AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Man 27. Jul 2026 05:11

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 256 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Ons 18. Apr 2012 13:48 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Da var det helt juleaften her i går!
Motoren har kommet!

Planen nå er å flytte bil og motor ut til en garasje jeg har fått låne og begynne å demontere!
I mellomtiden må jeg å handle ny bunnpanne, ombygningsbraketter til motorfester, bensinpumpe, regulator og eksosflenser.

Motoren er fra en GTO med sumpen forran, så da trenger jeg en med sumpen bak.
Noen som vet om alle lsx bunnpanner passer omhverandre?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 18. Apr 2012 15:55 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Hola.

Jeg er litt nysgjerrig på om de toppene du byttet til faktisk senket forbruket ditt. Jeg tror nemlig at vi har olds-motor fra rundt samme periode. Og min er også litt tørst, men det er nok flere faktorer involvert. Kunne nok trengt noe mer effektivt en smog-topper på min egen dog.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 20. Nov 2012 23:21 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

DA har jeg bestilt ombygningsbraketter. Det ser ut som at motorfestene kan settes rett på motortraversjen og adapterplatene på der igjen.
Så tror jeg det blir denne bunnpanna her: http://www.ebay.com/itm/LS1-LS2-LS3-LS6 ... 19&vxp=mtr
Sumpen er jo på feil side på LSen.
Neste da er bensinpumpe. Noen som vet om det funker med en ekstern jeg kan sette rett ved bensintanken?
Eller er jeg nødt til å ha den i tanken?
Regulator tenker jeg blir en sånn fra Corvette med bensinfilter intergrert.
Så da skal det skje litt ting her etterhvert!

Her er forresten ett bilde av motoren:
Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 21. Nov 2012 22:31 
Avlogget
Get going
Get going

Hmm, moro, ser ut som vi har omtrent samme planer. :) Min motor er fra en '04 Express van, girkasse (4L60E) fra en personbil. Har tømt motorrommet og skal gå over litt for finishens skyld der før jeg putter nedi motoren og ser hvordan det blir. ;)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 21. Nov 2012 23:17 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Morsomt at det er flere her som tusler med det samme!
Da går det ann å hente litt tips her og der. Har du laget en tråd på bilen din?

Det er forsåvidt så langt jeg har kommet også. Det er litt rydding, og bytte av varmeregister som skal til før motoren skal nedi.

Jeg fikk bestilt bunnpanne i dag http://www.ebay.com/itm/300705032654?ss ... 1439.l2649 og ny bok http://www.ebay.com/itm/321028232130?ss ... 1439.l2649 da det ser ut som at jeg har rotet bort den forrige jeg kjøpte :p

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 21. Nov 2012 23:30 
Avlogget
Get going
Get going

Jada, jeg har en tråd, det står ikke så mye siden det ikke har skjedd så altfor mye med bilen i det siste, men her er den: viewtopic.php?f=3&t=20661&start=0

Jeg har fått demontert alt som har med den gamle motoren å gjøre unntatt ledningsnett-greier. Gjorde det siste i dag hvor jeg tok ut en haug vakuumventiler som satt på innerskjermene til den elektroniske forgasseren som gamlemotoren skulle ha, så har jeg demontert andre ting som spylertank, ekspansjonstank og lignende slik samt begynt litt pussing slik at motorrommet er mest mulig "cleant" til jeg skal få på litt lakk. :) Etter motoren var ute brukte jeg steamer i hele motorrommet så det ble så rent som mulig - bedre grunnlag for lakkering og mye triveligere å jobbe med. :)

Hvordan har du gjort det med motorfester? Bunnpanne skal jeg prøve den som sitter på motoren - siden den kommer fra en "truck" er den på riktig sted, så får se om den blir hengende uforholdsmessig lavt eller om det går greit.. :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 21. Nov 2012 23:56 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Bilen din så jo veldig hel og pen ut da. Gjør seg med LS i den og :)

Det er planen min også. Gjøre så rent som mulig, kvitte meg med alt rask jeg ikke trenger, så lakke opp. Men det kommer ikke til å bli noe showmotorrom.

Jeg har bestilt disse: http://www.summitracing.com/parts/TRD-4592 men jeg er ikke helt sikker på om det kommer til å passe da det har vært olds motor i min også. Jeg har sett at i Capricer med chevy motor er motorfestene festet rett på motortraversen, så om det ikke er annen motortravers på biler med olds motor skal det nok passe. Om det ikke passer så blir det nok til at jeg lager noen fester så jeg får brukt motorfestene som er på LS motoren.
Det ser ut som at det kan gå med truckbunnpanne også. Den jeg kjøpte skal være tilnærmet lik csb gen 1 bunnpanne så da er jeg sikker på at det går :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 22. Nov 2012 00:06 
Avlogget
Get going
Get going

Takk, din bil ser jo også veldig bra ut! Min er pen på noen meters avstand, men det er jo litt småtteri karosserimessig å ta tak i - noen rustbobler her og der, men slett ikke i nærheten av så ille som mange andre slike. :)

Aha, ja, jeg har kjøpt noe av det samme. Motortraversen er den samme om det har vært Chevy eller Olds og det er hull der klart til begge deler, men man må skifte de festene som skrus i traversen. Såvidt jeg klarte å spørre og lese meg til trenger man "clamshell mounts" for Chevy-motor til å feste i motortraversen når man bruker de adapterne i linken der, slik at platene settes på LS-motoren, de brakettene settes på platene, så festes hele stasen med en lang gjennomgående bolt i de "clamshell mounts" som er gummifester som skrus i motortraversen. Det var ihvertfall den forklaringen jeg fikk, så da ble det sånn på meg:

Disse i motortraversen: http://www.summitracing.com/parts/PIO-602621
Disse på motoren: http://www.summitracing.com/parts/TRD-4572
Disse mellom de to over: http://www.summitracing.com/parts/TRD-9525

Jeg er spent på hvor trangt det blir med truck-innsug, men tenker det skal gå ganske greit, det ryktes at det er plass til det under panseret på disse bilene.. :)
Har også kjøpt headers siden truck-manifoldene ikke passer mellom rammevangene på Caprice. :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 22. Nov 2012 00:27 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Det gjelder min også. Ikke så aller værst på litt avstand. Den skal hellakkeres etterhvert, så da skal jeg ta det som er av småskader. Men den er ikke spesielt rusten ihvertfall.

Da har vi hatt samme ideen :) Det ser ut som det settet jeg har kjøpt er det samme som de to delene du har der.
Det er som du sier de "clamshell mounts" man skrur på traversen. Og de har jeg egentlig glemt å bestille! :O
Jeg trodde i utgangspunktet jeg måtte ha noe imellom traversen og de gummifestene, typ de tårnene som står der til olds motoren, men så har jeg sett at de skrus rett på traversen når det er chevy motor. Så da kommer det nok til å passe bra!

Tror ikke det er noe problem med plass til innsuget nei! Det er vel ikke så mye høyere?
Hva slags headers kjøpte du? Jeg har lyst på headers jeg og, men jeg tror det egentlig skal passe ganske bra med de manifoldene GTO.

Det ser forresten ut til av vi jobber i mer eller mindre samme firma :P

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 22. Nov 2012 08:00 
Avlogget
Get going
Get going

Ja, hellakkering hadde vært noe! Uheldigvis har jeg ikke peiling overhodet på slikt og kjenner heller ingen som driver med det så det kan bli en anstendig pris, så det er "kanskje en gang i fremtiden" for min del. :P

Ser ut som det er akkurat det samme med de festene ja.. :) De "clamshell mounts" er de man setter i traversen istedetfor de metalltårnene som Olds-motoren bruker, ser ut som det med disse festene er litt gummi på begge sider. De koster ihvertfall ikke stort og er like på masse biler helt fra 60- til 90-tallet, så burde være en smal sak å få tak i. Det er rett og slett festene til Caprice med Chevy-motor jeg kjøpte, da brakettene til LS-motoren er beregnet på Chevy smallblock-fester. :)

Innsuget er forholdsvis høyt, men ser det er plass til å ha dynamoen samme sted som på trucks, og den sitter da oppå motoren på venstre side omtrent som på Olds-motoren, så da tror jeg innsuget også går greit. :)

Jeg kjøpte disse her: http://www.summitracing.com/parts/PSM-70-2256 siden de er rimelige og skulle passe bra i denne bilen. Må bygge om girkassetraversen litt for å få plass til eksosanlegg, men det tenker jeg skal gå greit.. :) GTO-manifolder skal visst også passe bra. :)

Jaså, det går i stor statlig virksomhet der også? ;)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 22. Nov 2012 17:09 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Det er ett par stykker her på forumet det går ann å snakke med om lakkering. Lurer litt på om det er det jeg skal :)

De var fine!
Jeg har lyst på headers, men så har jeg hørt at de orginale LS manifoldene flower ganske bra de også.
Vet ikke helt om det er verdt å bruke penger på det nå. Det er jo en forholdsvis enkel oppgradering å gjøre senere om jeg absolutt må ha det.
Girkassetraversen har jeg alt sveiset om, men så er vel girkassefestet på 4L60 ett annet sted enn på 200c kassa, så den må nok bygges om litt mer uansett :p
Eksosen jeg bygget skal brukes videre. Må bare kjøpe noen flenser som passer på LS manifoldene og noen rør fra biltema!

Stor statlig virksomhet ja!
Typ verksted i Horten ;)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 22. Nov 2012 20:48 
Avlogget
Get going
Get going

Hehe, ja, det er jo muligheter da.. :) Jeg får se hva jeg gjør etterhvert, skal ihvertfall ha bilen 100% teknisk før jeg evt. begynner å tenke i de baner. Er noen utfordringer med litt listverk og slikt også som bør fikses litt på om jeg først skulle gjort noe med lakken.. :)

Ja, jeg tror det der skal funke - som sagt hadde jeg ikke noe valg, da manifoldene fra en van ikke passer mellom rammevangene på Capricen. :) Fant ut at brukte personbilmanifolder gikk for såpass mye at det ikke var aktuelt når man kunne få headers såpass rimelig som faktisk også eliminerer problemet med overganger, bøy og så videre for å ta eksosanlegget ned under bilen. Planen videre med eksosen er ihvertfall 2x katalysatorer (er man moderne, så er man moderne) og et H-rør, så får jeg bygge videre etter det. :)

Min girkassetravers er til TH350 da noen hadde skiftet TH200-kassen til en slik en gang i tiden, men den må også bygges om, da det er 6-7 cm som skiller festet på 4L60 og TH350. I tillegg har jeg som sagt utfordringen med eksosanlegg, men det bør jeg klare å få til på et vis. Må bare friske opp sveisekunnskapene litt først, er flere år siden sist jeg rørte et MIG-apparat.. ;)

Aha, jeg er grønn mann på Sessvollmoen - driver med kjøretøyopplæring, men dessverre veldig lite verkstedvirksomhet, så vi har fine lokaler, men praktisk talt null maskiner/apparater som kan være nyttig.. :P

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 22. Nov 2012 21:36 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Ser ut som dere blander gammel og ny type motorfester, da begge to blir dempede med gummi i. Gammel type har metallbraketter på traversen (som på Olds motorene), ny type har metallbraketter (clamshells) på motorblokka. Lite bildesøk på google:

http://www.google.no/search?num=10&hl=no&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1536&bih=695&q=chevy+clamshell+motor+mounts&oq=chevy+clamshell+motor+mounts&gs_l=img.3...2964.12543.0.14212.30.11.1.18.0.0.577.1732.0j1j4j5-1.6.0...0.0...1ac.1.IwaYj4JFyqE

'71 Chevrolet C10

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 23. Nov 2012 22:12 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Chevy350 skrev:
Ser ut som dere blander gammel og ny type motorfester, da begge to blir dempede med gummi i. Gammel type har metallbraketter på traversen (som på Olds motorene), ny type har metallbraketter (clamshells) på motorblokka. Lite bildesøk på google:

http://www.google.no/search?num=10&hl=no&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1536&bih=695&q=chevy+clamshell+motor+mounts&oq=chevy+clamshell+motor+mounts&gs_l=img.3...2964.12543.0.14212.30.11.1.18.0.0.577.1732.0j1j4j5-1.6.0...0.0...1ac.1.IwaYj4JFyqE

Så det er ikke en sånn her som sitter på blokka orginalt på disse bilene her?
Bilde
Og en sånn på traversen?
Bilde

For da vil det vel passe med disse på ls motoren:
Bilde
Og denne på traversen med en lang bolt imellom!
Bildephotobucket

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 23. Nov 2012 23:15 
Avlogget
Get going
Get going

Jeg tror du har rett i at det der kommer til å passe - jeg leste på siden det var linket til og enda litt til og kom til at gammel type er stål på traversen og gummi på motoren, ny type er gummi "clamshells" (det nederste bildet ditt) og stålbraketter på motoren.

Jeg tror vi har kjøpt det samme til å feste på motoren, bare at du kjøpte et sett med plater og fester mens jeg kjøpte dem hver for seg.. :P

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 256 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 57 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support