AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Lør 16. Mai 2026 18:41

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1783 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102 ... 119  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Prosjekt 72 Firebird
InnleggSkrevet: Tir 14. Apr 2009 22:57 
Avlogget
Rookie
Rookie

god kveld :) du jobber fortsatt hardt, det er bra :wink: jeg er ganske grønn når det kommer til dette med wattlink og de greiene der :| kan du si litt om hvilken oppgave de har osv? :)

ellers så liker jeg arbeidet ditt kjempegodt :D stå på :D

normainn

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 14. Apr 2009 23:25 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

normainn skrev:
god kveld :) du jobber fortsatt hardt, det er bra :wink: jeg er ganske grønn når det kommer til dette med wattlink og de greiene der :| kan du si litt om hvilken oppgave de har osv? :)

ellers så liker jeg arbeidet ditt kjempegodt :D stå på :D

normainn

da e vi to da :lol: :lol: wattlink `n sørger for at aksel`n ikke beveger seg sideveis, hvis du ser på bilde under
så skjønner du det

Vedlegg:
0503cl_watts_30_z.jpg
0503cl_watts_30_z.jpg [ 124.19 KiB | Vist 4758 ganger ]

Her er en skisse over panhard

Vedlegg:
panhard.gif
panhard.gif [ 4.44 KiB | Vist 4753 ganger ]

Gmc ext 1500 6,5 diesel pickup 1994 4L80E Bruksbil
Chevrolet starcraft G301991 mod 4L80E

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 15. Apr 2009 09:06 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

st-remy skrev:
Bead-lock skrev:
Den siste vil ikke funke...
Stagene skal jo stå rett ut på en watt link...

Å de gummifeste du har laget til der langt framme, ja det brenner opp :^o

:-k og da kan du kansje forklare hvorfor ikke den siste vil ikke funke , det er sikkert mange som lurer på det :wink: hva skjer :?:

Kan vel hende du får uønskede brytninger..
Altså ikke ønsket funksjon...

1. fordi stagene ikke er vannrette
2. fordi hullene på midtdelen ikke står rett over for hverandre...

....på vanlig kjøring, tror jeg det ikke er noe som helst problem å kjøre med orginalt Panhard stag ,så hvorfor
streve med å bygge noe digre greier som veier en masse kg og krongler til plassen for eksosen?...

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 15. Apr 2009 10:38 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Bead-lock skrev:
st-remy skrev:
Bead-lock skrev:
....på vanlig kjøring, tror jeg det ikke er noe som helst problem å kjøre med orginalt Panhard stag ,så hvorfor
streve med å bygge noe digre greier som veier en masse kg og krongler til plassen for eksosen?...

helt enig. panhard er nok mer en nok! iallefall i forhold til plassen det tar! har du luftfjæring eller bruker bilen slik at du trenger mye fjæringsvei, DA er wattlinken en fordel, men om panhardstaget står vannrett når bilen står på hjula, er det ikke mye forskyving...

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 15. Apr 2009 13:01 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

:) Er nok enig i att panhard er evig godt nåkk og vattlink er ... hva skal vi si.. litt over kill :lol: , meeeeen :-k siden e må lage noen spesielle braketter fra ramme vangen og ned for innfesting til panhard staget , så må e ha litt utfordring da :lol: og da lager e noe som e liker , og da kan e like gjærne lage wattlink , mye av den gleden med å bygge og restaurere bil er å
kunne lage en del selv , og for det andre så er eg ikke så veldig opptatt om det står Hotchkis eller noe anet poppulert på delene :lol: for min del så kan det stå homemade med ei rød fin skrift :lol: :lol:
Når det gjelder wattlink så er e litt usikker på hvilken type e velger :-k ,så e må kose litt med verksed hora og måle og beregne litt :DD så får e se om det blir ramme eller aksell montert wattlink :)
har mye idea opp i hode meeeen :-k det er vell et ordtakk som sier .... ser ikke skogen for bare trær :DD

aksel montert så blir det noe alla denna , ser fin ut og tar ikke all verdens med plass

Vedlegg:
0503cl_watts_30_z.jpg
0503cl_watts_30_z.jpg [ 124.19 KiB | Vist 4677 ganger ]

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 16. Apr 2009 01:35 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Tja, tenkte jeg kunne kaste ut en mening om dette, eller i det minste noen ting man bør tenke over.

I utgangspunktet er Watt-link (WL) kjempegreier, og akselen beveger seg loddrett opp og ned i fjæringsveien. Derimot blir det problemer om man monterer armene og propellen i en stilling som ikke stemmer med utgangsposisjonen den er konstruert for (Vannrette stag, loddrett propell). Fant ei gif-animasjon som viser hvordan WL oppfører seg når man beveger seg vekk fra området i midten:

Bilde

Som du ser, blir det mer og mer vandring sideveis i de ekstreme posisjonene. Jo kortere stagene og propellen er, jo fortere når du området hvor det bærer avgårde. Som andre har nevnt, du skal ha en ganske mye mer seriøs bil for asfaltracing før det egentlig har noe å si for deg, så jeg gir også en stemme for Panhard (PHB). Nå har jeg aldri målt noe særlig under en 2.gen f-body, men hvis du klarer å klemme inn et PHB som er 1m mellom sentrene av festeboltene, og bilen har passe fast fjæring med ca 2" bevegelse hver vei inn/ut, vil bakakselen ha en sideveis forflytning på under 1,5mm... Øker vi til 3" hver vei inn/ut forflytter den seg under 3mm sideveis. Ikke akkurat mye å hyle over, men selvsagt; gjør man staget kortere eller har større fjæringsvei, vil tallene øke fort. Jeg tror bakakselen flytter seg mer sideveis på bladfjærene enn dette, og at et PHB uansett er en god forbedring. Husk bare at staget skal være dønn vannrett i kjørestilling, så lag brakettene på sidene justerbare i høyde, helst på begge sider, for å kunne justere høyden på noe som kommer under her i teksten.

Over til noe annet, og det er at en WL eller et PHB påvirker andre ting i bakstillinga di som du burde ha tenkt over. Ettersom bladfjærene beholdes videre (antar jeg?), vil krengeaksen være den samme uansett om du monterer WL eller PHB, en bekymring mindre altså. Derimot vil krengesenteret (RC) mest sannsynlig endre høyde etter ombyggingen. Dette fordi WL eller PHB gjør en bedre jobb i å holde akselen sideveis, og vil definere nytt krengesenter. Forenklet sagt er avstanden mellom tyngdepunktet (CoG) og krengesenteret i bakstillingen det som bestemmer behovet for krengemotstand i bakstillingen, og dermed krengingen og balansen i bilen. Senkes RC (som oftest er en god ting), vil behovet for krengemotstand øke, og det kan bli behov for stivere fjærer og/eller tykkere krengningshemmer. Tenk kraft ganger arm. Her er litt hvordan en bakstilling med bladfjærer kan forklares kinematisk:

Bilde
Bilde

For WL er RC plassert i propellens dreiepunkt (senter), og gir da to nye effekter: Propell montert på aksel gir varierende behov for krengemotstand, og dermed kun en eneste høyde hvor balansen i bilen er perfekt (m.a.o. umulig å få skikkelig til). Ellers skulle krengningshemmeren justert stivheten etter kjørehøyda. Selv om man ser dette på dusinvis av gamle Forder, Opeler og Volvoer bygget om til 4-link og WL, er dette stort sett bygget slik fordi det er en uskreven lov om at "detta er gromt kara!", og bare noe "alle gjør" uten å egentlig kunne forklare hvorfor. Propell plassert i chassis vil ha konstant avstand mellom CoG og RC, og dermed ha en bakstilling om er "roligere" kinematisk. Jeg forventer ikke å se noe annet under en bil bygget for seriøs asfaltracing, men da kommer vi fort tilbake til det "alle andre gjør". Er man fast innstilt på WL, er det chassismontert som gjelder, ellers kan man likegreit gå for PHB. For PHB vil krengesenteret være midt på staget, og derfor bevege seg saktere opp og ned i forhold til akselmontert propell og WL. For våre gatebiler er dette et knall kompromiss og er uansett en forbedring av bakstillinga med bladfjærer.

'71 Chevrolet C10

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 16. Apr 2009 06:55 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Chevy350 skrev:
Tja, tenkte jeg kunne kaste ut en mening om dette, eller i det minste noen ting man bør tenke over.

I utgangspunktet er Watt-link (WL) kjempegreier, og akselen beveger seg loddrett opp og ned i fjæringsveien. Derimot blir det problemer om man monterer armene og propellen i en stilling som ikke stemmer med utgangsposisjonen den er konstruert for (Vannrette stag, loddrett propell). Fant ei gif-animasjon som viser hvordan WL oppfører seg når man beveger seg vekk fra området i midten:

Bilde

Som du ser, blir det mer og mer vandring sideveis i de ekstreme posisjonene. Jo kortere stagene og propellen er, jo fortere når du området hvor det bærer avgårde. Som andre har nevnt, du skal ha en ganske mye mer seriøs bil for asfaltracing før det egentlig har noe å si for deg, så jeg gir også en stemme for Panhard (PHB). Nå har jeg aldri målt noe særlig under en 2.gen f-body, men hvis du klarer å klemme inn et PHB som er 1m mellom sentrene av festeboltene, og bilen har passe fast fjæring med ca 2" bevegelse hver vei inn/ut, vil bakakselen ha en sideveis forflytning på under 1,5mm... Øker vi til 3" hver vei inn/ut forflytter den seg under 3mm sideveis. Ikke akkurat mye å hyle over, men selvsagt; gjør man staget kortere eller har større fjæringsvei, vil tallene øke fort. Jeg tror bakakselen flytter seg mer sideveis på bladfjærene enn dette, og at et PHB uansett er en god forbedring. Husk bare at staget skal være dønn vannrett i kjørestilling, så lag brakettene på sidene justerbare i høyde, helst på begge sider, for å kunne justere høyden på noe som kommer under her i teksten.

Over til noe annet, og det er at en WL eller et PHB påvirker andre ting i bakstillinga di som du burde ha tenkt over. Ettersom bladfjærene beholdes videre (antar jeg?), vil krengeaksen være den samme uansett om du monterer WL eller PHB, en bekymring mindre altså. Derimot vil krengesenteret (RC) mest sannsynlig endre høyde etter ombyggingen. Dette fordi WL eller PHB gjør en bedre jobb i å holde akselen sideveis, og vil definere nytt krengesenter. Forenklet sagt er avstanden mellom tyngdepunktet (CoG) og krengesenteret i bakstillingen det som bestemmer behovet for krengemotstand i bakstillingen, og dermed krengingen og balansen i bilen. Senkes RC (som oftest er en god ting), vil behovet for krengemotstand øke, og det kan bli behov for stivere fjærer og/eller tykkere krengningshemmer. Tenk kraft ganger arm. Her er litt hvordan en bakstilling med bladfjærer kan forklares kinematisk:

Bilde
Bilde

For WL er RC plassert i propellens dreiepunkt (senter), og gir da to nye effekter: Propell montert på aksel gir varierende behov for krengemotstand, og dermed kun en eneste høyde hvor balansen i bilen er perfekt (m.a.o. umulig å få skikkelig til). Ellers skulle krengningshemmeren justert stivheten etter kjørehøyda. Selv om man ser dette på dusinvis av gamle Forder, Opeler og Volvoer bygget om til 4-link og WL, er dette stort sett bygget slik fordi det er en uskreven lov om at "detta er gromt kara!", og bare noe "alle gjør" uten å egentlig kunne forklare hvorfor. Propell plassert i chassis vil ha konstant avstand mellom CoG og RC, og dermed ha en bakstilling om er "roligere" kinematisk. Jeg forventer ikke å se noe annet under en bil bygget for seriøs asfaltracing, men da kommer vi fort tilbake til det "alle andre gjør". Er man fast innstilt på WL, er det chassismontert som gjelder, ellers kan man likegreit gå for PHB. For PHB vil krengesenteret være midt på staget, og derfor bevege seg saktere opp og ned i forhold til akselmontert propell og WL. For våre gatebiler er dette et knall kompromiss og er uansett en forbedring av bakstillinga med bladfjærer.

Hei du :D Takker for god info :thumbsup: ja det er en del ting en må ta hensyn til her ja :-k skal bli arti å begjynne å lage
noe her , men som e skrev tidligere så må e ha en kosestund med verksted hora (Olga) for måling og beregning :DD så får e se hva e går for :) må ha litt utfordring også :wink:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 16. Apr 2009 15:40 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Joa, bare hyggelig :) Jeg kan ikke påstå å kunne mye om det, men en pekepinn eller to har jeg fått med meg. Hvis du er innstilt på å lage noe litt utfordrende, ville jeg gått for noe lignende det bildet du hadde tidligere, med en bolt-in løsning. På den måten kan det også lett fjernes og monteres igjen etterpå, når herrene på den lokale trafikkstasjonen slår seg totalt vrange. :roll:

Mener å ha sett en video filmet under bilen, av en bladfjærbakstilling i temmelig heftig svingkjøring. Det var skremmende hvor mye fjærene ga seg sideveis! Positivt med å gjøre noe med det, er jo at du kan ha større hjul med mindre klaring rundt, uten å subbe like lett. Men pass på vekta av det du lager. Jeg liker solide ting selv, men greier som tåler tredje verdenskrig blir nesten like ille som noe som er for spinkelt.

'71 Chevrolet C10

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 16. Apr 2009 16:06 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Chevy350 skrev:
Joa, bare hyggelig :) Jeg kan ikke påstå å kunne mye om det, men en pekepinn eller to har jeg fått med meg. Hvis du er innstilt på å lage noe litt utfordrende, ville jeg gått for noe lignende det bildet du hadde tidligere, med en bolt-in løsning. På den måten kan det også lett fjernes og monteres igjen etterpå, når herrene på den lokale trafikkstasjonen slår seg totalt vrange. :roll:

Mener å ha sett en video filmet under bilen, av en bladfjærbakstilling i temmelig heftig svingkjøring. Det var skremmende hvor mye fjærene ga seg sideveis! Positivt med å gjøre noe med det, er jo at du kan ha større hjul med mindre klaring rundt, uten å subbe like lett. Men pass på vekta av det du lager. Jeg liker solide ting selv, men greier som tåler tredje verdenskrig blir nesten like ille som noe som er for spinkelt.

Hei :) Vekta ja :lol: e som har drevet i anlegg og transport bransjen i mange år :lol: e har vell en tendens til å lage ting liiitt slik at det holder ei stund :DD :-k meen e får nå finregne litt på matriel forbruk da :lol:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 17. Apr 2009 16:16 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

:) da har e tatt en besluttnig på at e bygger denna , stål er bestilt og kommer over helga :) kommer til å
bruke 30x30x3mm til rammeverket og 5mm til plate delene bortsett fra den plata som propell`n er festet , den plata
bruker e ca 10mm 8)
Er på jakt etter 4 stk 3/4 rod ends (stanghode) lukket type , hvis noen har noe liggende så skrik høyt :DD

Vedlegg:
Gen%201%20%20Rear%20view%20watts%20link.jpg
Gen%201%20%20Rear%20view%20watts%20link.jpg [ 140.15 KiB | Vist 4411 ganger ]

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 19. Apr 2009 16:46 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

st-remy skrev:
:) da har e tatt en besluttnig på at e bygger denna , stål er bestilt og kommer over helga :) kommer til å
bruke 30x30x3mm til rammeverket og 5mm til plate delene bortsett fra den plata som propell`n er festet , den plata
bruker e ca 10mm 8)
Er på jakt etter 4 stk 3/4 rod ends (stanghode) lukket type , hvis noen har noe liggende så skrik høyt :DD

Vedlegg:
Gen%201%20%20Rear%20view%20watts%20link.jpg

:) Ingen som har noe liggende av rodend /stanghode) :?: blir å sjekke detta firmaet i morgen da
http://www.merko.no/getstarted.htm må ha alle delene på plass før e begjynner å bygge :)
Sjekka stanghode hos skf , men e syns de var litt slarkette de da , og så var di åpne :(

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 19. Apr 2009 17:40 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

synes du dimensjonerer veldig kraftig? har du regna på vekt? hvor tung ble den girkasse-traversen egentlig :D

du er iallefall sikker på at det holder,men det er jo ikke BARE fordeler med vekt\tung bil...

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 19. Apr 2009 17:49 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

turbodart skrev:
synes du dimensjonerer veldig kraftig? har du regna på vekt? hvor tung ble den girkasse-traversen egentlig :D

du er iallefall sikker på at det holder,men det er jo ikke BARE fordeler med vekt\tung bil...

:) Har ikke lakt`n på vekta enda , men den vart ikke tung :)
hva syns du e skulle dimensjonerert med da :wink: f.eks wattlink ramma :?:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 20. Apr 2009 21:53 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Uten å ha regna noe på det, hørtes jo WL-ramma greit dimensjonert ut den. Plata til propellen må jo være tykk, når propellen kun er støtta opp på ene siden (single shear). Blir jo mye moment der, i tillegg til skjærkreftene som allerede virker på bolten. Hvis man ser bort fra sidestøtten som bladfjærene gir, er det ganske heftige krefter som går gjennom det opphenget der.

'71 Chevrolet C10

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 20. Apr 2009 22:18 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Chevy350 skrev:
Uten å ha regna noe på det, hørtes jo WL-ramma greit dimensjonert ut den. Plata til propellen må jo være tykk, når propellen kun er støtta opp på ene siden (single shear). Blir jo mye moment der, i tillegg til skjærkreftene som allerede virker på bolten. Hvis man ser bort fra sidestøtten som bladfjærene gir, er det ganske heftige krefter som går gjennom det opphenget der.

hei du :) sånn fort å gale så kom e fram til at det måtte være såpass dim på detta , er litt i tvil hvor store rod ends eg egentli trenger , e velger å gå for metriske da , 16mm, 18mm 20mm , 20mm begjynner å bli temmelig groft , på matriel lista for denna watt linken så bruker dem 3/4"rod ends , syns detta er groft da , men det trengs kansje :-k
den plata som propellen er festa til blir i 10mm ja , den blir ikke så brei den , så det blir sterkt nok det der trur e :)

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1783 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102 ... 119  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 10 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support