AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Ons 24. Jun 2026 12:58

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 461 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 ... 31  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Man 18. Jun 2012 08:17 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Trekker litt ut før jeg begynner å strekke el. anlegget.
Er endel "pirk" jeg ville ordne først:
-Diverse jordingspunkter over hele bilen er klargjort.
-Jordingskabler mellom motor - karosseri, mellom karosseri og ramme, og mellom motor og ramme er på plass.
-Har lenge vært klar over at hele gearkassedekselet måtte fjernes ved oljebytte på gearkassa. Dette ville selvsagt blitt utrolig tungvint, i og med at det blir så mye mikk bak midtkonsollen. Ville derfor lage et hull med et deksel over, slik at oljeskiftet kan skje rimelig greit.
Klipte ut av en rustfri, børstet plate, lagde en gummiforing bak, og festet den med rustfire plateskruer.

Bilde

-Har lenge hatt liggende en justerbar giver for el.kjøleviftene. For å montere denne måtte jeg demontere absolutt alt jeg har laget i forbindelse med grill og radiator. Nå er det endelig gjort, og enheten er på plass.

Bilde

Forberedelsene til el.anlegget kan vel kalles "summen av alle gode råd" ;)
For slik blir det når jeg lytter til alle som sier at jeg bør ha relé for – veldig mye.
Det høres vel ut som jeg gjør narr av folk som har gitt meg sine råd i beste mening, men det er ikke tilfelle. Bildet i seg selv er jo bevis på det motsatte: Jeg følger alle rådene: Om rele for fjern- og nærlys, for drivstoffpumpe, for varmeapparat (2 stk pga 2 hastigheter), for vindusviskere (2 stk pga GM’s spesielle løsning på rattstamme-bryteren) Og for å snu strømmen fra revers sperre bryteren på gearstanga. Sikringene under er for hovedstrømmen inn på hvert relé. I tillegg kommer relé for hornet, som er inkludert i el. anlegget, og rele for kjøleviftene, men det sitter fremme på radiatoren. Hovedsikringsboksen kommer til å bli festet på det ledige området til venstre på aluminiumsplaten, og den blir skjult bak midtkonsollet. Det vil bli en ekstra vegg foran aluminiumsplaten. Dette gjør selvsagt at passasjeren får litt mindre beinplass, men det får bare bli som det blir. Den beinplassen var forresten ganske rikelig fra før.

Bilde

Plass for regnr bak, inkludert diodelys er på plass!

Bilde

Fjernet pinnen som stod fremover på sidespeilene. Synes de ble mye penere uten.

Bilde

Låste headers boltene med låsetråd. Disse boltene har en lei tendens til å løsne. Dessuten er låsetråd retro, racing og tøft! 8)

Bilde

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Man 18. Jun 2012 09:22 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
Flott jobbet, likte løsningen med låsetråd!!

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Man 18. Jun 2012 13:33 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Låsetråd på headesboltene er bare for å se om det funker. Hadde liggende et sett billige headersbolter i vanlig, ubehandlet stål. Det er jo forferdelige greier. De ruster fast, og dersom man smører de med kobberpasta for å hindre fastrusting, løsner de gjerne.
Det finnes bedre løsninger i rustfritt, men det koster jo, så jeg tenkte at jeg ville se om det funket med låsetråd og kobberpasta med de billige boltene først.

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Søn 01. Jul 2012 09:56 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Selvsagt måtte fordelingsblokken for bremsevæske begynne å lekke. >:(
Med hovedsylinderen på tvers under dashboardet er det en drittjobb å fikse dette. Vil gjøre det før det i tillegg er fullt av ledninger under der. Derfor har videre arbeid med el.anlegget blitt satt på vent mens jeg venter på nødvendige deler.

Valgte jeg å starte på inner-dørsidene i mens. Har sett meg rimelig lei på de stygge, nakne innerdørene, særlig etter at dashboardet kom på plass.
Innerdørene blir polstret med lydisloerende matter og kledt med samme skinn som dashboardet. Platene er av pvc plast. Ypperlige å stifte i. De blir festet til innerdørene med den svært kraftige borrelåsen fra 3M.

Bilde

Bilde

Bilde

På venstre dør måtte jeg lage en liten "bulk" nede i fremre hjørne for ikke å hindre beinet når jeg skal bruke clutchen. En tilsvarende bulk i bakre hjørne er for å gi plass til seterygg-reguleringen. Det er smale sitteplasser i disse bilene!

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Må vel ha litt pynt også!

Bilde

Fortsettelse vil komme.

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Søn 01. Jul 2012 11:01 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 27. Jan 2006 00:33
Innlegg: 5285
Bosted: Brønnøysund/Bosque County Tx
Ble kjempe stilig det der ,selvgjort er velgjort 8)

_________________
Per Arne Sund

Bilde
67 F100 stepside*75 Buick LeSabre cab*72
Malibu 350 Tx*48 Hudson Tx*48 Pontiac Silver Streak Tx*
97 Lincoln Tx


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Ons 04. Jul 2012 21:43 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Takk takk!

Lagde diverse beslag (eller hva dere kaller det på en bil...) av 2 mm aluminium.

Bilde

Pyntestripen av samme materiale:

Bilde

Bilde

Slik ble det. Ikke perfekt. En salmaker hadde kanskje gremmet seg, og på en utstilling har det nok ingenting å gjøre. Men det holder for meg. Beslaget til høyre på døren er for innvendig låsing. Den firkantede bryteren er for vindusheisene.
Ford logoen er med 3M lim på baksiden og beregnet for grillen på en eller annen moderne Focus, C-max eller noe. Kjøpt billig på Ebay-UK.

Bilde

Bilde

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Tor 19. Jul 2012 22:22 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Da er jeg i gang med el. anlegget "so help me God"...

Bilde

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Tor 19. Jul 2012 22:37 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 11. Mai 2007 19:06
Innlegg: 2353
Bosted: Rørvik i vikna\ 16 mil nord for Namsos -16 mil sør for Brønnøysund
ojojoj.
Her har du og holde tunga beint i munnen, :shock:

_________________
alfa

-= 57chevrolet Belair =-
-= 76 Chevrolet Corvette =-
-= 57 Cadillac sedan Deville =-
-= 66 chevrolet Nova =-
-= 96 Chrysler grand voyager=-
viewtopic.php?f=3&t=1809&start=1275


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Tor 19. Jul 2012 23:40 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 09. Sep 2007 11:35
Innlegg: 888
Bosted: Sandnessjøen
Dette blir litt av en Rod!!
Så mye flotte detaljer.
Imponert!

_________________
68 Ford Mustang HT 390FE/C6/9"Detroit+++ viewtopic.php?f=3&t=14706
88 Ford F-250
Xèr-96 Blazer-98 Mustang-95 Astro AWD-94 Suburban-86 Camaro Z28-80 Mirada-79 Catalina-64 Pontiac Lemans-82 Regal-64 Fairlane


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Tor 19. Jul 2012 23:42 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
"welcome to spaghettiwille" jeg bruker å legge det ut på gulvet og dele det opp i kretser, og ta det derfra!
good luck

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Fre 20. Jul 2012 08:01 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Ons 01. Feb 2006 09:55
Innlegg: 69
Bosted: Lunner
hei!

er det ez wiring du bruker?

Gjorde det samme på min bil, brukte et 21 kretsers system, fikk panikk når jeg åpna eksa, men alle kabler er jo merket, så det er bare
å bruke tid og ikke stresse, funka greit for meg :)

_________________
1999 Dodge Dakota Sport Quad Cab 4x4 3.9 - SOLGT
1961 Ford Thunderbird - SOLGT
1967 Pontiac Firebird - SOLGT
http://www.belaircruisers.no


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Fre 20. Jul 2012 09:42 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
EZ wiring.
Bildet ser nok verre ut enn i virkeligheten. Alle ledninger er selvsagt merket, og jeg har beholdt stripset nærmest sikringsboksen på hver kveil, slik at de fire kveilene (bak, front, dashboard, rattstang) fortsatt er adskilt.

Før jeg monterte sikringsboksen, la jeg ut settet og la ledningene jeg ikke hadde bruk for i en egen "overskudds-kveil". Så byttet jeg ledningene for el vindusheiser og sentrallås over fra fremre til bakre kveil fordi bilen har bakhengslede dører.

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Fre 20. Jul 2012 23:52 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 18. Jul 2012 01:41
Innlegg: 3
Og du er herved døpt Reodor!
Flott arbeid


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Søn 22. Jul 2012 21:02 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Takk takk!
Akkurat el anlegget er det ikke mye "Reodor Felgen" preg over. Her blir det å følge monteringsanvisningen til punkt og prikke. Elektrisk feil er som kjent den mest hyppige årsaken til bilbranner...

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Man 23. Jul 2012 00:29 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 22. Jul 2012 20:40
Innlegg: 1
Imponert... arti at noen tør å gå egne veier i denne "religionen" også. Skal si meg litt enig med enkelte her..at scoopet ikke var heeelt min smak. Men, er jo det som gjør det unikt og særegent, det som du gjør her. Syns bilen blir tøff. Blir morro å følge med videre. Stå på og keep up the good work. Detta blir bra :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 461 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 ... 31  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support