AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 25. Jun 2026 20:52

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 255 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 17  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Rob's 1961 Bel air
InnleggSkrevet: Fre 23. Nov 2012 00:47 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Ons 02. Feb 2011 16:33
Innlegg: 669
Bosted: Ørje
Over på noe annet. Prosjekt på si.. Sandblåsningskabinett, hadde jeg hatt veldig moro tå å hatt sjøl.. Sånt syns jeg er artig å lage sjøl så jeg skal se om jeg klarer å få laga meg et:)

En grov å kjapp hovedskisse... Jeg tror det fungerer bra å bruke 1mm plåt. Som males hvitt inn og -utvendig. Skapet blir da 1meter i lengde, 75cm høyde og 75 dybde... Se å le ;)
Bilde

Plåten tenkte jeg å kjøpe på en bedrift her som driver med stålindustri. Får svar over helga på pris på plåten der.. Jeg mener de hadde 1500x3000mm plater, derfor har jeg her gått ut i fra 1500/2=750mm for og lette oppdeling osv...

Det skal som dere ser bli et innvendig "skjelett" med firkant stål, kanskje20x20mm, med ganske tynne vegger 1-2 mm. Da blir det stivt å fint tror jeg. MARKERT BLÅ på 1 skisse

Da blir det ramma, og den skal kles med Del nr 1 som er 1000x750x750mm med en 90grader.
Del nr 2 Blir 1000x(300+45,9+300) altså bredde, med to knekker, på 45grader, men jeg tror jeg skal endre den der litt.. Det vises på tegningen. Så skal dissa da enten skrus fast i ramma som vist på 2. skisse. Med silikon aktig stoff som tetter, eller så helsveiser jeg heie dgriiiden hehe.

Dør blir på motsatt side av A

Klø dere i huet å se å le :) Jeg trur nok jeg skal få det til :)



Det skal også være en trakt som går i fra hele flaten på bunnen i kabinettet, ned til en sil på 100x100mm der sanda da blir dratt opp å brukt på nytt til pistolen. Dette har jeg ikke med på tegningen her...

_________________
4 doors no waiting

- 61 Cheva Bel Air 4d stolpe


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Rob's 1961 Bel air
InnleggSkrevet: Fre 23. Nov 2012 00:49 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Ons 02. Feb 2011 16:33
Innlegg: 669
Bosted: Ørje
Ja jeg er trøtt å surrete nå.. Men inni den kreasjonen der så skal det være god plass til en felg og div ymse andre stål konstruksjoner ;)

1500kr kommer pistol med slange og luftrykksregulator med manometer, hansker osv sånn litt div....

Tjohoi ;)

_________________
4 doors no waiting

- 61 Cheva Bel Air 4d stolpe


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Rob's 1961 Bel air
InnleggSkrevet: Fre 23. Nov 2012 00:54 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Ons 02. Feb 2011 16:33
Innlegg: 669
Bosted: Ørje
OG ca 1 meter lange bein i fra bunn av selve kassa og ned.. :) skal ta noen bilder når jeg kommer i gang ;)

_________________
4 doors no waiting

- 61 Cheva Bel Air 4d stolpe


Sist endret av robinlintho den Fre 23. Nov 2012 13:13, endret 1 gang

Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Rob's 1961 Bel air
InnleggSkrevet: Fre 23. Nov 2012 08:51 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
Det høres ikke dumt ut, men jeg ville ha droppet, å lakke kabinettet innvendigt, medmindre det er extrem slitesterk maling!
Ellers blir den fort slit av!
Ville også ha en demonterbar del av nedfaldsrøret, med et par gode store magneter!
Da har du, muligheten til å fjerne løsnet rust og metalbiter fra sandet, innen du gjenbruker det!

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Rob's 1961 Bel air
InnleggSkrevet: Fre 23. Nov 2012 14:55 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Ons 02. Feb 2011 16:33
Innlegg: 669
Bosted: Ørje
Ja ser påenget ditt, det blir ikke no lakkering innvendig, det motsier seg litt selv hehe. Tenkte bare for å få et så lyst miljø som mulig inni.
Men er god lampe gjøre susen.

Det med magnet var smart ;)

_________________
4 doors no waiting

- 61 Cheva Bel Air 4d stolpe


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Rob's 1961 Bel air
InnleggSkrevet: Fre 23. Nov 2012 15:41 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
Lampene monterer du utvendigt, så de lyser inn gjennom en plexiplate, og platen kan du sette overtreksplast på.
så kan lampene leve lenge, og du skifter bare overtreksplasten, når lyset blir for svakt!
Du har heller ikke noen kabelgjennomføringer til lys, som kan skade kablen, eller lekke støv ut over hele verkstedet!
Og har du lamper på to sider, får du godt med lys!
Når det kommer til utluftning, vil et luftfilter fra en motorsykkel ta en del, og monterer du en gammel støvsuger i den andre enden, vil du se en del mere! hehe

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Rob's 1961 Bel air
InnleggSkrevet: Fre 23. Nov 2012 22:49 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Ons 02. Feb 2011 16:33
Innlegg: 669
Bosted: Ørje
ja skal ha plexiglass mellom lampene:) skal ha elektriskvifte som utlufter. Med filter før:)

_________________
4 doors no waiting

- 61 Cheva Bel Air 4d stolpe


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Rob's 1961 Bel air
InnleggSkrevet: Man 26. Nov 2012 17:55 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Ons 02. Feb 2011 16:33
Innlegg: 669
Bosted: Ørje
Har kommet såvidt i gang i dag med kabinettet.. :)

Lagde en "innvendig" ramme først i 12x12mm firkantjern.. Jeg er ikke så dreven på å sveise så jeg klarer å få det tett og uten at det slår seg i vildens sky med kun 1 mm plater... Den ble faktisk ganske rett å fin ramma, ikke langt unna 90 grader alle hjørnene heller:)
Det blir 1 meter breit å 75cm x 75cm høyde dybde, utvendig.

Mye å sveise! Kunne lagd ramma i større dim og brukt noe sixaflex og skrudd på platene.. Men er moro å sveise og konstuere litt :)
Bilde

Bilde



Her er den gamle motoren i motorbukken jeg lagde... DeLuxe modell motorbukk med kasse midt på ryggen der for å legga skruer å diverse.... ;)
Bilde

Den gir etter såvidt det er på plata der.. Men det holder hehe.
Bilde

Lånte sandblåsningsboks her om dagen, og blåste eksos manifoildene og panser hengslene.
Eksosen så ut til å bli veldig bra, lag med den lakken fra gasolin :)

Panserhengsel, som ny hehe..
Bilde

Og fikk på innsug, vannpumpe + litt småtteri..
Bilde

Jeg glemte at jeg hadde kjøpt en 1/4 gallon med bakaksel olje, søstra mi titta på kanna etter at jeg hadde bedt ho fylle på en gallon olje, + en 1/4... "Er ikke denna olja til girkasser eller no" sa ho når ho så noen drev å greier på kanna..

Så den olja måtte vi pent tappe av igjen hhe.. Men men :P

Så nå er det ikke mye igjen før jeg kan starte. Har skreve huskeliste 5 ganger tror jeg for å huske alt. Kan like så godt skrive det her å:

- Stramme converter mot flexplata, de er bare skrudd litt til.

- Ha på litt olje på kassa, siden jeg bytta filter.. 3 Liter? Tømte ikke convertern.. Men nå må jeg ha litt mer olje, til røra fram og oljekjøleren. Får prøve å peile å se litt når motoren går..

- Sette på fordeler og gasser.

- Bensin slange opp til gasser.

- Reim

- FYLLE BENSIN hehe 20 liter eller noe..

- Sette på fronten pga radiator og batteri. 2 skruer ned i ramma bare så det er lettvint :)

- Sette i termostat og koble opp kjøleslanger.

Da tror jeg det skal være i boks ;)

_________________
4 doors no waiting

- 61 Cheva Bel Air 4d stolpe


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Rob's 1961 Bel air
InnleggSkrevet: Man 26. Nov 2012 21:36 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Ons 02. Feb 2011 16:33
Innlegg: 669
Bosted: Ørje
Noen som har/vet om noe sted det er rimelige radiatorer? Må nok se etter en ny før våren..

Brukt kan være av interesse så lenge den er tett og rimelig ;)

På sarp motor får jeg til 3000kr.. Så jeg får se litt rundt her å der først. Ernte millionær hehe..
Solgte sofaen jeg hadde i kjellern her i dag for å få litt mer kr til Belair'n hehe :) Må drøye handling men er greit sjekke ut litt.

http://www.agwprodukter.se Der er det til 2400 SEK + litt i frakt. Alu radiator, 3 raders med oljekjøler. Det kan hende er no ordentlig møkka radiator men. Sånt er ikke greit å vite.. Ellers har de en 2 raders universal til 1500 SEK uten oljekjøler.

Noen andre tips?

_________________
4 doors no waiting

- 61 Cheva Bel Air 4d stolpe


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Rob's 1961 Bel air
InnleggSkrevet: Man 26. Nov 2012 21:59 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Ons 02. Feb 2011 16:33
Innlegg: 669
Bosted: Ørje
Den skissa mi lenger opp her er ikke helt riktig ser jeg.. de 45 gradene kan umulig stemme :P hehe.

_________________
4 doors no waiting

- 61 Cheva Bel Air 4d stolpe


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Rob's 1961 Bel air
InnleggSkrevet: Man 26. Nov 2012 22:22 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 01. Jan 2007 18:39
Innlegg: 2502
Bosted: E-18 , Bamble, Telemark
Å handle av Anders fungrer bra det, har handlet endel av ham..
Men klart, man vet man handler Kina greier/kopier...
Så, pris = kina...Ikke dermed sagt det er dårligt, men man kan jo se på det man kjøper.. :mrgreen:

Du som bor nære grensa har jo bare en svipptur bort å hente deler, så det er bedre hente selv enn å sende skrotet over grensa og få tull og mva på varene + frakt og behandlingsgebyr fra tolla :wink:


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Rob's 1961 Bel air
InnleggSkrevet: Man 26. Nov 2012 22:34 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Ons 02. Feb 2011 16:33
Innlegg: 669
Bosted: Ørje
Takker :) Var det jeg tenkte, jeg regner med at de fungerer greit :)

og ja er i sverige på 10 min [-o< :lol:

Har slekt å kjente i sverige å så kan jo få sendt det dit hvis det er billig frakt i sverige :)

_________________
4 doors no waiting

- 61 Cheva Bel Air 4d stolpe


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Rob's 1961 Bel air
InnleggSkrevet: Tir 27. Nov 2012 11:57 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2578
Bosted: Tromsø
Bestilte selv 3rader med kjøler til Ramchargeren fra rockauto. Kom på 2250 levert i Norge. Men hvis du bestiller derifra så MÅ du få dem til å pakke radiatoren bedre, min var skadet ved ankomst...

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Rob's 1961 Bel air
InnleggSkrevet: Tir 27. Nov 2012 23:31 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Ons 02. Feb 2011 16:33
Innlegg: 669
Bosted: Ørje
Starta som bare det den ! Etter at jeg faktisk etter å ha prøvd å hatt huet med meg i alle svinger, hadde klart å fikle til tennings rekkefølgen så den var 180grader feil.. Men da slo den i gang med en gang ;) Bytta olje å filter.. Så nå regner jeg med å ha god motor i mange år :)

Dynamoen passa plutselig ikke på passasjersiden lenger, den nye korte vannpumpa var grunn til det.. Så ble et midlertidig flattjern i stedet for stramming... Nå får jeg vel pent begynne å sette på innerskjermer å resten av fronten. Det motor rommet skal ryddes å ordnes kraftig, ser ut som en bomba horehus nå :P

Noen få bilder i rotet. Mye ser halvveis ut osv men det var veldig mye midlertidig løsninger i dag for å få starta
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Det er returfjæra fra gassern.. Ja den er litt lang hehe. Kasta sammen skruer og muttere..
Bilde

_________________
4 doors no waiting

- 61 Cheva Bel Air 4d stolpe


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Rob's 1961 Bel air
InnleggSkrevet: Man 31. Des 2012 16:19 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Lør 07. Jul 2012 20:19
Innlegg: 68
Bosted: Sandnes, Norge
Skjedd noe mere her ? blir bra, artig å følge med ! :)

_________________
1952 Ford Kustomline ;)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 255 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 17  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 15 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support