Lkddenes skrev:
Hei!
Jeg er i USA i sommer og vurderer om jeg skal kjøpe meg et fint eksemplar av en 2005 Mustang GT og ta med meg tilbake over dammen. Har noen erfaringer fra noe lignende som de vil dele?
Også, noen konkrete spørsmål:
Er prisene på Finn.no representative for hva biler selges for, eller reduserer folk prisene mye?
Hvordan skal bilen registreres før den settes på en båt? Må den registreres i USA og stå på amerikanske skilter?
Hva slags dokumentasjon er viktig å få med for å få bilen godkjent i Norge?
Hvilke modifikasjoner må regnes med å gjøres for å få bilen godkjent? Jeg regner med lys på modifiseres? Hvordan gjøres dette enklest mulig?
Annet det er viktig å tenke på?
Takk for svar

Har tatt inn en 2005 GT selv i fjor, skiltet den i år. Prosessen er uproblematisk den. Bilen kjøpes, Clear Title underskrives sammen med en salgsmelding som Toll vil se. Finnes utallige shipping firma som kan organisere overfarten og eksport. Evt. ta direkte kontakt med f.eks. Motorships i Drammen. Det viktigste er vel Clear Title og Clean CarFax, samt at Title blir signert.
Vet ikke hvor i USA du er / var, men finnes flere som snakker Norsk og Svensk som håndterer en slik frakt der borte om det er ønskelig.
1: Prisene på Finn er noe høyere enn det totalkostnaden for en 2005 GT er ved og importere selv. Alt etter pris på bilen, vil en bil med 1 eller 2 eiere og lav kilometer, med frakt,moms og årets avgift ( 2014 ) koste deg en totalsum på 300.000 - 330.000 ( ferdig skiltet ). Men ser en del har solgt sine 2005 GT på Norske skilt mellom 350.000 - 400.000, men folk blir vel litt mere bevisste på hva disse koster etterhvert, + at man dessverre har avgiftsreduksjon hvert eneste år.
2: Bilen må være registrert , avgiftsberegningen gjelder fra den dagen den ble registrert, og for og få Norske skilter må den vel ha vært registrert. Trenger ikke Amerikanske skilter for og eksportere bilen til Norge, men kun papir på at den har vært registrert. Dette kan dokumenteres med Title og CarFax, sistnevnte oppgir vel noenlunde dato for førstegangsregistrering også.
3: For registrering i Norge trenger du: (Salgsmelding), ORIGINAL Title ( ikke kopi ), og du kan med fordel ta med deg en CarFax rapport. Tekniske data fra Amcar er gull verdt også ved en registrering.
4: Før godkjenning må bilen få oransje blinklys bak, hvite parklys foran og VIN / Chassisnummer slått inn. Sikket flere framgangsmåter på dette, men normalt endres signalene bak i SJB ( smart junction box ),klippe og ommøblere noen ledninger ) Det vanligste er og legge blinklys der ryggelyset er, da mister du det, men det er heller ikke påbudt! Evt. må du sette på Euro baklykter. Kommer bilen fra USA må den registreres på §1-15, bilen må være urørt og original slik som levert fra fabrikk, ved visning og i all fremtid. Tar du den derimot inn fra et EU land, Tyskland, England, Sverige etc. får du den registrert som vanlig bruktbilimport uten begrensningene som følger med §1-15. Disse bilene vil bli noe dyrere enn direkte import fra USA, men kan kanskje være verdt pengene om du vil modifisere bilen etterhvert.
Lykke til!