AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 01. Mai 2026 19:30

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Importere Mustang fra USA?
InnleggSkrevet: Søn 10. Aug 2014 16:15 
Avlogget
Rookie
Rookie

Hei!

Jeg er i USA i sommer og vurderer om jeg skal kjøpe meg et fint eksemplar av en 2005 Mustang GT og ta med meg tilbake over dammen. Har noen erfaringer fra noe lignende som de vil dele?

Også, noen konkrete spørsmål:

Er prisene på Finn.no representative for hva biler selges for, eller reduserer folk prisene mye?

Hvordan skal bilen registreres før den settes på en båt? Må den registreres i USA og stå på amerikanske skilter?

Hva slags dokumentasjon er viktig å få med for å få bilen godkjent i Norge?

Hvilke modifikasjoner må regnes med å gjøres for å få bilen godkjent? Jeg regner med lys på modifiseres? Hvordan gjøres dette enklest mulig?

Annet det er viktig å tenke på?

Takk for svar :D

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 10. Aug 2014 19:39 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Begyn å lese, her står det meste. :D

http://www.amcar.no/teknisk+infosenter/ ... kolen.html

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 10. Aug 2014 21:36 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Lysene er ganske kurant å bygge om på de der.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 17. Aug 2014 10:24 
Avlogget
Get going
Get going

Lkddenes skrev:
Hei!

Jeg er i USA i sommer og vurderer om jeg skal kjøpe meg et fint eksemplar av en 2005 Mustang GT og ta med meg tilbake over dammen. Har noen erfaringer fra noe lignende som de vil dele?

Også, noen konkrete spørsmål:

Er prisene på Finn.no representative for hva biler selges for, eller reduserer folk prisene mye?

Hvordan skal bilen registreres før den settes på en båt? Må den registreres i USA og stå på amerikanske skilter?

Hva slags dokumentasjon er viktig å få med for å få bilen godkjent i Norge?

Hvilke modifikasjoner må regnes med å gjøres for å få bilen godkjent? Jeg regner med lys på modifiseres? Hvordan gjøres dette enklest mulig?

Annet det er viktig å tenke på?

Takk for svar :D

Har tatt inn en 2005 GT selv i fjor, skiltet den i år. Prosessen er uproblematisk den. Bilen kjøpes, Clear Title underskrives sammen med en salgsmelding som Toll vil se. Finnes utallige shipping firma som kan organisere overfarten og eksport. Evt. ta direkte kontakt med f.eks. Motorships i Drammen. Det viktigste er vel Clear Title og Clean CarFax, samt at Title blir signert.
Vet ikke hvor i USA du er / var, men finnes flere som snakker Norsk og Svensk som håndterer en slik frakt der borte om det er ønskelig.

1: Prisene på Finn er noe høyere enn det totalkostnaden for en 2005 GT er ved og importere selv. Alt etter pris på bilen, vil en bil med 1 eller 2 eiere og lav kilometer, med frakt,moms og årets avgift ( 2014 ) koste deg en totalsum på 300.000 - 330.000 ( ferdig skiltet ). Men ser en del har solgt sine 2005 GT på Norske skilt mellom 350.000 - 400.000, men folk blir vel litt mere bevisste på hva disse koster etterhvert, + at man dessverre har avgiftsreduksjon hvert eneste år.

2: Bilen må være registrert , avgiftsberegningen gjelder fra den dagen den ble registrert, og for og få Norske skilter må den vel ha vært registrert. Trenger ikke Amerikanske skilter for og eksportere bilen til Norge, men kun papir på at den har vært registrert. Dette kan dokumenteres med Title og CarFax, sistnevnte oppgir vel noenlunde dato for førstegangsregistrering også.

3: For registrering i Norge trenger du: (Salgsmelding), ORIGINAL Title ( ikke kopi ), og du kan med fordel ta med deg en CarFax rapport. Tekniske data fra Amcar er gull verdt også ved en registrering.

4: Før godkjenning må bilen få oransje blinklys bak, hvite parklys foran og VIN / Chassisnummer slått inn. Sikket flere framgangsmåter på dette, men normalt endres signalene bak i SJB ( smart junction box ),klippe og ommøblere noen ledninger ) Det vanligste er og legge blinklys der ryggelyset er, da mister du det, men det er heller ikke påbudt! Evt. må du sette på Euro baklykter. Kommer bilen fra USA må den registreres på §1-15, bilen må være urørt og original slik som levert fra fabrikk, ved visning og i all fremtid. Tar du den derimot inn fra et EU land, Tyskland, England, Sverige etc. får du den registrert som vanlig bruktbilimport uten begrensningene som følger med §1-15. Disse bilene vil bli noe dyrere enn direkte import fra USA, men kan kanskje være verdt pengene om du vil modifisere bilen etterhvert.

Lykke til!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 18. Aug 2014 01:41 
Avlogget
Get going
Get going

T-K skrev:
Kommer bilen fra USA må den registreres på §1-15, bilen må være urørt og original slik som levert fra fabrikk, ved visning og i all fremtid. Tar du den derimot inn fra et EU land, Tyskland, England, Sverige etc. får du den registrert som vanlig bruktbilimport uten begrensningene som følger med §1-15. Disse bilene vil bli noe dyrere enn direkte import fra USA, men kan kanskje være verdt pengene om du vil modifisere bilen etterhvert.

Så da kan jeg slutte å dagdrømme om å kjøpe en nyere bruktimportert fra USA. Bruksbil som en Taurus eller Explorer ville kanskje gå, men eie en Mustang som bare ber om å trimmes som MÅ være orginal slik den var i 2005 det klarer jeg ikke når STEEDA, SHELBY og ROUSH med fler tilbyr alt mulig av oppgraderingsdeler. Og det ville bare bli værre å leve med ettersom bilen vil falle i verdi.
Kundegruppen til nyere bruktimport USA Mustang må jo kun være eldre folk som ikke har helse til å skru eller folk uten interesse som klarer å nøye seg med en automatgira cab eller uvitende som jeg var :oops: ?

Bare å holde ut 1-2 år nå så synker nok prisene på 2005-2014 i Sverige og Tyskland når 2015 kommer som europautgave gjennom Fordimportørene i hele Europa. Ser prisene er nede på 150K på blocket.se for 2005 GT brukt som bil nr2 av eiere som ikke er langkjørte heller. Da frister det ikke med en i fra USA.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 18. Aug 2014 07:09 
Avlogget
Get going
Get going

Er du tilfreds med bilen slik som den er levert fra Ford, er det ingen problem, men vil du ha større felger, bredere dekk, større eksos og "åpent" luftfilter er dette såpass synlig at det vil bli oppdaget ved en teknisk kontroll. Det er lite "reklame" for dette med EU import, og jeg må si meg enig i at hadde jeg visst at det var så "enkelt" og komme utenom §1-15 så ville jeg vurdert det, alt etter hva prisen hadde blitt selvfølgelig. Noe kan man tillate seg på §1-15 biler, litt diskre, spesiellt om det finnes et Ford delenummer på delene, men endrer man på noe som ikke stemmer overens med vognkortet, så er det lett og miste skiltene / møte på Biltilsynet og vise bilen tilbake til "original".
Det blir en vurderingssak for hver enkelt, det finnes en del man kan gjøre som ikke synes ved visuell kontroll:)

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet