AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Lør 10. Okt 2026 06:32

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 78 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Dyno prosjekt :)
InnleggSkrevet: Søn 25. Nov 2012 22:06 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

moparmusclecar skrev:
Skulle vært moro med noen tall på krefter ja, men man riskikerer vel kanskje å bli skuffa, eller? Hva pleier å skje når man tester et originalt oppsett? Jeg så Top Gear teste noen eldre sportbiler, og de var svært langt unna original effekt.....

Kommer jo an på hvordan man ser på det! Bilen går jo så bra som den går den uansett. Største fordelen sånn jeg ser det er at man får ut maks av det man har uten å kaste bort penger på deler som egentlig ikke trengs..
Fabrikkene skryter jo på seg alt mulig rart av effekt så ja de 300hp 327cid motorene yter vel kanskje ikke 300 lenger. Men det kan man jo gjøre no med:)))

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 02. Des 2012 23:39 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

rokkern skrev:
Mr67Mopar skrev:
Stiligt me egen bremsebenk :D
Er det kun bremsing av bensinbiler, eller er det mulig å få effektmåling av Turbodiesel også? Evnt. Forgasser turbo?

Jepp skulle gå like bra med diesel! Men justeringen holder jeg meg unna der:) Før og etter chip osv er ikke no problem å få til!
Har holdt på en del med motorsykkel på dyno før så regner med å ha et opplegg for å holde på med sykler også etterhvert. Begge rullene sitter mekanisk kobla sammen så det blir ikke no problem. Må lage til fester til stropper bare.

Spørst om du ikkje får besøk av dieselbil ettervært då ;)

Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 09. Des 2012 15:41 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Ja gjør gjerne det !
Ellers går det fremover med benken, har fått tak i en ny spole til telmaen, den gamle måtte meisles ut. Kom ut i hundre deler. Men ja, nå er den bytta.
Så nå skal jeg gå løs på rustsliping og maling.
Har også fått tak i en som er spesielt på å kalibrere disse så når benken er klar for det kommer han får å kalibrere den. Topp temning:)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 09. Des 2012 19:44 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Kult at du pusler videre med dette, kjenner jeg er veldig nysgjerrig på bilder av hvordan disse greiene ser ut. :)

Hvilken grad av automatisering er det på den? Styrer du bremsen selv, eller velger du akselerasjon per sek og gasser på, osv? Helt manuelt, delvis automatisert eller fullauto? Utregninger, korreksjonsfaktorer på resultatene osv? Type styring, osv, givere signaler osv? Litt miljøskada av jobben min, pusler litt med Siemens Simatic PLS, og logger verdier under igangkjøring av vannturbiner i kraftstasjoner rundt i landet. Fortsatt fersking, så skal ikke skryte på meg noe. :) Fortsatt utrolig kult å ha noe som dette tilgjengelig, selv om naboer til der den blir installert sikkert ikke er like enige. :)

'71 Chevrolet C10

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 11. Des 2012 22:58 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Chevy350 skrev:
Kult at du pusler videre med dette, kjenner jeg er veldig nysgjerrig på bilder av hvordan disse greiene ser ut. :)

Hvilken grad av automatisering er det på den? Styrer du bremsen selv, eller velger du akselerasjon per sek og gasser på, osv? Helt manuelt, delvis automatisert eller fullauto? Utregninger, korreksjonsfaktorer på resultatene osv? Type styring, osv, givere signaler osv? Litt miljøskada av jobben min, pusler litt med Siemens Simatic PLS, og logger verdier under igangkjøring av vannturbiner i kraftstasjoner rundt i landet. Fortsatt fersking, så skal ikke skryte på meg noe. :) Fortsatt utrolig kult å ha noe som dette tilgjengelig, selv om naboer til der den blir installert sikkert ikke er like enige. :)

Halla! :) ja koser meg med å få den istand! Er ganske nysgjerrig på hvordan den fungerer sjøl faktisk. Forrige eier hadde lite å fortelle om den. Infoen jeg har er fra han som drev den i en 7års tid.
Bremsen styres manuelt via en fjernkontroll. Fjernkontrollen styrer hvor mye motstand bremsen skal gi. Man kan kjøre både med og uten brems og få nøyaktige resultater. Forskjellen er at med brems så kan man holde fullgass og justere turtallet for å oppnå ønsket rpm. Dette for å feilsøke feks dipp i effektkurve. Kan ikke logge foreløpig.

Så bremsen styres manuelt via fjernkontroll ikke autmatisert med "300rpm pr sek" el lignende.

Ang korreksjonsutregningene, benken har temperatur og luftfuktighetsmåler og gir korreksjoner ferdig utregnet via disse.
Utregningene gjøres ved å benytte rpm og hastighet, pluss at det også er et følersystem på selve bremsen. Denne registrerer vridning, og kalibreres med vektstang osv. Skal være det samme prinsippet/systemet som registrerer bremseeffekt når biler bremsetetes på eu kontroll. Maha lager også slike apparater.

Men vettu hva.. jeg kan orklare deg dette til vi lir begge gule og blå.. Og har like mange spørsmål. Kan ikke du ta deg en tur og kikke en dag du er i byen a??
Kan selvfølgelig sende deg bilder.

Her skal det lages torque og futt!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 12. Des 2012 12:00 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Høres ut som et spennendes prosjekt, hvordan fungerer de målerne du har i benken egentlig? er de mekaniske, eller elektriske bare med nål / display?

Er de elektriske så burde det jo la seg gjøre å koble dette til systemer for logging temmelig enkelt. I/O moduler får du jo i alle mulige slag.

Et spørsmål jeg alltid har lurt på når det gjelder sånne benker (har desverre aldri hatt bilen på en) hvor dumper de effekten når benken bremser?

Et eller annet sted må jo energien gå.

-Camarogeddon

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 12. Des 2012 12:30 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Camarogeddon skrev:
Høres ut som et spennendes prosjekt, hvordan fungerer de målerne du har i benken egentlig? er de mekaniske, eller elektriske bare med nål / display?

Er de elektriske så burde det jo la seg gjøre å koble dette til systemer for logging temmelig enkelt. I/O moduler får du jo i alle mulige slag.

Et spørsmål jeg alltid har lurt på når det gjelder sånne benker (har desverre aldri hatt bilen på en) hvor dumper de effekten når benken bremser?

Et eller annet sted må jo energien gå. sku kunne kjørt den rett inn på strømmåleren i sikkringskape på huse :)

-Camarogeddon

1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 12. Des 2012 13:14 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Godt tips ! Målerne er eletriske de så det bør som du sier være ganske lett for noen som skjønner seg på sånt å koble seg inn der. Og logge hk vs rpm/hastighet. Hadde vært topp å kunne logget air/fuel ratio også. Uten å måtte kjøpe TAT systemet med en gang. Tror det ligger på en 30.000kr å få overført alt inn å på pc digitalt. Da er det også mulighet for å logge vann/olje/luft temp, manifold vakum mm. Den blir som en 2013 MAHA dyno. Blir nok et sånt system etterhvert.

"Hvor blir det av alle hestekreftene mine" - dette spørsmålet er du nok ikke den første som stiller :)
Min gjetning er like god som din... varme, friksjon, snurrings på rulla ? Ja takk - gjerne rett inn på sikringsskapet ;) Økologisk dynebenk assa, hadde vært no å be om offentlig støtte til. :mrgreen:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 12. Des 2012 13:46 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Energien må jo helst gå et sted ja.

Skulle kjørt bremsebent med regenerative frekvensomformere (jobber med slike dingser). da kunne du kjørt all effekten fra bremsebenken tilbake på strømnettet. i utgangspunktet skulle vel elverket ha betalt deg når du kjører benken med et sånt oppsett :)

Høres ut som om det går an å lage noe ja..

Det første man må finne ut av er jo hvilke signaler man har, 0-5v, 0-10v, 4-20mA, osv osv, slik at man kan få tak i måleconvertere og lignende for å dytte signalene inn mot en PC.

Et enkelt søk viser at det finnes mange som har gjort dette før, laget programmer til det osv.

(et søk på "DIY data aquisition" ga endel interresant informasjon.)

-Camarogeddon

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 12. Des 2012 14:06 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Regner med det er Telma benk du har ? og ikke veske dyno

Telma er samme som på lastebiler. og her er varme det største problemet. alt går vekk i varme, men ingen slitedeler, for uten om spoler

men du kjører jo ikke så kjempe lenge, kun drag

alle kjenner vel denne karen :)

http://www.telmausa.com/telma_htm/default.htm

http://www.telmausa.com/telma_htm/default.htm

1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 12. Des 2012 14:28 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Denne virket interresant..

https://www.sparkfun.com/products/10216

8 kanalers datalogger, skriver til et SD kort, og så kan man få ut dataene og for eksempel behandle disse i excel etterpå.

Avhengig av hvilke typer signaler man har så kan det hende måleconvertere er nødvendige, men i utgangspunktet kan det meste løses med riktig bruk av motstander osv.

Skulle vært morro å ta en titt på denne benken og se hvilke muligheter som er :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 12. Des 2012 16:59 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Jepp det er en Telma brems. CC160. Og ja den samme modellen brukes i både lastebiler og busser. Og fåes kjøpt som kit for de som har tung last som skal bremses i nedoverbakker.

Det er bare å ta seg en tur det Camarogeddon:)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 16. Des 2012 11:08 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

http://forum.savarturbo.se/viewforum.ph ... 8fdb35ffee

Litt lesing og info her...

viewtopic.php?f=3&t=2996
http://www.cardomain.com/ride/2233875

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 16. Des 2012 19:21 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Hehe, skulle du kjørt flere hundre kilowatt tilbake til strømnettet skulle du jaggu hatt bra dimensjoner på ledninger og sikringskap.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 16. Des 2012 20:50 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

v8power skrev:
Hehe, skulle du kjørt flere hundre kilowatt tilbake til strømnettet skulle du jaggu hatt bra dimensjoner på ledninger og sikringskap.

Får gjørra en avtale med Hafslund når det er tid for litt CBB testings ;) :mrgreen:

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 78 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 27 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support