Det begynte med en tåpelig kjølevæskelekkasje. For det første hadde jeg glemt å trekke til de 3 pluggede hullene på innsuget til "water cross over" rør. Skrudde til de, men jeg VET at jeg har glemt å sette inn de pluggene med gjengetetting, så helt tett ble det antakelig ikke. Prøvde å skru ut en av de for å legge på gjengetetting, men da flommet vannet selvsagt. Skrudde den bare på plass igjen. Får ordne dette senere. For det andre lakk det litt ved koblingene til varmeapparat-slangene også, og disse ER satt inn med gjengetetting. Problemer med disse er at det er 90 graders koblinger som IKKE er av "swivel" typen, Dermed måtte jeg bare skru til passe hardt, og stoppe når bøyen pekte i korrekt retning. Så her må jeg bytte til swivel koblinger.
Så fortsatte det med bensinlekkasjeR (legg merke til den store R'en).
Den tøffe bensinrør-forgreningen i rustfritt fra Summit lakk stort sett over alt.

For det første var den stålspunnede slangebiten 5mm for kort, noe som medførte at den stod i bend når den var fastskrudd. For det andre hadde idioten som hadde montert dette, brukt gjengetetting på AN koblingene. Gjengetetting skal IKKE brukes på koblinger som går mot kon. For det tredje hadde samme idioten IKKE brukt gjengetetting på den lille 1/8" NPT pluggen i "krysset". som det SKAL være gjengetetting på.
Heldigvis hadde jeg liggende en rest av stålspunnet drivstoffslange, så jeg kappet opp en ny bit 5mm lengre og satte den på. Så rensket jeg alle gjenger og satte det hele sammen igjen uten gjengetetting. Da ble det tett. Men den lille 1/8” pluggen lekker forstsatt, for den er i en (for oss) ukurant tomme-umbrako dimensjon. Må vel få kjøpt meg et umbrakosett fra USA.
Bensinlekkasje nr 2 var under bilen. Både ut og inn koblingen på Carter drivstoffpumpa lekker.
Gjengene på disse koblingene er såkalte NPTF gjenger. I henhold til monteringsanvisningen som fulgte pumpe, skal man IKKE bruke gjengetetting på disse koblingene. Derfor har jeg heller ikke gjort det, men koblingene lekker. Trakk de til noe hardere, og det hjalp. Trakk til enda hardere, og det hjelp også osv osv. Men nå har jeg trukket så hardt til at det er like før fastnøkkelen "glir over" og ødelegger koblingen.
Hva gjør jeg med dette? Har noen av dere erfaring med disse pumpene og koblingene som følger med? Bytter dere over til vanlige NPT koblinger, og bruker gjengetetting? Canister filteret rett ved siden av har vanlige NPT koblinger med gjengetetting, og det er helt tett.
Det siste var prøvestart. Selvsagt startet den ikke. Ikke antydning til liv. Virker som det mangler gnist. Pluggene er våte så bensin er ikke noe problem. Strøm inn på fordeleren er ok, så dermed må problemet ligge et sted mellom fordeler og plugger. Mistenkte pluggledningene jeg har kappet og koblet selv. Kanskje jeg har gjort noe feil? Prøvde et annet sett pluggledninger. Sjekket coil = defekt.
Ny coil er på vei fra US, sammen med svivel koblinger for varmeapparat-slangene på innsug og vannpumpe.
Tror dere f*** men ikke jeg oppdaget en ny lekkasje??? Tror jeg blir gal snart.... Denne gangen er det "cannister-type" drivstoff filteret jeg har plassert mellom tank og el pumpe. Filteret er av den tradisjonelle typen med rødt lokk og forniklet kopp under. Det lakk rundt kanten mellom lokk og kopp.
Tok ned filteret, tømte det for drivstoff, rengjorde koppen, sjekket pakningene, filte forsiktig oppå kanten på koppen for å fjerne ujevnheter, og satte det sammen igjen. Skrudde lokket litt hardere til enn det var tidligere.
Hater å innrømme det, men filteret er billige kina-greier fra Ebay.Har forlengst lært en lekse ang slikt...
Nå begynner jeg å bli inderlig lei av nye og ubrukte deler som ikke funker: 2 hovedbremsesylindere som lakk, HEI fordeleren med defekt coil, drivstoffpumpa med koblinger som lakk, forgasser-tilslutningen som var feil sammensatt og derfor lakk, og nå også drivstoff filteret som lekker.
Innimellom ødelegger amatører som jeg nye deler ved at vi gjør klumsete ting, eller ikke leser bruksanvisningen eller ikke gjør annen, nødvendig hjemmelekse før montering. Slike hendelser er selvsagt dritt, men på den annen side greie nok, i og med at man lærer noe av det.
Delene jeg ramset opp over, kommer ikke i den kategorien.
What's next?
Og som prikken over i'en er selvsagt coilen forsinket. Skulle hatt den i går. I dag var den fortsatt ikke kommet, så i morgen må jeg til å etterlyse den.