AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Ons 19. Aug 2026 23:17

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Motor kveles på tomgang
InnleggSkrevet: Ons 09. Sep 2015 22:02 
Avlogget
Rookie
Rookie

Heisan folkens:-)

er ny i amcar miljøet. Har nettopp kjøpt en cherokee 1990 4l bensin motor kode L.
Når motoren er kald og jeg har startet å kjøre kveles den når jeg bremser opp å nesten stopper. Det gir seg når motoren er varm. er det noen autister her inne som kan tipse meg om hvor jeg burde starte å feilsøke? Den slangen som går fra veivhuset inn til luftfilter er festet på blokken ødelagt. Kan det være den som lager hele problemet?
Har dere også kanskje en fin side jeg kan bruke for å finne delenummer på deler til bilen?

Med vennlig hilsen

K.Pettersen

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Motor kveles på tomgang
InnleggSkrevet: Ons 09. Sep 2015 22:54 
Avlogget
Get going
Get going

Hei. Jah dessverre kan sjølv ein MOPAR få problemer....
Har ikkje samme innsprøyting som du har,..men gjer følgende tankespinn....

Din motor har en IAC (Idle Air Controller) som kan beskrives som en elektrisk motor som opner for luft inn til motor (..når throttle body stenger for lufta)
...kan sammenlignes med å gi litt mer gass.....gjennom ei eige lite hull i "forgasser"
IAC skal aktiveres når tomgangsturtallet dropper....og man hører en hvesende lyd av luften som går forbi.
...typisk skal hvesing høres når du setter bilen i "Drive"...for da bremser converter'n motor slik at tomgangsturtall dropper

Løysing;
Google "IAC og jeep cherokee" og finne eksempelvis https://www.youtube.com/watch?v=fpYSfvAxSkk

Om du ikkje klarer fixe problemet, og du ikkje treng ha ting 100% perfekt.....har du 2 alternativ:
1) Lær å køyre med begge føtter (gi litt extra gass samtidig som bremsen aktiveres med venstre fot)
2) Skru på den mekaniske tomgang-skue for å auke tomgangsturtallet...

Dersom din forklaring på laus slange er rett beskrevet, er dette slangen til PCV (Positive Crank Ventilation)
Dersom motor er slitt (Opne oljepåfylling....blåser det masse ut hullet når motor går på tomgang)..fiser masse luft forbi stempelringene.
Dette er oljeblandet luft, som kan sote ned innsug og PVC-ventil......og som blåser ut av slange på ventilkåpe
Ofte blokkeres PCV tilslutning mot innsug....for å unngå falskluft...som kan påvirke luft/bensin-blandingsforhold... medan slange frå ventilkåpe ledes ned under bilen...oljedampen kan eksempelvis ledes inn i bilens ramme då dampen er effektiv rustbeskyttelse...
Man kan også kople slange frå ventilkåpe til catcher tank...for å kunne "fange" oljen i dampen.... men dette er ofte for turbo-gutta......

Korvidt slik løysing er godkjent av bilveksted på EU-kontroll vert ei anna sak...

STÅ PÅ og gi gjerne tilbakemelding om du løser problemet.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Motor kveles på tomgang
InnleggSkrevet: Tor 10. Sep 2015 07:48 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Sjekk www.jeep4x4center.com, de har fine sprengskisser over deler.

Sent from my iPhone using Tapatalk

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 57 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet