AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 25. Jun 2026 05:30

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tir 30. Okt 2007 16:07 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 18. Sep 2007 16:05
Innlegg: 311
Bosted: ørland
Har demontert dashbordet på min 68 lemans, for å rehabilitere hele det elektriske anlegget. Det var ikke noe pent syn som møtte meg, svært lite var i original stand, med 'tyvkoblinger' an mass. Ingen av nivåmålerne virket(bensinmåler, oljetrykk, og vanntemp), antageligvis på grunn av at kretsbordet var i veldig dårlig forfatning. Siden jeg nå har demontert dashbordet tenkte jeg å sjekke indikatorene for sikkerhets skyld, men er usikker på hvordan jeg gjør det. Må vel sette strøm på for å se om det blir utslag, men er usikker på om jeg kan sette på for mye og brenne opp noe. - Et ennet 'elektrisk' spørsmål: det står to sikringsbokser under dashbordet,men det skal vel bare være en originalt? Den ene er det keramikksikringer i, mens den som ser ut til å være ettermontert er det glassikringer i.

håper noen har noen gode forslag :D


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 30. Okt 2007 16:27 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 13. Aug 2007 22:49
Innlegg: 33
Bosted: Østfold
frankie skrev:
- Et ennet 'elektrisk' spørsmål: det står to sikringsbokser under dashbordet,men det skal vel bare være en originalt? Den ene er det keramikksikringer i, mens den som ser ut til å være ettermontert er det glassikringer i.

håper noen har noen gode forslag :D


Et bilde av de ville kanskje sagt meg mer men tipper at den som det er keramikksikringer i er den orginale, men at den er bygd om fra glass-sikringer til keramikk-sikringer(Er mye lettere og få tak på keramikk nå til dags)

Har akkuratt de samme instrument problemene i min 68`Dart, så håper noen andre kommer med litt info her...

_________________
1968`Dodge Dart GT

Tilsalgs:
2005`Honda CRF 250
2003`Peugeot Partner


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 30. Okt 2007 17:45 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 10. Jan 2007 01:43
Innlegg: 471
Bosted: Vestvågøy
For å sjekke målere må du ha sån noenlunde peil på hvilken område motstanden i giverne ligger på.
Hvordan du kobler opp dette kommer litt an på type instrument,og 1- eller 2-polt giver.
Er ikke noen god idè å bare sette på strøm, uten å være sikker på at det er trygt.
En måler er i mange tilfeller egentlig bare et amperemeter. Dvs. at giveren gir mindre motstand når kjølevannet blir varmt, dermed går det høyere strøm, og nåla på måleren stiger. Er vanligvis ganske høy motstand i slike givere, så om du setter direktestrøm rett på måleren på feil plass, kan det fort bli litt varmt.

Dette ble kanskje litt for generellt, men kjenner ikke til type instrumenter og givere i din bil.
Om du kan fixe noe data og helst bilder av koblingene, er det lettere å hjelpe deg. :D

_________________
79 Ford LTD
86 Thunderbird
93 Econoline
96 Jeep cherokee
68 vw boble US importutgave
72 MB 240D
01 Mondeo V6


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: halla
InnleggSkrevet: Tir 30. Okt 2007 18:04 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Ons 05. Sep 2007 20:13
Innlegg: 172
Bosted: halden
er orginalt med glass sikringer på bilen din.. som regel er det kun en sikrings holder den er skrudd på torpedo vegg på venstere side av ratt.. ang bensin måler er det enten en eller 2 led ut fra tank, den skal ha gjord i instrument.. kjørte i 1 år uten måler på min og det var ledning fra tank som var problem,, start ved tanken å gå fremover,,


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 30. Okt 2007 18:57 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 09. Sep 2007 18:05
Innlegg: 136
Bosted: Halden
Var borti at bensinmåleren viste full tank uansett om tenninga stod av eller på. Leste litt på nettet og fant ut at det mest sannsynlig var brudd i jordledningen ved tanken. Det viste seg å være riktig. Tanken må da ut for å sjekke dette.

En annen ting du kan gjøre er å jorde den lysebrune ledningen som ligger omtrent under ved "låsen" til koffertlokket(på chassis og kan sikkert sees flere steder), men om nåla synker da(med tenninga på), er det brudd i jorda ved tanken.

Hvis du ender opp med å ta ut tanken, og det ikke er feil med jordinga, kan du ohme fløtteren i tanken for å se om verdien endre seg. Skjer det ikke noe, så er giveren defekt. Mener å huske at den var på rundt 100 ohm på det meste....Var det 106 tro?

Om det fortsatt er feil, må du nok fram mot måleren å sjekke. Er måleren defekt(og kanskje flere med), så ville jeg prøvd å skaffe et brukt instrumentpanel på eBay. Har sett dem gå for 20-40 dollar pluss frakt..

Lykke til!

_________________
1969 Pontiac Tempest Custom S conv.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: annet
InnleggSkrevet: Tir 30. Okt 2007 19:31 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Ons 05. Sep 2007 20:13
Innlegg: 172
Bosted: halden
har fått sett igjenom en del etter luft røra på pontiacen din ikke funnet noe enda.. gir beskjed så fort jeg vet


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 30. Okt 2007 21:01 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 09. Sep 2007 18:05
Innlegg: 136
Bosted: Halden
Okay :)

_________________
1969 Pontiac Tempest Custom S conv.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 30. Okt 2007 22:07 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 18. Sep 2007 16:05
Innlegg: 311
Bosted: ørland
Takker for responsen, kjempefint med et forum som dette.

Fikk bekreftet det jeg trodde her over, at det er ikke bare å sette på strøm og se hva som skjer. Kom til å tenke på at jeg kan jo høre med noen av bilverkstedene i nærheten om de kan sjekke det for meg, siden jeg har demontert dashbordet og kan ta med meg instrumentene burde det vel være en grei sak for de som vet hva de holder på med. Legger med noen bilder uansett.
Bilde
Bilde

Det vises vel ikke på bildet, men det er brudd flere steder på kretskortet, holder på å bestille nytt.
Til slutt her et bilde av hvordan det var bak panelet.

Bilde
Tenningslås og bryter har ikke passet i lag her, så noen har klippet ledninger og koblet om, bilen ble startet med knappen nede til venstre for varmeapparatet.
Angående sikringene, så er det holderen med glassikringer som er skrudd fast til torpedoveggen, så det er nok den som er original, gikk først bare ut fra at det var den med keramikksikringer siden de er eldst. Skal se om jeg får fjernet den som er ettermontert igjen, slik at det blir mest mulig originalt. Noen som vet hvor mange sikringer det skal være? Har skaffet meg opptrykk av manualen som kom med bilen, men der sto det faktisk ikke noe om sikringer i det hele tatt.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 30. Okt 2007 22:40 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Ons 05. Sep 2007 20:13
Innlegg: 172
Bosted: halden
sett inn noen bilder av bilen å.. er den evt til salgs


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 30. Okt 2007 23:02 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 09. Sep 2007 18:05
Innlegg: 136
Bosted: Halden
Jeg har tegninger til 69-modellen, men vet ikke om 68'n er lik elektrisk. Er ikke store forskjellen vil jeg tro, men jeg ser at du har instrumenter der jeg har lamper, men det er ikke av større betydning. Jeg kjøpte en re-print på eBay, men den er litt vanskelig å lese, men med litt godvilje går det bra.

Jeg kan forsøke å scanne den og sende deg den på mail. Send meg adr. din på PM så skal jeg gjøre et forsøk i morra :)

Om du vil ha den da....

Nutte: Han har akkurat kjøpt bilen jo :)

_________________
1969 Pontiac Tempest Custom S conv.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 30. Okt 2007 23:09 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 09. Sep 2007 18:05
Innlegg: 136
Bosted: Halden
Hvis du vil være litt mer "proff", så kjøper du denne på eBay:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/1968-Pontiac-GTO-Tempest-LeMans-Wiring-Manual_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ6759QQihZ003QQitemZ130167640084QQrdZ1QQsspagenameZWDVW

Lik den jeg har, men for 68-modellen. Koster deg $13 rett i postkassa. Jeg prøver gjerne å kopiere om du nøyer deg med det.

_________________
1969 Pontiac Tempest Custom S conv.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 31. Okt 2007 00:02 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tir 13. Mar 2007 23:30
Innlegg: 34
Bosted: Narvik
Sjekk ut om det skal være en montert spenningsregulator for instrumentene på kretskortet. Ser ut som det kan har stått noe slikt i "hullet" der den gule ledningen er loddet fast. Kjenner ikke denne biltypen, så er litt usikker.
Spenningsregulator brukes for å stablisere spenningen til instrumentene slik at utslagene ikke påvirkes av den ofte variable lade/batterispenningen. Med andre ord, ved bruk av spenningsregulator opererer instrumentene på en lavere spenning enn 12 volt...

Lykke til med feilsøkingen, elektriske feil kan ofte være frusterende.

_________________
mvh Roger

1957 Ford F-100,
1962 Ford F-250 4wd, prosjekt.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 31. Okt 2007 00:50 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 27. Jan 2006 01:16
Innlegg: 970
Bosted: Horten
Sitat:
Har akkuratt de samme instrument problemene i min 68`Dart, så håper noen andre kommer med litt info her

Prøv å bytt spennings regulatoren bak på instrument panelet. Det er ett svakt pungt på Chrysler biler og koster ikke mange kronene

_________________
BEEN`S GARAGE
SEX, DODGE AND ROCK'N'ROLL


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 31. Okt 2007 01:00 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tir 13. Mar 2007 23:30
Innlegg: 34
Bosted: Narvik
Det er mange som har fått seg en overraskelse når de har "renovert" elanlegget, og koblet instrumentene direkte til +12 volt.....
Nei, skaff et koblingssjema, følg og sjekk alle ledninger, plugger, brytere osv og fjern alt som ikke skal være der. Ofte en tålmodighetsprøve, men resultatet pleier å bli bra!

_________________
mvh Roger

1957 Ford F-100,
1962 Ford F-250 4wd, prosjekt.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 31. Okt 2007 10:39 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 18. Sep 2007 16:05
Innlegg: 311
Bosted: ørland
Sitat:
Hvis du vil være litt mer "proff", så kjøper du denne på eBay:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/1968-Pon ... enameZWDVW

Lik den jeg har, men for 68-modellen. Koster deg $13 rett i postkassa. Jeg prøver gjerne å kopiere om du nøyer deg med det.


Da har jeg bestilt på ebay, greit å ha 'originalen', dessuten tror jeg det er noe forskjell på 69, blant annet tenningen. Men takker uansett mye for tilbudet.

Og da er det vel bare å gjøre som F-100 sier her, sjekk ledning for ledning, og fjern 'ravel' etterhvert. Tidkrevende men da blir det forhåpentligvis riktig..


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support