AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Ons 24. Jun 2026 11:20

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 461 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 ... 31  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Man 23. Jul 2012 17:21 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Når det gjelder panserscoopet, var det delvis nødvendig. Panseret var så opprustet og bulkete, at det var hinsides all redning. Tror det har stått på en bil med motorbrann.
Scoopet erstatter midterste delen, som var helt bortrustet, og gjør panseret stivere i langderetningen slik at jeg kan rette det litt, og bruke sparkel på resten.

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Lør 01. Sep 2012 20:46 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
2 skritt frem og 1 tilbake.
El anlegget er nå nesten ferdig. Den brukte '93 Cadillac lysbryteren funker bare på full lys. Park foran og bak funker ikke. Har prøvd alle koblingene, jordet den rette og satt 12v på de to man skal, men det kommer ikke strøm til park front og bak. Ny bryter er bestilt og kommer til tirsdag. Får heller ikke opplegget med vindusviskerbryteren på GM rattstammen til å funke opp mot de to reléne. Folk med peiling på GM bryteren og på el. anlegg generelt, har dobbeltsjekket tegningen for meg og påstår at det skal funke, men jeg får det ikke til. Vurderer å gi f*** i dette og legge opp en enkel viskerbryter på dashboardet.
I går kveld var alt klart for prøvestart. Tenningen var stilt på 10 grader fortenning, og det var kun bensinfylling igjen.
Før jeg fylte, begynte jeg å tenke: Hva skjer hvis en av koblingene ved tanken lekker? Svar: En jævla jobb. Fordi det finnes ingen dreneringshull under tanken, og det er ingen sperre som hinderer bensinen å renne fremover under sjåførsetet og helt frem til pedalene. Tenk videre om dette skjer i forbindelse med en utforkjøring... grøss.
Det var bare en ting å gjøre: Ut med tank og seter (nok engang), borre dreneringshull og lage en "demning" eller skillevegg.
Skilleveggen er dobbel, slik at når veggen helt opp skal inn, kan den stikkes ned mellom de to og deretter festes i toppen.
Fordi setene er plassert så langt bak som mulig, må skilleveggen gå litt ”slalom” mellom tankfestene og bakre setefester.

Bilde

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Tor 27. Sep 2012 09:58 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Det begynte med en tåpelig kjølevæskelekkasje. For det første hadde jeg glemt å trekke til de 3 pluggede hullene på innsuget til "water cross over" rør. Skrudde til de, men jeg VET at jeg har glemt å sette inn de pluggene med gjengetetting, så helt tett ble det antakelig ikke. Prøvde å skru ut en av de for å legge på gjengetetting, men da flommet vannet selvsagt. Skrudde den bare på plass igjen. Får ordne dette senere. For det andre lakk det litt ved koblingene til varmeapparat-slangene også, og disse ER satt inn med gjengetetting. Problemer med disse er at det er 90 graders koblinger som IKKE er av "swivel" typen, Dermed måtte jeg bare skru til passe hardt, og stoppe når bøyen pekte i korrekt retning. Så her må jeg bytte til swivel koblinger.

Så fortsatte det med bensinlekkasjeR (legg merke til den store R'en).
Den tøffe bensinrør-forgreningen i rustfritt fra Summit lakk stort sett over alt.
Bilde

For det første var den stålspunnede slangebiten 5mm for kort, noe som medførte at den stod i bend når den var fastskrudd. For det andre hadde idioten som hadde montert dette, brukt gjengetetting på AN koblingene. Gjengetetting skal IKKE brukes på koblinger som går mot kon. For det tredje hadde samme idioten IKKE brukt gjengetetting på den lille 1/8" NPT pluggen i "krysset". som det SKAL være gjengetetting på.

Heldigvis hadde jeg liggende en rest av stålspunnet drivstoffslange, så jeg kappet opp en ny bit 5mm lengre og satte den på. Så rensket jeg alle gjenger og satte det hele sammen igjen uten gjengetetting. Da ble det tett. Men den lille 1/8” pluggen lekker forstsatt, for den er i en (for oss) ukurant tomme-umbrako dimensjon. Må vel få kjøpt meg et umbrakosett fra USA.

Bensinlekkasje nr 2 var under bilen. Både ut og inn koblingen på Carter drivstoffpumpa lekker.
Gjengene på disse koblingene er såkalte NPTF gjenger. I henhold til monteringsanvisningen som fulgte pumpe, skal man IKKE bruke gjengetetting på disse koblingene. Derfor har jeg heller ikke gjort det, men koblingene lekker. Trakk de til noe hardere, og det hjalp. Trakk til enda hardere, og det hjelp også osv osv. Men nå har jeg trukket så hardt til at det er like før fastnøkkelen "glir over" og ødelegger koblingen.
Hva gjør jeg med dette? Har noen av dere erfaring med disse pumpene og koblingene som følger med? Bytter dere over til vanlige NPT koblinger, og bruker gjengetetting? Canister filteret rett ved siden av har vanlige NPT koblinger med gjengetetting, og det er helt tett.

Det siste var prøvestart. Selvsagt startet den ikke. Ikke antydning til liv. Virker som det mangler gnist. Pluggene er våte så bensin er ikke noe problem. Strøm inn på fordeleren er ok, så dermed må problemet ligge et sted mellom fordeler og plugger. Mistenkte pluggledningene jeg har kappet og koblet selv. Kanskje jeg har gjort noe feil? Prøvde et annet sett pluggledninger. Sjekket coil = defekt.
Ny coil er på vei fra US, sammen med svivel koblinger for varmeapparat-slangene på innsug og vannpumpe.

Tror dere f*** men ikke jeg oppdaget en ny lekkasje??? Tror jeg blir gal snart.... Denne gangen er det "cannister-type" drivstoff filteret jeg har plassert mellom tank og el pumpe. Filteret er av den tradisjonelle typen med rødt lokk og forniklet kopp under. Det lakk rundt kanten mellom lokk og kopp.

Tok ned filteret, tømte det for drivstoff, rengjorde koppen, sjekket pakningene, filte forsiktig oppå kanten på koppen for å fjerne ujevnheter, og satte det sammen igjen. Skrudde lokket litt hardere til enn det var tidligere.

Hater å innrømme det, men filteret er billige kina-greier fra Ebay.Har forlengst lært en lekse ang slikt...

Nå begynner jeg å bli inderlig lei av nye og ubrukte deler som ikke funker: 2 hovedbremsesylindere som lakk, HEI fordeleren med defekt coil, drivstoffpumpa med koblinger som lakk, forgasser-tilslutningen som var feil sammensatt og derfor lakk, og nå også drivstoff filteret som lekker.

Innimellom ødelegger amatører som jeg nye deler ved at vi gjør klumsete ting, eller ikke leser bruksanvisningen eller ikke gjør annen, nødvendig hjemmelekse før montering. Slike hendelser er selvsagt dritt, men på den annen side greie nok, i og med at man lærer noe av det.
Delene jeg ramset opp over, kommer ikke i den kategorien.

What's next?

Og som prikken over i'en er selvsagt coilen forsinket. Skulle hatt den i går. I dag var den fortsatt ikke kommet, så i morgen må jeg til å etterlyse den.

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Tor 27. Sep 2012 10:15 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
er træls, når slike ting skjer. og man har det så mye bedre, når alt så fungerer igen etterpå!
Stå på, dette klarer du.

bliver det så prøvetur, innen snøen kommer?

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Tir 09. Okt 2012 13:18 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Da er feilen funnet på fordeleren.
Tenningsmodulen skal festes og jordes med to små skruer. Disse skruene manglet. Modulen var rett og slett bare lagt løst på plass, og holdt seg på plass på grunn av koblingene og fordi det er så trangt der.

Men jordingen gikk jo litt på og av på grunn av dette. Det er visstnok litt spesielle feste skruer, men jeg er i dialog med produsenten og regner med han sender meg noen i en konvolutt.

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Tir 09. Okt 2012 14:34 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
Godt at du fant feilen, besynderligt, at de glemte å montere!!

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Ons 10. Okt 2012 17:41 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Fre 24. Jun 2011 16:40
Innlegg: 208
Fått starta da?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Man 15. Okt 2012 21:18 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Ikke noe særlig bra opptak, men lyden er da der...

http://smg.photobucket.com/albums/v207/ ... rtfilm.mp4

Voltmeteret spretter  forresten opp på 16 volt! Det er vel ikke særlig sunt for el. anlegget?
Instrumentene er billige greier, og jeg har ikke rukket å måle ladingen med skikkelig måleinstrument ennå.

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Man 15. Okt 2012 21:42 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Fre 24. Jun 2011 16:40
Innlegg: 208
Virka som sjåføren var fornøgd:-)

Bremser og sånt klart?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Man 15. Okt 2012 22:04 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Har bare såvidt rugget litt frem og tilbake inne i garasjen, fordi det er litt fullt utenfor porten akkurat nå.
Bremsene tar ihvertfall, og pedalen kjennes ok ut, men dette vet jeg selvsagt ikke sikkert før jeg har den på veien og kan teste ordentlig.
Clutchen løser ut og slurer som den skal når pedalen slippes sakte ut. Var litt spent på akkurat dette, for clutch opplegget er egenkomponert. Det er hydraulisk, og alt må stemme: Stempeldimensjon på hovedsylinder ift slaveesylinder, clutch utveksling, arbeidsvei på støtpinnen på hovedsylinderen osv.
Presses utløsergaffelen for langt, tar den i pressplatene til clutchen når pedalen er helt inne, presses den ikke langt nok, blir det selvsagt "tannpuss" hver gang man girer.

Men hvorfor viser voltmeteret 16 volt når motoren går? Kan det være fordi batteriet er litt tappet ned?

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Man 15. Okt 2012 23:26 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Søn 27. Jan 2008 20:48
Innlegg: 2838
Bosted: Bergen
Ville sjekket med et skikkelig apparat før jeg bekymret meg.

_________________
Forhjulstrekk er feminint
To much rice makes me sick!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Tir 16. Okt 2012 18:44 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Ladingen var helt perfekt. Stabilt 14,5 volt på batteriet med motoren på forskjellige turtall og både med og uten hovedlysene påslått.

Men den har nok godt av en tennings- og forgasser justering. Bredbånds-lambdaen hoppet mellom 11:1 og 14:1 i drivstoffblanding...

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Tor 18. Okt 2012 09:23 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Så var det lekkasje i den nye vannpumpa. :evil:
Er veldig trangt under pumpa, men det ser ut som det kommer fra enten "dreningshullet" under aksel lageret, eller fra bakplata.
Har prøvd å trekke til boltene litt mer, men det hjalp ikke. Det lekker også litt fra AN-koblingen på toppen der slangen til varmeappatatet går fra, men regner med det kanskje kan ordnes med gjengetetting. Er bare så mye jobb, for vannet må jo tappes hver gang man skal fikse på noe av dette.

Synes kanskje uflakskvoten snart kan være full nå...

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Tor 18. Okt 2012 15:40 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tor 18. Okt 2012 15:37
Innlegg: 1
Hei hotrodder, det er slett ikke uvanlig med en liten lekkasje fra dreneringshullet på en helt ny vannpumpe. Etterhvert vil pumpen bli "innkjørt" og bli tett.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Tor 18. Okt 2012 18:50 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Ok, drøyer det litt og ser. Litt vannlekkasje er tross alt ikke det verste...

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 461 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 ... 31  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support