AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 25. Jun 2026 03:51

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Hvordan teste el-motor?
InnleggSkrevet: Man 05. Mai 2008 15:51 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 29. Feb 2008 12:40
Innlegg: 39
Bosted: Drammen
Hepp.

Prøver å få liv i høyre sidevindu på Lincolnen. Har sjekket at det er strøm på bryteren både opp og ned. Men skjer ingenting når den trykkes ned...
Koblet også startkabler med negativ til dør/jord og positiv på ledningen til el-motoren. Skjedde heller ingenting..

Betyr det at motoren er død? Andre ting jeg kan prøve?
Skal sies at det lille vinduet i bak fungerer..


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 05. Mai 2008 20:02 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 23. Jan 2008 17:34
Innlegg: 490
Bosted: Sandnessjøen
Du kan bruke et multimeter å måle motstansen i motoren.

Terje :)

_________________
Mustan 70 HT.
347 stroker, Holley 600, 4R70W 98 -2002 spec, Baumann (OptiShift) electronics girkontrol, 9" 3.82:1 Detroit Truetrac.

Hjemmeside.
http://mustang.roros.net/


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 05. Mai 2008 20:31 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Søn 27. Jan 2008 20:48
Innlegg: 2838
Bosted: Bergen
Går vel to ledninger inn til motoren. Den ene må ha pluss og den andre minus. Bytt om for å få den til å gå motsatt retning.

_________________
Forhjulstrekk er feminint
To much rice makes me sick!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 05. Mai 2008 20:37 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 11. Okt 2007 22:33
Innlegg: 501
Bosted: Skien
Negativ til karosseri og pluss til motoren funker nok ikke du.

som nevnt over, motoren bytter oftest retning ved å vende pluss og minus, det vil si at både pluss og minus til motoren går via bryteren.

så skal du teste, så finn fram de to ledningene som går til motoren, og og prøv den ene på pluss, og den andre på minus, og så omvendt.

hvis ikke, finn fram mulimeteret ditt...


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 06. Mai 2008 22:03 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 29. Feb 2008 12:40
Innlegg: 39
Bosted: Drammen
Camarogeddon skrev:
Negativ til karosseri og pluss til motoren funker nok ikke du.

som nevnt over, motoren bytter oftest retning ved å vende pluss og minus, det vil si at både pluss og minus til motoren går via bryteren.

så skal du teste, så finn fram de to ledningene som går til motoren, og og prøv den ene på pluss, og den andre på minus, og så omvendt.

hvis ikke, finn fram mulimeteret ditt...


Bra tips! Fungerte helt perfekt!
Men da er det vel ting som tyder på at bryteren ikke funker. Det får bli neste vinters prosjekt :-)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 06. Mai 2008 22:26 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 02. Okt 2006 12:04
Innlegg: 1031
Bosted: Holmestrand, Vestfold
Hvis det er bryteren, kan det hjelpe å åpne de for å pusse kontaktflatene.
Selvsagt forutsatt at dine brytere er til å åpne da..
Jeg har gjort det på et par av mine dørbrytere. De var fulle av irr pluss at kontaktflatene var blitt bøyd slik at de ikke kom i kontakt med hverandre når bryteren ble trykket ned. Bøyde de tilbake og brukte litt sandpapir.
Har fungert siden. :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 07. Mai 2008 11:25 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 29. Feb 2008 12:40
Innlegg: 39
Bosted: Drammen
Galaxie skrev:
Hvis det er bryteren, kan det hjelpe å åpne de for å pusse kontaktflatene.
Selvsagt forutsatt at dine brytere er til å åpne da..
Jeg har gjort det på et par av mine dørbrytere. De var fulle av irr pluss at kontaktflatene var blitt bøyd slik at de ikke kom i kontakt med hverandre når bryteren ble trykket ned. Bøyde de tilbake og brukte litt sandpapir.
Har fungert siden. :)


Har dynket bryterene med 556/wd40. Hjalp på en side, ikke på den andre.
Får vel gå litt grundigere til verks.. Sandpapir høres fornuftig ut! Men må vel bruke et ganske fint et da?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 07. Mai 2008 11:52 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 02. Okt 2006 12:04
Innlegg: 1031
Bosted: Holmestrand, Vestfold
Ja brukte et fint papir ja.
Ville nok prøvd å åpne og rengjøre de. Også for å sjekke tilstanden på kontaktpunktene. Blir jo nedslitt disse etterhvert også.
Er enkle å åpne på Galaxien (som hadde samme brytere som Lincoln på 60 tallet), men vet ikke hvordan det er på din 70 mod..


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support