AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 28. Mar 2024 15:22

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 23 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Ons 13. Mar 2019 04:04 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tor 10. Jan 2019 01:16
Innlegg: 28
Hei der, då kan eg vell bare begynne med og presentere med sjøl og min bil. Heter Elias og er 22 år å er fra Jæren i Rogaland. Alltid vert interisert i bil og spesielt amerikanske. Har verken hatt mulighet, tid, penger eller kunnskapen til det. Men nå har eg bestemt meg for og følge drømmen. En plass må en vell begynne

Bilen min, kom orginalt med firer, norsk registrert bil ( KE45566 info er kjempegøy)
Litt vanskelig bil og mye forskning så må til, har fått høre at bilen har i begynnelse vert et far og sønn prosjekt. Og har deretter gått fra garasje til garasje og ikkje blitt registrert eller vert lovlig. Sporte seller om han kunne si meg navn på tidligere eier og han kunne bare svare " Halve Jæren"

Her er mye godt arbeid gjort bare remser noe av det.
Ombygget fra manuell til automat (TH350) ombygget fra firer til V8 350. Motoren er en Goodwrench 4 bolt crate motor. Resten kommer fra chevy s10 der, kasse, akslinger, bæringer og forsterkninger er satt over og tilpassert.
Den har coilovers bak, swaybar dobbel eksos helt bak og ut på sidene, skivebremser fremme, helt nye, nye dempere framme og mye annet godt.

Lager ett til innlegg så det ikkje blir en bibel
BildeBildeBildeBildeBildeBildeBilde

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk


Sist endret av AmCarKar den Søn 17. Mar 2019 18:32, endret 1 gang

Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 13. Mar 2019 04:15 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tor 10. Jan 2019 01:16
Innlegg: 28
Ting som skal / må gjøres.
Bilen lakk rød olje når den sto parkert (stått parkert i flærre år) så tenkte om det kunne være bunnpanne pakning på kasse, Peilepinne eller om servo pumpa hadde klart og gjøre i fra seg. Så skal bytte disse pakningene. Sjekke forskjellig og helle ny olje på. Ny olje og filter på motor, bensinpumpe, starte motor. Så er det en del tlc som må gjøres. Lakken er veldig fin blå farge som bare har noen små bobler og flaker litt helt under. MEN som du ser på bildene så er dørene en aen farge, disse er fra delebil. Hele framdelen er i fra en annen bil ( sprukket og fæle) så disse må fikses. Følger og en spoiler med, som er i samme farge som delene fra delebil. Alle delene fra delebil må tas rust på og lakkeres tenkte at jeg burde ta hele bilen når jeg først er i gang. Men vil beholde den fine blåfargen. Skal legge med flere bilder når jeg får bedre lys i garasjen. Bilde

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 13. Mar 2019 04:33 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tor 10. Jan 2019 01:16
Innlegg: 28
Ting jeg har gjort/funnet ut. Sjekket en del forskjellig og bilen så veldig bra ut. Jeg testet litt forskjellig med bensinpumpe, forgasser, så etter lekkasjer.

Meg og onkelen min (AMCAR Veteran) tok tester og bestemte for og starte bilen. Den startet på første forsøk og jubelen sto i taket med lyden av en ekte V8! ( noe jeg ikke er vant med) Onkelen min sjekket litt og vi skrudde av ganske fort begrunn av mye eksos.

Fikk byttet bunnpanne pakning og filter på kassa, ny olje og alt så tett og godt ut. Ingenting som kom selv om peilepinne ikke hadde fått ny O ring. Skrudde på motoren for og få den varm slik at vi kunne tappe motoren for olje så godt så mulig.

Motoren sveiv, og vi ante ganske fort at noe var galt. Ekstremt mye eksos fra bare den ene siden av bilen. Mye ulyder og motoren var ujevn og hørtes merkelig ut. Skrudde av tenning og søkte ly utfor i frisk luft til eksos og annet godtstoff hadde forlatt garasjen.

Tappet av olje, sjekket denne og den lukter STERKT av bensin!? Noen som vet hva dette kan komme fra?
Setter det på vent

Deretter bestemte vi oss for og sjekke startplugger og pluggledningene. I mens jeg skrudde ut alle pluggene skulle onkelen min finne måleren for og sjekke hvordan de forskjellige oppførte seg. Noe han selvfølgelig ikke fant Men! Så dukket det opp noe merkelig, pluggene var veldig forskjellige, akkurat som om de bare har tatt de de fant. Legger ved bilde.

Siden pluggene er ulike og heller ikke passer til motoren, så tenker vi at de kan ha mye av skylden til merkelig motoroppførsel.

Men det løser fortsatt ikke hvorfor det er bensin i olje.

Bare kom med tips eller kommentarer glad for svar

I morgen skal jeg ordne O ring til Peilepinne, kjøpe nye pluggledninger ( var noe merkelig med disse og) nye plugger, som faktisk er like å er ment for 350 ny olje på motor og oljefilter, og så ser jeg hva annet jeg angriper







Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 13. Mar 2019 04:33 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tor 10. Jan 2019 01:16
Innlegg: 28
TennpluggerBildeBildeBilde

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 13. Mar 2019 23:41 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tor 10. Jan 2019 01:16
Innlegg: 28
Service ferdig i kveld
Da fikk jeg byttet og fuldt opp olje å filter på kasse og motor. Nye plugger og nye pluggledninger. Fikk og byttet bensinfilter som var noe herk etter service sviver bilen som ei klokke testing og prøving i morgenBildeBildeBildeBildeBildeBilde

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 14. Mar 2019 20:34 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tor 10. Jan 2019 01:16
Innlegg: 28
Olje lakkasje...

Skjekket i går og da var de ingen drypp. Skulle jekke ned bilen for og prøvekjøre den. De var først når fronten ble lavest at de begynte og dryppe. Det er motorolje så drypper og det ser ut som den drypper fra toppen/øvre del av motoren. Legger med et bilde, noen som kan tippe hva det er?
Peilepinne? Isåfall må kassen tappes for olje? Er helt blank på og dioganisere lekkasjer.

Glad for forslag / tips og hjelp

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 14. Mar 2019 20:36 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tor 10. Jan 2019 01:16
Innlegg: 28
Kommer fra mellom bunnpanne og rørBilde

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 14. Mar 2019 22:10 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tor 10. Jan 2019 01:16
Innlegg: 28
Då fant jeg problemet er en smørenippel på baksiden av en kule på hjulopphenget som har punktert bunnpanne. Den beveger seg mot bunnpanne når du svinger. Den har rett og slett vert for nerme og blitt klemt inn i panna begrunn av skarp sving.

Har ikke tid til full utbredning i dag, fant en plugg som passer helt perfekt i hullet. Det får holde tett til jeg har fått bilen ut og tatt bilde for besikting BildeBilde

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 16. Mar 2019 02:39 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tor 10. Jan 2019 01:16
Innlegg: 28
I dag tappet jeg olje av bunnpanne og trillet bilen ut for og få takk noen skikkelige bilder av bilen. Strenge folk de amcar gutta :P Fekk tatt en del gode bilder og håper at jeg ikke får avslag for andre gang på søknad om forsikring. Så i morgen angriper jeg demontering av bunnpanne, for og se om jeg skal sveise eller skaffe meg en ny, greit nokk det så får jeg byttet pakning på motorbunnpanne og (y)

Helt nytt for meg dette med og skru på bil og må si at det er virkelig en fin ting og bruke tiden sin på, learn by doing er tydeligvis beste leksa for meg :) Får se om jeg syns det er like kjekt vist jeg skal pusse ned hele bilen for lakkering :P

Litt sånn lenger frem, når jeg har bunnpanne tett og på plass. Og ting er korrekt. Så skal eg søke om ombygging, og i mellomtiden skal jeg lime, pusse å fikse de sprukne fanger ene og få se om jeg får festet det på bilen.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 16. Mar 2019 02:42 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tor 10. Jan 2019 01:16
Innlegg: 28
Tatt med kamera, litt kjekkere med gode bilder og onkel linselus ville og bli tatt bilde av BildeBildeBildeBildeBildeBildeBildeBildeBilde

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 16. Mar 2019 02:43 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tor 10. Jan 2019 01:16
Innlegg: 28
Mer bilder BildeBildeBildeBildeBildeBildeBildeBildeBilde

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 16. Mar 2019 02:44 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tor 10. Jan 2019 01:16
Innlegg: 28
Blir artig og se om jeg har alt som skal til for og få bilen til og se hel ut. BildeBildeBildeBilde

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 16. Mar 2019 03:07 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tor 10. Jan 2019 01:16
Innlegg: 28
Historie

Kom i snakk med Kjell Morten i bergen for han muligens hadde blinklys til 1975 Monza. Sendte litt bilder av bilen min. Han kjente bilen igjen på lakken, blå fargen. Den hadde visstnok gått i bergen for 20 år siden, og han sjøl hadde kjøpt den og solgt an etter en kort periode.

Kult og bare falle over info sånn så det

Han kom med info om at ein Phillips visstnok hadde bygget bilen med sin sønn. Noe som stemmer i forhold til det jeg ble opplyst om når jeg kjøpte bilen.

Han mente at bilen ble lakkert sent på 90 tallet. Ble etter hans kunnskap solgt til Møre en plass. Men han så bilen igjen i 2005/6 på grensetreffet.

Kjetil en annen jeg ble referert til, kom med info om at bilen muligens var orginal rød, så knasj gul og til og med matt svart.
Vist jeg drar bak noen listen i bilen min så ser jeg gul maling som tyder på at dette kan stemme.

Men.. Bilen hade vist nokk kjørt med V8 i 20 år, uten problemer? Noe som gjør at jeg blir usikker på om det er min bil, side. I vognkort står det rekkefirer. Står og at fargen på bilen er blå, men aner ikke om de forandre det i vognkortet når bilen bytter farge.

Kjell sa det var sperre på bakhjula og Kjetil mente på at det var en Spyder ( som er en pyntet og forbedret versjon som kom med v8 ) men den kom ikkje før 1976 etter min kunnskap.

Så jeg kjekket VIN number på nett, og der sto det som antatt 1975 Monza 2+2 med firer.

Så har nokk desverre ikkje vert min bil de snakker om. Ikke sikkert de snakker om samme bil engang

Men jeg holder følerene ute, for info skal eg ha

Her er en SpyderBilde

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 17. Mar 2019 18:26 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tor 10. Jan 2019 01:16
Innlegg: 28
Gikk i går i gang med og få ned bunnpanne på bilen for og fikse hullet/skifte bunnpanne.
Det var en hel jobb, måtte skru ned deler av hjulopphenget og den x formet stålbøylen. Mye skruing og forskning men kom ned litt slutt.

Skal begynne med og skru av bunnpanne i kveld. Kan være det blir problemer med å komme til boltene siden eksosrør ligger veldig tett inntill. Gleder meg til og komme igangBildeBildeBildeBilde

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 18. Mar 2019 23:53 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tor 10. Jan 2019 01:16
Innlegg: 28
Fikk ned bunnpanne, såg ikkje møje friskt ut. De røde du ser er pluggen jeg tetta med. Må få meg ny bunnpanne i morgen, og skal se om jeg får en som er lavere, så jeg muligens slipper og ombygge hjuloppheng.

Det kommer nokk til og bli et problem med at de treffer bunnpanne uansett, så må bare ta tak med en gang.

Legger og bilde av eksempel på ny bunnpanne som kanskje fikser problemetBildeBildeBildeBildeBilde

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 23 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 15 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support