AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 28. Mar 2024 10:29

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 467 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30 ... 32  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Ons 20. Jun 2018 10:05 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Ser bra ut :D blir solid denne bilen her hehe.

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 22. Okt 2018 14:22 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Må skryte litt: Har vært bortreist på kurs i en periode, hvor bilen har stått parkert på flyplassen. En dag på kurs begynte det plutselig å hagle med telefoner og SMSer til meg på lydløs. Så i første pause måtte jeg ringe tilbake og høre hva som sto på. Og her er bakgrunnshistorien som jeg ikke fikk med meg, da jeg var på en annen kant av landet:

Ikke så langt hjemmefra holdes det på å spilles inn en spillefilm, med store, nasjonale aktører. En av «statistene» i filmen var en 19noenog90 Jeep XJ. Men dagen før bilen skulle kjøres opp på settet fikk bileier motorhavari. Og da ble rådyrene gode, da regissøren VILLE ha en slik bil. Det ble sondert høyt og breitt, på Facebook og i de lokale bilmiljøene. Og produksjonen ble til slutt anbefalt 2 lokale XJer, som begge er endel «grovere» enn originalt, og hvor eier kunne akseptere noen nye riper og skrammer i lakken... Den andre bilen sto i smådeler under oppgradering, så også den bileieren anbefalte min bil! Så da var det bare å få organisert at filmproduksjonen fikk lokalisert reservenøkkelenl min, og få hentet bilen min der den sto langtidsparkert på flyplassen!

Så mens jeg har vært bortreist på kurs, så har Jeepen min fått kost seg på små grusveier og gjennom små busker og krattskog!

So, you heard it here first: I 2020 er det premiere på en ny, norsk storfilm på kino under arbeidstittelen «Miss Osaka». Ser dere nøye etter vil dere kanskje kunne kjenne igjen en av stjernene i filmen!

Bilde

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 02. Nov 2018 18:33 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Fre 02. Nov 2018 18:23
Innlegg: 5
Bosted: Oslo
Gratulerer med en vakker bil! Det er mange av oss som drømmer om en slik :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 21. Mar 2019 23:39 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Da var det den tida igjen! Men Jeepen oppførte seg helt eksemplarisk! Dessverre viste det seg at det ikke er lov med orange parklys. Og når jeg switchet over til EU-lys var selvfølgelig den ene hvite parklyspæra gått... Så da måtte jeg avgårde etter ny pære. Det resulterte i en ekstra etterkontroll, på 375,- Men lenge siden jeg har hatt en bil jeg fikk godkjent samme dagen!! Bilde

Sent fra min H8324 via Tapatalk

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 27. Mar 2019 11:21 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Kjipt når det er feil med slikt smådill ,hehe, hadde selv min bruksbil på pkk nylig,godkjent å greier, men skifta selv ut en sprekt bremseslange og en fastsatt handbrekkwire ett par dager etter :lol: sikkert fordi eg er gnetpeis,har selv vert pkk mann før på mek avd, å vil ha ting i orden. :oops:

Har du noe planer for Jeepen videre? reiser du på offroad /Overland treff med den?

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 27. Mar 2019 17:05 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Hehe, den bygges for å brukes...

Pr. nå virker ikke forhjulstrekken, så da skal jeg bygge om fra NP231 til NP242 for valget full-time 4x4.

Neste prosjekt er Bushwackers og 33" etterhvert, så tenker jeg det blir sperre i forakslingen litt lengre frem...
Bilde
Bilde

Sent fra min H8324 via Tapatalk

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 08. Jun 2019 19:31 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Etter lengre tids stillstand fikk jeg endelig tid til å se over hvorfor jeg ikke får start på Dodgen. Virket ikke som om den fikk bensin, og ble ikke bedre når jeg byttet bensinslanger og filter i motorrommet. Men hadde jeg en slange rett ned i ei bensinkanne startet den tvert!

Så i dag var det bare å hive seg til og senke tanken! Og rett nok, slangen fra tanken og frem til bensinrøret hadde morknet! Nå starter den som bare det igjen!

Bilde

Bilde

Bilde

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 14. Jun 2019 16:09 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Interessant...

Etter å ha kjørt ca. 2:30 med henger på rundt 1300kg, kom jeg ut på en hovedvei i en ganske bratt bakke. Jeg ga såpass med gass at jeg fikk kickdown til 2.gear på automaten, og akselererte rolig opp mot fartsgrensen på 60km/t. Hadde ca. 2.500rpm, 96grader på motoren. Plutselig bare stoppet motoren, uten forvarsel.

Stakk hodet under panseret, og oppdaget dette!! Senterelektroden på fordeleren var smeltet tvert av! Og når jeg tok av fordeleren viste også rotoren tydelige tegn på varme.

Jeg fikk forklart at antagelig har avstanden mellom elektrodene blitt for stor, slik at det har oppstått en sveiseflamme mellom polene som har smeltet toppen. Det kan skyldes at en del av elektroden har løsnet, eller at rotoren ikke fjærer langt nok inn i fordeleren.

Uansett grunn, jeg hadde brukt rotor og fordeler liggende fra sist bytte, og bilen går som ei klokke igjen! Nye 5t med henger, ikke antydning til problemer!
Bilde

Sent fra min H8324 via Tapatalk

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 08. Jul 2019 13:48 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Er kjekt å få fikset slike ting vist ein har med seg deler :D

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 17. Jul 2019 14:15 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Da skal sommeren bare komme! 1987 Jeep Cherokee 4,0LO med tidsriktig 1987 Hobby Prestige 460T...

Bilde

Bilde

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 14. Aug 2019 12:29 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 14. Aug 2019 12:21
Innlegg: 1
Har akkurat en ramcharger, en fantastisk bil


Mine tanker om elektroniske:

* For lite støy

* For lite kraft

* For lite maskulint


Vedlegg:
Filkommentar: Ram
norsk bil.jpg
norsk bil.jpg [ 32.79 KiB | Vist 12341 ganger ]
Filkommentar: 1990-modellen,

Kanskje min favoritt gjennom tidene

norsk bil1.jpg
norsk bil1.jpg [ 16.43 KiB | Vist 12341 ganger ]

_________________
https://evaeske.no/
Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 18. Okt 2019 15:06 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
AW-100 skrev:
Da skal sommeren bare komme! 1987 Jeep Cherokee 4,0LO med tidsriktig 1987 Hobby Prestige 460T...

Bilde

Bilde


Ser bra ut :) Er du fornøyd med dei dekka ? Har vurdert dei samme som allrounders #-o

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 18. Okt 2019 16:44 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Veldig fornøyd. Lite støy, og slipper seg godt ut når jeg tapper ned luft. Men mine er helseipet, det hjelper endel på støy og grep.

Har kjørt én vinter på de, måtte ta det svært forsiktig noen dager, men brukte bilen bare til og fra jobb det året. Kjører litt mer nå for tiden, så nå legger jeg om til pigg nærmere desember, og bytter tilbake igjen i mars-april.

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 01. Nov 2019 19:01 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Da ble det plutselig på tide med litt vedlikehold... På vei hjem begynte plutselig det ene bakhjulet å hyle. Når jeg stoppet var høyre bakhjul varmt. Lot bilen stå over natta å kjøle seg ned, og flekket av trommelen. Da viste det seg at bremseskoene var svært ujevnt slitt. Så da var det bare å la bilen stå på bukker.

En «nødordre» fra http://www.sarpsborgmotor.no, og nye bremsedeler i hus. Fikk byttet begge bremsepumpene samtidig siden bremseskoene gikk ujevnt.

Bilde

Bilde

Ford-deler??? Vil jeg bli plaget med masse feil fremover???
Bilde

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 18. Jul 2020 00:51 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Det finnes dessverre ingen vei utenom å montere 3-punktsbelter bak: Før du går i gang med jobben så er du nødt til å plukke ned all trim i bilen, inkludert innertaket. I mitt tilfelle var det en perfekt anledning til å få limt opp taktrekket på nytt, da det hadde begynt å sagge.

Bilde
On the bright side, når du kommer inn til metallet er det ferdige utskjæringer i karosseriet til å feste beltene.
Jeg fikk selv lov å skru ut beltene av en ca. 1995 Jeep Cherokee 5-dørs. Men merkelig nok, på donorbilen var beltesnella bare festet i det store hullet nederst på bildet.

Bilde
På andre Cherokeer jeg har sett belter på så sitter det en brakett mellom det nederste hullet, og det fremste av de to små som beltet er festet i. Jeg ville ha det beste av begge verdener, så jeg fabrikkerte kraftige braketter som jeg festet i det bakerste hullet, og med en skrue gjennom bakskjermen godt innsauset i karosseritetting.

Bilde
Når jeg hadde festet braketten godt, monterte jeg snella gjennom braketten, og videre gjennom det store hullet med 7/16 inch grade 5 UNF-bolter.

Bilde
Oppe i taket var det også ferdige hull til beltefeste.

Bilde
Men pga det tynne metallet kjøpte jeg «seat belt anchor plate» fra Omix-ADA, 13202-06 som jeg fester bak plata. 1/2 inch mutter med UNF. Plata er 10×6 cm, så den gir god kraftfordeling til metallet. Bedre enn det originale festet!

Bilde
Det var selvsagt for mye forlangt at hullene i taket skulle matche hullene i plata. Men det fikses med drill.

Bilde
Plata måtte lures inn bak metallet helt i bakkant med bakluka, og trekkes med streng frem til endelig posisjon. Der poppet jeg den på plass med kraftige 4,8mm popnagler.

Bilde
Her er det litt tricky: Det øvre beltefestet må festes gjennom innertrekket i taket. Og for å få pendel på belteskinna kjøpte jeg 1/2 inch grade 5 UNF bolter med skulder, i tillegg monterte jeg en mutter innerst på skruen mot skuldra for å space beltefestet utenfor taktrekket.

Bilde
Under baksetet var det bare å skru løs de gamle festene, og montere de «nye». 7/16 inch grade 5 UNF. Husk å montere magebeltet i midten på de samme boltene som beltespennen. Jada, det kommer..

Bilde
Da er det bare å sette sammen setet og legge sitteputa på plass.

Bilde
Til slutt kommer selvsagt jobben med å tilpasse og skjære ut huller i interiøret ( taktrekket og sidedekslene ) men det må gjøres etter at beltene er montert så du får de helt riktige målene.

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 467 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30 ... 32  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 32 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support