AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 17. Apr 2026 05:29

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 64 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Ons 06. Mai 2009 21:12 
Avlogget
Rookie
Rookie

Disse motorane skal vere kanske like olds motorer, men innmaten er grovere. Fannt litt info om motor koder på www.pontiacpower.net.

Dodge Charger 400 1973

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 06. Mai 2009 21:54 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

TeleThunder skrev:
Hei,takker for interesse/hjelp:)
Tja, motoren er en Pontiac 455cid, ovehalt bunndel, ca 300hk sa forrige eier..
Har funnet litt nummer:
Blokka 485428(mangler noen bokstaver)
Innsug: 495106
Topper: X4
Forgasser: Rochester qjet nr 7043282
Ca 72-73mod trur eg.

#-o ja vist pokker , du har 455 pontiac da ja , fikk ikke med meg det i farten e da :lol:

Gmc ext 1500 6,5 diesel pickup 1994 4L80E Bruksbil
Chevrolet starcraft G301991 mod 4L80E

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 06. Mai 2009 22:38 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Stor forskjell på en oldsmotor og Pontiac motor. Men ikke noe problem å få en Pontiac til å fungere ordentlig godt.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 08. Mai 2009 00:58 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

blir ikke 750 gasser noe stort på en relativt snill motor?

Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 08. Mai 2009 09:09 
Avlogget
Rookie
Rookie

Tror du den blir for stor?
Tenkte å kjøpe rpm performer innsuget og forgasseren som ble tilbudt i "pakka" fra Edelbrock å ta det i bruk nå..men kansje det ikkje vil fungere før resten er på plass, topper, kam osv..? Rochester QJET som er orginal skal også tilsvare 750CFM..men den har sekkundær spjeld som åpnes etter behov, dvs at en liten snill motor aldri klarer å åpne sekundær spjelda noe særlig..
Så kansje dette ikkje vil fungere?? Noen med erfaring?
Venter på svar fra Sarpsborg.

Dodge Charger 400 1973

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 08. Mai 2009 22:19 
Avlogget
Rookie
Rookie

Då er det montert justerbare Koni støtdempere framme på bilen. Dei gamle var ikkje bra, sykkelpumper med rare lyder innvendig..

Dodge Charger 400 1973

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 15. Mai 2009 11:14 
Avlogget
Rookie
Rookie

Har sett likk på vacum tegninga Pontchief la ut.. Men på bilen min har fordeleren fått vacum fra vacum slangen som går ned til gearkassa, det må vel være feil, fordeler skal vel være tilkobla porta vacum på forgasser, altså vacum øker å mere fortenning??

Fikk foresten pakke fra SummitRacing i går, bestillte siste fredags kveld, så det var raskt og billig =D> Diverse til hjuloppheng,bla polyruthane foringer osv..
Og har bestemt meg for å gå for en Perfomer pakke fra Edelbrock. Fått samme tilbake melding fra både Sarpsborg motor(kommer til å handle delene der) og fra Edelbrock. Då kan eg ta i bruk forgasser og innsug nå, og bygge på med Perfomer topper cam osv senere. Velger jeg RPM pakka så må/bør allt monteres samtidig pluss at stallspeed converter og utveksling 3.7-4.0 må ordnes for å få utbytte av dette. Da satser jeg heller på et fleksibelt dreimoment opplegg 8)

Dodge Charger 400 1973

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 15. Mai 2009 11:46 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Edeelbrock toppene er bra de, men vær klar over en ting du kan ikke bruke vanlige eksosmanifolder på de eller d-port hedders. Du må ha rundt port hedders eller manifolder på de.( De er en kopi av ram4 toppene til pontiac. )Og slike manifolder koster litt mer enn vanlig. Finnes andre alutopper på markedet som er av d-port design som er like gode. Hvis pris er et spørsmål da.
Du skal også være oppmerksom på at edelbrock sakene ikke alltid har så god passform når det gjelder overgang insug og topper.Insug og eksos kanalene må som regel renskes opp, mye støperagg. Så ikke uvanlig å bruke noen timer på å tilpasse dette riktig.
Kamakslene pluss løfterne til edelbrock monterer ikke jeg inn i en motor. Kjøpte det nytt engang og fant ut at det manglet viktige interne deler i løfterne, og vi snakker ikke bare om en defekt løfter men faktisk 4 i et sett av 16, det skuffet meg stort.(En kunne jeg akseptert)
Og hvis du ikke tenker på en rullekam så vet jeg ikke om det er bryet verdt å sette på alutopper.
Men med rullekam og alutopper så får du en virklig artig motor, brått 500hk hvis du gjør det riktig.

Lykke til

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 15. Mai 2009 11:59 
Avlogget
Rookie
Rookie

Takker for tips. Det med topper/headers har eg ikkje tenkt på.. Nå ble plutselig ikkje valge så enkelt alikevel #-o Tenkte å beholde headersane men...
Var planlagt med nye rulle vipper osv ved kjøp av nye alu topper ja. Men som sagt, først forgasser/innsug.
Har du en fin oppskrift? :D

Dodge Charger 400 1973

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 15. Mai 2009 20:14 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Oppset finnes det mange. Spørsmålet er hvor mye penger du vil legge i det.
Først bunndelen din er nybygd skrev du. Er det smidde stempel eller støpte stempel? Er det standard råder ? Kan være greit å vite hva man kan forvente at bunndelen din maks kan tåle.

Over 420 hk vile jeg ikke brukt støpte stempel så der får du en effekt grense.
Men hva har du i bunn?

Performer rpm insug har jeg vel til dags dato ikke montert på en pontiac motor. Original insuget fra 67 til 70 er mye bedre. Men finner du ikke et slikt insug så er rpm et godt alternativ til en vanlig standard 350 hk motor.
Men skal man trimme så er det singel plan torker ( for husk du har kubikken på din side så dreiemoment får du fra bunn uansett) som jeg bruker.

Og glem aldri, du må oppgradere kasse og eventuelt bakaksel også. Og bilen bør være i god teknisk stand for at man skal få glede av en trimma motor.

Prøv å brems ned en bil fra 200 med trommelbremser #-o svettigt

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 17. Mai 2009 19:37 
Avlogget
Rookie
Rookie

Motoren har støpte stempel. Å sli som eg he forstått det så er resten av innmaten grov å godt dimensjonert slik at 400hk skal gå greit. Og det klarer seg for meg :D
Ombygg til Skive bremser osv er på lista. Framme er det nå nye fjærer og koni demperar. Poly foringar ligger på benken. Bak fjærer og grovere stabstag er på veg. Syns det er vel så viktig med brems, styring og kjøyre egenskapar som mange hk ja.
Ser ut til at du kan en del om motorer Roar, takker for tips :D Selger du deler, driver verksted eller noko?

Dodge Charger 400 1973

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 17. Mai 2009 19:48 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Selger deler ( registrert firma), setter sammen motorer , bakaksler, restaurerer biler for folk osv på kveldstid og helger (da jeg har full jobb på dagtid).
Pontiac var vel det første jeg startet med når det gjaldt motorer. Men jeg har amerikansk bil som hobby så jeg ,liker å skrive litt her for å hjelpe folk eller å komme med tips. Og selvfølgelig få mye bra tips selv, man blir aldri utlært.

Ok nå har vi en effekt grense du ønsker å oppnå. Skal gi deg en oppskrift på hvordan du når den grensen enklest og uten altfor store utlegg.

Det du bør gjøre er å ta en kompresjonstest av motoren du har nå. slik at vi kan får et bilde av hvor bra bunndelen kan være.
Utvekslinga i bakakslen er også intresant, Hva for eksos anlegg har du nå?
På toppene så skal det stå et tall-bokstaver på center eksosport. Hva står det der?
Tenker vi kan begynne med det.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 17. Mai 2009 21:46 
Avlogget
Rookie
Rookie

Ok, interesant :D
Ta komperasjons test, for å sjekke om sylinderane er like da eller, for kompen bestemmes jau av toppen også? Er nye stempel ringer, veiv og rådelager, veiv og kamaksel osv..
Eksosannlegget er dobbel 2", nesten uten demping, lange headers. Kan sveise litt og har tilgang på rustfrie rør så dette skal ordnes litt på, lyst på H elle x type.
Bakakselen er 10bolt med utveksling i område rundt 3, sjekket litt med å rotere bakhjul bare. Så trenger litt dreimoment for å dra denne utvekslingen, men fint for cruising. På toppen står det 4X, så dette er vel en slapp topp?
Tenkte å koble om vacume påfordelaren å sjekke tenninga til uka, må være feil å bruke samme vakuum som til gear og brems..? Må få lånt ei tennings lampe au då..

Dodge Charger 400 1973

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 17. Mai 2009 22:36 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Vakum fordeler skal være portet så det blir feil som du skriver. 4X topper iseg selv er ikke noen dårlige topper, men det finnes 2 utgaver med forksjellige forbrenningskammer volum. Såkalt nummer 4 eller 8 4xtopp. Numret 4 eller 8 kan finnes igjen på toppen på de maskinerte flatene på hver side av center eksos port. Skal stå slått inn et nummer på de. Har du 4 topp så kan du bare høvle den ned 1,3 mm ( etter en litt spesiell prosedyre) så har du en flott kompresjon og en fullt brukende topp til ditt formål. Så ville jeg brukt en extrem energy cam( speca kan jeg sende deg senere hvis intresant) med rhoads løftere og tilhørende ventilfjører. På med et godt insug(2plan) og ny forgasser(kast ikke bort penger på gamle forgassere).
Så tilpasser du alle insugkanaler mot topper og slikt og sørger for at ventilfjører har korrekt innstallert høyde og at ventilgeometrien stemmer.
Så må du sørge for at tenning er korrekt og da snakker vi om at du skal ha all inn på 32 grader på cirka 3000 rpm. Glem bunntenninga den er der bare for å starte lett.

Enkelt og prismessig cirka halve prisen ville jeg tippe pluss du kan bruke eksisterende hedders. Bygde en tilsvarende motor til en kar engang. Han dro rundt 295 dekkene bak uten problemer.Vant street legal klassen med motoren det året gjorde han også.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 17. Mai 2009 22:36 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

ja, du har helt rett. fordeler skal ha porta vakum. ingenting vakum på tomgang i den porten... 8)

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 64 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support