AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Ons 24. Jun 2026 11:38

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 37 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Søn 03. Feb 2008 12:50 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 01. Jan 2007 18:39
Innlegg: 2502
Bosted: E-18 , Bamble, Telemark
I denne tråden skal jeg vise en måte å tinne på, i dette tilfellet en bue som er byttet på en nesten ny Mazta 6.

For de som vil lære mere om karosseriarbeid, lakking, pinstriping og karosseriforming kan ta en titt på siden min...

www.racekustomservice.no

Her er det sveiset og slikkelig slipt ned, så all lakk og ureinheter er borte!

Bilde

Bilde

Man bruker Berafiks som er en type fluss middel...

Her kliner jeg på Berafiksen...

Bilde

Bilde

Sånn blir det!

Bilde

Etterpå varmer jeg overflaten til fluss middlet smelter....

Bilde

Å drar vekk den flytende overflaten med ett papir!

Bilde

Litt flere bilder av prosessen bort over buen....

Bilde

Bilde

Så er det å varme så mye at karosseri tinnet er formbart, men ikke så mye at det flyter!... å sklir ned på gulvet!

Bilde

For å forme tinnet bruker jeg tresleiver, de skal være inntrekt i olje, så derfor så har jeg svamp og olje oppi koppen!

Bilde

Så var det bare å forme nok, men ikke for mye...

Litt erfaring er godt å ha....

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Her er hele buen ferdig tinna!

Bilde

Å til slutt så må en slipe tinnet, å i dette tilfellet så brukte jeg en vinkel hyler... med 50 Papir...

Bilde

Må jo prøve å få det slettest mulig!

Bilde

Sånn, ferdig slipa!

Bilde

det finnes også en type filer, som dette....

Den er justerbar så bue innover og utover eller helt slett!

Bilde

Etter at tinnet er slipa er det viktig å vaske godt med tynner for å få vekk olja og skiten...

Så er det på med rondellen for å slipe alle overgangene i lakken og tinnet!

Bilde

Bilde

Så er det bare å blåse reint å kline på ett javnt fint lag med Kombi let Wurth sparkel!

Bilde

Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 03. Feb 2008 13:37 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
Flott, enkelt og lett,
jeg må snart en tur sydpå, vi må bare treffes! hehe

skal forhåbentlig snart en tur til amerikanske bildeler, å hente deler til både ford og ford! hehe

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 03. Feb 2008 16:49 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 01. Jan 2007 18:39
Innlegg: 2502
Bosted: E-18 , Bamble, Telemark
Om Herr wolf hadde tanker om å besøke detta galehuset.. :wink:

Så tror jeg du bør svinge nedover mot kristiansand og ikke halden... :roll:

hihi

Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 03. Feb 2008 16:52 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
Hey, geografi, er ikke min sterke side :roll:

Herregud, der er jo bare lidt vand i mellem! haha

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 03. Feb 2008 17:37 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Man 19. Jun 2006 23:54
Innlegg: 2633
Bosted: Halden
Da gjør du følgende Herr Ulv først Halden så Strømstad og ferja over til Sandefjord også kan du kjøre videre ned mot Kristiansand. Hm Blir vel nesten en 2 dagers tur det.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 03. Feb 2008 18:52 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 01. Jan 2007 18:39
Innlegg: 2502
Bosted: E-18 , Bamble, Telemark
haha...

Neida... han fikser det på noen timer... :wink:

Er jo bare 1,5 time fra drammen og hit...ned... :roll:


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Knall bra innlegg!!!!
InnleggSkrevet: Man 04. Feb 2008 14:32 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Lør 14. Jul 2007 14:19
Innlegg: 542
Bosted: Sola
Knall bra innlegg!!!!Bead-lock
Dette viser hvor bra et slikt forum som dette kan virke!
Jeg fant tinn flere plasse på Cadillacken når jeg slipte den plateren for noen år siden.
Stålet var helt fint på disse plassene, det viser hvor bra tinn er..
Bukker og takker! :D

_________________
AK
Cadillac 1958 convertible, Camaro 1968, C-10 1964 stepside
http://www.58cadillac.net
Keep cruising!!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 04. Feb 2008 14:52 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 01. Jan 2007 18:39
Innlegg: 2502
Bosted: E-18 , Bamble, Telemark
Det virker egentlig bare så bra vi gjør det til...

Gjør en noe, så tar det bare noen sekunder ekstra å ta litt bilder...

Er en 2 så er det supert...

Å så tar den litt tid å legge det inn her på siden...

Så oppfordringen er at flere prøver å lage slike "slik gjør jeg" med egentlig alt mulig... motor, bakakseler, girkasser, lakking, sveising, bygging og konstruering! :wink:

Men en legger jo fingrene på bordet og kan få en smekk og høre at en har "gjort ting feil", men det kan jo da være en positiv ting slik at vi som liker å gjøre ting selv, kan forbedre arbeidsmetodene og kvaliteten på det vi gjør...

For etter å ha vært medlem i en stor lokal veteranbilklubb her i Grenland i 17 år så har jeg sett utrolig mye teite håpløse restaureringer, arbeidsmetoder som er helt borte i natta og bruk av produkter som er helt koko... :roll:

Men det eneste vi kan er jo å forbedre oss...

Slutter aldri å lære liksom.. 8)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 04. Feb 2008 16:58 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Hei! Masse bra bilder der ja! Nesten så jeg kunne kjenne lukta!

Har gjort dette litt jeg også og vil bare legge til en liten ting:

Også slipestøvet er giftig, og når man bruker el slipeutstyr (eller luft) blir støvet ekstra finkornet (sammenlignet med den manuelle fila). Derfor bør 3M maska på plass også når man sliper ned tinnet.

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Sist endret av Hotrodder den Man 04. Feb 2008 23:40, endret 1 gang

Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 04. Feb 2008 23:20 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Man 06. Feb 2006 15:22
Innlegg: 215
Bosted: mosjøen
det ser jo så enkelt ut når man kan dette.skal prøve på taket av 33'n når jeg får karossen på plass igjen.fint inlegg :D

_________________
1971 cuda prosjekt 6.1 hemi

1934 plymouth coupe hot rod
1934 plymouth sedan prosjekt


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 04. Feb 2008 23:43 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
En annen ting som er bra med tinning er at dersom det er mislykka, ser man det med engang. Tinnet fester ikke i det hele tatt.

Med sparkel kan det være "noe" som har skjedd, men man merker det gjerne ikke før et par måndere senere etter at alt etterarbeide og lakk er lagt på...

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 04. Feb 2008 23:52 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 01. Jan 2007 18:39
Innlegg: 2502
Bosted: E-18 , Bamble, Telemark
:wink:

Det ER enkelt om en gjør ting riktig...

- Sliper skikkelig reint (Flussmiddel og tinn fester ikke i alle små svarte porer når en kan få når en har slipa sånn halveis... :roll:

- Bruke Berafix, fra Wurth eller Gasolin eller andre...

- Bruke det som ER og HETER karosseritinn... ( da dette har lengst "åpningstid / Formbarhet" i tinnet... IKKE bruk "rørleggertinn" da dette er skapt for å flyte mye og fort for å komme ned i skjøter :wink:

- Finn rette tresleiva for deg, eller spikk til en selv, lagres i en box med en svamp og olje, helst syrefritt fett...

- Bruk helst en " rørlegger propan varmer" , da denne gir sånn passe varme/ formbart felt...

- Klin på EN gang, for når det blir kornete, da er det så mye skit i tinnet at det er bare å smelte det på gulvet... Detta med "gjennvinning" som pappa Wolf snakket om tror jeg vi overlater til de med skikkelig dårlig råd... :lol:

- Legg på nok og slett... noe som en kun får til med trening, trening og trening... :oops:

Lykke til!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 05. Feb 2008 20:56 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 23. Jan 2008 17:34
Innlegg: 490
Bosted: Sandnessjøen
For oppvarminf/smelting kan du også benytte en varmlufts pistol. Jeg brukte dette da jeg la tinn på min bil. Jeg fikk høre av de som solgte meg tinnet at det var anbefalt å bruke en pistol da åpen flamme tilfører unødvendig med forurensning i badet. Funket veldig greit for meg i hvertfall

Eller en kjempe fin illustrasjon og veiledning. :D

Terje :)

_________________
Mustan 70 HT.
347 stroker, Holley 600, 4R70W 98 -2002 spec, Baumann (OptiShift) electronics girkontrol, 9" 3.82:1 Detroit Truetrac.

Hjemmeside.
http://mustang.roros.net/


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 05. Feb 2008 22:16 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 01. Jan 2007 18:39
Innlegg: 2502
Bosted: E-18 , Bamble, Telemark
Varmluftspistol?? Bilde

Har jeg ALDRI hørt om...

Var detta en skikkelig kraftig en du brukte?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 05. Feb 2008 23:28 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 28. Sep 2006 15:09
Innlegg: 1086
Bosted: bergen
eg og har tinna en bulk på en dør med varmluft pistol...Å det funka!! det var en sånn billig en fra europris..på _MAX varme hehe..


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 37 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support