AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Ons 22. Jul 2026 12:13

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tir 26. Jun 2012 03:17 
Avlogget
Rookie
Rookie

Eh har ett spørsmål , er har greid å kjørt oljetom min mercruiser 8,2l high performance båtmotor.
Eller eg merka att den begynte å svive seigere rundt så eg skrudde av motoren før den skar seg helt.
Stempelringane på motoren er peise gåen på 4 stk så det var der olja forsvant.

Etter eg hadde stoppa den så fylte eg på ny olje, men da var den veldig seig å kynne rundt med starteren så eg fekk bare noen til å slepe meg hjem.
Men når motoren er kald no så starter den med en gang, er bare litt rådebank/kakkling av ett eller anna i begynnelsen så er det ingen ulyder.
Den liker seg ikke oppi plan/varmgang da virker den som den blir seigere igjen så da må eg slakke ned, men det virker som den holder hvis eg putrer sakte med båten og ikke tar den oppi plan.

Men eg har bestilt en flunkandes ny motor som er spesial laga med ca 700hk, men den kommer ikke før om noen uker.
Og båtfestivalen begynner no den 11 så eg tenkte å putre meg ut med båten og ligge i byen å drikke øl.

Noen som har noen tips om korsen eg kan få den motoren som står i til å vare lengst muli? vertfall under båtfestivalen og tror dere att den holder seg så lenge eg ikke drar båten oppi plan?, holder den på lave tempraturer og snekke fart nermest.
Og vet dere om noen triks som kan få den til å holde under båtfestivalen, tykkere olje eks så den ikke får så mye gjennomslag gjennom ringane? kansje motor rens evt?

og er det noen som vet evt kva som har sjedd med motoren når eg kjørte den tom for olje siden den setter seg når den blir varm?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 26. Jun 2012 03:44 
Avlogget
Rookie
Rookie

Og en annen ting, eg har montert stelling headers på motoren. Eg kjøpte dei brukt og dei ser ut som dei er i bra stand/lite rust.
Men når eg får nyemotoren så vil eg gjerne trykkteste dei og se om dei er tett. Er det noen muligheter eg kan se att dei leker på den motoren dei står på no?
Og er det noen som vet om en god måte å trykkteste dei på? eg tenkte kansje å sette trykkluft på dei og senke dei nedi en stamp å se etter bobler evt

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 26. Jun 2012 17:33 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Stempeltinger er en ting, høres ut som du har betydelige lagerskader. Tykkere olje kan hjelpe bittelitt.
Jeg ville tenkt meg om mange ganger før jeg la på tur med den! Det ene er at motoren nå kansje kan berges og kansje er verdt endel kroner fremdeles. Men hovedgrunnen er jo at faren for et totalhavari er stor hvis du kjører videre med denne.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 26. Jun 2012 17:42 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Har motoren begynt å svive treigere, ja da har jo motoren allerede skjært x antall lager...

Har en slik 454 her med ALLE lagrene klinte, stempel som har snusa på toppene...

Bare en start til og motoren kliner seg helt og står nok helt fast...

Er bare nye lager der som er redningen... #-o

Så du må nok bli slepa på fest... :mrgreen:

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 39 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet