AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Søn 13. Sep 2026 01:58

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 48 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tor 07. Mar 2013 10:02 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Det morsomme var, når jeg viste Barracudaen fra -65 så fikk vi samtidig ført opp tidstiktig reg.nr på bilen. Men etter en runde på tolla og tilbake til neste trafikkstasjon, så lå det hvite ZH-plastskilt og ventet. Når jeg da sa at den ikke skulle ha ZH-registrering så fikk jeg beskjed om at "da måtte jeg skaffe meg skilter sjøl!" så skrev hun ut nytt vognkort med riktig reg.nr...

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 07. Mar 2013 10:24 
Avlogget
Get going
Get going

AW-100 skrev:
Det morsomme var, når jeg viste Barracudaen fra -65 så fikk vi samtidig ført opp tidstiktig reg.nr på bilen. Men etter en runde på tolla og tilbake til neste trafikkstasjon, så lå det hvite ZH-plastskilt og ventet. Når jeg da sa at den ikke skulle ha ZH-registrering så fikk jeg beskjed om at "da måtte jeg skaffe meg skilter sjøl!" så skrev hun ut nytt vognkort med riktig reg.nr...

At du måtte skaffe skilter selv, betød ikke at du kunne lage dem selv.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 07. Mar 2013 10:49 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Dere kan jo lese kjøretøyforskriftene fra 42 og se om det står at skilter skal være laget av offentlig godkjent skiltfabrikk.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 07. Mar 2013 12:43 
Avlogget
Get going
Get going

v8power skrev:
Dere kan jo lese kjøretøyforskriftene fra 42 og se om det står at skilter skal være laget av offentlig godkjent skiltfabrikk.

Ja, det ville vært fint å få avklart dette, slik at vi alle kunne hatt kopi av loven med oss i bilen.
Folk som er blitt bøtelagt pga dokumentfalsk har da vært utsatt for justismord? eller?

Håper virkelig du rett. Noen her som er jurist, eller har en slektning/bekjent som er jurist??
(kap- 42 dreier seg om hjelm, kansje amcar-klubben kan hjelpe oss, noen her som gidder å ta det?)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 07. Mar 2013 18:59 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Skal se om jeg finner en link. I skiltforskriftene som kom April 71 står det kansje noe om hvem som har lov å lage skilt.
Jeg skal gå med på at vognkortet er et offentlig dokument utstedt av en statlig organ. Likevel sier ingen noenting når man leier en henger og bare får med en kopi av vognkortet.
Skiltene blir laget av forskjellige privatefirma. Plastskiltene blir ikke engang laget i Norge. Skulle de liksom være offentlig dokument da? Å sette på et nummer som er feil er selvsagt dokumentfalsk. Man må borre i dem når man monterer dem. Er ikke det å modifisere dem? Å klippe i eller erstatte blikk eller plastskiltet man har fått på trafikkstasjonen kan ikke være dokumentfalsk spør du meg. Dette er regler politiet mer eller mindre har diktet opp tror jeg, og det er sikkert ingen som har prøvet dette i rettsvesenet? Jeg har hørt om utallige som har blitt truet med bøter ol for dokumentfalsk, men jeg har aldri hørt om noen som virkelig har fått en bot. Ihvertfall ikke på en bil før 71.
Uansett har staten kun seg selv å takke men den latterlige, firkantete skiltpolitikken vi har. Det finnes i grove trekk bare to skiltstørrelser i hele verden. i feks USA har skiltene hatt samme størrelse i snart 100år. Enda vi her i Nisselandet har endret størrelser minst 5 ganger de siste 10 årene harmonerer vi ikke med resten av verden.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 07. Mar 2013 19:25 
Avlogget
Get going
Get going

Jeg er helt enig med deg, et skilt skal bestå av et nummer, og det er IKKE forfalskning så lenge nummeret er korrekt.
Derfor er jeg ute etter dokumentasjon på dette, som jeg vil ha med meg i bilen.
Reglene på skiltformatet er forrandret titalls ganger de siste årene. Sverige og finnland har egne veteranskilter, men staten norge er dessverre blitt et totalitært regime, der friheten skal innskrenkes sakte men sikkert med meningsløse lover.

Sist endret av zx9r den Tor 07. Mar 2013 19:29, endret 1 gang

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 07. Mar 2013 19:27 
Avlogget
Get going
Get going

zx9r skrev:
v8power skrev:

Ja, det ville vært fint å få avklart dette, slik at vi alle kunne hatt kopi av loven med oss i bilen.
Folk som er blitt bøtelagt pga dokumentfalsk har da vært utsatt for justismord? eller?

Håper virkelig du rett. Noen her som er jurist, eller har en slektning/bekjent som er jurist??
(kap- 42 dreier seg om hjelm, kansje amcar-klubben kan hjelpe oss, noen her som gidder å ta det?)

Det er kjøretøyforskriftene fra 1942 (ikke kapittel 42 i dagens forskrift) V8power viser til.
Der står det kanskje ikke at skiltene skal være laget av godkjent skiltfabrikk, men det er ganske spesifikke krav til utseende og størrelse. Så hvis dere greier å lage skiltene deres sånn er det vel fritt fram.
Men det står at fabrikantens navn eller fabrikkmerke skal være tydelig, men diskret preget inn på platen. Det betyr vel at kun godkjente fabrikanter kan lage kjennemerker til motorvogn.

Sist endret av tobias1954 den Tor 07. Mar 2013 19:34, endret 1 gang

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 07. Mar 2013 19:31 
Avlogget
Get going
Get going

tobias1954 skrev:
zx9r skrev:
v8power skrev:

Det er kjøretøyforskriftene fra 1942 (ikke kapittel 42 i dagens forskrift) V8power viser til.
Der står det kanskje ikke at skiltene skal være laget av godkjent skiltfabrikk, men det er ganske spesifikke krav til utseende og størrelse. Så hvis dere greier å lage skiltene deres sånn er det vel fritt fram.

Det er størrelsen som er problemet på amerikanske biler, og skiltene man får utlevert på biltilsynet er for store, selv om man klipper i skiltene.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 07. Mar 2013 19:38 
Avlogget
Get going
Get going

Ja, jeg er klar over at norske skilter av i dag er for store til amerikanske biler. Men det gir oss altså ikke rett til å lage våre egne.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 07. Mar 2013 19:41 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

tobias1954 skrev:
Men det står at fabrikantens navn eller fabrikkmerke skal være tydelig, men diskret preget inn på platen. Det betyr vel at kun godkjente fabrikanter kan lage kjennemerker til motorvogn.

Hvis jeg lager mine egne skilt (i.h.h. til forskriftene) og jeg preger inn navnet mitt må det jo være etter forskriften?

Mitt regnummer har en bokstav og 3 tall, dermed skulle jeg klare å få lagd et skilt i "amerikansk" størrelse og innen forskriften 8)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 07. Mar 2013 19:41 
Avlogget
Get going
Get going

tobias1954 skrev:
Ja, jeg er klar over at norske skilter av i dag er for store til amerikanske biler. Men det gir oss altså ikke rett til å lage våre egne.

Derfor hadde det vært greit å granske hva det er som står i loven, om det er dokumentfalsk eller en mindre alvorlig forseelse.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 07. Mar 2013 19:43 
Avlogget
Get going
Get going

Valvmustang skrev:
tobias1954 skrev:

Hvis jeg lager mine egne skilt (i.h.h. til forskriftene) og jeg preger inn navnet mitt må det jo være etter forskriften?

Mitt regnummer har en bokstav og 3 tall, dermed skulle jeg klare å få lagd et skilt i "amerikansk" størrelse og innen forskriften 8)

Har du en bil eldre enn 1971, da er dette ikke et problem.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 07. Mar 2013 19:46 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Sant nok, men for biler nyere enn 1971 gjelder vel ikke forskriften av 1942 som det var referert til her....

Her er forøvrig forskriften av 1942, §22, side 85 omhandler skilter. http://vwnorge.no/lovommotorvogner.pdf

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 07. Mar 2013 19:51 
Avlogget
Get going
Get going

Valvmustang skrev:
Sant nok, men for biler nyere enn 1971 gjelder vel ikke forskriften av 1942 som det var referert til her....

Problemet med skiltene etter 1971, er at da kom 2 bokstaver og 5 siffere. Hadde det bare vært lov med font-høyden som brukes på motorsykkeler og tilhengere.
Så enkelt kunne dette problemet blitt løst, latt fonten til mc bli lov på veteranbiler, enkelt og greit.
Jeg spurte Lator Skiltfabrikk om de kunne lage skilter til meg med mc-fonter, men nei!!! Dette ville vært en sak amcar kunne engasjert seg i.

Det som irriterer meg mest, er at staten pålegger oss mye dritt og møkk med henvisning fra eu, selv om vi ikke eu-medlemmer.
Men vi skal ha de samme reglene fordi vi er eøs-medlemmer, allikevel skreddersyr staten reglene.
Hadde vi fulgt eu, da hadde vi også hatt veteranskiltene som alle eu-land bruker.
Hadde folk flest visst om alle løgnene, så ville folk gjennomskuet AP og stemt noe annet .

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 07. Mar 2013 20:09 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Jeg ser det problemet og blir (nok en gang) syk av hvor lite gjennomtenkt og fleksibelt det Norske systemet/reglene er.
Til sammenligning kan jeg nevne en gang jeg var på tilsynet for kontroll og mine fargematchede sikkerhetsbelter ikke var e-merket og ble følgelig underkjent, jeg hadde liten lyst til å bytte til sorte men svaret jeg fikk var at det skulle de tenkt på når de lagde bilen :shock: Da måtte jeg spørre vedkommende om han trodde at en av verdens største bilfabrikker sjekket lovene i Norge OG forandret bilen når den ble konstruert? Han måtte motvillig innrømme at de kanskje ikke gjorde det.....
Det er det samme for disse skiltreglene, greit at det må være regler men siden det er flere standarder på skiltstørrelse skulle det være fullt mulig hvis viljen var tilstede å få lagd regler som gjorde det mulig å få skilter tilpasset de forskjellige biler.
Men det krever jo bare noen ti-år med råd, utvalg, komiteer og rapporter før det kan skje :roll: :evil: :evil:

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 48 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 14 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support