AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 18. Apr 2024 21:32

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Søn 10. Mai 2015 20:36 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Lør 04. Apr 2009 23:06
Innlegg: 142
Bosted: Østlandet
Noen som har erfaring med hvordan dato for førstegangsregistring fastsettes på biler hvor det ikke lar seg dokumentere på noen enkel måte?

Har en bil (ennå ikke registrert i Norge) hvor jeg selvfølgelig har full oversikt over modellår iht. chassisnummer, men "title" angir bare modellår på bilen samt dato den ble registrert på siste eier i USA. Statens Vegvesen er selvfølgelig vrange og nekter å godta modellåret som fremkommer av title og chassisnummer, og vil ha en eksakt dato for førstegangsregistrering.

Noen tips videre for hvordan jeg kan få førstegangsregistrering i det året bilen faktisk er fra? Bilen står på vippen til å bli veteran, så det er ganske vesentlig for prosessen videre, da det utgjør over 30000,- i forskjell på vanlig engangsavgift eller veteranavgift..

Ringte Tollvesenet, og de sa at de ikke lenger har noe med den fastsettelsen å gjøre, men at det er Statens Vegvesen som har ansvaret. Det er jo som kjent en helt skrekkelig etat å forholde seg til, så..

_________________
'14 Tesla Model S
x-'04 Chevy Tahoe LT
x-'89 Chevy Caprice Classic


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 10. Mai 2015 21:21 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
Kan ikke produsenten av bilen hjelpe dig?
Vin nummeret er jo serielt, så de burde ha en eller annen form for dokumentasjon, på hvilken dato bilen ble bygget!

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 10. Mai 2015 22:16 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Lør 04. Apr 2009 23:06
Innlegg: 142
Bosted: Østlandet
Ja, jeg kan nok sikkert klare å finne produksjonsdato på et vis. Det er snakk om et GM-produkt, hvor skal man henvende seg da? :)

På klistremerket i døren står det "08/87", men det holdt visst ikke for de høye herrer i Statens Vegvesen..

_________________
'14 Tesla Model S
x-'04 Chevy Tahoe LT
x-'89 Chevy Caprice Classic


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 10. Mai 2015 22:51 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
du kan jo prøve med en epost til Gm i usa.
Eller sjekke vin nummeret her.

www.decodethis.com

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 11. Mai 2015 00:26 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Lør 04. Apr 2009 23:06
Innlegg: 142
Bosted: Østlandet
Jeg kan prøve på det ja. VIN-nummerdekoderne forteller ikke noe mer enn jeg allerede vet - at bilen teknisk sett er en 87-modell..
Får ta en runde til med SVV på om de kan godta "manufacturing date" 08/87 også. Litt forskjell på om bilen blir veteran i 2017 eller 2018.. ;)

_________________
'14 Tesla Model S
x-'04 Chevy Tahoe LT
x-'89 Chevy Caprice Classic


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 11. Mai 2015 07:35 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
Det er sant, men hvis det er original motoren som sitter i bilen, vil den jo ha støpt produksjonsdato inn i toppene og blokken.

Og siden det er en 87, så skal en del av vin nummeret stå på blokken. mener at det skal stå foran på føresiden av motoren.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 11. Mai 2015 12:25 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Det vil jo ikke hjelpe hvis BT ikke engang godtar VIN. Fikk beskjed fra JeepCo at de ikke kunne hjelpe meg med noe info om så gamle biler som -87 Jeep... Får håpe GM har bedre oversikt... Har du prøvd å ringe Amcar?


Sent from my iPhone using Tapatalk

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 11. Mai 2015 13:17 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tir 22. Okt 2013 15:17
Innlegg: 4
Det er første registreringsdato som er det de går etter, Når den er produsert sier ikke noe om det.

kan ta som eksempel en bil jeg importere. 1997 modell F-150 pick-up.

Title sa: issue date XX.2002 (Sansynligvis omregistrert) Det tok de som om at første registreringsdato ikke var dokumentert.
Vegvesenet sier da at det er en 97 modell (som forsåvidt stemmer, bortset fra at den faktisk er produset 96), men det finnes ikke noe dokumentasjon på første reg. dato, så da tar de og setter 1/1 året etter. (altså 1998) Beklageligvis så finnes tydligvis ikke 1/1-1998 som alternativ dato i datasystemene!!!!!!! (ref. statens uvesen) :roll: så da ble min bil plutselig beregnet som en 1999 mod. Forstå det den som kan. Jeg prøvde meg på at 1/1-1999 heller ikke kunne finnes i dataen hans, og lurte på hvorfor det gikk bra året etter?? Skulle bli samme problemet da, mente jeg , men da fikk jeg bare beskjed om at sånn var det! :!: :?

Nå hadde det seg slik at min bil var produsert 09.1996 (Ref doortag) selv om det var en 97mod (Nytt karosseri),
På (FLORIDA)Title er det en dato til som heter "Previous issue date" og hos meg sto det 11-1996. Bilen hadde da sansynligvis bare hatt 2 eiere. (Siste og forrige)
Dermed mente jeg det var dokumentert at bilen min faktisk skulle beregnes som en 1996 modell.
Jeg fikk da beskjed om at det ikke kunne forandres, og at jeg nok måtte betale beregnet avgift slik den var, men måtte søke med all dokumentasjon jeg hadde til tollvesenet for eventuellt å få refundert for mye betalt avgift.

Som sagt så gjort, og etter vel 3 måneder, fikk jeg beskjed fra Tollvesenet om at min sak var tatt til følge, og pengene refundert :D

Sjekk om det står previous issue date på title, du kan være heldig slik som meg. (Om ikke bilen har skiftet mange eiere)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 11. Mai 2015 13:45 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
AW-100 skrev:
Det vil jo ikke hjelpe hvis BT ikke engang godtar VIN. Fikk beskjed fra JeepCo at de ikke kunne hjelpe meg med noe info om så gamle biler som -87 Jeep... Får håpe GM har bedre oversikt... Har du prøvd å ringe Amcar?


Sent from my iPhone using Tapatalk


Du har rett, ikke våken når jeg skrev det.

Hva med DMV eller Carfax?

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 11. Mai 2015 16:19 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Ons 10. Mai 2006 13:58
Innlegg: 570
Bosted: Ved siden av naboen
Det kommer vel frem av doortag eller annen tag hvilken DSO den har, så er det å finne ut hvilken forhandler som har den DSO, og sjekke hos forhandleren om dei har dokumentasjon på når den var førstegangs registrert.

Evt om du har original instruksjonsbok, så står det kansje der ? gjør ihverfall det på Ford

Og produksjons årene til biler går fra ca August til Juli påfølgende år, så en 96 model har produksjons år fra August 1995-Juli 1996

_________________
'68 Cougar XR7

MyGallery


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 11. Mai 2015 23:29 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Lør 04. Apr 2009 23:06
Innlegg: 142
Bosted: Østlandet
Ja, jeg må snakke med både Amcar og noen på en trafikkstasjon i morgen tenker jeg. Det var det tipset jeg fikk. Den datoen SVV foreløpig har satt er en dato i september 88 som bare er hentet fra en kvittering på første service, av alle mulige ting. "Delivery date" i følge disse kvitteringene er sent i 1987, og de er utstedt i første eiers navn. Door tag viser produksjonsdato 07/87. (husket feil)

Håpet hadde vært å få satt førstegangsregistreringsdato til en eller annen gang i 1987, da det betyr drastisk lavere avgift + veteranstatus et år tidligere.

Carfax har første "record" fra 1991, så det er ikke til veldig mye hjelp. Noen som vet om DMV pleier å være service-minded når det gjelder slike forespørsler, eller er det helt kroken på døra der? DMV får meg bare til å tenke på søstrene til Marge i Simpsons.. :P

_________________
'14 Tesla Model S
x-'04 Chevy Tahoe LT
x-'89 Chevy Caprice Classic


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 25. Sep 2022 03:45 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Søn 25. Sep 2022 03:38
Innlegg: 2
Bosted: Levanger, Trøndelag
Hei!

Dette kan man se på sider som Vegvesen.no, Regnr.no, osv :)

_________________
Vh
Stian Skjelbred
Beste-kredittkort.no


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support