AW-100 skrev:
Spørs om det er så lett å finne en 70-80-taller med diesel i Sverige... Husk at hvis den er bygget om der borte med uoriginal motor vil du slite med å få den godkjent i Norge. Ellers kommer Dodge med noen fine 318 v8 bensin, som er lettskrudde og slitesterk. Og litt tørst. Har en selv...
Tar du inn en veteranbil fra Sverige (over 30 år) er det ingen importavgift annet enn vrakpant, visningstime og dokumentutstedelse. Men da må bilen være i tilnærmet original stand, men fortsatt må du bygge om til norske lys med oransje blink foran og bak, og hvite park foran. Men dette vil forhåpentligvis endre seg hvis du venter til over nyttår.
Du må betale 25% moms av kjøpesummen + frakta og.
På -70/80 tallet ble det levert noen Dodge pickupper med 6 syl 3,3 l Nissan diesel (samma motorn som i gamle Nissan Patrol) Forsåvidt gode motorer, men dro vel ikke akkurat skinnet av pølsa...
Fra -78 fikk du Chevrolet/GMC med 5.7 diesel, fra -82 med 6,2 diesel. 5,7 var jo ikke spes velykket, og 6,2 hadde og sine issues. Krevde nøyaktig vedlikehold, og da kunne de holde lenge. TH 700 automatene som kom i -82 var og svake de første årene.
Hva Ford kom med ved jeg ikke, for det har aldri interessert meg.
Det ble solgt ganske mange Chevrolet i Norge på -70/80 tallet, men de fleste er vel nå oppbrukt og opprusta? De fleste av de du ser tilalgs nå, er bruktimportert i seinere år. Prisen gjenspeiler hva disse koster i USA nå, hvor prisene har gått kraftig opp de siste 10 årene.
Hvorfor vil du absolutt ha en med diesel? Idag er disse gamle bila nok best egnet som hobbybiler, og da blir ikke kjørelengden så lang. De ble jo levert med flere typer bensin motorer: 6 syl 250 cid, V8 small block 305 og 350 cid, og V8 bib block 454 var blandt de vanlige. Alle disse er grei motorer å holde på med, og deler er rimelige og lette å få tak i.
Når det gjelder drivstoff forbruk, så blir en -70/80talls pickupp aldrig noe billig i drift, uansett motor. Det sørger et stort, kantete karroseri for, er ikke akkurat dråpeformet de der
.
En 6,2 d bruker 1,2 - 1.5 l pr mil, en V8 350 skal du kjøre veldig pent med skal du komme noe særlig under 1,5 l pr mil. En 454 noe mer tipper jeg.
Og bruker du de i saltsørpa så ruster de fort opp.
Men, det er kjempefine, koselige, solide biler som er gode å kjøre, en ypperlig hobbybil med stor sjarm