AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Man 27. Jul 2026 06:12

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tir 14. Jul 2026 17:13 
Avlogget
Rookie
Rookie

Hei!

Håper noen her har vært borti noe lignende.

Bilen er en 1979 Pontiac Formula. Den var opprinnelig en 350, men fikk montert en Pontiac 400 i USA før den kom til Norge.

Jeg hadde nettopp fikset bakakselen med nytt aksellager, simringer, pakning og ny olje, og bilen gikk helt fint etterpå. Jeg tok meg en kjøretur hvor jeg akselererte opp til rundt 100 km/t i en slak oppoverbakke, før jeg fortsatte noen kilometer i omtrent 80 km/t. Da jeg nærmet meg der jeg skulle stoppe, merket jeg at bilen begynte å riste litt, og idet jeg stoppet hostet motoren og ristet som om én sylinder ikke var med. Jeg slo den av med en gang.

Da jeg startet den igjen noen minutter senere hadde den fått en tydelig metallisk bankelyd. Lyden er der på tomgang, følger turtallet og øker med turtallet. Jeg synes det er vanskelig å høre om den kommer fra toppen eller bunnen av motoren. En bilberger som hørte video av lyden mente det kunne være rådelager.

Jeg har ikke kjørt bilen etter dette. Motoren har bare vært startet noen få korte ganger, kanskje 1–2 minutter totalt.

Nå har jeg tappet oljen. Det var overraskende lite metall i den – bare minimalt med glitter, ingen synlige metallbiter, og magneten fant nesten ingenting.

Bunnpanna får jeg dessverre ikke av med motoren i bilen, så planen er å løfte motoren ut når jeg får tilgang til verksted i starten av august.

Jeg lurer derfor på om dette høres ut som klassisk rådelager, eller om en feil i ventilmekanismen (løfter, støtstang, vippearm, ventilfjær e.l.) kan gi en lignende lyd. Det som gjør meg usikker er at motoren begynte å hoste og riste rett før bankelyden kom, samtidig som det nesten ikke ser ut til å være metall i oljen.

Legger ved video av lyden. Tar veldig gjerne imot innspill fra dere som har erfaring med Pontiac V8.
https://youtube.com/shorts/tVKWmEc3VZ4?feature=share

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 23. Jul 2026 14:27 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Hvis det følger turtallet, og det er en rytmisk bankelyd, hadde jeg funnet frem den lengste skrutrekkeren jeg hadde, og brukt det til å lokalisere lyden.
Sett enden av skrutrekkeren mot ventildeksler, og øret mot den andre enden, så hører du hva foregår derinne.
Gjør det samme på bunnpannen, sidene av blokken, og både forkant og bakkant av motoren.
Jeg hadde også krabbet under bilen og sjekket converterbolter.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 16 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet