|
må jeg gi mit besyv med her!
min 6.2 fikk nesten samme symptomer som din, så jeg spørger. hvornår har du sist byttet dieselfilter? med vann i dieslen skjer nemlig det du beskriver! på min, var org, filteret ikke brugt idet hele taget, så vann-sensoren kunne ikke fortælle mig, at filtret var full av vann.
etter å ha byttet filter, å koblet op org. filtret igen, så kjørte bilen som normalt.
husk at disse box filtre er elendige, de stopper bare drit ned til 15 mikroner, mens volvos lastebilfiltre tar drit ned til 7 og 5 mikroner!
vann dreper dine dyser! vann under høyt trykk, skaper "cavitation" noget som ødelægger dysespisserne, og sammen med drit!! du skjønner sikkert tegningen!
skal du ofre penge på dyser, kjøp kvalitet, med een gang. det koster, men er billigere i længden, da "kina stål" ikke lever mye mere end 15000 km i en dieselbil, under norske forhold!
start med å bytte filter, å få sjekket dine dyser, på et dieselverksted, med ret utstyr til jobben.
åbningstrykket på dyserne skal være på 135 bar, alt under giver dårlig forstøvning av dieslen, å derved dårlig gange på motoren (og dårlig økonomi!)
mange dieselbiler som kjører om vinteren, får en kraftigere knatring fra dyserne, dette er på grund av den norske stat, bruker parafin i dieslen. parafin er tør, å ikke godt for dyserne, derved får du økt slitasje på dyserne, og igjen dårlig økonomi.
et par gode trix, er å enten bruke 2takt olje i dieslen, noget jeg har prøvet med stor succses, eller bruke profuel. er et produkt, jeg fandt på scania i drammen, og som jeg tester ut akkurat nå, vender tilbake til det senere!
en god tommelfinger regel, er å gi bilen komplett servise, for hver 5000 km, dvs.
-bytte olje/filter på motoren. -bytte dieselfilter. -gi alle nipler i forstillingen fett. -sjekke dekktrykket. -sjekke alle lamper. -sjekke oljen på girkassen. -sjekke glykolen. -sjekke trykket på reservehjulet hvert annet år, bytte glykol, girkassefilter, bremsevæske.
_________________ 1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse. Bursdagsgaven fra min kone.
|