AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Søn 13. Sep 2026 08:05

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 37 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Man 22. Apr 2013 00:17 
Avlogget
Get going
Get going

Leste nettopp en salgs-annonse på en amerikansk bil, en modell det finnes mange av, og som ikke er direkte lettsolgt.
Her er kommentaren som fulgte med annonsen:
"Svarer ikke på e-mail og SMS. Har du ikke råd til å ringe, så har du ikke råd til å kjøpe bil." #-o #-o :roll:

Når jeg er på leting etter noe jeg skal kjøpe, da synes jeg det er viktig å få alt skriftlig,
fra den første samtalen, og frem til kontrakten er signert. Har ingenting med om man har råd til noe, eller ikke.
Greit nok at man ikke gidder å knote på en liten telefon, men det kan vel ikke bli mer perfekt enn email syns jeg.

Fyren med denne annonsen har sikkert allerede fornærmet flere potensielle kjøpere, og siden det er kjøpers marked,
så har man ikke råd til å være frekk.
Han er ikke den eneste, det finnes veldig mange slike, og ikke bare bilselgere.
det finnes endel som burde lære seg litt om hvordan kjøp og salg foregår, litt salgstaktikk eller markedsføring.

Kan nevne en fyr som skal selge en computer, en eldre modell som ingen andre enn jeg gidder å kjøpe (noe sære greier som jeg allerede har fra før av).
Den har stått annonsert mange ganger i vinter, og prisen har gått ned hver gang, og nå uten telefonnummer.
Han gidder ikke å lese emailene jeg sender han, jeg skriver bare at jeg kjøper den, og at han må sende den.
Jeg vil ha kontonummeret pengene skal overføres til og han må ha adressen den skal sendes til.
Alt dette MÅ foregå skriftlig. =D> =D> finnes så mange lure folk.

Men vi er alle forskjellige, skal jeg selge noe så foretrekker jeg email, og bare det om jeg kunne velge.
Ingenting er vel bedre enn å unngå telefonsamtaler på tidspunkt som ikke passer,
man kommuniserer via email akkurat når det måtte passe, og som en bonus blir det ingen missforståelser rundt noe.

Må også nevne et MB-kjøp som gikk i vasken pga tastaurvegring for 2-3 år siden. En 7-8 år gammel S-modell Lorinser, husker ikke prisen lenger, men relativt dyrt var det. Selgeren var en privatperson i trøndelag et sted,
og ingen respons på mine 2 email i det hele tatt. Dette var en spesiell bil riktignok, men allikevel.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 22. Apr 2013 02:12 
Avlogget
Get going
Get going

Er jo for å bruke tid på de som virkelig er lystne på bilen. En mail koster ingenting og forplikter heller ikke. Å tørre å plage selger med en telefonsamtale da er man som regel ganske hypp. Greit at mange preiker tull og piss, men det er lettere å svare muntlig enn å logge inn på data, eposten, skrive og sende.
Siden finn.no har begynt med innlogging for å se telefonnr så merker jeg selv at jeg skal være svært hypp på den bilen som er tilsalgs. Så jeg sparer meg for mye telefoner der, og det er nok lommeboka glad for. Blir ikke mye impulskjøp da.

Og er jo greit med en telefon først for å etablere en personlig kontakt. Røykfri, rust, bulk, eu, og defekter går kjapt i samme slengen. Er jo en møteavtale som er det viktigste. Spørre eier om alle ting gjør jeg på plassen mens jeg ser på bilen. Bomtur er roadtrip. Heldigvis svært skjeldent. Å gnikke begge sider av myntene det får andre gjøre.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 22. Apr 2013 07:19 
Avlogget
Get going
Get going

anders skrev:
Er jo for å bruke tid på de som virkelig er lystne på bilen. En mail koster ingenting og forplikter heller ikke. Å tørre å plage selger med en telefonsamtale da er man som regel ganske hypp. Greit at mange preiker tull og piss, men det er lettere å svare muntlig enn å logge inn på data, eposten, skrive og sende.
Siden finn.no har begynt med innlogging for å se telefonnr så merker jeg selv at jeg skal være svært hypp på den bilen som er tilsalgs. Så jeg sparer meg for mye telefoner der, og det er nok lommeboka glad for. Blir ikke mye impulskjøp da.

Og er jo greit med en telefon først for å etablere en personlig kontakt. Røykfri, rust, bulk, eu, og defekter går kjapt i samme slengen. Er jo en møteavtale som er det viktigste. Spørre eier om alle ting gjør jeg på plassen mens jeg ser på bilen. Bomtur er roadtrip. Heldigvis svært skjeldent. Å gnikke begge sider av myntene det får andre gjøre.

Har du egentlig lest kommentaren min?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 22. Apr 2013 07:47 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Jeg liker også telefon, er opptak på de fleste telefonene i dag. (skriver ned alle spørsmåler som jeg lurere på, slik at jeg har det klart før jeg ringer)

å mail når jeg er ute på jobb, da vi av og til har dårlig telefon linje.

Helt enig at man bør ha bevis på en eller annen måte, vi har vel mange eksempler her inne. der handelen gikk litt for fort og opplysninger som ble oppgitt stemte ikke.

Jeg ble selv forsøkt lurt av en kjenning av en kjenning av meg for ca 2 uker siden. han påsto han hadde overført penger og skulle hente bilen, mens jeg var vekke. han hadde aldri overført noe penger og prøvde seg med en falsk tekstmelding på mobilbank.

Fyren er selger for Ford og burde virkelig vite hvordan kjøp og salg fungerer.

1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 22. Apr 2013 17:29 
Avlogget
Get going
Get going

zx9r skrev:

Har det. Og siden det er det diskusjonsforum så gir jeg et innlegg.
Flesteparten vil bare ha det som står tilsalgs unna raskest bytta bort i penger enklest mulig.
Er fullt lovlig å sortere på hvem man vil selge til så da finner man seg bare en annen bil. Selvsagt dumt hvis det bare er den eneste modellen i landet.
Ring først for å etablere en personlig kontakt er mitt råd. så sier du bare at du trenger X-hva som helst skriftlig. Har selv prøvd mail først å nei det gir ikke alltid suksess i svar tilbake. Så jeg lærte at telefonsamtale er tingen. Selvsagt finnes det vegring ute å går som da jeg ringte på noen hjul så selgers kompis måtte ta telefonen og preike pga selgers telefonskrekk? Men man finner alltids en løsning sammen. :wink:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 22. Apr 2013 21:17 
Avlogget
Get going
Get going

anders skrev:
zx9r skrev:

Har det. Og siden det er det diskusjonsforum så gir jeg et innlegg.
Flesteparten vil bare ha det som står tilsalgs unna raskest bytta bort i penger enklest mulig.
Er fullt lovlig å sortere på hvem man vil selge til så da finner man seg bare en annen bil. Selvsagt dumt hvis det bare er den eneste modellen i landet.
Ring først for å etablere en personlig kontakt er mitt råd. så sier du bare at du trenger X-hva som helst skriftlig. Har selv prøvd mail først å nei det gir ikke alltid suksess i svar tilbake. Så jeg lærte at telefonsamtale er tingen. Selvsagt finnes det vegring ute å går som da jeg ringte på noen hjul så selgers kompis måtte ta telefonen og preike pga selgers telefonskrekk? Men man finner alltids en løsning sammen. :wink:

Virker isåfall ikke som du har forstått noenting av kommentaren min,
les enda en gang, fordi dette var et tips til dem som ikke får solgt bilen sin, og ikke forstår hvorfor.
(dette var IKKE et tips til dem som skal kjøpe bil, eller noe annet, dem hopper til neste annonse)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 22. Apr 2013 21:48 
Avlogget
Get going
Get going

Kjøp og salg samme greia det. Snakke sammen skal dere uansett før eller siden. Så mens du venter på at selger blir så desp at han begynner med mailveksling så ringer det en kar i mellomtiden å tilbyr en skampris etter å ha ringt.

Hvorfor gikk du glipp av den Mercedesen da? Fordi selger solgte til noen som ringte eller han fikk ikke solgt den fordi ingen ringte men bare maila så han trakk den unna markedet pga mailvegring? Eller bare at den ble solgt til en annen, mens du venta på et mailsvar?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 22. Apr 2013 21:52 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

fåretrekker selv tlf ved kjøp og salg, enkelt å greit :lol: det skrifteige taes mot slutten uansett :!:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 23. Apr 2013 00:18 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Forstår VELDIG godt folk som ikke gidder SMS. på 20 sekunder telefon får du spurt og forklart like mye som med 20 minutter SMS frem og tilbake.

Selv opp levde jeg dette pr SMS:

-Hei, har du dekk til Chevy?
Meg: -Hvilken Chevy??
-En Starcraft.
-Van? Suburban??
-Van
-G30 eller G20??
-G30
-Vinter eller sommer??
-Vinter.
-Jeg har et sett piggdekk.
-Jeg skal ha piggfrie.

11 SMS frem og tilbake for noe som hadde holdt med to hadde kjøper giddet å spørre ordentlig!

Har også mange ganger opplevd folk som spør pr mail og sms om ting som står i annonsen hadde de bare giddet å lese den.

Og du får gjerne sms som spør "hvordan er bilen egentlig?" . Tror folk man skal svare på slikt pr tekst mld?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 23. Apr 2013 08:30 
Avlogget
Get going
Get going

anders skrev:
Kjøp og salg samme greia det. Snakke sammen skal dere uansett før eller siden. Så mens du venter på at selger blir så desp at han begynner med mailveksling så ringer det en kar i mellomtiden å tilbyr en skampris etter å ha ringt.

Hvorfor gikk du glipp av den Mercedesen da? Fordi selger solgte til noen som ringte eller han fikk ikke solgt den fordi ingen ringte men bare maila så han trakk den unna markedet pga mailvegring? Eller bare at den ble solgt til en annen, mens du venta på et mailsvar?

Dette er kjernen i hele greia, jeg forklarer hvordan man går frem når man har noe som ikke er noe spesiellt.
Sitat:
Leste nettopp en salgs-annonse på en amerikansk bil, en modell det finnes mange av, og som ikke er direkte lettsolgt.
Her er kommentaren som fulgte med annonsen:
"Svarer ikke på e-mail og SMS. Har du ikke råd til å ringe, så har du ikke råd til å kjøpe bil."

Denne fra noe som selger seg selv.
Sitat:
Må også nevne et MB-kjøp som gikk i vasken pga tastaurvegring for 2-3 år siden. En 7-8 år gammel S-modell Lorinser, husker ikke prisen lenger, men relativt dyrt var det. Selgeren var en privatperson i trøndelag et sted,
og ingen respons på mine 2 email i det hele tatt. Dette var en spesiell bil riktignok, men allikevel.

Forklarer jeg meg veldig dårlig, eller prater vi ikke samme språk?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 23. Apr 2013 08:37 
Avlogget
Get going
Get going

v8power skrev:
Forstår VELDIG godt folk som ikke gidder SMS. på 20 sekunder telefon får du spurt og forklart like mye som med 20 minutter SMS frem og tilbake.

Selv opp levde jeg dette pr SMS:

-Hei, har du dekk til Chevy?
Meg: -Hvilken Chevy??
-En Starcraft.
-Van? Suburban??
-Van
-G30 eller G20??
-G30
-Vinter eller sommer??
-Vinter.
-Jeg har et sett piggdekk.
-Jeg skal ha piggfrie.

11 SMS frem og tilbake for noe som hadde holdt med to hadde kjøper giddet å spørre ordentlig!

Har også mange ganger opplevd folk som spør pr mail og sms om ting som står i annonsen hadde de bare giddet å lese den.

Og du får gjerne sms som spør "hvordan er bilen egentlig?" . Tror folk man skal svare på slikt pr tekst mld?

SMS er ikke det samme som email, om du leser hva jeg skreiv, så ser du at din kommentar er overflødig:
Sitat:
Når jeg er på leting etter noe jeg skal kjøpe, da synes jeg det er viktig å få alt skriftlig,
fra den første samtalen, og frem til kontrakten er signert. Har ingenting med om man har råd til noe, eller ikke.
Greit nok at man ikke gidder å knote på en liten telefon, men det kan vel ikke bli mer perfekt enn email syns jeg.
.

Dette var et råd til de som ikke får solgt bilen sin, og ikke forstår hvorfor det ikke er noen som er interesserte. Om dette gjelder deg? VIL du selge bilen, eller hva?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 23. Apr 2013 08:59 
Avlogget
Get going
Get going

Er det noe som er alvorlig galt med kommentaren min, siden 50% missforstår totalt hva jeg prøver å få frem?

Jeg prøver å forklare hva som er galt med en annonse på en helt vanlig og kjedlig bil, og vil selgeren egentlig selge bilen, eller vil han bare leke?
(prøver å få frem det gale i annonsen: En kjøper kan bestemme selv hvem han vil kjøpe av, en selger kan ikke bestemme hvem som skal kjøpe om han vil selge, eller fornærme potensielle kjøpere allerede i annonsen.)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 23. Apr 2013 09:12 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Jeg har nok forstått hvor du vil. du ønsker å veilede folk som sliter med å få solgt sin bil, med at dem ikke bør ikke sette begrensning på sin annonse, helst være mest mulig tilgjengelig (er jo tråssalt dem som skal kvitte seg med bilen) så hvorfor ikke svare på mail, når dem tråssalt prøver å kvitte seg med en bil som kan være vanskelig å selge.
Selger har jo betalt noen 100kr for å legge den ut for salg, så regner jo med dem vil selge bilen

Du ønsker at mesteparten skal gå via mail, for da har du ting skriftlig

Har jeg fårstått deg riktig?

så har nok nåen svart på hvordan dem ønsker å kjøpe/selge bil

Svarer ikke på e-mail og SMS. Har du ikke råd til å ringe, så har du ikke råd til å kjøpe bil. kan hende fyren har prøvd å selge biler/ting før og er drittlei å sitte å knotte på den telefonen for alt mulig rare spørsmål. men Ja jeg er nok enig med deg, sliter fyren med å få solgt bilen sin, så burde man ikke skrive slikt. hadde vært noe annet vist det var en lettsolgt bil til en røverpris.

1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 23. Apr 2013 09:38 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Det er fremdeles mange folk som faktisk ikke bruker mail. Eller kansje bare får sjekket mail av og til.Kansje har de dysleksi eller sliter med å skrive på et tastatur. Kansje bruker de mange minutter på å skrive et par setninger som de hadde brukt noen sekunder på muntlig? Ikke alle har PC heller! Kansje har de fått hjelp av andre for å få lagt inn annonsen i det hele tatt.Og han som la inn annonsen er ikke intresert i å svare på ørten mail.
Og tidligere var det ihvertfall slik at du ikke kunne svare direkte på de mailene som kom via Finn. Du måtte først opp å korrigere adressen og fjerne "sendt via finn" eller hva det nå stod. Vet du ikke det kom ikke svarene dine fram til mottakeren.
Kjører du feks mye bil går det greit å snakke i handsfri, mens å forklare folk alle mulige detaljer om bilen på sms kan man glemme.

Og ja, er man SERIØST intresert i en bil og selger ønsker tlf kontakt så ringer man. Enkelt og greit. En VELDIG stor del av de som sender mailer og SMS'er er mindre intreserte pratmakere. Det finnes nok mange useriøse bilselgere men det finnes jammen mange sløve kjøpere også. " Jeg kan gi deg så og så mye på de og de betingelsene". Hvis du svarer at det er ok hører du ofte ingenting fra dem likevel.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 23. Apr 2013 10:08 
Avlogget
Get going
Get going

v8power skrev:
Det er fremdeles mange folk som faktisk ikke bruker mail. Eller kansje bare får sjekket mail av og til.Kansje har de dysleksi eller sliter med å skrive på et tastatur. Kansje bruker de mange minutter på å skrive et par setninger som de hadde brukt noen sekunder på muntlig? Ikke alle har PC heller! Kansje har de fått hjelp av andre for å få lagt inn annonsen i det hele tatt.Og han som la inn annonsen er ikke intresert i å svare på ørten mail.
Og tidligere var det ihvertfall slik at du ikke kunne svare direkte på de mailene som kom via Finn. Du måtte først opp å korrigere adressen og fjerne "sendt via finn" eller hva det nå stod. Vet du ikke det kom ikke svarene dine fram til mottakeren.
Kjører du feks mye bil går det greit å snakke i handsfri, mens å forklare folk alle mulige detaljer om bilen på sms kan man glemme.

Og ja, er man SERIØST intresert i en bil og selger ønsker tlf kontakt så ringer man. Enkelt og greit. En VELDIG stor del av de som sender mailer og SMS'er er mindre intreserte pratmakere. Det finnes nok mange useriøse bilselgere men det finnes jammen mange sløve kjøpere også. " Jeg kan gi deg så og så mye på de og de betingelsene". Hvis du svarer at det er ok hører du ofte ingenting fra dem likevel.

Hva er det egentlig som du ikke forsto av den opprinnelige kommentaren min? :roll: :roll:
eller, har du bare lest headingen?

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 37 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 15 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet