lite som det spiller noen rolle for meg hva du gjør med din bil..

Poenget er at interessene, og artene, er mange, og det er det rom for.. Dersom du/noen får dine "kick" av å lete etter NOS roof rail weather strips, til 2000 usd, og nesten får lotto følelse når du finner de, da er det den personen sin glede.. Akkurat like mye som det er en annen får sine kick av å sette på noen flimsete tynne moroso toppdeksel som lekker olje, for de pynter opp..

Diskusjonen er, og startet med hva er en matching # bil, og hvordan defineres dette,

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 03. Feb 2010 09:02 
Avlogget
Rookie
Rookie

Gasman skrev:

Bilde av 69 Z og 69 COPO

Vedlegg:
69 Z og COPO for forum.jpg
69 Z og COPO for forum.jpg [ 45.55 KiB | Vist 5738 ganger ]
Z28 for forum.jpg
Z28 for forum.jpg [ 71.42 KiB | Vist 5738 ganger ]

Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 03. Feb 2010 10:24 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

New hvorfor kom dette med matching number? Jo for noen mente det var bedre med en bil som hadde original driverk intakt enn en som blokka var byttet på. Så du ser det henger ihop med jeg skrev.

Matching number er korrekt motor og gearkasse på de bilene som det kan bevises( en SR blokk kan aksepteres). Altså VIN er slått inn. Dette lar seg ikke gjøre på chevrolet (vin number er ikke slått inn i blokka) f.eks så de må kunne fremlegge støpedatoer og slikt for å hevde at den er matching numbers.

Dato koder på tennplugg ledninger og viftereimer har ikke noe med dette å gjøre, da dette er service deler som skal byttes regelmessig. Men man får selvfølgelig ekstra poeng for slikt på en bedømning.
Og angående dato merking av tennpluggledninger. Vel de selger slike repro i dag, men er de korrekte da? de er ikke laget på den tiden bilen ble laget?

Har sett camaroen din og det er fantastisk flott bil, men i mine øyne så er det en bil som restaurert for å ligne mest mulig på slik den kom fra fabrikken, Og noe nærmere et originalt utsende kommer man vel ikke.

Men som sagt spiller det noen rolle, hver mann sin lyst og glede.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 03. Feb 2010 11:20 
Avlogget
Rookie
Rookie

Roar skrev:
New hvorfor kom dette med matching number? Jo for noen mente det var bedre med en bil som hadde original driverk intakt enn en som blokka var byttet på. Så du ser det henger ihop med jeg skrev.

Matching number er korrekt motor og gearkasse på de bilene som det kan bevises( en SR blokk kan aksepteres). Altså VIN er slått inn. Dette lar seg ikke gjøre på chevrolet (vin number er ikke slått inn i blokka) f.eks så de må kunne fremlegge støpedatoer og slikt for å hevde at den er matching numbers.

Dato koder på tennplugg ledninger og viftereimer har ikke noe med dette å gjøre, da dette er service deler som skal byttes regelmessig. Men man får selvfølgelig ekstra poeng for slikt på en bedømning.
Og angående dato merking av tennpluggledninger. Vel de selger slike repro i dag, men er de korrekte da? de er ikke laget på den tiden bilen ble laget?

Har sett camaroen din og det er fantastisk flott bil, men i mine øyne så er det en bil som restaurert for å ligne mest mulig på slik den kom fra fabrikken, Og noe nærmere et originalt utsende kommer man vel ikke.

Men som sagt spiller det noen rolle, hver mann sin lyst og glede.

Hei

Jeg mener nok ikke at en bil med en korrekt motor, istedenfor den originale er "bedre", men det føles mer rett om du kan verifisere at du har den motoren som var i bilen intakt, Det er også viktig dersom det f.eks er to like biler til salgs, så vil det for en kjøper være mer tilfredsstillende å velge den med original motor. Altså, for enkelte kjøpere, så er det viktig at det er original drivlinje, gjerne med en del original dokumentasjon.

Dersom det ikke betyr noe hva bilen er opprinnelig for kjøper, er det jo gjerne mer gunstig å kjøpe en 6'er utgave, og lage det slik akkurat du liker det. Og det er det jo mange som gjør, slik at det ofte er et bedre kjøp for noen som ikke er "besatt" av disse tankene. :roll:

Du tar feil når det gjelder Chevrolet, de har vin innslått i motor, og gir. Hvertfall fra 1967- Slik at for meg, når det gjaldt COPO bilen, så var det kritisk at det var intakt, og at den var dokumentert gjennom GM Canada. Jeg er enig i at det nest beste er en CE/SR motor om du ikke innehar den originale, alternativt, så bruker jo mange en med rett støpe nr, og dato koder..

Når det gjelder pluggledninger, osv... jeg er ikke enig med deg, det er repro det du kjøper, men det er periodisk korrekt for bilen. Det er viktig i bedømming, og helhetsinntrykket. Det blir for teit med en 99,9 % original utseende bil, med fortsatt stift tenning, og støpejerns manifoilder, samt smog system, og da noen 8 mm taylor kabler.. eller?

Forøvrig, jeg har NOS kabler på min COPO.. h :wink:

Du har jo helt rett når du sier Camaro'en min er restaurert for å ligne slik den var når den kom fra fabrikk... det håper jeg enhver som ser den forstår :D
Det var det som var poenget for meg når vi dro denne bilen ut av halv råtten låve i 2001,,

Men som du oppsummerer, hver mann sin glede, det eneste som er sikkert er at det er rimelig lett å konkretisere matching #, det er en bil, med sine originale, samlebånds innstallerte drivlinje. Har du en total urestaurert bil, som er fin, er det jo perfekt. Er den restaurert, så er det viktig å ivareta/bruke opp igjen mest mulig originale deler, og/eller NOS, eller ny servede deler, med korrekte dele nr, dato koder, farger, og montering.

(men jeg mener ikke at du må restaurere den til perfekt nybil stand bare for at du har original driv linje, det er opp til hver enkelt,,,, og det er fortsatt den bilen det er, men da skal det litt mer til for neste mann å få den original om det er det han vil)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 03. Feb 2010 11:34 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Takk NEW for oplysningen at cheva kom med vin i 67 ( den var jeg ikke klar over), vet de mangla det før. Vet Caddy kom på 50 tallet engang, men om de var først vet jeg ikke.
Ikke dårlig at du fant NOS pluggledninger.

Så du noengang den grønne 1959 eldorado cabben som ble restaurert i Sverige? Han tok restaureringen til enda et nytt nivå. Han hadde laget små "lapper" som hang på respektive brytere i dashbordet. De forklarte hvordan bryterne virket. Og slik skulle de bilene ha blitt levert ut til kunde sa han.
Moro å se.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 03. Feb 2010 12:20 
Avlogget
Rookie
Rookie

Roar skrev:
Takk NEW for oplysningen at cheva kom med vin i 67 ( den var jeg ikke klar over), vet de mangla det før. Vet Caddy kom på 50 tallet engang, men om de var først vet jeg ikke.
Ikke dårlig at du fant NOS pluggledninger.

Så du noengang den grønne 1959 eldorado cabben som ble restaurert i Sverige? Han tok restaureringen til enda et nytt nivå. Han hadde laget små "lapper" som hang på respektive brytere i dashbordet. De forklarte hvordan bryterne virket. Og slik skulle de bilene ha blitt levert ut til kunde sa han.
Moro å se.

Ja, den var helt syk den 59'n. Utrolig pen og detaljert. Svenskene har jo lenge vært veldig flinke på restaurering av 50 talls biler. Det er jo veldig kompliserte biler i forhold til f eks en 69 Camaro, med tanke på funksjoner, og antall deler. Fattern har en 60 Biarritz som er urenovert, du tør nok å bruke det mer da.

Jeg har jo masse stickers på bremse slanger osv... men det kommer jeg nok til å ta bort, det ser litt for "overkill" ut, det er hvertfall de tankene jeg har fått i det siste.

God diskusjon :wink:

Mvh

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 32 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet