AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Lør 27. Jun 2026 04:47

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Søn 23. Nov 2014 01:28 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tor 15. Mai 2008 00:54
Innlegg: 134
Bosted: Harstad, Troms
OPPDATERT I SISTE POST!

Hei.
Har en irriterende feil på min G30.
Så snart jeg trår på bremsepedalen, låses bakhjulene. Det samme skjer dersom jeg bremser hardt. Bakhjulene låses en liten stund før forhjulene..

I dashbordet lyser det i "ABS Anti-Lock"-lyset dersom det har noe å si..


Uansett, jeg har demontert tromlene og sjekket tilstand inni der. Var mye bremsestøv, så har gjort reint alt, og justert bremsene til slik det skal være..

Men enda så låses bakhjulene først.

Justerte bremsene bak litt mer av på det ene bakhjulet, og da ble det "normalt" der, mens det låste seg på andre siden. Når jeg justerte ned på andre siden også, låste begge hjulene seg igjen..


Så da kommer spørsmålet.. Finnes det noen form for lasteventil på disse bilene?
Det er isåfall ikke montert noe slikt på bakakselen som jeg kunne se.
Gjerne illustrer med bilder dersom det finnes en slik ventil.

Håper på gode svar. :D

_________________
1998 Suburban 5,7 Vortec 4x4 - Familieracer'n
1994 G30 6,5D


Sist endret av esbandos den Søn 26. Apr 2015 21:25, endret 1 gang

Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 23. Nov 2014 15:43 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Søn 30. Jan 2011 20:00
Innlegg: 656
Bosted: Sandefjord
Du må ta fram litt pussepapir, og runde bånda i enden så de ikke "tar" tak i tromlen. Sjekke caliprene foran, og sørge for at de går lett. Hvis de er trege, og du må bruke mer kraft for at de skal klemme til, så vil jo bakbremsene gå på først.

_________________
88 Caprice wagon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 23. Nov 2014 15:50 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tor 15. Mai 2008 00:54
Innlegg: 134
Bosted: Harstad, Troms
Har pussa godt både på trommelene og båndene.
Jekka opp bilen foran idag. Var ikke akkurat lett å snurre på hjulene. Spesielt på venstresiden. Der måtte jeg bruke mye krefter for å få hjulet til å gå litt rundt, så regner med det henger litt på bremsene foran, og at dette er årsaken til at bakbremsene går på først.

Skal få skrudd av kaliperene foran for å smøre opp/rengjøre der, å se om problemet forsvinner. :)

_________________
1998 Suburban 5,7 Vortec 4x4 - Familieracer'n
1994 G30 6,5D


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 23. Nov 2014 23:38 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 09. Des 2012 02:08
Innlegg: 62
Bosted: Tromsø
Mener å huske at vi brukte å slipe endene på bremsebandene skrå og justere bandene ca 30 klikk tilbake på justeringen for å få de til å ikke låse. Men du bør jo finne feilen på ABSen også. Få lest av feilkoder så du har noe å gå ut fra.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 24. Nov 2014 03:01 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Søn 27. Jan 2008 20:48
Innlegg: 2838
Bosted: Bergen
Sjekk at båndene e riktig montert. At ikke primær og sekundær båndet er byttet om.

_________________
Forhjulstrekk er feminint
To much rice makes me sick!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 01. Jan 2015 19:30 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 22. Aug 2014 16:28
Innlegg: 12
Bosted: Lampang, Thailand
Hei, funnet feilen ? Farlig, den der....:( Er nesten 100 % sikker på at du har lastereguleringsventil,.....er litt vond og se, den er montert over akselen, og du ser bare ett tynt stag, om jeg ikke husker feil. Min G30 fra 92 hadde det, samme har min G20 fra 95. Er som regel stivnet, full av korrosjon og skit ! Rengjøring, smøring og lykke til ! ;)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 26. Apr 2015 21:28 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tor 15. Mai 2008 00:54
Innlegg: 134
Bosted: Harstad, Troms
Har nå klart å lokalisere feilen..

Er ei ledning som går til jord som lager alt tullet for meg..
Jeg mistet jo også girkassen (gikk i nødmodus), samt speedometer.

Jeg sjekket DRAC-modulen, og den rosa/hvite ledningen som skal ha 12V, hadde jord. Klipte ledningen og satte på 12V og da funket girkassen som bare det..
Men jeg har fremdeles ABS-feil.
Jeg fant da ut at samme ledning (Rosa/hvit), går til en sikring merket BRK, denne slår ut så snart jeg skrur på tenninga, og da kommer ABS-lyset på.

Noen som har koblingsskjema, evt vet hvor denne ledningen går hen, slik at jeg evt kan legge opp ny ledning og få EU-godkjent bilen?? :)

_________________
1998 Suburban 5,7 Vortec 4x4 - Familieracer'n
1994 G30 6,5D


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support