AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Søn 23. Aug 2026 11:07

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tir 12. Mai 2015 22:59 
Avlogget
Rookie
Rookie

Hei! Ble på fredag amcareier! Det ble en hårete Corvette fra 1974. Prisen var iht. mitt budsjett, dog er jeg mest fan av Camaro. Menmen.

Det ble mye styr påvei hjem, mye vann og drit på tanken. Dette er nå vasket, men mistenker at bensinfiltret (som jeg ikke har hverken sett eller lett særlig etter) er full av samma smørja. Men bilen går iallefall greit nok nå, bortsett fra at vedd fullt pådrag så hoster den og gir seg etter kanskje 6-10 sek.

Nå har det seg slik at maskinen skulle være "trimmet", og nyoverhalt. Den går meget pent, ikke noe risting eller andre mistenkeligheter. Men jeg synes den er litt "død" på maks pådrag. Jeg har kun kjørt trimma Volvo med turbo, oppimot 300hk, og denne er ikke helt i den gata. Kanskje noen kan oppklare litt for meg.

Motoren er således utstyrt:

Edelbrock Performer intake
Comp cams XE256h-10
Eagle crankshaft
Chevrolet performance vortec cylinder heads12558060
Stempel med komp. 10.25
Forgasseren er en Edelbrock, av ukjent type foreløpig, denne ville selgeren byttet ifølge han selv.

Dette skulle gi ca. 325hk iht. selger. Jeg synes ikke den river skinnet av pølsa, for å si det slik.. Vist drar den godt ivei fra stillestående, men aksen er.. Vel, ikke helt til forventningene.. (Jeg har aldri kjørt amcar før) Jeg vet at det er umulig å si noe eksakt ut ifra dette, men kanskje noen har en pekepinn? Jeg tenker å ta med en kompis, og måle med telefonen, farten fra 0-60mph f.eks.. Kunne det da gi en indikasjon?

Kassa er ei TH350. Den girer fint nok, men "kickdown" er ikke tilstede (om det finnes på disse?) samt at gearspaken ikke låser seg i gearene. Jeg kan altså dra den framover og bakover uten å bruke knoppen på toppen, litt småskummelt.. Den "hugger" også litt når jeg setter den i revers. Dette kan muligens også påvirkes av noen råtne foringer i bakstillinga..?

Jeg er takknemmelig for all info/innspill.

Ha en fin aften!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 12. Mai 2015 23:00 
Avlogget
Rookie
Rookie

Headers er det også.. Tenningsanlegget er jeg usikker på.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 13. Mai 2015 09:12 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Dette oppsettet kan ikke sammenlignes med noen turbomotor, men drar jevnt godt, absolutt ikke noe slapt oppsett, men heller ikke noe som drar skinnet av pølsa. God kjøremotor, som puster godt.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 13. Mai 2015 10:20 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Hmm. Hvilken motor er det?

Litt forskjell på om det er en 327 eller 454.

Men at den gir sig etter en 6-7 sekunder, er høyst sannsynlig, fordi gasseren løper tør for bensin.

Dette kan ha to årsaker, enten for lite bensin inn i gasseren (tett filter) eller for liten forgasser.

Det at tidligere eier selv har vurdert å bytte gasser, sier jo litt.

Jeg ville selv ha startet med å finne bensinfiltret, og få det byttet til et større og finere filter. Er det elektrisk pumpe, vil jeg ha et filter før og etter pumpen.
Deretter ville jeg ha identifisert gasseren, og funnet ut av om den passer til mitt oppsett på motoren. På det punktet er det like mange meninger som det er folk. (Personlig er jeg veldig fornøyd med Rochester Q-jet!) men her bør du bruke litt tid på å sette dig inn i de forskjellige forgassere og dere fordeler og ulemper. Kanskje din gasser bare trenger en kraftig rengjøring og dyseskift.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 13. Mai 2015 15:22 
Avlogget
Rookie
Rookie

Hei, og takker for svar! Det er en 350 det er snakk om, glemte det..

Joda, motoren løper som sagt meget lett og fint! Det er god "omf" i den når man står stille og gir jernet! Den drar jevnt og fint!

Gasseren løper tom for bensin ja, det har jeg konkludert med! Vi bytta bensinpumpe da jeg kjøpte den, det sto en blank og fin pumpe der fra før, uten retur (mekanisk) som døde noen 100-meter etter at jeg tok farvell med selger. Han var real, og hjalp meg å bytte. Heldigvis hadde de pumpe i Trondheim på us-autoparts. Nå er det en org. bensinpumpe der, vil tro den skal være kapabel til å supplere med bensin til denne motoren..?

Da har jeg egentlig fått bekrefta mine teorier/spm.. Dette vil aldri gå "helt vilt" men er altså et "friskt" oppsett, og jeg kan anta å ha en motor som lever i fint miljø. Det lukter litt bensin etter den, men pluggene var sjokoladebrune sist jeg kontrollerte, så det meste er vel på stell.

Bilen står i kø utenfor garasjen, venter på en opprydding, så skal den inn for nøyere ettersyn og utskifting av deler både her og der.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 15. Mai 2015 01:07 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

350 med bittelille kammen der, 10.25:1 i komp burde ha mellom 300-325hk så er enig med selger der.
Edelbrock forgasseren er helt okey men best på racing.
Hele motoren din høres ut som om den har et veldig fint og mildt lynne og bør ha noe voldsomt med trøkk i mellomregisteret. Og er sikkert ferdig rett over 5000 rpm.

Den må ha bensin, det sier seg selv, må fikses. 300+hk må ha suppe;)
Sjekk også tenninga, vortectoppene er effektive så de trenger bare 30-32 grader i fortenning på 3000rpm+, husk å ta av vakumklokka når du sjekker.

Hvis du vil vite hvor mye hk du har så kjør bilen på en vekt og dra på nærmeste streetlegal treff.
Hastigheten på 201m og vekta på bilen vil gi deg en fin indikasjon på hvor mye hk du har.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 20. Mai 2015 23:08 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Hvis den ikke gearer som den skal blir det jo ikke mye futt.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 21. Mai 2015 16:22 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Og også hvilken bakaksel utveksling som er på bilen, er det en lav utveksling som 3.70, 4.11:1 etc, så virker den veldig sprek, høyere utvekslinger som 3.25, 3.00:1 så virker den latere

MyGallery

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 20. Apr 2016 14:51 
Avlogget
Rookie
Rookie

Hei! Denne tråden døde helt, da bilen ble satt i garasjen pga. for mange andre prosjekter, hus og båt for det meste!

Igår tok jeg den dog frem, finværet var frempå et øyeblikk, og fikk et akutt behov får å prøve å få bilen på veien til sommeren!

Det første jeg gjorde var å åpne inntaket (bensin) på forgassern. Her satt det et lite filter! Monterte et in-line filter mellom forgasser og pumpe, tok ut det originale filteret i forgassern, og nå går den rent og pent! Så det problemet er eliminert.

Jeg ba om anslag på krafta, da jeg ikke syns den drar helt godt.. Har dog 0 kjennskap til disse motorene. MEN, etter en kvikk titt så fikk jeg bekrefta at gasswiren er montert av en 6-åring. Stripsa fast i en hjemmelaga brakett. Den får en plass mellom halv og 3/4 av full gass, med pedalen i gulvet! Her skal jeg gå over ikveld å få det i water, så blir det å teste! Håper på en positiv overaskelse i denne sammenheng! :) Nå er det servopumpebytte!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 21. Apr 2016 12:25 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Mangler litt da :-)

viewtopic.php?f=3&t=2996
http://www.cardomain.com/ride/2233875

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 22. Apr 2016 09:44 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Hei,

Leste gjennom dette og hvis den ikke girer ned med kickdown så drar det jo ikke skinnet av pølsa- det er dog mulig at dette endrer seg "av seg selv" når du får full gass.

filteret i gasseren ville jeg blåst igjennom og satt tilbake.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 25. Apr 2016 12:09 
Avlogget
Rookie
Rookie

Hei! Det raste løst kan man si.. :) Nå fikk bilen en trivelig karakter! Forgassern er dog ikke god, ser ut som en eldre Qjet-forgasser. Iht. det jeg finner ut er den på 795CFM. Dette virker i største laget for en lettpustet 350!? Snakka med Sarpsborg Motor, de anbefalte en 600CFM. Jeg tror det blir ny, virker enklere å justere også. Så kan man heller plukke den gamle i deler, rengjøre, bytte slitedeler/pakninger og heller prøve seg med den den dagen man har lest seg opp på denne typen. :)

Filteret i forgassern setter jeg ikke inn igjen. Det hører med til historien at vi tømte over 10L rustvann og svineri fra tanken da bilen kom hjem (en kjøretur som tar 2 timer til normalt tok over 4 timer). Kjøper et nytt på ebay! :)

Kickdown har jeg ikke forska mer på.. Prioriterer å få den godkjent først. Deretter kommer pakninger til tak og vindu, dørene er hengslete og lar seg sjelden åpne utenifra, frontlyktene nekter å lukke seg (Corvette C3) og mye mye mye annet småplukk som gjør bilen sørgelig.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 25. Apr 2016 12:20 
Avlogget
Rookie
Rookie

Skal nevnes at testturen ble en kort affære. Bytta servopumpe. Denne såg meget lik ut ved 1. øyekast, men den gang ei! Måtte lage nye shims for å få den i posisjon med drivreimhjulet, "halsen" på reservoartanken måtte jeg gløde og "presse" sammen i skrustikka for å få litt mer å stramme på, samt at en bolt i forrstillinga ble kappa. Etter alt dette har jeg ca. 2cm å stramme på. Ny reim ble kjøpt og montert. Returslangen ble for kort, da den nye pumpa hadde en annen "snabel" stikkende ut iforhold til den gamle, provisoriske Reodor Felgenløsninger med kobberrør og dårlige slangeskjøyter for å få testa vidunderet. Resultatet var 2 minutter med intens morro før røyk meldte seg fra maskinrommet. Slangen jeg skøyta med hadde revna på langs og tømt resorvoartanken. Gikk meget godt heldigvis, en solid vask, og bilen kom i garasjen. Nå er ny slange innkjøpt, ny olje på plass og alt blir vel etterhvert! :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 27. Apr 2016 12:58 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Hvis det er en Edelbrock Quadrajet på 795cfm du har så er den enten en 1903, 1904 eller 1906. I Qjet verden så er de noen av de aller beste du kan bruke. Det finnes ikke stort bedre Quadrajet å få!

Så da skjønner jeg ikke helt logikken i å bare kjøpe en eller annen generisk butikk-gasser i stedet for å plukke fra hverandre den du har og overhale den. Filteret er en vanlig servicedel på Quadrajet, de skal skiftes med jevne mellomrom.

Nei, den er ikke for stor. Se på primærspjelda på Quadrajet så er de bitte små. De kjører du på 80-90% av tida, de store sekundærene åpner ikke før du er over halv gass. 795cfm er flatt jern og 4 åpne spjeld, det er sekundærene som står for 80% av de 795cfm. En annen ting er at over sekundærspjelda så sitter det vakumstyrte porter(er spjeld de også men ikke kobla til gasspedalen din). Dvs. at så lenge motoren drar vakum(stort sett mesteparten som ikke er full gass) så er de stengt eller delvis stengt. Flatt jern og lavt vakum så slipper vakumklokka opp og portene åpnes. Igjen så vil det si at hvis du har riktig oppsett på Qjet'n din så vil motoren aldri få mer enn den vil ha!

Det er noen få stykker som er jævlig gode på Qjet i Norge, husker ikke navnene men jeg vet i hvert fall en av de tar på seg å overhale Qjets. Kan finne det ut for deg. Ellers så er det plenty informasjon å finne på nettet. Har du en URØRT(ikke borra tomgangskrets og tomgangsjustering) 795cfm Qjet, og ikke interessert å i ha den så kjøper jeg den av deg. Lett. :)

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet