AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 25. Jun 2026 01:01

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1725 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91 ... 115  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Tir 17. Mar 2015 09:52 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Lør 25. Nov 2006 13:08
Innlegg: 1605
Bosted: Klepp/ Stavanger
Er en gammel likestrøms maskin. Med denne kan du sveise sort og rustfritt. Alu brukes normalt AC, men Alu kan sveises med DC med rett dekkgass, Helium. Dette er lite vanlig. Verdi er vel 1500-2500,- Passer vel best til elektroder, og ikke TIG siden det ikke lift arc eller HF tenning. Dette har skrapetenning. men for all del er sikkert brukenes til hobbybruk. Tror heller eg ville brukt noe mer på IMS/ GYS sin AC/DC inverter maskin. Disse får du for 15000,- på en god dag. da klarer du det meste.
Alternativ en " Kinatig" til ca 8000,-

_________________
Camaro -79
Tahoe -02 LPG

viewtopic.php?f=3&t=2996
http://www.cardomain.com/ride/2233875


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Tir 17. Mar 2015 10:54 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Lør 07. Des 2013 07:14
Innlegg: 381
Bosted: østlandet
ESAB er nesten det samme som KEMPPI, samme frabrikkene, bruker de samme delene.
Denne AC/DC ombygde TIG-maskinen er proff, kjøper du denne er du sikker på at du får noe som alltid virker.
Deler får du alltid til disse, brukte/defekt kjøpes ofte opp av firmaer som setter de istand.
Analogt utstyr er også mer driftsikkert på sikt.
Antar at markedsprisen på denne AC/DC sveisemaskinen er rundt 4-5 tusen, eller mer. Gå for denne om du får den billig.

Men, er det ikke lurere å investere i en skikkelig MIG-maskin? såsant du ikke skal finsveise? eller alu-sveise?
Tror du vil få mye mer glede av en kvalitets-MIG-maskin.

_________________
Bilde

“The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money.”
― Margaret Thatcher


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Tir 17. Mar 2015 11:30 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Lør 25. Nov 2006 13:08
Innlegg: 1605
Bosted: Klepp/ Stavanger
Markedsprisen er ikke 4-5000,- . Hadde og en Twintig DTB 250 som eg ikke fikk solgt for eg var nede på 10 000,- med 2 Tigpakker.
Så nå at denne var AC og, men vil ikke være noe spesielt god på Alu. Ikke HF eller noe.

_________________
Camaro -79
Tahoe -02 LPG

viewtopic.php?f=3&t=2996
http://www.cardomain.com/ride/2233875


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Tir 17. Mar 2015 12:44 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Lør 07. Des 2013 07:14
Innlegg: 381
Bosted: østlandet
Olav skrev:
Markedsprisen er ikke 4-5000,- . Hadde og en Twintig DTB 250 som eg ikke fikk solgt for eg var nede på 10 000,- med 2 Tigpakker.
Så nå at denne var AC og, men vil ikke være noe spesielt god på Alu. Ikke HF eller noe.

ikke 4-5000,-.......10 000,-??
uansett,ville ikke satset på kina-maskiner, de er bygget for å gå istykker, de skal ikke vare lenge.
Kjøper du finsk, da er det kvalitet, varer bestandig.
Sveisemaskiner ikke så veldig avanserte greier, men allikevel.

Jeg er ikke sveiser, ikke skal jeg bli det heller, vet litt om sveising kun på tegnebordet, og vet litt om elektronikk og computere også.

_________________
Bilde

“The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money.”
― Margaret Thatcher


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Søn 29. Mar 2015 14:55 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
Etter en tre timers sortering av diverse brukte bunnpanner til girkasser å gamle langpanner, har det blitt til 7 forskjellige bøtter med bolte, muttere, å skiver. Så et par dager med sortering av bøttene også ender jeg vel opp med noe brukbart.
Har hatt for vane gjennom de siste årene å bare kaste alle bolte, muttere mm i en bøtte og ignorere de, til jeg manglet, for deretter å bruke timer på å lete etter blott en enkelt mutter!
Får se om det blir bedre nå! hehehe

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Søn 29. Mar 2015 16:34 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2578
Bosted: Tromsø
Nei,nei... Det gamle systemet høres ideelt ut... Har og etpar esker med div. bolter i... Eneste systemet jeg har er japsebolter i en og amerikanske i en annen, så er det lettere å finne tommebolter!

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Man 30. Mar 2015 09:42 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Lør 25. Nov 2006 13:08
Innlegg: 1605
Bosted: Klepp/ Stavanger
Bokser fra Europris slike som de får godteri i er geniale. De får en gratis og. Bare ta turen på Lørdag formiddag etter de har fyllt opp...

_________________
Camaro -79
Tahoe -02 LPG

viewtopic.php?f=3&t=2996
http://www.cardomain.com/ride/2233875


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Man 30. Mar 2015 11:06 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
Olav skrev:
Bokser fra Europris slike som de får godteri i er geniale. De får en gratis og. Bare ta turen på Lørdag formiddag etter de har fyllt opp...


Det må jeg huske, ellers går det i syltetøyglass, og lign.
Som regel skruer jeg lokket fast i en hylle, og henger glasset fra det under hyllen. (fikk ideen fra filmen Deep Impact)

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Man 30. Mar 2015 19:31 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
Lettere brukbart vær ute, så ut å skru, ihvertfall litt! hehehe


Hmm, skal den sitte slik?

Bilde

Nesestiverne på plass.

Bilde
Bilde
Bilde

Måtte av med panseret. igjen. ser tydelig at den har behov av litt retting.

Bilde

Etter et par muttere, ble det tydelig at det var plassen den skulle sitte på.

Bilde

På tide med litt custom.

Dette er defrostere fra en 55 belair. (fik de av en kompis)

Bilde

Etter litt jobbing med åpningene, så jeg faktisk kan få varmluft ut.

Bilde

Kom jeg på hvordan jeg skulle feste de.

Bilde

Så jeg lagde to like plater, som det må jobbes litt mer med i de kommende dager.

Bilde

Blir masser av bilder i løpet av påsken.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Tir 31. Mar 2015 10:38 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 01. Mai 2013 00:04
Innlegg: 83
bilder liker vi :mrgreen: :mrgreen:

_________________
american cars forever


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Tir 31. Mar 2015 18:55 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
Startet dagen med barnefri, og kaffe klokken 0700. og så bare een gang på tempen ute, og satte mig ii stolen igjen, -4 grader.

Etter noen timers oppvarming, ble det tålelig ute og jeg listst mig ut med stilongs under og termojakke.

Bilde

Planen i dag var å få orden på bremsebraketten bak, og bremserør.

Bilde

Et par gamle felge og litt skrapjern, og jeg hadde et par ekstra store støttebukker.

Bilde

og etter en del slit, var rammen ute igjen.

Bilde

Tenkte først at jeg skulle være smart, og gjenge opp og montere braketten med en bolt!

Bilde

Bilde

Bilde

Men da det viste sig at barketten skulle indexes i forhold til slangen, var det enklere bare å kappe dritten i to, og sveise den fast på rette plass.

Bilde

Men nå sitter både slange å rør på plass, og jeg oppdaget noe kjedelig. Jeg må kjøpe nye bremsesylindre bak, da de jeg har på lager ikke passer likevel.

Bilde

Men etter litt banning over det, listet jeg rammen tilbake på plass.

Bilde

Fikk sett litt nærmere på mine karosserifester, og ser at de må lages på nytt, de er for høye, blir også litt mer kapping under bunnen på bilen, da jeg fortsatt sliter litt med passformen. men det ser vi på. Påsken er så smått begynt. hehehe

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Tir 31. Mar 2015 20:12 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 01. Feb 2013 00:28
Innlegg: 883
Bosted: Bergen
Går bra fremover, tid skal du begynne på motoren? :D

_________________
----------
Chevrolet Cheyenne 6.5TD K2500 1995
Suzuki Katana GS650G 1985


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Fre 03. Apr 2015 21:31 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
Sturmtiger skrev:
Går bra fremover, tid skal du begynne på motoren? :D



Hva med NÅ!!

hehehehe

I dag startet jeg tidlig, eller tidligere end vanlig i helgene! hehehe

Opp klokken 0800 og inn til en kompis å hente henger. Deretter ble det et par kopper kaffe, og ellers ut å fikse stikket på bilen, så hengeren var lovlig. (Mye ir i det stikket.)

Så rundt klokken 11 gikk turen til bærumstraktene, hvor jeg hadde fått tilbud om en kanskje brukbar 305.

endte opp med mye mer end det.
Bremsedeler, abs sensore til gm, og mye annet. men etter noen timer, var bil å henger ferdig pakket, og jeg kunne påbegynne turen hjem.

vel hjemme begynte avlastingen.

Bilde

dere så ikke feil, hadde med hjem 2 motore.

Bilde

Og jeg kunne ikke dy mig, etter maten ble det lett demontering av motoren. da vi var i tvil om den i det hele tatt var brukbar.

Motoren er en 305 HO som har ligget i en garasje i flere år uten å bli brukt.
Rottene eller musene så ut til å ha likt gaffaen, og bunnpanne pakningen.

Så jeg måtte inn i motoren for å være sikker på at det ikke finnes rottereir eller mus i skyllekanaler eller bunnpanne.

Bilde

Crazy clean.

Bilde

Noen har vært glad i rød pakning silikon.

Bilde

veldig glad!!

Bilde

Av med toppene, og en liten overraskelse. pakkningene var nye!

Bilde

Magnet og hjemmelaget løfterverktøy.

Bilde

Og enda en overraskelse. Løfterne var nye med assembly lube på!!

Bilde

Litt overflaterust på motvektene på veiven, men ellers ren å fin.

Bilde

Fett på timingkjedet??

Bilde

Dette var dagen så langt. i morgen skal jeg se nærmere på rådelagre, bærelagre, og på kammen.

Så langt sier jeg bare "Takk Christian"

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Lør 04. Apr 2015 18:50 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
Det er tillat med kommentare, jeg biter ikke, til trods for navnet! hehehe

I dag tidlig, startet jeg med å rydde litt etter gårdsdagens utskeielser.

Pakket alt demontert i kasser.

Bilde

Rydde på bordet.

Bilde

Og ellers gjøre klar til møkkajobben.

Men kammen er fjernet, (skal søke opp nummeret på den, senere.

Bilde

Og så til et lite trick jeg har lært av en gammel mekaniker.

Noen som husker bor-forlengeren jeg kjøpte en stund tilbake?

Bilde

delte den i 2, og kuttet 10 mm ned i den ene enden.

Bilde

Satte den i drillen.

K1200 vannslipepapir

Bilde

Jada, jeg vet at papiret var brettet på det andre bildet, men ville vise dere hvordan jeg gjør det.

Bilde

Det passet jo fint i sprekken jeg kuttet.

Bilde

Et lett trykk på knappen på drillen, og jeg har rullet alt sammen.

Bilde

Litt smøremiddel.

Bilde

Spray i løftergalleriet.

Bilde

Med drillen på lav hastighet, og lett trykk, fjernet jeg møkka i hullet, uten å fjerne materiale fra hullet.

Bilde

Man ser tydelig forskjellen.

Bilde

Alle er ferdig, og for at beskytte mot nye rustangrep, ble det sprayet på masser av X4 (Biltemas eget merke!)

Veiven står for tur.

Den er ikke dårlig, jeg vil bare polere litt på annlegsflaten, for at fjerne evt urenheter. alle besto "negletesten"! (Hvis du kjører en fingernegl hen over anlegsflaten, og neglen møter motstand, i form av riller, må veiven slipes.

Bilde

Denne børsten er en av de viktigste jeg har i mitt arsenal.

Bilde

dere ser hvorfor!

Bilde

Alle anleggsflater er rene. og jeg kan begynne å fjerne overflaterusten på vektene. (liten vits i å sende det gjennom oljepumpen til filtret.

Bilde

Nå er alle stempler satt i bløt, i delevaskeren, og vi ser hva morgendagen bringer.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Lør 04. Apr 2015 21:06 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 01. Feb 2013 00:28
Innlegg: 883
Bosted: Bergen
Så ikke heeelt gode ut de gjengene til de svarte boltene som sto i toppen.

_________________
----------
Chevrolet Cheyenne 6.5TD K2500 1995
Suzuki Katana GS650G 1985


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1725 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91 ... 115  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 11 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support