AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Ons 24. Jun 2026 20:12

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 145 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: trøblete mopar 440
InnleggSkrevet: Ons 14. Apr 2010 22:45 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 27. Mai 2009 21:34
Innlegg: 69
Okei, da spørs det om jeg går får 0 likevel, jeg har som sagt lest på flere forums at det er et tips for å friske opp en orginal 440.

Men; hvis jeg setter sammen dette på +4, får dette innvirkning på tenningen? Altså, den skal jo ha 10 grader fortenning i grunninstilling. Blir 10 grader etter merket da 14 grader i praksis, eller blir det 6? Eller..? Greier ikke helt å sette meg inn i dette i farten :?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: trøblete mopar 440
InnleggSkrevet: Ons 14. Apr 2010 23:36 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Søn 27. Jan 2008 20:48
Innlegg: 2838
Bosted: Bergen
Stemmer at en slapp orginal kam kan ha godt av litt tidligere kamtider. Men din kam er sannsynligvis laget for å gå i 0.
Tenningen justeres som vanlig.

_________________
Forhjulstrekk er feminint
To much rice makes me sick!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: trøblete mopar 440
InnleggSkrevet: Tor 15. Apr 2010 00:47 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
v8power skrev:
Stemmer at en slapp orginal kam kan ha godt av litt tidligere kamtider. Men din kam er sannsynligvis laget for å gå i 0.
Tenningen justeres som vanlig.


Tidligere kamtider som i advance ? Dette gir mer moment og mindre hester riktig ?

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: trøblete mopar 440
InnleggSkrevet: Tor 15. Apr 2010 21:23 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 27. Mai 2009 21:34
Innlegg: 69
Jeg greier fremdeles, selv etter en del søking på nett, ikke å skjønne helt hvordan dette fungerer i praksis.

Nå som kjedet er veldig slakt, blir det jo en ganske stor "retard" på kammen i forhold til veiva. Finner ikke noen gode norske ord for retard og advance, så jeg går for engelsk. Har jo lest så mye engelsk på nett at det nesten er vanskelig å snakke motor på norsk...Det er de engelske ordene som dukker opp først.

Men, nå er det altså for mye "retard". Stemmer det da, at når jeg stiller inn på f.eks. 10 grader fortenning etter tenningsmerkene, så er det 10 grader uansett, siden dette blir målt på svingningsdemperen/veiva? Problemet med slakt kjede blir da at kammen, og da også ventilene "henger litt etter" i forhold til stemplenes bevegelser?

Fordeleren blir jo drevet av kammen, og etterhvert som kammen kommer på "etterskudd", så blir vel tenningstidspunktet tilsvarende forsinket..?

Det betyr vel da, at når bilen var ny, sto fordeleren på et bestemt sted for å få 10 grader fortenning. Dette er i teorien altså, vi later som det finnes et sånn punkt. Etter hvert som kjedet blir slakkere, må fordeler vris forbi dette punket for å opprettholde 10 grader. Hvis jeg låser fordeleren nå, og bytter kjedet, vil vel da fortenningen være mye mer enn 10 grader siden "etterslepet" nå er borte.? Så da skal i teorien fordeleren kunne justeres tilbake til "utgangspunket"? Igjen, dette er ren teori, bare for å illustrere hva et slakt kjede utgjør i praksis.

Eller har jeg ennå ikke skjønt det? Gikk treigt inn dette må jeg innrømme.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: trøblete mopar 440
InnleggSkrevet: Tor 15. Apr 2010 22:19 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 11:19
Innlegg: 2935
Bosted: Stavanger
Jeg synes du har skjønt og forklart det godt. =D>

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: trøblete mopar 440
InnleggSkrevet: Tor 15. Apr 2010 22:36 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Søn 27. Jan 2008 20:48
Innlegg: 2838
Bosted: Bergen
You got it!

_________________
Forhjulstrekk er feminint
To much rice makes me sick!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: trøblete mopar 440
InnleggSkrevet: Fre 16. Apr 2010 02:39 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Tenningen justeres ikke etter hverken kam elr kjede. Den blir drevet av kjede og kam ja, men du stiller ikke inn tenninga etter hverken kjede elr kam posisjon. Man stiller den etter merker på veiva, Det er fornuftig å verifisere at øvre dødpunkt på stempelet faktisk er 0 på merkene for sikkerhetsskyld.
Og dersom kjedet skulle bli slakt vil hele "valvetrainen" og tenningen henge etter, men tenningen justeres som du sier etter merkene på veiva tilbake der den skal være og resultatet med altfor slakt kjede vil etter justering bli riktig tenning, men sein valvetrain.
Når går det riktignok an å flytte litt på kammen og dermed oppnå riktig valvetrain også, selv om kjedet er slakt.

Skjønte ikke helt hvordan du hadde mål kjedet ditt.. Målte du sideveis eller på høyden du klarte å dra kjedet opp og ned på tenna ?

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: trøblete mopar 440
InnleggSkrevet: Man 19. Apr 2010 17:37 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 27. Mai 2009 21:34
Innlegg: 69
Hallo igjen, har fått litt problemer. Trenger litt mopar 440-ekspertise.

Da jeg tok av AC-pumpa gikk det tydeligvis litt fort for seg. Tok ut et par bolter og la den til sides. Det samme med servopumpa.

Men nå som det skal isammen igjen ble jeg litt usikker, mener og tror at servopumpa og kjøleren er rett montert, men det er noe som ikke stemmer med ac. Den (braketten) er festet med en kort bolt på venstre side, den er grei. Men på høyre side er det en gjennomgangsbolt med mutter på baksiden. Altså en bolt gjennom vannpumpehuset eller hva det kalles.

Problemet er at når jeg setter inn den lille bolten og setter den til, blir det godt over en cm glippe mellom braketten og godset på høyresiden. Retningen ser ut til å stemme, og lengden på bolten tilsier at det skal være slik.

Men; det jeg da lurer på, er det en avstandhylse eller noe som jeg har rotet bort her, eller er det noe annet som skal være under der? Selvfølgelig er det ikke noen bilder av dette i noen av bøkene mine.... Skulle hatt en sprengskisse av dette, så hadde jeg sett hvordan det skal være.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: trøblete mopar 440
InnleggSkrevet: Man 19. Apr 2010 18:56 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Søn 27. Jan 2008 20:48
Innlegg: 2838
Bosted: Bergen
Skal være noen nokså tykke skiver mellom servobrakettene og vannpumpen. De er vel 4-5 mm tykke. Det er bare et par dager siden jeg monterte dette på min, men jeg har ikke AC så brakettene er kansje forskjellige.

_________________
Forhjulstrekk er feminint
To much rice makes me sick!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: trøblete mopar 440
InnleggSkrevet: Man 19. Apr 2010 20:37 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 27. Mai 2009 21:34
Innlegg: 69
Det var godt å høre, jeg fant ikke noen skiver på gulvet, men jeg la imellom 5-6 M10-skiver, og det ser ut til å bli bra.
Men det er mer her som jeg ikke får til å stemme, denne braketten til AC skal også være festet med en bolt i toppen. Altså to inn forfra, pluss en oppifra og ned i toppen. Her har det av ukjente grunner ikke vært noen bolt fra før,og jeg har tidligere merket at acpumpa har vært litt "bevegelig". Men nå det er ikke så lett å sette inn en heller, siden hullet i braketten kommer to cm feil iforhold til hullet i toppen. Vinkelen stemmer, og "øret" ligger helt fint imot toppen, men altfor langt ned (mot valley pan) iforhold til hullet. Har klødd meg mye i hodet på om det er noe jeg har montert feil, men det er jo ikke så mange måter å gjøre dette på. Pussige greier..
Har søkt i timesvis etter noen sprengskisser, men uten resultat.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: trøblete mopar 440
InnleggSkrevet: Tir 20. Apr 2010 16:06 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 27. Mai 2009 21:34
Innlegg: 69
Da var alt montert sammen igjen, og endelig klart til oppstart igjen..

Spenningen var stor, og selv om den har stått snart en måned nå, så startet den nesten umiddelbart.

Lot den stå og godgjøre seg på tomgang en 10 minutters tid mens jeg fylte etter vann og sjekket etter oljelekkasjer.

Når den hadde blitt sånn passende varm tok jeg mot til meg og ga litt forsiktig gass. Den reagerte helt fint på rolige gassbevegeler, men med en gang jeg ga litt mer og litt kjappere, kom det en skikkelig ildkule opp gjennom forgasseren..
Og når jeg holder den på høyt turtall over en 3-4 sekunder, begynner det å putre heftig i eksosen, smeller og skyter og ligner ikke grisen.

Altså, så godt som ingen forskjell selv med nytt kjede heller. :(

Hadde en kamerat på besøk, som selv har en camaro med turbo, og han beroliget meg med at dette måtte være en bagatell siden den går så fint ellers. Ingen grunn til å rive av toppene eller andre store inngrep. Han mente det måtte være en justeringssak, enten tenning eller bensin-relatert. I tillegg syntes han at det høres ut som det er en relativt kvass kam her, for den har ikke helt den gangen som 70-talls smog-motorer vanligvis har.

Men det som er så pussig, er at den går mye finere og lettere med mer fortenning. Problemet er bare at den tåler ikke mer enn et par grader over 10 (grunninstilling) så starter den ikke, dvs. at den slår tilbake. Har jo tidligere sjekket at merket på sv.demperen stemmer, men dette virker litt snodig. Skal få lånt meg en slik justerbar lampe så jeg får sjekket den totale tenningen, og så må jeg dobbeltsjekke om dette merket virkelig er rett.

Så har jeg kjøpt meg en bensintrykksmåler, som jeg må motere. Hadde vært kjekt å vite om trykket er som det skal være.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: trøblete mopar 440
InnleggSkrevet: Tir 20. Apr 2010 16:17 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 25. Jan 2008 19:09
Innlegg: 645
Bosted: Kirkenes, Finnmark
Kan det være at den får for lite bensin?

_________________
Jeg heter Åge. Har ingen Amcar for øyeblikket. Sukk!!!
http://public.fotki.com/AageHallonen/
Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: trøblete mopar 440
InnleggSkrevet: Tir 20. Apr 2010 19:15 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
enten det, eller osse er vakumm klokka på fordeleren defekt, så du ikke får den fortenning, som motoren ønsker, når du giver gas!

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: trøblete mopar 440
InnleggSkrevet: Tir 20. Apr 2010 20:32 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 27. Mai 2009 21:34
Innlegg: 69
Da er bensintrykksmåleren montert, og den viser ca 3 psi. Boka sier at det skal være rundt 6-7, så det er nok i minste laget.
Vil jo tro det er nok til at den holder forgasseren forsynt, men her er jeg ikke sikker. Edelbrockforgasserne skal helst ikke ha mer enn 6 psi heller, så jeg vet ikke hvor alvorlig dette er.

Pumpa er jo ny, så da spørs det om det er noe kluss med rørene eller tanken...

Vakuumklokka fungerer den, men det rare er at det ser ut som den vrir på ganske mye fortenning bare ved vakuumet på tomgang. Er en del grader forskjell med vakuumslangen av eller på, selv på tomgang. Vet ikke om det er normalt, den er tilkoblet "ported" vacuum. Ble selvfølgelig enda verre på manifold vaccum.

Forøvrig målte jeg "generelt" vacuum igjen idag, det ligger dønn stabilt på 16 på tomgang. Det var kanskje litt høyere forrige gang jeg målte, men til gjengjeld finnes det ikke antydning til vibrasjon i nåla. Det må jeg vel tolke positivt. Ifølge boka kan jeg da avskrive alt som har med toppakning, brente ventiler, slitt kam osv. I tillegg målte jeg kompresjon igjen før jeg satte i pluggene, alle sylindre lå mellom 122 og 130 psi. Det er jo slettes ikke ille hvis den har gått 161000 miles.

Men det er fremdeles noe som ikke stemmer...Og jeg skjønner ikke hvorfor det skal stinke så j"%¤# av eksosen. Det er nesten ulevelig i garasjen etter noen minutters gange, selv med alle dører og vindu åpne. Svir i øynene, det er omtrent samme følelsen som da vi starter snøscootrene for første gang etter å ha stått hele sommeren. Er 99% sikker på at den går på alle sylindre, det finnes ikke antydning til fusk eller vibrasjoner i motoren når den står og går.

Hmmm....begynner å bli litt lei nå.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: trøblete mopar 440
InnleggSkrevet: Tir 20. Apr 2010 21:01 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Søn 11. Okt 2009 14:05
Innlegg: 209
Bosted: Halden
hvis det svir i øya av eksosen så er det nesten 100% sikkert at den får for mye bensin, min Jeep har en defekt egr ventil og den ryker kullsvart i eksosen og det svir i øya når du står bak bilen på tomgang , den bruker over 4 liter på mila nå:


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 145 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support