AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tir 16. Apr 2024 06:33

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 152 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Ford Maverick 1970
InnleggSkrevet: Lør 07. Jul 2012 23:11 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
Dagens økt ble litegranne kortere, end forventet, da jeg hadde glemt en viktig regel, når man jobber på gamle biler!
rent stål, er skarpt i kanten, endda værre, når det er slipt, rent for å kunne sveise!
Jobbet litegranne med drill og stålbørste, på friskluft inntaket! er ganske mye rust der, men tenkte en tur med drill og stålbørste, ville gi et klarere bilde av hva som måtte gjøres!
drillen glapp, og min finger skøytet hen langs kanten på stålet!!

kostet et 1.5 cm langt kutt ned på langs i leddet, ytterst på pekefingeren, er vel 5-6 mm dypt. slap med liming, men for pokker, jeg bannet og svertet, da jeg innså hvor dum jeg hadde vert! Koster ti dager uten skruing, med høyre hand!

ergo, husk hansker, også til de små jobbene!

Men ellers er vi nesten ferdige på føresiden, har begyndt på passasjersiden, og kenneth har jobbet godt i kofferten!

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Ford Maverick 1970
InnleggSkrevet: Søn 08. Jul 2012 00:02 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 17. Feb 2007 02:59
Innlegg: 679
Bosted: Nesbyen
Huff,hørtes ikke bra ut,er så fort gjort å kutte seg :( !
Jeg bruker hansker nesten til alt når jeg jobber på bilene,unntak er ved små skruer,da blir det i veien å bruke hansker når man skal håndtere de små med skralle osv :) .
Men jeg har en nabo som driver stort sett bare med volvo,han mener jeg skrur som ei pyse siden jeg bruker handsker..hehe :) . Men jeg bruker handsker av den tynnere typen da,så de sitter godt på henda og er ikke i veien+at de beskytter litt mer om verktøy glipper,er så fort gjort.

_________________
-1977 Ford LTD II Squire Wagon,351 M
-1979 Ford Ranchero GT,351 W
-1996 Pontiac Trans Sport


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Ford Maverick 1970
InnleggSkrevet: Søn 08. Jul 2012 00:52 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 14. Nov 2011 14:40
Innlegg: 29
Så var vi i gang igjen da :P

Som jan sa, unmot kvelden (9 tiden) så klarte han å kutte seg på bilen min (godt jobba Jan! :P ) på denne kanten
Bilde



Ellers så started dagen med at jan sviset inn nye plater (og kutet ut noen gamle) inn på fører siden av bilen

Jan renster opp kuttene siden sist:
Bilde

Slik ser det ut etter en kjapp rengjøring:
Bilde

Begynner som smått å sveise

Bilde
Bilde

Nesten ferdig med sveisingen for nå (en liten bit som skal kuttes ut og lage nytt, der du ser alle små hullene sitter)
Bilde

Pusse sveisningene:
Bilde
Bilde

Hvordan det ser ut pr. nå.
Bilde

Og da sa vi oss ferdig med fører siden for i dag, og starter på passasjer siden.

Det funket ikke med vold fra Jan, så jeg tok over med mer vold:
Bilde

Denne var en gang rett:
Bilde

Så var rundt dette tidspunktet at Jan tok fingeren sin, så jeg fortsatte alene, mens han ble sendt avgåre til legevakten.

Så jeg fortsatte å utøve vold for å ta knekken på punktsveisingene:
Bilde

etter en kjapp opprydding av rust som lå rundt om fra gamle plata:
Bilde

Og til slutt etter en større rengjøring:
Bilde
Bilde

Diskuterte litt med Jan etter han kom seg hjem, og vi fant ut at det var/er like greit å ta ut hele denne platen som jeg brukte litt tid på, siden den er relativt oppspist av rust. Så denne skal skjæres ut, og lages ny av (+ vi får da behandlet stålet på baksiden, så det forhåpentligvis ikke skal ruste mer).

Før jeg holdt på med dette, så var jeg å loka rundt i bagarserommet, rensket mer rust, fjærnet mer tektyl (fra innsiden) og fant flere hull. Jeg tok desverre ikke bilde av dette, men tror ikke man kan se så mye mer forskjell ennå fra de andre bildene av bagarserommet. Det er en god del av gravrust (?) som ligger der, som er så og si umulig å få fjærnet skikkelig, (etter min erfaring så langt).

_________________
A bird will fall frozen dead from a bough without ever having felt sorry for itself.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Ford Maverick 1970
InnleggSkrevet: Søn 08. Jul 2012 16:29 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
Tja, jeg klarte å sitte i ro, i 8 timer!!
så måtte jeg ut og gjøre noe!

knipset et par bilder av bakakslen! noen som vet hva det er for en??

Bilde
Bilde

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Ford Maverick 1970
InnleggSkrevet: Søn 08. Jul 2012 16:38 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
Tok også å la på litt lakk på innsuget til motoren!!

Bilde
Bilde

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Ford Maverick 1970
InnleggSkrevet: Lør 21. Jul 2012 22:15 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 14. Nov 2011 14:40
Innlegg: 29
Da var nok en økt gjort.

Jan har bryna seg litt på motoren min mens jeg har vert borte
Fjærna noen støpekanter og starta med å fjærne gammel lakk.
Bilde

Og jeg begynte å bryne meg på platen jeg pussa sist.
Fikk og renska litt opp bak (endel rust som man kan tenke seg)
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Stakk hue inn og kikka litt nøyere etter høyreside (dette er på passasjer siden) og fikk øye på nok noen hull. Man kan si at Mr. Sveiser ikke var helt i ekstasje.
Bilde
Bilde

Så begynnte vi å pirke nede i luftekanalen forran frontruten. Vi viste det var en del fett som lå der, så tenke å få dette fjærnet.
Viste seg kjapt at noen hadde tenkt å ta en kjapp løsning på noen høl som var der. Via en liten luke, har de prøvd å sparkle, for så å legge fett over så vannet ikke skulle trenge inn. (God ide, om det ikke var for valg av fett, som blir flytenes rundt 45 grader, og alt vil samle seg i en liten krok).

Noe av massen som vi tok ut:
Bilde

Og noen hull (på fører siden under dashen)
Bilde

Så var det å starte å kutte ut platene som skal erstattes på passasjer siden. Jan markerte villig opp, for å slippe å kappe denne gangen (siden ryggen hans bestemte seg for at han skal jobbe langsomt for tiden)
Bilde
Bilde

Den øveste delen som jeg tok ut (etter boksen) var selfølgelig varmesveiset(?) (Man ser ikke noen hull som de har sveiset inn i, kan heller virke som de har varmet opp metallet slik at de smelter sammen, på små rundinger).

Endte opp med at jeg tok en kappe plate og grov meg sakte men sikkert igjennom sveisningene, før jeg brukte litt rå makt.
Bilde
Bilde
Bilde

Til både Jan's og Jeanett's store frustrasjon, så bestemte skyene å åpne kranene på gløtt. Var ikke mye regn som kom, men nok til at begge la på preseningene over bilene sine. Etter middag var det litt for seint å starte på'n igjen for de, + det var jo ennå uttrykt for regn.
Bilde

Det går sakte men sikkert framover med bilen. Etter dette, så gjenstår det litt små sveisning i motorrommet og bagasjerommet. Så er det å finpusse sveisene, og eventuelt sjekke etter små hull igjennom dem.

_________________
A bird will fall frozen dead from a bough without ever having felt sorry for itself.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Ford Maverick 1970
InnleggSkrevet: Man 30. Jul 2012 20:56 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 14. Nov 2011 14:40
Innlegg: 29
Da har man vært oppe igjen og jobba litt.

Jeg gikk løs på motore
Bilde
Bilde

Mens Jan var snill med å slipe, bøye og sveise inn nytt stål.

Bilde
Bilde

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Bilde
Bilde

Og det er igjen et lite stykke fortsatt, som vi ikke helt veit hva vi skal gjøre med ennå.
Bilde

Var ikke så mye som ble gjort denne gangen, siden det er tidkrevende å prøve å rengjøre motorblokka for hånd (som jeg for det meste hodt på med).

_________________
A bird will fall frozen dead from a bough without ever having felt sorry for itself.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Ford Maverick 1970
InnleggSkrevet: Man 30. Jul 2012 21:16 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
Kommer til å gå kjapt igen, når nå begge mine pekefingre fungerer igjen! (jo, skal ha nye hansker!!)

mangler 5 biter stål i det hele, så er vi ferdige med gulvet innvendigt, og motorrummet, og kenneht skal få prøve sig med litt lakkfjerning, og lakking av motorrum!
Deretter blir det koffert for full skrue, til vi kan få bilen opp på rotisserien og opp på siden, så jeg kan starte forfra, med å fjerne rust!!
men det kommer likemye ann på været, så lenge det er tørt, og ukedag, så er det rodden jeg jobber på, blåser det, eller regner, så er det mavericken!
sprøtt å tenke på, at jeg jobber fortere på rodden end jeg gjør på mavericken!!!

Kan man få motivasjon på boks??

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Ford Maverick 1970
InnleggSkrevet: Man 30. Jul 2012 22:37 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 23. Jan 2008 17:34
Innlegg: 490
Bosted: Sandnessjøen
Dere spurte om hvilken bakaksel det kunne være dere hadde under bilen. Se på baksiden av huset. Hvis det er en 8" så har den en jevnt buet halvkule som danner bakhuset. Hvis bakhuset har en utposning på ene siden for å få plass for kronhjulet, så er det en 9"
Dette er den enkleste måtene å skille de to fra hverandre på.
Se etter en tagg på en av skruene på fremsiden. Der vil det stå hvilken utveksling ol. hvis den enda er der.

Terje :)

_________________
Mustan 70 HT.
347 stroker, Holley 600, 4R70W 98 -2002 spec, Baumann (OptiShift) electronics girkontrol, 9" 3.82:1 Detroit Truetrac.

Hjemmeside.
http://mustang.roros.net/


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Ford Maverick 1970
InnleggSkrevet: Tir 31. Jul 2012 09:22 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
Da er det en 8", takker!

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Ford Maverick 1970
InnleggSkrevet: Søn 05. Aug 2012 23:10 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 14. Nov 2011 14:40
Innlegg: 29
Jan hadde kjedet seg mens jeg var hjemme og jobbet.
Så gulvet på passarsjer siden er ferdig.
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde


Så, etter jeg hadde hjulpet Jan med å demontere en annen bil, gikk jeg løs på min, begynte å skrape løs gammel lakk.
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Så langt så godt, Men nå må jeg vente på at Biltema er oppe igjen, siden jeg har slitt ut Stålbørstene.

Så jeg startet på bagarsjerommet.
Bilde

Må inn med litt nytt stål, før jeg kan kutte ut mer stål.

Snart nærmer jeg meg å kunne plasere bilen på rotiserie.

_________________
A bird will fall frozen dead from a bough without ever having felt sorry for itself.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Ford Maverick 1970
InnleggSkrevet: Man 06. Aug 2012 00:38 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 17. Feb 2007 02:59
Innlegg: 679
Bosted: Nesbyen
Veldig interessant å følge tråden :) . Jeg er igang med min LTDII Wagon inne i et lignende telt som dere har,bare litt større siden det er en større bil. Er endel rust på min også,må bytte ut det meste i gulvet blant annet. Så jeg følger tråden her og prøver å lære litt..hehe :) .
Keep up the good work 8) !

_________________
-1977 Ford LTD II Squire Wagon,351 M
-1979 Ford Ranchero GT,351 W
-1996 Pontiac Trans Sport


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Ford Maverick 1970
InnleggSkrevet: Man 06. Aug 2012 08:33 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Lør 25. Nov 2006 13:08
Innlegg: 1605
Bosted: Klepp/ Stavanger
For å være litt kritisk, men stålbørste og gravrust så polerer du bare rusta.

_________________
Camaro -79
Tahoe -02 LPG

viewtopic.php?f=3&t=2996
http://www.cardomain.com/ride/2233875


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Ford Maverick 1970
InnleggSkrevet: Man 06. Aug 2012 09:58 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
Helt greit å være kritisk. Men han bruker nå andre ting end bare stålbørste!
blandt annet har det gått end del negerkusse, flapdisks, og knokefett.

ståbørste er bare rengjøring, av platen, så jeg har en ren overflate å jobbe på.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Ford Maverick 1970
InnleggSkrevet: Man 06. Aug 2012 13:59 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 14. Nov 2011 14:40
Innlegg: 29
Olav skrev:
For å være litt kritisk, men stålbørste og gravrust så polerer du bare rusta.


Det stemmer nok hva du sier, men først og fremst er dette for å få av gammel lakk o.l. fra motor rommet, og se om det ligger noe rust under dette. Skal nok gå over med flappdisk eller lignene når jeg først får sett hva som ligger under.

Når jeg finner tektyl inne i motor rommet så må jeg medgi å si at jeg er skeptisk på kvaliteten på stålet som ligger under. Det kan se ut som at en eller annen tidligere eier av denne bilen, har spylt ned ALT på bilen med tektyl. Noe for rustbeskyttelse, annet kan se ut som for å skjule feil og mangler. (Eller mangel på kompetanse når det er blitt sprayet på våt rust o.l.)

Har og desverre nesten tatt opp alle sveiser som er blitt gjort på bilen, så er intresert i å finne ut som det er flere sveisninger der eller ikke :)

Helt greit at du er kritisk, jeg er strengt talt fortsatt i en bratt lærekurve med dette. Siden dette er den første bilen jeg skrur på i sin heltet (enn noe mer enn å skru ut og inn bolter).

_________________
A bird will fall frozen dead from a bough without ever having felt sorry for itself.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 152 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 19 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support