Jeg er ikke enig med deg enda.
Når jeg setter på elvifta så synker turtallet 100-200rpm og ladinga får seg en skikkelig "dip" - mye mer enn når jeg går rett ifra lys av<fullt fjernlys. Er kobla rett til batteriet med en bryter. Får ikke blitt mye enklere enn det.
Mens når jeg går fra ingen vifte til clutchvifte så er det ingen forskjell på tomgangsturtellet.
Men ja, ved 6000rpm er nok saken en annen. Det som er rart da, er jo at på 1/4 så har jeg 1km/t høyere hastighet i mål med clutchvifte enn uten vifte i det hele tatt. Så her er det nok flere variabler. Ifølge tester så stjeler jo vifter rundt 40hk på 6000rpm så jeg var veldig spent på å prøve uten vifte i det hele tatt. Ikke en dritt forskjell. Bare et kaos uten like med temp hit og dit, koking og søl.
Her foregår det nok flere ting, et kjølesystem som funker er et veldig godt utgangspunkt for å få mer ut av motoren. Og jeg tror at de hk man mister med clutchvifte kontra el vifte får man igjen endel av ved å ha fin motortemp, bensintemp og en motor som yter likt hver gang ved å være like varm, og dynamoen jobber ikke så tungt med å holde ladinga ok. Lurer på hvor mye en dynamo som må forsyne to svære vifter, trekker på 6000rpm ?
Husk at dette var rimelig gjennomtenkt og utprøvd opplegg fra ingeniørene hos GM. Clutchvifte er ikke en hjernedød måte å løse dette på selv om du syns det er lite effektivt enda.
Vil man spare mer effekt så er det også et alternativ å dreve ned hele sulamitten med et mindre hjul på veiva.
Når det er sagt så håper jeg du får systemet ditt til å funke Crazy Horse. Og det ser jo forseggjort ut så det løser seg helt sikkert til slutt

Litt knot er det alltid.. ! Ikke meninga å ødelegge tråden din...