røyskatten skrev:
og for all del ikke bruk mellomakselen som jordingspunkt(mange ganger lett å feste jordklypa der) har oppna fler kasser med knistslag/brennmerker i lagerbaner etter amatører.kjekt å sveise når strømmen flyr rundt i kassa så til motor og ut til der den hører hjeme! i karosseriet!!!
og det med å koble av batteriet er ikke så viktig så lenge jordinga er nærmest det du sveiser,men kan vere ein god regel for dei som ikke heilt veit hva dei driver med.
kobler alltid jordklema så nærme det eg skal sveise,da får du aldri gjort noe galt

Er ikke helt enig med dig, ang. batteriet!
ved å demontere den ene batteripolen, åpner du systemet, og fjerner derved muligheten for krypestrøm!
Er det en moderne bil, med en masse sensorer, har du ikke lyst til å skulle bytte hjerne, for den tåler ingenting, og de er ikke billige! (Ikke spørg mig hvordan jeg vet det!

)
litt eldre biler, har ikke så mange sensore, men fortsat en hjerne, dør den, dør bilen!
vi har alle monteret en eller anden form for radio eller stereo, de tåler altså heller alverden av strøm, (Ofte er der i moderne bilradioer, mere hjerne, end i bilen!!!)
På gamle biler, har de ledninger, som er laget for at brænde over, på samme måte som en sikring, om spændingen stiger!
jeg aner ikke hvornår de startede med dette, men datterens 61 pontiac, har det systemet! og det er et helvete, å finne de ledninger, som er defekte!!!!!
det jeg vil frem til, er at i 9 av 10 tilfeller går det sikkert bra! det er den siste, som er træls, for det er den som bliver dyrest!!!
jeg fjerner altid -polen, innen jeg svejser!