AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Søn 23. Aug 2026 04:36

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Kast i reimhjulet på veiva.
InnleggSkrevet: Man 07. Jun 2010 00:48 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Jeg har en Bigblock med viftereim problemer. Viftereima blir spist opp av wobbel/kast i reimhjulet på veiva, og hopper etterhvert av, den hopper også av selv om den er helt ny om jeg varver oppimot 6000 rpm. Den varer ca 1 uke med endel kjøring.

Det ser sånn her ut nå.

Bilde

Veivreimhjulet:

Bilde

Sånn jeg ser det har jeg følgende tre alternativer.

1. Prøve å rette reimhjulet som jeg har. Hvordan gjør jeg det ? Setter det i dreiebenken og høvler av anleggsflaten mot den harmoniske balansereren ?

2. Kjøpe nytt reimhjul av samme typen som jeg har, hvor får jeg tak i det er det noen som evt har endel sånt liggende som jeg kan kjøpe av ?

3. Bygge alt om til originalt 1965 bigblock oppsett. Dette er det mest fristende alternativet. Gjør jeg det vet jeg at jeg alltid kan kjøpe originaldeler og at det funker. Her må jeg isåfall bytte over dynamoen til førersiden, og tror kanskje ikke det kommer til å se så veldig bra ut. Jeg har braketter nye til dynamoen, men må kjøpe ny servo pumpe og braketter til denne tror jeg ? Og så reimhjul til veiva og vannpumpe, og jeg mistenker at detta blir fort dyrt..

What to do ? Litt fristende å gå etter Rema1000 sitt slagord å prøve å få tak i ett nytt reimhjul og se åssen det funker.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 07. Jun 2010 08:52 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Jeg prøvde å dreie over reimhjulet til vannpumpa mi forrige uke.
Den kastet helt tydelig, og reimene hylte hele tiden. Da jeg fikk den ut så jeg at det var skallet av en større bit og kastet en halv millimeter i dreibenken. Jeg prøvde å dreie over selve v-sporet, men det bare sperret siden det bare er sånn stansa plate opplegg. Det kan være fordi jeg har lang vannpumpe og derfor får langt overheng fra der jeg spente den at det sperret. Jeg tror nok det er enklere med nytt reimhjul :P

Jeg får laget nytt reimhjul i en styrt dreibenk, siden det var veldig vanskelig å finne reimhjul til olds 73/74 mod 350 med 3 spor.
Til din motor er det nok mye enklere å få tak i :P

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 16 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet