Har set og hørt en del herinne, ang. pålæggning af tinn, og tænkte mig at det måske var en ide å lage en tråd om det.
Så kan vi alle lære! hehe
Først og fremmest, vil jeg sige, at der er like mange meninger, om tinning, som der er rustflekker på min Econoline!
men når jeg lægger på tinn,er der nogle enkle regler, jeg følger.
- Tinn er giftigt, meget giftigt, så jeg jobber ute! og der jeg jobber er der lagt våte aviser på bakken, for at samle op de rester, som faller til jorden.
ikke noe problem i å gjenbruke det, sålænge man ikke overdriver!
Jeg har en gassbrenner, og en gammel kjele. jeg varmer det overflytende op, til det nesten koker, og skimmer toppen af, det fjerner de fleste urenheter.
jeg har en gammel ekekubbe,med et par riller i, som passer mig i størrelsen, deri hælder jeg det flytende tinnet, og lader det kjøle ned!
jeg tømmer aldrig kjelen helt, da der er noget bundfald, som ikke er ønskverdigt å få med på bilen.
Jeg har flere sparkler, altid i tre, og de står altid oppe i en beholder, med mineralsk olje i, gjør det lettere å jobbe med tinnet!
når jeg har varmet op flux`en tørker jeg den af, med en våt klut,
Fik nakkeslag, af mesteren min, om ikke jeg gjorde det!
jeg har flere forskjellige gassbrennere, da tinn nesten altid renner,og det er svært å finne det punkt, hvor det er fast og formbart.
de forskjellige brennere, gjør at jeg, og ikke tinnet, bestemmer!
en af mine sparkler, har et hul i midten hvilket gjør at jeg kan både varme tinnet, forme det, og lægge i mere, om det skulle være nøvendigt!
andre er smale, andre igjen er brede, et par stykker er spisse, og nogle er runde, og udhulede.
Når jeg er ferdig med å lægge i tinn, skal der vanligvis slipes, enten med maskine, eller med høvl.
Der kommer de våte aviser igjen til sin ret, de holder på støvet, og spånerne.
min gamle læremester, brændte altid aviserne i ovnen, og sigtede asken, derved kunne han gjenbruke 95% af tinnet,
Hvad angår kvaliteten på tinnet, er der faktisk ikke så stor forskjell,
Det er flux`en, som er vigtig. jeg kjøper min på Bauhaus,og synes nå ikke at den er så alt for dyr. Men så er jeg altså osse oplært med disse ordene!
"Tinn er noget man bruker, for å skjule sine feil."
Min oplæring, var ganske intressant, men hård. Min gamle mester, var lidt af en hønisse, men han kunne sit kram, det er derfor, jeg stadig jobber med tinn.
jeg vet ikke om nogen af dere, kan bruke dette til noget.
ps. for dere, som legger tinn på vertikalt, jobb nedefra og opp, og ikke haste igennem det hele. inddel bilen i biter, og tag en bit af gangen.
hvis man forsøker å haste, med tinn, bliver det til noget dritt!
_________________ 1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse. Bursdagsgaven fra min kone.
|