AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Lør 20. Apr 2024 03:08

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Lør 02. Feb 2008 01:59 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
Har set og hørt en del herinne, ang. pålæggning af tinn, og tænkte mig at det måske var en ide å lage en tråd om det.

Så kan vi alle lære! hehe


Først og fremmest, vil jeg sige, at der er like mange meninger, om tinning, som der er rustflekker på min Econoline!

men når jeg lægger på tinn,er der nogle enkle regler, jeg følger.

- Tinn er giftigt, meget giftigt, så jeg jobber ute! og der jeg jobber er der lagt våte aviser på bakken, for at samle op de rester, som faller til jorden.
ikke noe problem i å gjenbruke det, sålænge man ikke overdriver!

Jeg har en gassbrenner, og en gammel kjele. jeg varmer det overflytende op, til det nesten koker, og skimmer toppen af, det fjerner de fleste urenheter.

jeg har en gammel ekekubbe,med et par riller i, som passer mig i størrelsen, deri hælder jeg det flytende tinnet, og lader det kjøle ned!

jeg tømmer aldrig kjelen helt, da der er noget bundfald, som ikke er ønskverdigt å få med på bilen.

Jeg har flere sparkler, altid i tre, og de står altid oppe i en beholder, med mineralsk olje i, gjør det lettere å jobbe med tinnet!

når jeg har varmet op flux`en tørker jeg den af, med en våt klut,
Fik nakkeslag, af mesteren min, om ikke jeg gjorde det!

jeg har flere forskjellige gassbrennere, da tinn nesten altid renner,og det er svært å finne det punkt, hvor det er fast og formbart.
de forskjellige brennere, gjør at jeg, og ikke tinnet, bestemmer!

en af mine sparkler, har et hul i midten hvilket gjør at jeg kan både varme tinnet, forme det, og lægge i mere, om det skulle være nøvendigt!
andre er smale, andre igjen er brede, et par stykker er spisse, og nogle er runde, og udhulede.

Når jeg er ferdig med å lægge i tinn, skal der vanligvis slipes, enten med maskine, eller med høvl.
Der kommer de våte aviser igjen til sin ret, de holder på støvet, og spånerne.

min gamle læremester, brændte altid aviserne i ovnen, og sigtede asken, derved kunne han gjenbruke 95% af tinnet,

Hvad angår kvaliteten på tinnet, er der faktisk ikke så stor forskjell,
Det er flux`en, som er vigtig. jeg kjøper min på Bauhaus,og synes nå ikke at den er så alt for dyr. Men så er jeg altså osse oplært med disse ordene!

"Tinn er noget man bruker, for å skjule sine feil."

Min oplæring, var ganske intressant, men hård. Min gamle mester, var lidt af en hønisse, men han kunne sit kram, det er derfor, jeg stadig jobber med tinn.

jeg vet ikke om nogen af dere, kan bruke dette til noget.

ps. for dere, som legger tinn på vertikalt, jobb nedefra og opp, og ikke haste igennem det hele. inddel bilen i biter, og tag en bit af gangen.

hvis man forsøker å haste, med tinn, bliver det til noget dritt!

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør 02. Feb 2008 11:07 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Man 19. Jun 2006 23:54
Innlegg: 2633
Bosted: Halden
Har aldri tinnet og kommer sikkert aldri til å gjøre det heller. Det var en ting som jeg la merke til, du sier tinn er giftig ! Regner da med at det er smeltedampen som er verst. Hvilke skader får du av dette stoffet ? (Har en kompis som driver og leker seg med dettte stoffet.)
Ellers en intresant artikkel. Kunne vært artig å se noen bilder av de sparklene du bruker.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør 02. Feb 2008 11:38 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
Da sparklingstinn, består af 95% bly, er det dampene, som er giftige, og de giver hjerneskader, samt ophobning af tungmetaller i kroppen!

der er mange som ikke mener at det er farligt. Vi kjenner alle til udtrykket blyforgiftning. prøv å søke på nettet!

Jeg skal til at lage nye sparkler, jeg skal lage en billedserie! hehe

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør 02. Feb 2008 18:16 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Bruk ALLTID løsemiddelmaske når dere holder på med dette svineriet. Støvmaske holder IKKE, det må være maske med aktivt kullfilter.

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør 02. Feb 2008 18:56 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 23. Jan 2008 17:34
Innlegg: 490
Bosted: Sandnessjøen
Når jeg i 2005 byttet baksjermer på min bil lærte jeg meg å tinne for å bruke dette over sjøter ol. på mine repparasjoner. Dette for å ungå plastik sparkel i størst mulig grad.

Jeg kjøpte tinstaver (karosseri tinn) hos et karosseri firma og tinnlakk (flusemiddel).

Penslet på tinnlakken å varmet den opp med en varmepistol til jeg så at den festet seg. Tørkete av avkoket(urenhetene). Så satte jeg tinnstaven mot karrosseriet hvor jeg ville påføre og varmet denne opp med varmluftpistolen til tinnet ble mykt og klebret seg til karosseriet. Her var det viktig å legge det utover i småe posjoner (klatter på ca. 5-10 cm. etter behov). Brukte en spade av tre som jeg hadde laget til i forkant som hadde stått i ren motorolje. Dette for at ikke tinnet skall sette seg fast i trevirket. Formet og dro utover tinnet samtidig som jeg varmet det til det ble formbart. Her er det liten margin på formbart og rennende, så prøv deg frem.

Terje :)

_________________
Mustan 70 HT.
347 stroker, Holley 600, 4R70W 98 -2002 spec, Baumann (OptiShift) electronics girkontrol, 9" 3.82:1 Detroit Truetrac.

Hjemmeside.
http://mustang.roros.net/


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 03. Feb 2008 01:07 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Man 06. Feb 2006 15:22
Innlegg: 215
Bosted: mosjøen
har prøvd med tinnspakling men får det ikke til.blir bestandig plasser som tinnet ikke vil feste seg til.prøvde og legge tinn i skjøten på taket.jeg overlappet takplaten og punkt sveiste det fast.skulle bruke tinn til og tette og fylle inn men dritten ville ikke feste seg i kanten på den nye takplata.har prøvd flere ting uten resultat.hva gjør e galt tru.kjøpte tinn oppløst i saltsyre fra wurth og trodde det skulle være fine greier

_________________
1971 cuda prosjekt 6.1 hemi

1934 plymouth coupe hot rod
1934 plymouth sedan prosjekt


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 03. Feb 2008 02:34 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 27. Jan 2006 01:16
Innlegg: 970
Bosted: Horten
Det er viktik at det er helt reint der du skal tinne. Har du en pore eller lignende i sveisen kan det ligge urenheter i den, som kommer fram når du varmer platen får å feste flusset.

_________________
BEEN`S GARAGE
SEX, DODGE AND ROCK'N'ROLL


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Tinnsparkling
InnleggSkrevet: Ons 06. Feb 2008 15:25 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 03. Des 2006 02:02
Innlegg: 797
Bosted: "Sun Home Valley"
Tinnsparkling krever forsiktighet, med varmebruk for å oppnå ok resultat.
Det viktigste er å bruke et godt flussmiddel /loddepasta/tinnmaling.
Før var det beste middelet "Berra Fix" . detnne grå malingsmassen smurte du på, og varmet opp til det begynte å flyte. Tørket over med en fille, og feltet var skikkelig fortinnet. (dvs. påført et tynt lag med tinn for godt feste av videre tinnpåføring. )
Desverre vet jeg ikke om noen som fører denne mer, før hadde de fleste rørleggere dette. Og, mitt lille gjenværende lager selger jeg ikke. Regner med at kostnader i eget bruk nå ligger på en 5-6.000 kr i tinn.
Legg bestandig på litt for mye av tinnstaven, uansett vil mesteparten av det påførte tinnet havne på gulvet under raspinga/filingen. Men du slipper ennå en oppvarming, og restene kan du smelte om igjen til nye tinnstenger. :)
Noen ordentlige karosserifiler eller rasper for tinnbruk er beste mulighet for å få et skikkelig lettarbeidet resultat.
Fordelen er at tinnet utvider seg likt med resten av metallkarosseriet, og ikke blir "stumt" som sparkel.

Lykke til.

_________________
" If your car needs more than two hubcaps,
it aint cool! "


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 06. Feb 2008 15:37 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
Heller ikke ofte, at man finner rust under tinn! hvilket er en af grunnene, til at jeg bruker det!

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Tinnsparkling
InnleggSkrevet: Ons 06. Feb 2008 17:11 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 01. Jan 2007 18:39
Innlegg: 2502
Bosted: E-18 , Bamble, Telemark
leaded skrev:
Det viktigste er å bruke et godt flussmiddel /loddepasta/tinnmaling.
Før var det beste middelet "Berra Fix" . detnne grå malingsmassen smurte du på, og varmet opp til det begynte å flyte. Tørket over med en fille, og feltet var skikkelig fortinnet. (dvs. påført et tynt lag med tinn for godt feste av videre tinnpåføring. )
Desverre vet jeg ikke om noen som fører denne mer, før hadde de fleste rørleggere dette. Og, mitt lille gjenværende lager selger jeg ikke. Regner med at kostnader i eget bruk nå ligger på en 5-6.000 kr i tinn.
Legg bestandig på litt for mye av tinnstaven, uansett vil mesteparten av det påførte tinnet havne på gulvet under raspinga/filingen. Men du slipper ennå en oppvarming, og restene kan du smelte om igjen til nye tinnstenger. :)
Noen ordentlige karosserifiler eller rasper for tinnbruk er beste mulighet for å få et skikkelig lettarbeidet resultat.
Fordelen er at tinnet utvider seg likt med resten av metallkarosseriet, og ikke blir "stumt" som sparkel.

Lykke til.


Berafix får du kjøpt på Wurth og www.gasolin.noBilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør 23. Feb 2008 00:41 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 17. Nov 2006 20:37
Innlegg: 3915
Bosted: Nordmøre
:) det er vell en ting til også som er viktig ved tinning og varme , og det e grundingen på baksiden av delen du tinner , den må også behandles på nytt :)

_________________
---------------------------------------------------
Restaurer Chevrolet Imperial Landau Convertible 1929
Bygger Pontiac Firebird 1972 ls3 L99 6L80E IFS/IRS
Gmc ext 1500 6,5 diesel pickup 1994 4L80E Bruksbil
Chevrolet starcraft G301991 mod 4L80E


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør 23. Feb 2008 17:42 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Søn 27. Jan 2008 20:48
Innlegg: 2838
Bosted: Bergen
Jeg har hørt at tinn ofte "svulmer opp" etter mangen år? River du vinyltaket av en bil buler det ofte der som bilen har vært tinnet orginalt. Ser ikke ut som det er rust.
Det har vel skjedd en stor utvikling på sparkel også de siste 30 år, men tinning er fortsatt å foretrekke altså?

_________________
Forhjulstrekk er feminint
To much rice makes me sick!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 24. Feb 2008 01:46 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 01. Jan 2007 18:39
Innlegg: 2502
Bosted: E-18 , Bamble, Telemark
Er kun en ting som "smelter inn" i stålet og det er tinnet...

Det at de buler ut er rett og sltt rust under i skjøten...

Tinnet er jo fast form så det vil da vel aldri "vokse" som en brød deig...?? :shock:


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 24. Feb 2008 15:55 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 23. Jan 2008 17:34
Innlegg: 490
Bosted: Sandnessjøen
v8power skrev:
Jeg har hørt at tinn ofte "svulmer opp" etter mangen år? River du vinyltaket av en bil buler det ofte der som bilen har vært tinnet orginalt. Ser ikke ut som det er rust.
Det har vel skjedd en stor utvikling på sparkel også de siste 30 år, men tinning er fortsatt å foretrekke altså?


Det som svulmer opp er det samme som svulmer opp i en padding fulling også (dårlig behandlet stål eksponert for fuktighet).
En tinnet overflate er ikke utsatt for rust da tinn ikke ruster.

Terje :)

_________________
Mustan 70 HT.
347 stroker, Holley 600, 4R70W 98 -2002 spec, Baumann (OptiShift) electronics girkontrol, 9" 3.82:1 Detroit Truetrac.

Hjemmeside.
http://mustang.roros.net/


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 17. Feb 2010 09:08 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tir 19. Jun 2007 14:04
Innlegg: 6
Bosted: Kongsberg
Hei
Dette er hvordan gamlekara gjør det.

http://www.youtube.com/watch?v=jQ_85fp1avs

_________________
Bjørn Vidar Kofstadmoen
1955 Pontiac Chieftain Catalina 2DR.HT
1934 Chevrolet Standard 2dr. sedan
http://www.myspace.com/hotrodbear
http://www.facebook.com/hotrodbear


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support